Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik zou eerder opteren om een lokale erkend bouwkundig ingenieur of architect (met goede referenties) mee te nemen bij plaatsbezoek. (Eventueel een algemene aannemer uit de buurt die al menig huis gezet heeft)
Natuurlijk kan er enkel beoordeeld worden op wat zichtbaar is. Dus ergens is het altijd wel gokken. (Ik kan er van meespreken)

Ik zou eerder opteren om een lokale erkend bouwkundig ingenieur of architect (met goede referenties) mee te nemen bij plaatsbezoek. (Eventueel een algemene aannemer uit de buurt die al menig huis gezet heeft)
Natuurlijk kan er enkel beoordeeld worden op wat zichtbaar is. Dus ergens is het altijd wel gokken. (Ik kan er van meespreken)
Ik zou in dit geval ook opteren voor een architect of aannemer. Dergelijke woningen energetisch renoveren is min of meer strippen en met een ruwbouw herbeginnen dus je wil een oordeel over het structurele van de woning, al de rest doe je toch opnieuw.

@Jed voor de aankoop zal het lastig worden om een exact zicht te krijgen op de renovatiekost.
Als je rekent met grofweg 2.000 €/m2 kom je al een heel eind. Daarmee kan je al eens aftoetsen hoe haalbaar dit is.

Bedankt voor de reacties.

Die 2000 EUR/m2 had ik ook al ergens gelezen. Aangezien we naar een huis van rond de 200 m2 aan het kijken zijn loopt dit dan al op richting 400k ...
Uiteraard moet niet alles in 1 keer gerenoveerd worden, maar alles wat nu al gedaan kan worden is meegenomen.

Ik begin al eens met rondkijken naar een architect.

Hier in het dorp zijn 2 oude(re) huizen (slechte epc, veel werk aan om daar iets van te maken) blijkbaar heel snel verkocht geraakt.
Iets wat ik totaal niet verwacht had als ik andere huizen hier in de buurt zie die er veel beter uitzien en al veel langer te koop staan.

We hebben 4 jaar geleden een huis gekocht en hebben er eigenlijk niet over te klagen. Betreft een losbouw op 800m², wat voldoende is voor ons.
Nu hebben we wel 'maar' 3 slaapkamers en 2 badkamers, echter missen we één ruimte om te telewerken. Momenteel hebben we een bureau in de living, hierdoor is het niet mogelijk dat de kindjes thuis zijn als er nog één iemand aan het werken is.

Nu kijken we wel eens op de markt maar zijn we allesbehalve actief op zoek. Het nieuwe huis schat ik 80k hoger in dan ons oude huis, nu wil ik eens weten wat de opties zijn. Zijn er nog mensen die in zo'n situatie hebben gezeten? Wat hebben jullie gedaan? (Eigen inbreng erin gestoken of bijgeleeend?)

Ik heb een afspraak gemaakt bij de bank maar owv drukte is dit pas volgende week donderdag mogelijk.

We hebben 4 jaar geleden een huis gekocht en hebben er eigenlijk niet over te klagen. Betreft een losbouw op 800m², wat voldoende is voor ons.
Nu hebben we wel 'maar' 3 slaapkamers en 2 badkamers, echter missen we één ruimte om te telewerken. Momenteel hebben we een bureau in de living, hierdoor is het niet mogelijk dat de kindjes thuis zijn als er nog één iemand aan het werken is.

Nu kijken we wel eens op de markt maar zijn we allesbehalve actief op zoek. Het nieuwe huis schat ik 80k hoger in dan ons oude huis, nu wil ik eens weten wat de opties zijn. Zijn er nog mensen die in zo'n situatie hebben gezeten? Wat hebben jullie gedaan? (Eigen inbreng erin gestoken of bijgeleeend?)

