Illegale rave in Sint-Truiden

Daar spreekt met over 10000 man op het hoogtepunt en 9 op de spoed. Gisteren werd hier nog 15000 gezegd en werd er gedaan alsof het overdosissen regende.
En een groot deel van de bezoekers op het hoogtepunt waren ook gewoon dagjestoeristen die nieuwsgierig waren naar het rumoer die hoogstens onder invloed waren van vanille-ijs, en die trouwens evenzeer gewoon welkom waren op het feestje.

De achteloosheid waarmee die mensen daar met de natuur omgingen is opmerkelijk. Ik vond die interviews met de aanwezigen ook zo een houding van: "ik geef geen fuck om wat andere denken en doe gewoon mijn zin. Wat is eigenlijk het probleem dan?"
Ik zie vooral confirmation bias. Ik zie gewoon wat jong volk dat zich wilt amuseren op hun manier. Ze zijn inderdaad niet allemaal kei-geëngageerd of doordrongen van een of ander idealisme, een groot deel is gewoon jeugd die zich wil amuseren. Ik was juist hetzelfde toen ik een tiener was hoor.

Als je afval gaat verspreiden over 400 hectares moet je al met heel erg veel zijn om er een totale puinhoop van te maken. Is er opgeruimd? Ja dat lijkt van wel, en op zich zijn asfaltstroken en bermen goed op te ruimen, maar sowieso zal er een deel van het afval blijven liggen in het hoge gras en het struikgewas. Dat is niet zo makkelijk te zien. Gezien het druggebruik zal daar heel goed opgelet moeten worden, aangezien je daar niet in gebruikte naalden wil stappen.
Ze smoren daar vooral wiet en drinken pintjes, al dan niet in combinatie met paddo's/LSD. Allemaal zaken waar nog nooit iemand van is gestorven, op de alcohol na dan. Geen van die drugs wordt genomen via spuiten. Het zou mij verwonderen als daar ook maar 1 spuit gevonden is geweest. Maakt in elk geval nauwelijks deel uit van die cultuur. Aub niet verkeerdelijk framen van de zaken, en ook niet alle drugs op 1 hoop gooien.

Laatst bewerkt:
Nog ff vraagje over schade aan natuur.
Ik vermoed/hoop dat er geen kwaad opzet in't spel is om holen van dassen/vossen/konijnen etc.... te vernietigen maar uit onwetendheid.
“In één burcht had iemand zelfs zijn gevoeg gedaan. Er lag overal wc-papier”

"Handig, er heeft hier al ene een gat gegraven als WC." Allez, ik wil niet onnozel doen hé. Ik denk niet dat de meesten van ons nog denken "oh amai een dassenburcht" als we een gat in de grond zien.

Als er daar ene effectief een das had gevonden waren ze bij wijze van spreken een kwartier later een kapel aan het macramé-en met wilgentakken ter ere van de ontmoeting, want dat is het soort van gevaarlijke shit waar ge u mee bezig houdt onder invloed van LSD.

Ze smoren daar vooral wiet en drinken pintjes, al dan niet in combinatie met paddo's/LSD. Allemaal zaken waar nog nooit iemand van is gestorven, op de alcohol na dan. Het zou mij verwonderen als daar ook maar 1 spuit gevonden is geweest. Maakt in elk geval nauwelijks deel uit van die cultuur. Aub niet verkeerdelijk framen van de zaken, en ook niet alle drugs op 1 hoop gooien.
LSD, ketamine, etc. kunnen soms ingespoten worden (hoewel normaal gezien niet), nu wel geen expert of zelfs maar ervaring met die zaken. Op die paar duizend bezoekers zullen er toch wel zijn zeker? Ik weet ook wel dat de die die met spuiten beginnen vaak wel het verste weg zijn en een minderheid uitmaken van alle druggebruikers.
Wat wel zalig had geweest was als die dassen wraak hadden genomen. Mag je dat eens uitleggen aan de dokter: "Ik ben in mijn hol gebeten door een das omdat ik zijn hol aan het kakken was." Ik zou er niet door gebeten willen worden, want zijn best wel sterke beesten.

