Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Aangezien het onbetaalbaar geworden is voor ons om iets leuk in Gdańsk, Polen, te kopen (in de wijk waar we nu huren, ~6.000€ per m², in andere wijken met goede scholen ~4.000€ per m²), hebben we besloten te verhuizen naar de andere kant van het land. Mijn vrouw is van de Lubelskie provincie, en ik ben Gdańsk eigenlijk spuugzat (heb het hier nooit leuk gevonden), dus we hebben onlangs een huis gekocht in Lublin voor 270.000€.

135m² leefruimte, 17m² ingebouwde garage en 90m² tuin. Heel blij mee, ben het wonen in een appartement echt ontzettend beu. Opgetogen met de hoeveelheid kamers, een leuk tuintje waar we voor de kinderen wat speelgoed in kunnen placeren, rustige wijk met weinig verkeer, maar toch op ~10 minuutjes rijden van het centrum en op 5 minuten van de autosnelweg naar Warschau.
Gdańsk was echt zo'n uithoek van Polen, je zit er vrij geïsoleerd met weinig tot geen andere grote steden om je heen. Vanuit Lublin zit je toch een stuk sneller in steden als Warschau, Krakau, Łódź en Katowice. Enige echt grote voordeel aan Gdańsk is de veel grotere luchthaven, al zit je vanuit Lublin ook wel binnen 1,5h op Warschau dus dat compenseert.
Er is ook een grotere arbeidsmarkt in Gdańsk dan Lublin, maar zolang ik remote kan werken, boeit dat eigenlijk niet zoveel en zelfs hybride 1x per week naar Warschau is niet zo'n groot probleem als zich dat moest voordoen.

Een virtuele toer voor de geïnteresseerden, het heeft wel een jaar leeggestaan dus de tuinen zijn niet tip top in orde natuurlijk:
Wat fijn voor jullie. Hopelijk wat geluk met de buren deze keer.

Het huis waar ik in geïnteresseerd ben kijkt uit op een soort grasland/weide. Hoe kan ik controleren of dit geregistreerd staat als landbouwgrond of bouwgrond om te vermijden dat ze daar in de toekomst een verkaveling op zwieren? Op geopunt.be vind ik de filter ‘landbouwsgebruikspercelen’ maar die duidt ook al sommige gronden aan als grasland waarvan ik weet dat ze bouwgrond zijn.

Het huis waar ik in geïnteresseerd ben kijkt uit op een soort grasland/weide. Hoe kan ik controleren of dit geregistreerd staat als landbouwgrond of bouwgrond om te vermijden dat ze daar in de toekomst een verkaveling op zwieren? Op geopunt.be vind ik de filter ‘landbouwsgebruikspercelen’ maar die duidt ook al sommige gronden aan als grasland waarvan ik weet dat ze bouwgrond zijn.
Ga langs bij stedenbouw?

Filter gewestplan, dan zie je de bestemming (rood is woongebied)

Ik kan via via een rijwoning kopen voor een koopje, 125K (met enkele kleine gebreken) blijkbaar heeft de huidige eigenaar nog wel 170K schuld openstaan op deze woning.
(was optisch gerenoveerd, huidige eigenaar heeft beetje veel teveel betaald)

Zou een notaris/bank deze verkoop laten doorgaan??
Eigenaar wil er echt vanaf.

Ik kan via via een rijwoning kopen voor een koopje, 125K (met enkele kleine gebreken) blijkbaar heeft de huidige eigenaar nog wel 170K schuld openstaan op deze woning.

Fishy
Prijsbewimpeling gezever

Als er nog 170k schuld op staat, voor hoeveel is het gekocht dan? 200 250k?

Niemand verkoopt een huis aan -50% voor de fun, he

Als de prijs te laag is om de beschermde schuldeisers zoals bv. de bank terug te betalen, kan de verkoop niet doorgaan zonder het akkoord van de schuldeisers. Grote kans dus dat dit uiteindelijk niet kan verkocht worden

Heb dit gezien. Thoughts? Verwarming via lucht/lucht warmtepomp en pelletkachel…
Wel heel ongeluklige plaatsing van die tv, recht tegenover het raam en dan het salon schuin ertegenover, deels geblokkeerd door die schouw, en dan nog eens veel te hoog ook

Mijn echtgenote stuurde mij nu net deze woning door
Waarschijnlijk leef ik in het verleden, maar is dit niet aan de (te) dure kant?