Ik heb een afspraak gemaakt bij de bank maar owv drukte is dit pas volgende week donderdag mogelijk.
Hangt allemaal af van je eerste lening 🤷‍♂️ Wij hebben nu een pak bijgeleend omdat we (achteraf gezien) véél te weinig geleend hadden voor onze eerste woning. Ok, daar zat de giga-index in, maar zelfs los daarvan waren we te voorzichtig.
Ons maandbedrag is sinds 2024 dus omhoog gegaan van +- € 1.100 naar +- € 2.000, maar we hebben op die 2 jaar netto alweer ongeveer € 300 bijgekregen denk ik aan pure index (als je die van januari in rekening brengt). Dus je ziet het gewoon wegsmelten in de mate waarin het weegt op je budget.

Ik zou dus (indien het verantwoord is) gewoon bijlenen ipv zelf te financiëren. Toch als je die 80K eigen inbreng niet gewoon op een spaarboekje laat staan natuurlijk. De rentes staan nu wel hoger, maar al met al ook niet belachelijk hoog imo.

Als het enkel om wille van een extra bureauruimte is, kan je ook eens kijken naar bedrijven die "tuinkantoren" aanbieden. Dat zijn eigenlijk gewoon fancy containers maar wel volledig afgewerkt met verwarming/airco etc. Pas op, je kan daar zo ver in gaan als je wilt en dat zal niet per se goedkoper uitkomen dan een nieuwe woning, maar misschien wel goed om eens te bekijken als je voor de rest graag woont waar je nu woont.

Ik weet niet hoe ruim bemeten de leefruimte is? Zo heb ik ooit een verbouwing gezien waarbij mensen door het strategisch plaatsen van 2 muurtjes én een glazen schuifdeur een soort van thuiskantoor hebben gemaakt dat genoeg comfort gaf om relatief rustig aan het werk te zijn. Natuurlijk hangt alles af van de beschikbare ruimte en mogelijkheden.

Hangt allemaal af van je eerste lening 🤷‍♂️ Wij hebben nu een pak bijgeleend omdat we (achteraf gezien) véél te weinig geleend hadden voor onze eerste woning. Ok, daar zat de giga-index in, maar zelfs los daarvan waren we te voorzichtig.
Ons maandbedrag is sinds 2024 dus omhoog gegaan van +- € 1.100 naar +- € 2.000, maar we hebben op die 2 jaar netto alweer ongeveer € 300 bijgekregen denk ik aan pure index (als je die van januari in rekening brengt). Dus je ziet het gewoon wegsmelten in de mate waarin het weegt op je budget.

Ik zou dus (indien het verantwoord is) gewoon bijlenen ipv zelf te financiëren. Toch als je die 80K eigen inbreng niet gewoon op een spaarboekje laat staan natuurlijk. De rentes staan nu wel hoger, maar al met al ook niet belachelijk hoog imo.

Ja dat is ook een beetje onze insteek, momenteel sparen we bij om de verbouwingen aan dit huis te betalen. Het 'spijtige' is dat er in 2015 reeds verbouwd werd maar omdat de vorige eigenaars jonge mensen waren is het duidelijk dat ze werden geringeloord bij bepaalde zaken. (slechte afwerking etc)

Ook lijkt het mij logischer om meer af te betalen maandelijks dan nu sparen voor de verbouwingen uit te voeren, bovendien gaat het ook om een nieuw dak en dat is een investering die je er nooit maximaal gaat kunnen uithalen.

Als het enkel om wille van een extra bureauruimte is, kan je ook eens kijken naar bedrijven die "tuinkantoren" aanbieden. Dat zijn eigenlijk gewoon fancy containers maar wel volledig afgewerkt met verwarming/airco etc. Pas op, je kan daar zo ver in gaan als je wilt en dat zal niet per se goedkoper uitkomen dan een nieuwe woning, maar misschien wel goed om eens te bekijken als je voor de rest graag woont waar je nu woont.

