Jupiler Pro League 2020-2021

Voor welke ploeg supporter jij?

• Totaal aantal stemmers
    226
Status
Niet open voor verdere reacties.
Behalve dat ze hier op 5 km voor de finish automatisch de helft van uw voorsprong afnemen. Met het hele playoffs systeem kan ik nog wel leven, maar die puntenhalvering is gewoon je reinste competitievervalsing. Dat is enkel en alleen omdat hun playoffs anders vrijwel geen waarde hebben.

En dat is in verlengde dan wat ik altijd slecht heb gevonden aan de playoffs. Je kan in de competitie er als topploeg redelijk met uw klak naar gooien en op het einde van de rit nog altijd met de hoofdprijs gaan lopen. En zucht, nee ik zeg dit niet omdat dit nu plots bij Club het geval is. Ik ben altijd al tegen de playoffs geweest.

Gewoon 32 matchen spelen, wie er op het eind van de rit het meeste gewonnen heeft is kampioen, punt. Maar nee, uit hebzucht nog een extra mini competitie eraan breien waardoor het in feite niet veel meer uitmaakt of je op plaats 1 of plaats 5 eindigt in de competitie. Loop je na de reguliere competitie 12 punten achter, loop je er plots nog maar 6 achter. Dat is toch gewoon je reinste zever.
Amai, competitie vervalsing dan nog.
Ja, als men dit in het midden van het seizoen zou beslissen heb je volledig gelijk.
Nu weet je dit echter perfect opvoorhand.

Bizar dat NBA en NFL fans niet moord en brand schreeuwen, die beginnen zelfs gewoon from scratch In de Playoffs.

Alle respect dat mensen geen fan zijn van de playoffs. Maar beweren dat het oneerlijk zou zijn, of competitievervalsing is, vind ik een heel flauw argument.

Ieder jaar een spannende competitie, en de beste ploegen van de competitie die onderling beslissen wie kampioen wordt vind ik gewoon zeer amusant, en een meerwaarde voor de competitie.

Ja, als men dit in het midden van het seizoen zou beslissen heb je volledig gelijk.

Bizar dat NBA en NFL fans niet moord en brand schreeuwen, die beginnen zelfs gewoon from scratch In de Playoffs.

Alle respect dat mensen geen fan zijn van de playoffs. Maar beweren dat het oneerlijk zou zijn, of competitievervalsing is, vind ik een heel flauw argument.

Ieder jaar een spannende competitie, en de beste ploegen van de competitie die onderling beslissen wie kampioen wordt vind ik gewoon zeer amusant, en een meerwaarde voor de competitie.
Ja iedereen weet dat op voorhand, maar dat maakt het niet plots eerlijk. Om makila zijn marathon voorbeeld aan te halen. Stel jij ligt vrijwel de hele marathon op kop met 2 km voorsprong. Zou jij het dan eerlijk vinden dat op 5 km voor het einde jouw eerste achtervolger plots verplaatst wordt met een taxi en zo op 1 km achter u komt? Het is niet omdat je iets op voorhand weet dat het daarom niet oneerlijk kan zijn he.

En het heeft geen nut om te vergelijken met andere sporten, die zijn volledig anders opgebouwd. Waarom anders geen 5 time-outs per ploeg geven, dat doen ze in de NBA en NFL ook.

Je hebt nu toch net totaal geen spannende competitie meer? Misschien een spannende eindronde van een handvol matchen, maar de competitie is gewoon retesaai geworden. Want je hoeft als ploeg niet meer consistent top te presteren om kampioen spelen, gewoon rustig meedraaien zodat je in de top 6 eindigt. Ik zie de meerwaarde nog altijd niet eerlijk gezegd, alsof het niveau plots zoveel hoger is geworden omdat de topploegen elk seizoen een handvol extra matchen tegen elkaar spelen.

Maar nogmaals, ik zeg dit niet omdat ik een Club supporter ben en dit nu toevallig aan de hand is. Zoals ik eerder zei, ik ben altijd al tegenstander geweest van de playoffs.

Inderdaad, de termen "oneerlijk" en "competitievervalsing" zijn belachelijk. Je kan (terecht) praten over de idiotie van een dergelijk format (ik blijf fan van PO's gezien de niet toevallige niveaustijging in Europa sinds de invoering, maar zonder halvering) maar iedereen begint nu al 11 seizoenen lang aan het seizoen wetende hoe het is. Dus je weet voor je start wat er gebeurt en iedereen begint met dezelfde voorwaarden die van start tot einde gekend zijn. Dus: eerlijk en geen vervalsing.

