Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Neen, ik heb gevraagd of er niks illegaals is nadat ze het had over de bijbouw die wel vergund is. Kan me mijn letterlijke woorden nu ook niet meer precies herinneren natuurlijk. Een compromis gaan tekenen waarin ik uitdrukkelijk moet aanvaarden en erkennen dat er niet vergunde verharding ligt, voelt gewoon enorm slecht aan. Ik wil dat risico niet nemen, hoe klein ook. Het zal altijd door mijn hoofd blijven spoken en het woonplezier wegnemen.

Dan moet je afwegen of het voor u de boete van 10% van uw bod waard is. Want ongeacht van wat jij hebt GEZEGD. Daar heb je geen enkel bewijs van.

Indien jij dan ook wil afzien van de aankoop ga jij daarvoor opdraaien.

De praktische werkwijze is zoals hier al gezegd, die navraag laten doen of er effectief een probleem is dat je dat moet afbreken wat er nu staat. Als dat niet het geval is, en doordat je zelf al gezegd hebt dat je niet van plan bent om het af te breken of verbouwingen te doen, dan is er niets in realiteit wat u tegenhoudt.

Behalve uw eigen irrationeel gevoel. En daar moet je u dan maar over zetten. Bij elke aankoop zal er wel iets zijn waar je twijfels bij hebt. Aangezien je de aankoop gedaan hebt. Je letterlijk hebt zitten zeggen dat dit voor u de ideale woning is en was en je blij was toen die terug op de markt was en je niet kon wachten om het te kopen en uw slag te slaan.

Is het dan ook het moment om gewoon zoals hierboven staat, proberen om die clausule geschrapt te krijgen. U neer te leggen bij uw aankoop. En die te bekijken van zijn positieve kant... met name dat je af bent van een appartementje waar de huurprijs jaarlijks indexeert. En je er nu effectief een ganse woning voor hebt.

En ja als dat niet kan, een middel te zoeken om dat wel te doen. Want voor al de rest zie ik toch niets anders haalbaar zolang je niet bereid bent om uw 10% borg kwijt te spelen van uw bod... en mij is dit euvel die 10% voor geen meter het waard en zou ik mijn gevoel inslikken en zoals ik al gezegd heb dit bekijken op basis van de redenen waarvoor ik de woning gekocht had.

Dan moet je afwegen of het voor u de boete van 10% van uw bod waard is. Want ongeacht van wat jij hebt GEZEGD. Daar heb je geen enkel bewijs van.

Indien jij dan ook wil afzien van de aankoop ga jij daarvoor opdraaien.

De praktische werkwijze is zoals hier al gezegd, die navraag laten doen of er effectief een probleem is dat je dat moet afbreken wat er nu staat. Als dat niet het geval is, en doordat je zelf al gezegd hebt dat je niet van plan bent om het af te breken of verbouwingen te doen, dan is er niets in realiteit wat u tegenhoudt.

Behalve uw eigen irrationeel gevoel. En daar moet je u dan maar over zetten. Bij elke aankoop zal er wel iets zijn waar je twijfels bij hebt. Aangezien je de aankoop gedaan hebt. Je letterlijk hebt zitten zeggen dat dit voor u de ideale woning is en was en je blij was toen die terug op de markt was en je niet kon wachten om het te kopen en uw slag te slaan.

Is het dan ook het moment om gewoon zoals hierboven staat, proberen om die clausule geschrapt te krijgen. U neer te leggen bij uw aankoop. En die te bekijken van zijn positieve kant... met name dat je af bent van een appartementje waar de huurprijs jaarlijks indexeert. En je er nu effectief een ganse woning voor hebt.

En ja als dat niet kan, een middel te zoeken om dat wel te doen. Want voor al de rest zie ik toch niets anders haalbaar zolang je niet bereid bent om uw 10% borg kwijt te spelen van uw bod... en mij is dit euvel die 10% voor geen meter het waard en zou ik mijn gevoel inslikken en zoals ik al gezegd heb dit bekijken op basis van de redenen waarvoor ik de woning gekocht had.

Compromis is nog niet getekend en heb nog geen cent betaald. Stel dat ik omwille hiervan het niet zie zitten om het compromis te tekenen, kunnen ze me dan nog altijd dwingen tot betaling van die 10%? En op basis van wat dan? Zijn stedenbouwkundige documenten geen opschortende voorwaarden? Zoals gezegd, dat is dan wel allemaal makkelijk verdiend. Een koper verleiden tot aankoop om dan in het compromis de gebreken te gaan oplijsten waar je dan niet meer onderuit kunt zonder boete te betalen want tekenen zul je? Gaat het er echt zo smerig aantoe?