Bureauruimte is nu de voornaamste reden, we hebben 3 kamers:

- Onze slaapkamer: 36m²
- Kinderkamer 1: 15m²
- Kinderkamer 2: 12m²

Vooral kinderkamer 2 zal vrij vol staan als er een één/tweepersoonsbed in gaat staan, dan moet er nog een kleerkast bij ook. (enfin, er is wel een dressing dus evt zou dat nog daar kunnen gestockeerd worden)

Ik weet niet hoe ruim bemeten de leefruimte is? Zo heb ik ooit een verbouwing gezien waarbij mensen door het strategisch plaatsen van 2 muurtjes én een glazen schuifdeur een soort van thuiskantoor hebben gemaakt dat genoeg comfort gaf om relatief rustig aan het werk te zijn. Natuurlijk hangt alles af van de beschikbare ruimte en mogelijkheden.
In de huidige situatie (grote open ruimte) gaat dit niet zonder dat het vreemd gaat lijken. :p

Ja dat is ook een beetje onze insteek, momenteel sparen we bij om de verbouwingen aan dit huis te betalen. Het 'spijtige' is dat er in 2015 reeds verbouwd werd maar omdat de vorige eigenaars jonge mensen waren is het duidelijk dat ze werden geringeloord bij bepaalde zaken. (slechte afwerking etc)

Ook lijkt het mij logischer om meer af te betalen maandelijks dan nu sparen voor de verbouwingen uit te voeren, bovendien gaat het ook om een nieuw dak en dat is een investering die je er nooit maximaal gaat kunnen uithalen.

Bureauruimte is nu de voornaamste reden, we hebben 3 kamers:

Vooral kinderkamer 2 zal vrij vol staan als er een één/tweepersoonsbed in gaat staan, dan moet er nog een kleerkast bij ook. (enfin, er is wel een dressing dus evt zou dat nog daar kunnen gestockeerd worden)

In de huidige situatie (grote open ruimte) gaat dit niet zonder dat het vreemd gaat lijken. :p
Er kan geen bureau gemaakt worden in de slaapkamer? 36m², dat is al wat...

In die 2e kamer krijg je toch makkelijk een twijfelaar, grote kleerkast en bureau? Of zit je met een schuin dak die veel plaats wegvreet?

Zoals hierboven aangehaald zou je normaal ook in jullie slaapkamer toch vrij vlot een bureau weggezet moeten kunnen krijgen lijkt me. 36m2 is gigantisch als slaapkamer. Hier wordt het 21m2 en daar zit een ruime dressing in meegerekend..

36m² kan wss wel iets geforceerd worden maar ik zie ook 2 badkamers. Kan er daar geen van opgeofferd worden als bureel?
Nu, bureel en bureel is ook 2 natuurlijk, moet daar gewoon een bureaublad en een stoel in passen of volwaardig kantoor met printer/copier, ladekasten, kasten,....

Er kan geen bureau gemaakt worden in de slaapkamer? 36m², dat is al wat...

In die 2e kamer krijg je toch makkelijk een twijfelaar, grote kleerkast en bureau? Of zit je met een schuin dak die veel plaats wegvreet?

Zoals hierboven aangehaald zou je normaal ook in jullie slaapkamer toch vrij vlot een bureau weggezet moeten kunnen krijgen lijkt me. 36m2 is gigantisch als slaapkamer. Hier wordt het 21m2 en daar zit een ruime dressing in meegerekend..

Nee geen schuinen daken, enkel moet je onze slaapkamer als een vierkant zien met aan één zijde een rechthoekig deel dat verder loopt dan de vierkant waarna de toegang tot de en-suite badkamer is. Dit is de badkamer die mijn vrouw & ik gebruiken met enkel douche, wc & wastafels.

De kamer is ook voorzien van ingemaakte kasten dewelke nu al propvol zitten. Het is bovendien een laagbouwwoning met niet-afgewerkte zolder. Dus de bestaande 'rommel' naar de zolder verschepen is nog geen evidentie aangezien de zolder niet afgewerkt is en onder de leien ligt.

36m² kan wss wel iets geforceerd worden maar ik zie ook 2 badkamers. Kan er daar geen van opgeofferd worden als bureel?
Nu, bureel en bureel is ook 2 natuurlijk, moet daar gewoon een bureaublad en een stoel in passen of volwaardig kantoor met printer/copier, ladekasten, kasten,....

Niet echt omdat 1 badkamer een bad heeft maar geen douche en de andere een douche heeft maar geen bad, bovendien ligt deze laatste ensuite onze slaapkamer en wil je ook niet dat de kinderen later telkens door je slaapkamer moeten gaan om de badkamer te bereiken.