Daarmee bedoel ik niet dat we dit wél moeten tolereren omdat we al de rest tolereren, alleen dat ik het zo belachelijk vind om van dit ineens zo'n beangrijke kwestie te maken, terwijl het ons de rest van de tijd geen fuck kan schelen omdat het ons dan toevallig wel goed uitkomt.
We hebben als mens besloten dat er gebieden zijn waar we de natuur terug laten komen en waar we de meest kwetsbare soorten laten terugkomen. Daar wordt gigantisch veel werk en geld tegenaangesmeten. Die fuif van afgelopen weekend is voor die natuurbeheerders en -liefhebbers hetzelfde als voor een treintjesverzamelaar binnenbreken in zijn hobbykamer en zijn treintjes op de grond kwakken.

Je kan dat onnozel vinden, maar het is gewoon heel weinig respect tonen, en je ziet dat gewoon in die cultuur. Inbreken in private of publieke locaties, schade aanbrengen en dan vertrekken onder het mom van 'wij willen gewoon onszelf kunnen zijn'.

"Handig, er heeft hier al ene een gat gegraven als WC." Allez, ik wil niet onnozel doen hé. Ik denk niet dat de meesten van ons nog denken "oh amai een dassenburcht" als we een gat in de grond zien.
Dassenburchten zijn vrij goed te herkennen hoor, die hebben normaal ook niet de opbouw van een latrine. Als je daar in gaat kakken denk je gewoon niet na.

Ik vind dat van die natuurschade zo'n raar argument. Wij, als mens, doen niet anders dan constant schade aanbrengen aan de natuur. Vliegtuigen, schepen, auto's. Vogels in steden moeten luider fluiten om boven ons lawaai uit te komen, walvissen stranden door gehoorschade van sonars van boten.

Maar NU ineens is die eikelmuis een prioriteit?

Allez tuurlijk hé, ik vind dat lomp en stom gedrag om een beetje door een bos te gaan lopen trappelen en dassenburchten kapot te maken, al dan niet per ongeluk. Dat zou niet mogen. Maar nu ineens doen alsof we allemaal hele dagen bezig zijn met de natuur, niet onnozel doen hé.

Daarmee bedoel ik niet dat we dit wél moeten tolereren omdat we al de rest tolereren, alleen dat ik het zo belachelijk vind om van dit ineens zo'n beangrijke kwestie te maken, terwijl het ons de rest van de tijd geen fuck kan schelen omdat het ons dan toevallig wel goed uitkomt.

Ik zeg dit trouwens als enorme dieren- en natuurliefhebber. Ik kan soms niet slapen omdat ik wakker lig van dingen zoals ik hierboven schrijf. Daarmee dat het mij zo vreemd lijkt dat iedereen ineens keihard inzit met de eikelmuizen. Graag de rest van het jaar dezelfde inzet dank u.

Bedenk mij net dat 'eikelmuis' ineens keihard de hoogte ingeschoten zal hebben qua Google-zoekresultaten :laugh:

Dat is helemaal geen raar argument. Het tegendeel: het weg minimaliseren van natuurschade alsof het gewoon een excuus is gewoonweg raar, plots is natuur van géén tel, daar waar je voor hopen andere events wél de regels moet respecteren.

Daarom dat we ook wat orde in de zaken proberen te brengen en georganiseerde events hebben op plaatsen waar we overeengekomen zijn dit soort events te organiseren, en anderzijds een aantal natuurgebieden afgebakend hebben waar dit soort events géén plaats hebben.
Wil je feesten op dit soort muziek? Ga naar de Versuz, ga naar Tomorrowland, ... 0,0 risico op extra natuurschade.
Wat doet deze groep? Juist ja, zo'n fuif illegaal organiseren in/vlakbij natuurgebied. Ze ruimen zogezegd hun afval op, maar dat strookt niet met schade aan dierennesten, dode dieren, stukgemaakte hekwerken...

