Illegale rave in Sint-Truiden

Ik herhaal: proportionaliteit. Volgende keer als jij een parkeerovertreding begaat of slechts een "kleine" snelheidsovertreding ook banden platsteken, wielklem en auto de pers in? Het afschrikeffect zal er zijn, wees maar zeker.
Een mooi voorbeeld van proportionaliteit:

Dagelijks worden hier in deze periode 100den autos van brave toeristen opgeschreven voor langs de straat te parkeren in de omgeving van het doorkijkkerkje en de zwevende kerk. Hoeveel foutparkeerders zijn er in het afgelopen weekend in Brustem opgeschreven denk je?

Dagelijks worden hier in deze periode 100den autos van brave toeristen opgeschreven voor langs de straat te parkeren in de omgeving van het doorkijkkerkje en de zwevende kerk. Hoeveel foutparkeerders zijn er in het afgelopen weekend in Brustem opgeschreven denk je?
Geen idee, zeg eens?
Ben benieuwd waar je die cijfers kunt terugvinden.

Dat klinkt vooral als een mooi voorbeeld van overdrijven en cijfers uit je hoge hoed toveren, eerlijk gezegd.

Da's inderdaad een mooi voorbeeld van proportionaliteit, maar niet hoe jij bedoelt.
Als ik de repressietheorie van KoC volg, worden die brave maar foutparkerende toeristen niet enkel opgeschreven maar worden hun banden platgelaten, wordt hun auto fluogeel gespoten als afschrikking en wordt, als ze na een kwartier nog niet terugzijn, de auto in beslag genomen en bij elkaar geperst. Dat gebeurt niet, ze worden opgeschreven, krijgen misschien een GAS-boete of een minnelijke schikking van 58 euro en de kous is af. Proportioneel dus, in verhouding met de overtreding die ze begaan en de hinder die ze potentieel veroorzaken.

Dagelijks honderden, lijkt me behoorlijk overdreven maar soit. Er zijn bij mijn weten geen cijfers van Brustem, tenzij jij inside informatie hebt.
Als dat er "niet genoeg" zijn, kan dat een kwestie van prioriteiten of kan je dat unfair vinden, maar die twee (fictieve) aantallen vergelijken en verontwaardigd zijn heeft niet met proportionaliteit te maken?

Blijf hen vooral dehumaniseren en hen junkies, anarchisten noemen, dan kan je inderdaad makkelijker je extremistische repressie verkopen.
Dit is trouwens het bewuste pamflet:

2023-05-01-12-33-24-Rave-Party-Pamflet.png
voorlaatste alinea: ze noemen zichzelf anarchisten

Ik heb het over KoC die in zijn betogen hen consequent "junkies" noemt, als om te verantwoorden dat een extreem repressieve aanpak gewenst is. Dehumanisatie dus.
ja, maar je haalde ook hen benoemen als anarchisten aan als dehumaniseren. Dat doen ze dus zelf al.

Nu ja, maak niet uit. Kga hier ook stoppen met lezen en posten denk ik. Het lost toch niets op.

Ik denk dat velen onder ons in onze jeugd wel eens afgezakt zijn naar zulke underground feestjes. We vergeten dat misschien met de verzuring die bij vele volwassenen de kop op steekt maar dit gaat grotendeels gewoon over onze kinderen en niet over anti sociale junkies en dergelijke (alhoewel er op een event van zulke schaal natuurlijk wel tussen zullen zitten). In de fortengordel rond antwerpen vinden elke maand wel zulke feestjes plaats. Die laat men ook maar doen en ze doen ook niemand kwaad. Deze hadden duidelijk de pech dat het veel te groot is geworden om underground te blijven.

En dat ligt mede aan het internet. Je krijgt daarom soms van die "project x" effecten als zoiets viraal gaat. Men zou denk ik best meer daar op focussen zodat men dat ziet komen maar lijkt me ook makkelijker gezegd dan gedaan.