Ok het zijn luxeproblemen, dat besef ik zelf ook wel. ;)

Ik heb eind januari mijn loft te koop (Brusselse rand, Vl-Br) gezet omdat ik met mijn vriendin iets heb gekocht in Ukkel.
Nu, het is een redelijk specifiek pand: 245m2 bewoonbare oppervlakte, 3 SK, 1 BK, groot terras, twee parkeerplaatsen - weliswaar buiten - géén lift (waardoor je twee trappen moet nemen, zo'n 35 treden in totaal), EPC C. Heb zelf nog plafonds laten steken in de badkamer en de hoofdslaapkamer, in de originele staat was alles één open ruimte, daar heb ik toch iets aan veranderd. Vraagprijs 375k.

Ik heb een makelaar aangesteld om de verkoop te regelen, iemand die ik ken en waar ik in het verleden al een aantal geslaagde transacties aan te danken heb. Maar dit pand verloopt wel zeer stroef; nog maar drie bezoeken gehad en amper interesse. Ik overweeg daarom om er een ander - groter - kantoor op te zetten. Ben ik nu te ongeduldig? Puur rationeel gezien is er allesbehalve reden tot paniek, maar ik zit met een ambetant gevoel. Ik kan begrijpen dat mijn woning niet top of mind is, maar ik heb allesbehalve het gevoel dat mijn makelaar zijn best doet. Niet hoe ik hem ken, soit.

staat em op de grote immo sites.
245m² en een vraagprijs van 375K lijkt me aan de goedkope kant, dus vraag me af wat de staat is.

/edit

is het die met die twee witte autootjes en de schommel op een van de foto's?
If so, denk dat het op zich zijn geld waard is, echter de kwaliteit van de foto's zijn niet heel geweldig. als in het zijn niet heel commerciele foto's.
Het feit dat het regend en het terras 'blank' lijkt te staan helpt ook niet. Het appartement lijkt mij ook erg donker als ik de buitenfoto's zie. juist aan het terras/living veel licht, maar verder zijn het maar wat veluxen. Zeker wel zijn geld waard lijkt mij maar mag wat commercieler gepresenteerd worden.

Laatst bewerkt:
Aangezien het onbetaalbaar geworden is voor ons om iets leuk in Gdańsk, Polen, te kopen (in de wijk waar we nu huren, ~6.000€ per m², in andere wijken met goede scholen ~4.000€ per m²), hebben we besloten te verhuizen naar de andere kant van het land. Mijn vrouw is van de Lubelskie provincie, en ik ben Gdańsk eigenlijk spuugzat (heb het hier nooit leuk gevonden), dus we hebben onlangs een huis gekocht in Lublin voor 270.000€.

135m² leefruimte, 17m² ingebouwde garage en 90m² tuin. Heel blij mee, ben het wonen in een appartement echt ontzettend beu. Opgetogen met de hoeveelheid kamers, een leuk tuintje waar we voor de kinderen wat speelgoed in kunnen placeren, rustige wijk met weinig verkeer, maar toch op ~10 minuutjes rijden van het centrum en op 5 minuten van de autosnelweg naar Warschau.
Gdańsk was echt zo'n uithoek van Polen, je zit er vrij geïsoleerd met weinig tot geen andere grote steden om je heen. Vanuit Lublin zit je toch een stuk sneller in steden als Warschau, Krakau, Łódź en Katowice. Enige echt grote voordeel aan Gdańsk is de veel grotere luchthaven, al zit je vanuit Lublin ook wel binnen 1,5h op Warschau dus dat compenseert.
Er is ook een grotere arbeidsmarkt in Gdańsk dan Lublin, maar zolang ik remote kan werken, boeit dat eigenlijk niet zoveel en zelfs hybride 1x per week naar Warschau is niet zo'n groot probleem als zich dat moest voordoen.

Een virtuele toer voor de geïnteresseerden, het heeft wel een jaar leeggestaan dus de tuinen zijn niet tip top in orde natuurlijk:

Terug
Bovenaan