Ik zou niet te hard van stapel lopen. Wij hebben dit meegemaakt als verkopende partij: bodformulier ontvangen met alle gegevens, en 1 week later waren ze met de noorderzon verdwenen (telefoon niet opnemen, whatsapp berichten blijven ongelezen).
Dan heb je als verkoper 2 opties:
- Je trekt de boel in proces om die 10% af te dwingen. Dit kan jaren duren. Ondertussen kan je je eigendom niet verkopen aan iemand anders. Als je al iets anders gekocht hebt, is dit als verkoper dus nogal een pijnlijke overweging.
- Je bekijkt de andere biedingen en gaat daarmee verder. Wij zijn toen voor deze optie gegaan.
In uw geval kan je kiezen tussen volledig contact verbreken, of naar de makelaar bellen om uw bod te annuleren, daarbij eventueel u eens goed kwaad maken voor de reden die je hier aanhaalt. Dreigen met negatieve reviews enz. Het is misschien niet proper, maar jij voelt je duidelijk ook gepakt door hen.
Mijn voorspelling: de makelaar zal in zijn eigen belang handelen, zijnde het zo snel mogelijk cashen van zijn commissie. Dat doet die niet door de boel voor jaren in proces te trekken, maar door de verkoper te overtuigen om verder te gaan met de andere biedingen.
Ze heeft een bod zonder opschortende voorwaarde gedaan. Of op zijn minst zonder die opschortende voorwaarde.
De opschortende voorwaarde is hier niet van toepassing. Had ze een opschortende voorwaarde opgenomen die meldde onder voorwaarde van geen onvergunde zaken. Dan had ze eronderuit kunnen gaan. Dat is de reden waarom je opschortende voorwaarden voorziet...
Het principe dat van toepassing is, als ze haar niet aan haar overeenkomst wil houden, is dat ze de borg verschuldigd is. Het kan allemaal goed zijn dat er uitzonderingen zijn die er met geluk van afkomen. Maar hier nu gaan claimen dat het allemaal zo ver niet komt. Dat zou ik nu niet gaan doen.
Of ga jij haar terugbetalen als die mensen het wel gaan doen?
De realiteit is dat het verschuldigd is.
Je kan proberen om eronderuit te komen door de overeenkomst in onderling overleg te ontbinden. Maar ik zou daar niet standaard vanuit gaan.
Ik zou proberen om die zin te laten schrappen. Dan kun je eventueel nog iets verhalen op de eigenaars in de toekomst. Al is dat dan een rechtzaak en is dat niet zeker dat dat lukt. Want als de documenten er zijn die dit zeggen doet het er niet toe waar een makelaar gezegd heeft waar je geen enkel bewijs van hebt. En wat die makelaar ook in alle toonaarden zal gaan ontkennen...
Als er geweten is dat de huidige verkopers met de vorige kandidaat in een rechtszaak zitten, dan zie ik helemaal niet in waarom dat ze met Malan dan ook geen rechtszaak gaan doen. OP basis van wat ik lees van Malan zou ik daarvoor een rechtszaak doen om bij Malan dat bedrag in te vorderen. Ik zie niets dat mij zou tegenhouden om daarvan af te zien. Die makelaar kan willen wat hij wil, het is de verkoper die beslist. En ik zou beslissen om het gewoon te claimen... En ik zie op dit moment niets wettelijk waardoor ik zou denken dat het een risico zou zijn om er geen recht op te hebben...
Ik zou persoonlijk het een pak moeilijker hebben met 20 - 40k€ te moeten dokken aan de verkopers... en er niets in de plaats voor te hebben. Daar moet ik toch even voor sparen om dat over te houden...
Compromis is nog niet getekend en heb nog geen cent betaald. Stel dat ik omwille hiervan het niet zie zitten om het compromis te tekenen, kunnen ze me dan nog altijd dwingen tot betaling van die 10%? En op basis van wat dan? Zijn stedenbouwkundige documenten geen opschortende voorwaarden? Zoals gezegd, dat is dan wel allemaal makkelijk verdiend. Een koper verleiden tot aankoop om dan in het compromis de gebreken te gaan oplijsten waar je dan niet meer onderuit kunt zonder boete te betalen want tekenen zul je? Gaat het er echt zo smerig aantoe?
Ja. Uw bod is geldig onder voorbehoud van uw opschortende voorwaarden.
De enige uitzonderingen hierop zijn de wettelijk bepaalde voorwaarden. Daar je een eigen notaris hebt aangesteld om die zaken te regelen. Kun je bespreken met hem of die zaken daaronder vallen. Maar als die informatie in de documenten stond die er ter beschikking waren dan zie ik geen enkele piste behalve zoals gezegd proberen om die tekst eruit te halen in onderling overleg. Maar als die overtreding effectief geacteerd staat in een stedebouwkundige beslissing dan zie ik de notarissen die er generlei eruit halen.
Opnieuw, dit heeft niets te maken met smerigheid. Dit heeft te maken met het feit dat JIJ verantwoordelijk bent voor uw bod. En dat JIJ dan ook verantwoordelijk bent voor de voorwaarden die je stelt over de geldigheid van uw bod. En dat jij dan ook goed uw vooronderzoek moet doen voordat je een bod doet.
Als je emotioneel naar zo'n aankoop kijkt of romantisch van dit is mijn droomwoning... dan kan je wel eens van uw roze wolk totteren.
Dus bespreek uw issues met uw notaris. Kijk wat je kan doen. Maar wees bereid om gewoon de koop te sluiten en de aankoop ook verder te bekijken van uw roze wolk waarbij je dit kleine smetje accepteert en met de mantel der liefde voor al de andere zaken waarvoor het uw droomwoning was dit te bedekken.
Dat laatste gaat in mijn ogen u veel meer vreugde geven dan u op te jagen over iets waar je toch nog weinig aan kan verhelpen. Lijkt mij. Is ook een leukere manier van leven dan u continu op te jagen en zoals je zelf zegt nachtjes wakker te liggen en te piekeren.
Is natuurlijk makkelijk zeggen, maar het werkt wel.