Graag de rest van het jaar dezelfde inzet? Ik ben wél de eikel (pun intended) als bepaalde mensen in het lokale bos en erkend natuurreserveraat hun hond niet aan de leiband hebben in het broedseizoen in het lokale bos (waar ook héél wat vogels en reeën broeden), daar zeker iets van zegt, al helemaal als ik zelf (op het bad) aan het lopen ben en "hij doet niets hoor" toch maar weer op je afgelopen komt (dit zeggen ze overigens van alles van Maltesers tot Bulldogs).

Maar toch zijt ge onnozel aan't doen; want had die rave niet door gegaan, had er niemand in die burcht gekakt.
Maakt toch ni uit of ze wisten wat het was of niet?

Wat doet deze groep? Juist ja, zo'n fuif illegaal organiseren in/vlakbij natuurgebied. Ze ruimen zogezegd hun afval op, maar dat strookt niet met schade aan dierennesten, dode dieren, stukgemaakte hekwerken...
Het is ook maar wat je opruimen noemt.

Op sommige plaatsen, waar de "podia" stonden, hebben ze de boel wat bij elkaar geraapt en op een grote hoop achter gelaten in de hoop dat dit opgehaald wordt door de diensten van de stad op kosten van de samenleving. De bermen rond de geparkeerde auto's lagen gewoon vol met rotzooi.

Maar ze hebben braafjes opgeruimd hoor...

Dat is zever hè

Een dassenburcht ziet er nie uit als een wc pot.

Het ging om er onwetendheid of moedwillig.
Dit is moedwillig daarin gaan schijten.
Ik begrijp echt niet hoe je dit kunt goedkeuren of zelfs nog grappig kunt vinden.

Het goede nieuws is wel dat er plannen waren/zijn om er een evenementensite van de oude legerbasis te maken, dat blijkt nu dus ook getest en goedgekeurd :unsure:

Wil je feesten op dit soort muziek? Ga naar de Versuz, ga naar Tomorrowland, ... 0,0 risico op extra natuurschade.
Het bewijs dat ge eigenlijk helemaal geen idee hebt over het publiek dat er vertoeft. Het punt is net, geen absurde prijzen te moeten betalen zoals bvb dat walgelijk spektakel van een Tomorrowland. En "dit" soort muziek is dus het equivalent van alles met een gitaar Rock & Roll te labelen. Dikke boomervibes.

Dat ge klaagt over het domein en de natuur cava. Maar dit zijn géén grootverdieners die even 100+euro /week neerleggen om te gaan feesten. Dit is een publiek dat zich grotendeels enorm vervreemd voelt om even een volledig dagloon en meer neer te leggen voor iets wat eigenlijk vele malen toegankelijker moet zijn.

Zijn het allemaal engeltjes? Fuckin hell no.
Ma kom niet af met "ga feesten voor 200/euro per dag hé" terwijl al 3 jaar aan een stuk het leven er alleen maar duurder op word.

Het bewijs dat ge eigenlijk helemaal geen idee hebt over het publiek dat er vertoeft. Het punt is net, geen absurde prijzen te moeten betalen zoals bvb dat walgelijk spektakel van een Tomorrowland. En "dit" soort muziek is dus het equivalent van alles met een gitaar Rock & Roll te labelen. Dikke boomervibes.

Dat ge klaagt over het domein en de natuur cava. Maar dit zijn géén grootverdieners die even 100+euro /week neerleggen om te gaan feesten. Dit is een publiek dat zich grotendeels enorm vervreemd voelt om even een volledig dagloon en meer neer te leggen voor iets wat eigenlijk vele malen toegankelijker moet zijn.