Je leest hier toch wat...
In mijn ogen heeft de politie en de overheidsdiensten perfect gereageerd op het event. Je gaat niet gaan chargeren, rookbommen gooien of met scherp schieten op 10 a 15000 man die, laat ons eerlijk zijn, zwaar onder de invloed zijn van psychedelische drugs en korte drank. Als je een dramatische gebeurtenis wil voor de nieuwere generatie moet je zo iets zeker doen.

Wat de politie wel gelaten volgens mij heeft is de boeman/pester uithangen. Wagens laten takelen, beboeten wat beboet kan worden rondom het event. Mss links en rechts een persoon die zich wat afgezonderd heeft om een piske en een kakske te gaan doen in de tuin oppakken. Zoiets werkt ontradend naar toekomstige events. De inkomsten van deze boetes kunnen gebruikt worden om de gedane schade te vergoeden.

En last but not least. Naar de toekomst toe zet je maar een agent in zo een facebook groepje of whatever dat je toekomstige events kan spotten en op voorhand de nodige maatregelen treffen.

ja, maar je haalde ook hen benoemen als anarchisten aan als dehumaniseren. Dat doen ze dus zelf al.

Nu ja, maak niet uit. Kga hier ook stoppen met lezen en posten denk ik. Het lost toch niets op.
Ik vind het een vreemde verwachting dat hier iets posten iets zou oplossen?
En misschien iets teveel "BG" om het daar op te laten uitkomen : Maar ze noemen zich geen anarchisten daar.

Als ik zeg "Ik ga vrijdagavond eens goed zuipen." Wilt niet zeggen dat ik mij identificeer als "zuiplap".

Nee, dat vind ik niet. Anarchisten had ik niets als voorbeeld moeten gebruiken, fair enough, hoewel ik phate_13 volg, snap ik dat dit ter discussie kan staan.

KoC zet hen weg als "junkies" met de connotatie "duidelijk anders dan wij", nog net niet "minderwaardig", wat zou toelaten om gewelddadige repressie te gebruiken. Niet op brave burgers hoor, wel op "junkies".

Ik begrijp dat er door de politie geen overmatige druk is gebruikt, dat werkt in zo'n massa niet.
Ging toch tot rellen gekomen zijn, waar ik vooral dan medelijden met de politie zou hebben dat er daar iemand gekwetst uit zou komen.

Het enige wat je nog kon doen, dat was met een waterkanon naar binnen rijden en die installaties aan gort spuiten.
Dan los je wel wat problemen op en zit je in die mensen hun zakken. Maar dat is uiteraard niet echt realistisch.
Of zoveel mogelijk auto's beginnen takelen, maar dat is een gigantisch werkje.

Het is al eens gepasseerd hier, op zovele fuiven vroeger vloog de installatie uit of kwam de politie langs als de muziek een paar db te luid stond.
Al dat drugsgebruik dat daar werd toegelaten doordat er geen mogelijkheid was om in te grijpen.
Dat zorgt gewoon voor wrevel bij de mensen en dat snap ik ook perfect.

Leek mij vooral een vrij marginaal en uit de hand gelopen feest waar ik vanuit mijn zetel voor geen geld van de wereld had willen tussen zitten :D

Al dat soort hippiedippie onzin. Oké, mens en natuur is een automatisch combo maar de natuur is niet alléén maar een gebruiksmiddel. Ik snap niet dat er mensen zijn die de respectloosheid van dit soort dingen niet zo heel erg vinden. (globale mensen, niet jij persoonlijk Nestorius)
Akkoord hoor, maar ik hekel gewoon de selectiviteit van de mensheid. Als 15k idioten ergens overlast gaat veroorzaken in natuurgebied staat men op de achterste van de poten. Als men bij de eerste zonnestralen massaal de natuur intrekt en de dieren hun rust gaat verstoren zwijgt men want ja, men doet toch niemand kwaad he. Alsof dieren daar een onderscheid kunnen in maken. Beide gevallen zijn indringers in hun leefwereld en verstoring van noodzakelijke rust.