Nu ja, we zij nog zo ver niet en ga nog een en ander uitzoeken.

Ik zou niet te hard van stapel lopen. Wij hebben dit meegemaakt als verkopende partij: bodformulier ontvangen met alle gegevens, en 1 week later waren ze met de noorderzon verdwenen (telefoon niet opnemen, whatsapp berichten blijven ongelezen).

Dan heb je als verkoper 2 opties:
  • Je trekt de boel in proces om die 10% af te dwingen. Dit kan jaren duren. Ondertussen kan je je eigendom niet verkopen aan iemand anders. Als je al iets anders gekocht hebt, is dit als verkoper dus nogal een pijnlijke overweging.
  • Je bekijkt de andere biedingen en gaat daarmee verder. Wij zijn toen voor deze optie gegaan.
In uw geval kan je kiezen tussen volledig contact verbreken, of naar de makelaar bellen om uw bod te annuleren, daarbij eventueel u eens goed kwaad maken voor de reden die je hier aanhaalt. Dreigen met negatieve reviews enz. Het is misschien niet proper, maar jij voelt je duidelijk ook gepakt door hen.

Mijn voorspelling: de makelaar zal in zijn eigen belang handelen, zijnde het zo snel mogelijk cashen van zijn commissie. Dat doet die niet door de boel voor jaren in proces te trekken, maar door de verkoper te overtuigen om verder te gaan met de andere biedingen.

Je hoeft ook niet akkoord te gaan met die extra paragraaf hè. Er zijn een aantal verplichte elementen aan een compromis, dat is er geen van. Daarom kan je die zeker laten schrappen, dan zorg je er alleszins voor dat je niets aanvaardt wat je niet wilt.

Ik zou niet te hard van stapel lopen. Wij hebben dit meegemaakt als verkopende partij: bodformulier ontvangen met alle gegevens, en 1 week later waren ze met de noorderzon verdwenen (telefoon niet opnemen, whatsapp berichten blijven ongelezen).

• Je trekt de boel in proces om die 10% af te dwingen. Dit kan jaren duren. Ondertussen kan je je eigendom niet verkopen aan iemand anders. Als je al iets anders gekocht hebt, is dit als verkoper dus nogal een pijnlijke overweging.
  • Je bekijkt de andere biedingen en gaat daarmee verder. Wij zijn toen voor deze optie gegaan.
In uw geval kan je kiezen tussen volledig contact verbreken, of naar de makelaar bellen om uw bod te annuleren, daarbij eventueel u eens goed kwaad maken voor de reden die je hier aanhaalt. Dreigen met negatieve reviews enz. Het is misschien niet proper, maar jij voelt je duidelijk ook gepakt door hen.

Mijn voorspelling: de makelaar zal in zijn eigen belang handelen, zijnde het zo snel mogelijk cashen van zijn commissie. Dat doet die niet door de boel voor jaren in proces te trekken, maar door de verkoper te overtuigen om verder te gaan met de andere biedingen.
Ik heb haar hier al over gemaild, dat ik tot mijn verbazing moet lezen dat er onvergunde zaken blijken te zijn daar waar ze me vertelde dat niet zou zijn. Zeer beleefd natuurlijk.
Ze liggen al in proces met de vorige kandidaat koper, dus ik beging al te vermoeden waarom!

Je hoeft ook niet akkoord te gaan met die extra paragraaf hè. Er zijn een aantal verplichte elementen aan een compromis, dat is er geen van. Daarom kan je die zeker laten schrappen, dan zorg je er alleszins voor dat je niets aanvaardt wat je niet wilt.
Maar wat lost dat op? Dat ik latere problemen kan verhalen op de verkopers die tegen dan al lang dood zijn?

Ze heeft een bod zonder opschortende voorwaarde gedaan. Of op zijn minst zonder die opschortende voorwaarde.
De opschortende voorwaarde is hier niet van toepassing. Had ze een opschortende voorwaarde opgenomen die meldde onder voorwaarde van geen onvergunde zaken. Dan had ze eronderuit kunnen gaan. Dat is de reden waarom je opschortende voorwaarden voorziet...

Het principe dat van toepassing is, als ze haar niet aan haar overeenkomst wil houden, is dat ze de borg verschuldigd is. Het kan allemaal goed zijn dat er uitzonderingen zijn die er met geluk van afkomen. Maar hier nu gaan claimen dat het allemaal zo ver niet komt. Dat zou ik nu niet gaan doen.
Of ga jij haar terugbetalen als die mensen het wel gaan doen?

De realiteit is dat het verschuldigd is.