Ik heb het gevoel dat met heel dat gezaag rond de PO's en de halvering van de punten Brugge het gewoon zichzelf moeilijk maakt. Ze frustreren zichzelf door dat constant aan te halen veel meer dan nodig is. Je begint aan een mini-competitie van zes matchen met 8 punten voorsprong. Daar moet je gewoon meer uit halen dan je nu doet en dat je dat als Brugge zijnde niet doet, ligt enkel aan Brugge zelf en niet aan die halvering, hoe stom die ook is. Je hebt Clement als coach en hebt een ploeg met Mignolet, Mata, Vanaken, Vormer, Lang en Dost. Daar moet je gewoon echt meer mee doen.

Maar is het niveau werkelijk zo fel gestegen? Buiten dat wonderseizoen van Gent en het mirakelleuze gelijkspel van Brugge op Madrid en her en der misschien eens een Europese overwinning doet toch geen enkele Belgische ploeg ook maar een beetje mee op Europees vlak.

Ja iedereen weet dat op voorhand, maar dat maakt het niet plots eerlijk. Om makila zijn marathon voorbeeld aan te halen. Stel jij ligt vrijwel de hele marathon op kop met 2 km voorsprong. Zou jij het dan eerlijk vinden dat op 5 km voor het einde jouw eerste achtervolger plots verplaatst wordt met een taxi en zo op 1 km achter u komt? Het is niet omdat je iets op voorhand weet dat het daarom niet oneerlijk kan zijn he.

En het heeft geen nut om te vergelijken met andere sporten, die zijn volledig anders opgebouwd. Waarom anders geen 5 time-outs per ploeg geven, dat doen ze in de NBA en NFL ook.

Je hebt nu toch net totaal geen spannende competitie meer? Misschien een spannende eindronde van een handvol matchen, maar de competitie is gewoon retesaai geworden. Want je hoeft als ploeg niet meer consistent top te presteren om kampioen spelen, gewoon rustig meedraaien zodat je in de top 6 eindigt. Ik zie de meerwaarde nog altijd niet eerlijk gezegd, alsof het niveau plots zoveel hoger is geworden omdat de topploegen elk seizoen een handvol extra matchen tegen elkaar spelen.
Niet vergelijken met andere sporten, om er dan een marathon bij te betrekken. En zelfs nen taxi. Denk dat sommigen hier toch een andere definitie van eerlijk hebben.

De competitie retesaai? Ja, voor Brugge was het saai dit seizoen, maar alles eronder was gewoon van de 1e tot de laatste speeldag heel spannend. En de playoffs zijn dat ook. Het Belgisch voetbal er ook gewoon op vooruit gegaan sinds de invoering van de playoffs.

Maar is het niveau werkelijk zo fel gestegen? Buiten dat wonderseizoen van Gent en het mirakelleuze gelijkspel van Brugge op Madrid en her en der misschien eens een Europese overwinning doet toch geen enkele Belgische ploeg ook maar een beetje mee op Europees vlak.

Dat wonderseizoen van Gent waarbij ze uiteindelijk door ons uitgeschakeld worden? Dus hoe goed was dat seizoen wel voor België.
En we hebben toch met een aantal clubs een kwartfinale in de EL gehaald. En dat is voor het niveau dat wij voorstellen gewoon heel goed. Meedoen op Europees vlak is nooit voor ons weggelegd, hoor. Misschien dat we in de ECL nu wel eens een halve finale kunnen halen ofzo.
Maar vergelijk dat eens met de tijd rond bvb 2005.

Scenario straks tegen Antwerp: of Antwerp scoort na 10 minuten waarna we nog 80 minuten tevergeefs gaan breien of we breien 80 minuten lang waarna Antwerp scoort 10 minuten voor tijd. Either way, we're fucked :unsure:

'k Ga mij gewoon aan mijn bureautje zetten, ik zie het wel om 20u. Als ze winnen ben ik content en anders heb ik toch iets nuttig gedaan :unsure:

Oh neen jongens, meer dan een decennium later en nog altijd over de halvering van de punten? Te veel discussie op buikgevoel hier met termen als competitievervalsing overigens, kom maar op met die cijfers dan.