O ja, aan bepaalde mensen hier, dit zeg ik gestaafd door de consensus onder boswachters en anderen die zich professioneel inlaten met de natuur. Als je dit wil weerleggen, gelieve dit dan te doen met argumenten ipv het losse verwijt van dat ik niks ken van bloesemtoerisme. We zitten nog altijd in pol en actua he.

Geen idee, zeg eens?
Ben benieuwd waar je die cijfers kunt terugvinden.

Dat klinkt vooral als een mooi voorbeeld van overdrijven en cijfers uit je hoge hoed toveren, eerlijk gezegd.
Helaas zijn jullie andermaal mis. 1 van de agenten woont hier 4 huizen verder. 2 maal per dag moesten ze een ronde doen. Elke auto die gedeeltelijk op de onverharde of verhoogde berm stond moest opgeschreven worden.

Een paar voorbeelden:

Nu hebben ze eindellijk een echt parkeerverbod ingelast en speciale parkings voorzien.

+ je moet je eens inbeelden dat je als hoogbejaarde of zieke mens in de buurt van zo een plek woont. Dementie, parkinson, kanker, etc. en je wordt dan een hele nacht wakker gehouden door zo een figuren.

Ik lijd aan een van deze en ik woon in de buurt.Centrum van het stad.
Ik heb de beats goed gehoord maar bon ik heb me er niet extremer aan geërgerd dan het lawaai van de café tegenover mij soms.
Was het leuk neen,maar het was ook niet extreem irritant al kan ik wel best geloven als je in de directe omgeving woont dat dit de spuigaten uitliep en dat je je beklag gaat doen.
Zou ik dan hetzelfde doen,waarschijnlijk wel.

Electoraal betekent het voor mij geen verandering,want ik zal zoals altijd blanco stemmen.
Of het nu persoon x is die burgemeester/premier kamer-of senaatlid is of persoon y of z,mij maakt dat niks uit.
Ik ben mijn vertrouwen in politiek/justitie al lang kwijt en niet door de recente schandalen die hier naar buiten zijn gekomen.
Als je denkt dat zulke zaken in andere gemeentes niet gebeurd ben je echt wel naïef.
Politiek staat voor mij gelijk aan corruptie in elke laag van zijn bestaan.
Niet alleen de Belgische politiek maar heel het globale gebeuren is rot tot en met.
Dat is al in de tijd van de Romeinen en dat zal altijd zo blijven.
Dooddoener maar is wel de realiteit.

Daarmee dat ik zelden op politieke issues reageer.

Het gewone bloesemtoerisme is ook niet zo onschuldig als het lijkt hoor,er zijn er genoeg die met een hele hifi installatie op hun rug fietsen/wandelen/joggen/paardrijden etc.....
En hoeveel afval wordt er dan ook niet door de brave toeristen achtergelaten.
De gewone toerist stapt ook eens ff van zijn fiets af en doet zijn sanitaire behoefte tegen een boompje in de plantage of ergens in een bosje.
Wat wel niet moet is om iemands tuin/brievenbus/auto .... daarvoor als tool te gebruiken.

Ik vind gewoon dat dit teveel media aandacht krijgt terwijl er volgens mij ergere dingen zijn die in de doofpot worden gestoken.

Ongeacht of ze daar met de harde hand moesten ingrijpen of niet. Dat iedereen rustig zijn materiaal mocht opbreken en vertrekken is toch belachelijk.
Materiaal in beslag nemen is toch het minste.
Organiseer maar is een paar raves als elke medewerker zijn materiaal elke keer kwijt speelt.