Voor de rest: 223m² bewoonbare oppervlakte

Als ik het plan open:
Gelijkvloers: +-87m²
1e verdiep: 76m²
Onafgewerkte zolder: 55m²

Ik tel +- 165m² + een zolder die nog werk nodig heeft
1 ruimte die ze zien als "slaapkamer" is 6m² "groot"
De masterbedroom kom je nooit aan 33m² tenzij je de badkamer meetelt, maar dan moet je niet apart spreken over twee badkamers

In 1e instantie wel mooie materialen en denk je "oké" maar als je dan verder kijkt voor dat geld.. 😅

Ik kan niet zeggen hoe de prijzen in Diepenbeek zijn.
Maar hier in de Vlaamse Ardennen zou ge minstens evenveel kwijt zijn voor een hoogwaardig afgewerkte vrijstaande nieuwbouwwoning als deze.
Met ingebouwde kasten, 2 badkamers, zwembad+poolhouse.

Ik denk dat die prijs niet overdreven is.

Als ik het plan open:

De masterbedroom kom je nooit aan 33m² tenzij je de badkamer meetelt, maar dan moet je niet apart spreken over twee badkamers

In 1e instantie wel mooie materialen en denk je "oké" maar als je dan verder kijkt voor dat geld.. 😅
Hoe duur gaat de grond daar? Prijs lijkt me zeker niet overdreven voor de oppervlakte die je zelf geeft en hoge afwerkingsniveau op het eerste zicht, energieprestaties, zwembad. Wel een bushalte naast de deur?

Het triestig feit is inderdaad dat je met bouwjaar 2023 waarschijnlijk breakeven zal draaien met een verkoop aan deze prijs.

Ik denk niet dat die prijs te zot is voor Diepenbeek. Diepenbeek is heel gewild. Voor een nieuwe halfopen, zonder zwembad, zit je in "onze" regio al gemakkelijk richting 450k... Laat staan dan nieuw open en dan nog zwembad.

Hoe duur gaat de grond daar? Prijs lijkt me zeker niet overdreven voor de oppervlakte die je zelf geeft en hoge afwerkingsniveau op het eerste zicht, energieprestaties, zwembad. Wel een bushalte naast de deur?
Ik zie er aan +-200.000€ aan 7 a 8are te koop staan

Ik denk niet dat die prijs te zot is voor Diepenbeek. Diepenbeek is heel gewild. Voor een nieuwe halfopen, zonder zwembad, zit je in "onze" regio al gemakkelijk richting 450k... Laat staan dan nieuw open en dan nog zwembad.
Moet ik toch eens een schatter gaan contacteren 😂

Als ik het plan open:

Vrijstaand gebouw + zwembad en volledig afgewerkt. Ik zou eerder richting de 600 - 650k denken. Maar vooral omdat in mijn ogen het aantal mensen dat effectief zo'n bedrag eraan kunnen geven beperkt zijn. Maar bon, wie niet vraagt krijgt het zeker niet.
Als je het echter bekijkt vanuit de alternatieven nieuwbouw zijnde : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/nieuwbouwproject-huizen/te-koop/zonhoven/3520/21586742

Wat vb in zonhoven ligt. Is het puur theoretisch gezien nu ook niet zodanig over the top als je begint de berekening te maken.

Als je bekijkt wat er op de markt is en aan welke prijs : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/sint-truiden/3800/21584589

Dan lijkt die prijs mogelijk te zijn. Hoeveel mensen het eraan kunnen en willen geven... dat is een andere vraag.

Vrijstaand gebouw + zwembad en volledig afgewerkt. Ik zou eerder richting de 600 - 650k denken. Maar vooral omdat in mijn ogen het aantal mensen dat effectief zo'n bedrag eraan kunnen geven beperkt zijn. Maar bon, wie niet vraagt krijgt het zeker niet.
Als je het echter bekijkt vanuit de alternatieven nieuwbouw zijnde : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/nieuwbouwproject-huizen/te-koop/zonhoven/3520/21586742

Wat vb in zonhoven ligt. Is het puur theoretisch gezien nu ook niet zodanig over the top als je begint de berekening te maken.

Dan lijkt die prijs mogelijk te zijn. Hoeveel mensen het eraan kunnen en willen geven... dat is een andere vraag.
Vind de "meerwaarde" van een zwembad in de prijs nu ook wel overdreven, niet?

Dat haal je er toch niet 1 op 1 uit?
Dat in Diepenbeek heeft ook gewoon zijn hele tuin opgeofferd voor n zwembad

In se is het 165m² + een zolder waar je enkel int midden kan rechtstaan.

Zonhoven ligt in mijn ogen wel beter dan Diepenbeek

Terug
Bovenaan