Je kan proberen om eronderuit te komen door de overeenkomst in onderling overleg te ontbinden. Maar ik zou daar niet standaard vanuit gaan.
Ik zou proberen om die zin te laten schrappen. Dan kun je eventueel nog iets verhalen op de eigenaars in de toekomst. Al is dat dan een rechtzaak en is dat niet zeker dat dat lukt. Want als de documenten er zijn die dit zeggen doet het er niet toe waar een makelaar gezegd heeft waar je geen enkel bewijs van hebt. En wat die makelaar ook in alle toonaarden zal gaan ontkennen...
Als er geweten is dat de huidige verkopers met de vorige kandidaat in een rechtszaak zitten, dan zie ik helemaal niet in waarom dat ze met Malan dan ook geen rechtszaak gaan doen. OP basis van wat ik lees van Malan zou ik daarvoor een rechtszaak doen om bij Malan dat bedrag in te vorderen. Ik zie niets dat mij zou tegenhouden om daarvan af te zien. Die makelaar kan willen wat hij wil, het is de verkoper die beslist. En ik zou beslissen om het gewoon te claimen... En ik zie op dit moment niets wettelijk waardoor ik zou denken dat het een risico zou zijn om er geen recht op te hebben...

Ik zou persoonlijk het een pak moeilijker hebben met 20 - 40k€ te moeten dokken aan de verkopers... en er niets in de plaats voor te hebben. Daar moet ik toch even voor sparen om dat over te houden...

Compromis is nog niet getekend en heb nog geen cent betaald. Stel dat ik omwille hiervan het niet zie zitten om het compromis te tekenen, kunnen ze me dan nog altijd dwingen tot betaling van die 10%? En op basis van wat dan? Zijn stedenbouwkundige documenten geen opschortende voorwaarden? Zoals gezegd, dat is dan wel allemaal makkelijk verdiend. Een koper verleiden tot aankoop om dan in het compromis de gebreken te gaan oplijsten waar je dan niet meer onderuit kunt zonder boete te betalen want tekenen zul je? Gaat het er echt zo smerig aantoe?

Ja. Uw bod is geldig onder voorbehoud van uw opschortende voorwaarden.
De enige uitzonderingen hierop zijn de wettelijk bepaalde voorwaarden. Daar je een eigen notaris hebt aangesteld om die zaken te regelen. Kun je bespreken met hem of die zaken daaronder vallen. Maar als die informatie in de documenten stond die er ter beschikking waren dan zie ik geen enkele piste behalve zoals gezegd proberen om die tekst eruit te halen in onderling overleg. Maar als die overtreding effectief geacteerd staat in een stedebouwkundige beslissing dan zie ik de notarissen die er generlei eruit halen.

Opnieuw, dit heeft niets te maken met smerigheid. Dit heeft te maken met het feit dat JIJ verantwoordelijk bent voor uw bod. En dat JIJ dan ook verantwoordelijk bent voor de voorwaarden die je stelt over de geldigheid van uw bod. En dat jij dan ook goed uw vooronderzoek moet doen voordat je een bod doet.
Als je emotioneel naar zo'n aankoop kijkt of romantisch van dit is mijn droomwoning... dan kan je wel eens van uw roze wolk totteren.

Dus bespreek uw issues met uw notaris. Kijk wat je kan doen. Maar wees bereid om gewoon de koop te sluiten en de aankoop ook verder te bekijken van uw roze wolk waarbij je dit kleine smetje accepteert en met de mantel der liefde voor al de andere zaken waarvoor het uw droomwoning was dit te bedekken.

Dat laatste gaat in mijn ogen u veel meer vreugde geven dan u op te jagen over iets waar je toch nog weinig aan kan verhelpen. Lijkt mij. Is ook een leukere manier van leven dan u continu op te jagen en zoals je zelf zegt nachtjes wakker te liggen en te piekeren.
Is natuurlijk makkelijk zeggen, maar het werkt wel.

Maar waar kun je in godsnaam, zeker als leek zijnde, terugvinden of alles, tot de vijver toe is vergund? Je kunt toch niet elke vierkante meter gaan onderzoeken? Verder hoe kunnen ze je in hemelsnaam verplichten een compromis te tekenen waarin een agressieve clausule staat waarin je verplicht wordt alle ongeregeldheden over te nemen en in geen geval de verkoper hier verantwoordelijk voor kunt stellen mocht er toch zever van komen? Ik wil die clausule niet geschrapt zien, ik wil die clausule aangepast zien naar dat de verkoop enkel kan door gaan wanner al die illegale shit geregulariseerd wordt op kosten van de verkoper en met positief advies van de gemeente.

Terug
Bovenaan