Ma kom niet af met "ga feesten voor 200/euro per dag hé" terwijl al 3 jaar aan een stuk het leven er alleen maar duurder op word.
Oh shit. Betalen voor organisatie, veiligheid, medewerkers, materiaal, DJ's,.. wat een drama

Ja festivals kosten geld, en ja het is duur(der) geworden, maar het nie kunnen betalen geeft u nie het recht om dit soort zaken illegaal te doen.
Beter zo ene dag (of 2) n flexijob gaan doen en ge hebt uw weekend TML al volledig cash

Maar dat is dan ook zever hé. Het was duidelijk een opsomming met 3 puntjes achter, het ging niet enkel over tomorrowland. Er zijn evengoed kleinere festivals/outdoor feestjes die alles wel legaal doen en correct regelen die maar een fractie van dat kosten.

Maarja, als je het natuurlijk realistisch bekijkt, dan gaat je hyperbool niet op en kan je het niet goedpraten.

Die gasten willen in de verste verte niets met TML en andere mainstream festivals te maken hebben. Het soort muziek dat ze op die raves draaien kan je ook totaal niet vergelijken. Die willen gewoon eens losgaan met gelijkgestemden zonder enige restricties.

Pas op, ik keur niet goed wat er daar is gebeurd. Maar ik kan het wel begrijpen, iets waar sommige het hier verdomd moeilijk mee hebben. Zoals hier al meermaals is aangehaald zulke feestjes hebben altijd bestaan en zullen altijd blijven bestaan.

Die gasten willen in de verste verte niets met TML en andere mainstream festivals te maken hebben. Het soort muziek dat ze op die raves draaien kan je ook totaal niet vergelijken. Die willen gewoon eens losgaan met gelijkgestemden zonder enige restricties.
Je kan toch volledig losgaan op eender welke muziek? Je kan ook perfect een goedkope zaal afhuren, gratis dj laten spelen (want dat doen ze daar) en vervolgens een vrije gift doen. Dan kan je dansen en luisteren naar de muziek die je wil

Dat rebelleren tegen het commerciële en een plek hebben waar jezelf kunnen zijn is maar een schaamlapje (en zelfs dan nog) voor het feitelijke doel: de kosten (overlast, schade en opruimen) van hun feest afwentelen op de gemeenschap en een plek creëren waar je de wet kan overtreden (geluidsoverlast en drugs). Dat ze daar dan gewoon open over zijn.

Je kan toch volledig losgaan op eender welke muziek? Je kan ook perfect een goedkope zaal afhuren, gratis dj laten spelen (want dat doen ze daar) en vervolgens een vrije gift doen. Dan kan je dansen en luisteren naar de muziek die je wil

Dat rebelleren tegen het commerciële en een plek hebben waar jezelf kunnen zijn is maar een schaamlapje (en zelfs dan nog) voor het feitelijke doel: de kosten (overlast, schade en opruimen) van hun feest afwentelen op de gemeenschap en een plek creëren waar je de wet kan overtreden (geluidsoverlast en drugs). Dat ze daar dan gewoon open over zijn.

Sorry maar dan snap je het gewoon niet, net zoals velen.

... en dat is ook niet erg als je het niet snapt.

Sorry maar dan snap je het gewoon niet, net zoals velen.

... en dat is ook niet erg als je het niet snapt.

Leg mij (ons) dat dan eens uit, want buiten, ik 'snap' hen wel heb ik hier nog niet veel argumenten gehoord. Met alle respect, maar de meest amateuristische vereniging kan een legale fuif/feest in elkaar boksen met een minimum aan middelen.

Verder de schade op het natuurdomein: meerdere vernietigde nestkasten, hadden ze dat -net als de dassenburchten- mispakt voor een latrine?

Boomervibes, ach jonge... zolang je maar kan recht proberen te praten wat krom is zeker?