Ongeacht of ze daar met de harde hand moesten ingrijpen of niet. Dat iedereen rustig zijn materiaal mocht opbreken en vertrekken is toch belachelijk.
Organiseer maar is een paar raves als elke medewerker zijn materiaal elke keer kwijt speelt.
Op welke wettelijke basis? Eigendomsrecht staat vrij hoog, zomaar inbeslagname kan helemaal niet.

Da's inderdaad een mooi voorbeeld van proportionaliteit, maar niet hoe jij bedoelt.
Als ik de repressietheorie van KoC volg, worden die brave maar foutparkerende toeristen niet enkel opgeschreven maar worden hun banden platgelaten, wordt hun auto fluogeel gespoten als afschrikking en wordt, als ze na een kwartier nog niet terugzijn, de auto in beslag genomen en bij elkaar geperst. Dat gebeurt niet, ze worden opgeschreven, krijgen misschien een GAS-boete of een minnelijke schikking van 58 euro en de kous is af. Proportioneel dus, in verhouding met de overtreding die ze begaan en de hinder die ze potentieel veroorzaken.

Dagelijks honderden, lijkt me behoorlijk overdreven maar soit. Er zijn bij mijn weten geen cijfers van Brustem, tenzij jij inside informatie hebt.
Als dat er "niet genoeg" zijn, kan dat een kwestie van prioriteiten of kan je dat unfair vinden, maar die twee (fictieve) aantallen vergelijken en verontwaardigd zijn heeft niet met proportionaliteit te maken?

Dat is weeral een karikatuur natuurlijk van ik die zeg dat uiteindelijk wanneer mensen zich blijven verzetten tegen ordediensten geweld een optie moet zijn.

Wil je een tegenvoorbeeld? Ik vind € 58 als eerste boete voor fout parkeren inderdaad zelfs te hoog, zeker als je ziet wat deze mensen die ik zogezegd met een hyperbool gedehumaniseerd heb géén enkele straf krijgen in de meeste gevallen. Iets maal nul is opnieuw nul en het is dat wat wrok oproept bij "brave" burgers. Maar mocht er zoiets zijn als "hardleerse" foutparkeerders, dan mogen die boetes wél oplopen, géén probleem mee... zeker bij hardleerse hardrijders - al is dat natuurlijk weer iets anders - vind ik overigens ook dat verbeurd verklaren van de wagen een optie moet zijn, zeker voor mensen die niet leren uit hun fouten, vooraleer ze op een gegeven moment een onschuldig iemand doodrijden.

Wat dat dehumaniseren betreft: in een post waarin ik mezelf uitroep tot "rebel" omdat ik op een feestdag m'n gras gemaaid heb mag je overigens wel enige ironie verwachten ondanks dat ze daar zelf openlijk harddrugs lopen te gebruiken en zichzelf uitroepen tot anarchisten maar soit. Of een post waarop iemand natuurschade voorstelt als "plantjes" groeien wel terug... moet ik ook niet even serieus terug reageren.

Men moet hier niet harder optreden omdat het om "anderen" gaat, men moet hier harder optreden omdat het om mensen gaat die vinden dat de gebruikelijke regels niet voor hen van tel zijn en die ermee weg komen omdat ze met genoeg zijn... Ik ga deze zomer naar een festival en ik moet blijkbaar ook alweer nog eens € 15 extra betalen voor een parkingticket, bovenop de reeds prijzige gewone tickets (die ik overigens blij was te kunnen kopen voor ze uitverkocht waren), maar met de logica van sommigen hier, mag ik me blijkbaar ook gewoon in de buurt op straat parkeren, overlast veroorzaken, etc.

Dat is inderdaad iets dat ik ook niet snap, men moet onderzoeken wie de organisatoren waren. Wel lijkt het me dan wel gewoon simpel te zijn, kijk gewoon wie dat materiaal terug mee neemt en pak die mannen op, als dat dan effectief niet hun materiaal zou zijn zullen ze toch wel zeggen wie de organisatoren zijn als er zware straffen boven hun hoofd hangen.

Terug
Bovenaan