Techno wordt gedraaid op Tomorrowland (net als dance en hopen andere elektronische genres), en deze rave was ook "tek-no" (of Belgitek of whatever). Met Rock & Roll maak je eigenlijk een analogie waarmee je het zelf onderuit haalt: dat gaat idd ook zéér breed
De andere burgers van dit land, inclusief mezelf betalen ook voor hun entertainment, en net zoals je binnen Rock & Roll een heel gamma hebt: van kleine (Rock Herk, Suikerrock (?)) tot grote festivals (Graspop, Rock Werchter, TW Classic) zal je dat binnen de Techno ook wel hebben. ££Niet mijn genre, maar ik twijfel er niet eens aan dat je legaal wel degelijk opties hebt of zou kunnen organiseren, uiteraard zonder vandalisme en openlijk druggebruik, en niet aan ene nulprijs.

Dure prijzen die ik en alle andere burgers wél betalen voor hun entertainment natuurlijk, waarbij de kosten niet verhaald worden op de rest van de samenleving, en overlast beperkt wordt gehouden (nu ja, in de mate van het mogelijke). Ik betaal zowel voor tickets (dit jaar tickets kunnen vastkrijgen voor TW Classic) als parking (ook niet gratis) als eten (vandaar de voorkeur voor een dagfestival of camping: dan eet ik wel buiten de weide aan schappelijkere prijzen) méér dan een volledig dagloon, en ik ben ook allesbehalve een grootverdiener, dus spaar me het trieste verhaaltje van mensen die anders niet zouden kunnen feesten tenzij ze het illegaal doen, inclusief vandalisme en openlijk druggebruik (die drugs zijn dan wel weer gratis veronderstel ik?). Keuzes en sparen. Ik kan zo ook geen 5 festivals doen op één zomer hoor.

Leven werd voor mij en andere mensen ook duurder, en zoals ik zei: als ik al eens weg ga voor € 200/dag (wat overigens al prijzen zijn die je VIP dagtickets opleveren op de betere festivals, maar als je drinken/eten niet onder controle kan houden kan je er met gewone tickets ook aan komen natuurlijk).

Toegankelijker? Nogmaals er zijn alternatieven. Fucking hell? Je hebt blijkbaar al alternatieven vlakbij voor € 20:
Dit laatste toont eigenlijk perfect aan waarom we dit soort illegale raves absoluut niet zouden moeten toelaten. Het is niet dat het verboden is an sich: het kan wél binnen welbepaalde regels.

Dit vind ik wel een gemakkelijk excuus hoor, publiek dat zich vervreemd voelt omdat iets "toegankelijk moet zijn" (van wie?), en dan maar iets illegaal doet. Zo kan je natuurlijk veel illegale zaken goedpraten hé. Net zoals bij elke massa-manifestatie denk ik nu ook niet dat de individuele bezoeker van die rave zeer diepe, maatschappelijke motieven heeft om daar naartoe te gaan, als je hen op dat moment zou vragen wat nu net de bedoeling is.

Het klopt ook niet dat festivals genre Tomorrowland enkel voor grootverdieners zijn volgens mij (het iets goedkopere Werchter lijkt soms meer op een scoutsfuif volgens sommigen), dat lijkt me evengoed een excuus.

Ik vind heel deze zaak serieus overroepen eigenlijk. En zowel de verzuurde "zet het leger in"-reacties van de buren en medestanders als de "fight the power"-retoriek van wie daar wat kwam springen zijn volgens mij dwaze standpunten die aantonen dat we hier duidelijk geen idee hebben van wat leven onder een repressief regime net inhoudt. Een werkelijke boomer zou zeggen dat het nog eens oorlog moet worden, maar daar ben ik nog enkele jaren van verwijderd.

Het leger is niet geschikt voor dit soort politionele taken, maar ik denk dat het politionele apparaat in België ook niet geschikt is om dit soort evenementen aan te pakken zonder escalatie. Ik denk dat men beter eens nadenkt hoe dit te voorkomen in plaats van in te willen grijpen als het te laat is. En ook gewoon een kader scheppen voor dit soort evenementen, zodat verzuurde Jos, straffe Rudi en Diane Vitriool op FB niet kunnen roepetoeteren om het leger in te zetten.

Terug
Bovenaan