En dat is in verlengde dan wat ik altijd slecht heb gevonden aan de playoffs. Je kan in de competitie er als topploeg redelijk met uw klak naar gooien en op het einde van de rit nog altijd met de hoofdprijs gaan lopen.
En hoeveel keer is dat al gebeurd dan?

jplvbkq3.png

Onder voorbehoud dat ik niet fout geteld heb, heb dit maar rap in Excel in elkaar geflanst:

De positiewissels tussen "halvering of niet" staan in een kadertje. Dat is het. Zes keer, op tien seizoenen. En enkel een positiewissel van één plaats, de rest is allemaal hetzelfde.
Ja, één keer heeft dat een andere kampioen als gevolg gehad (twee keer als ge Gent wilt meetellen, maar zonder halvering wint de beste in de play-offs natuurlijk), in 2013-14 met Anderlecht en Standard. Maar dat kwam ook omdat Anderlecht het meeste punten ooit haalde als derde dat seizoen, dus dat kunnen we moeilijk "met de klak naar gooien" noemen, toch?

Anders gezegd: laat die vergelijkingen die kant noch wal raken achterwege en zie dat het in praktijk amper iets scheelt. Buiten dat ene, misschien twee, voorbeelden van Standard is daar weinig oneerlijk aan. Als ge niet presteert in de reguliere, gaat ge algemeen genomen ook niet ineens kampioen spelen. En als ge het laat afweten in de play-offs, haalt ge het ook zonder halvering niet buiten die één of twee keren op tien. Ge kunt nog altijd tegen zijn, maar ge gaat wel betere argumenten moeten vinden dan.

Alsof ze in de NBA en NFL voor niets spelen, als je er niets van kent van moet je er ook niet over beginnen. In zowel de NBA als de NFL spelen ze voor het thuisvoordeel in de play-offs, in de NFL is er zelfs een bijkomende vrije ronde voor de eerste seed.

Alsof ze in de NBA en NFL voor niets spelen, als je er niets van kent van moet je er ook niet over beginnen. In zowel de NBA als de NFL spelen ze voor het thuisvoordeel in de play-offs, in de NFL is er zelfs een bijkomende vrije ronde voor de eerste seed.

Ik volg de NBA al meer dan 20 jaar, zelfs al vaak live matchen gaan bijwonen, dus je moet mij het systeem niet uiteggen, en al zeker niet gaan beweren dat ik er niets van zou kennen.
Over de absolute meerwaarde van een thuisvoordeel valt trouwens te discussiëren. Fans hebben zeker een invloed, maar die is sowieso kleiner dan de halvering van de punten bv.

Als we de titel verspelen zal het toch aan ons zelf liggen en niet aan de halvering van de punten, pas op ik ben ook niet pro die halvering maar 8pnt voor zou je op 6 matchen nooit mogen weg geven.

Oh neen jongens, meer dan een decennium later en nog altijd over de halvering van de punten? Te veel discussie op buikgevoel hier met termen als competitievervalsing overigens, kom maar op met die cijfers dan.

En hoeveel keer is dat al gebeurd dan?

Onder voorbehoud dat ik niet fout geteld heb, heb dit maar rap in Excel in elkaar geflanst:

De positiewissels tussen "halvering of niet" staan in een kadertje. Dat is het. Zes keer, op tien seizoenen. En enkel een positiewissel van één plaats, de rest is allemaal hetzelfde.
Ja, één keer heeft dat een andere kampioen als gevolg gehad (twee keer als ge Gent wilt meetellen, maar zonder halvering wint de beste in de play-offs natuurlijk), in 2013-14 met Anderlecht en Standard. Maar dat kwam ook omdat Anderlecht het meeste punten ooit haalde als derde dat seizoen, dus dat kunnen we moeilijk "met de klak naar gooien" noemen, toch?

Anders gezegd: laat die vergelijkingen die kant noch wal raken achterwege en zie dat het in praktijk amper iets scheelt. Buiten dat ene, misschien twee, voorbeelden van Standard is daar weinig oneerlijk aan. Als ge niet presteert in de reguliere, gaat ge algemeen genomen ook niet ineens kampioen spelen. En als ge het laat afweten in de play-offs, haalt ge het ook zonder halvering niet buiten die één of twee keren op tien. Ge kunt nog altijd tegen zijn, maar ge gaat wel betere argumenten moeten vinden dan.
De ene positiewissel is voor mij al voldoende om dit systeem af te voeren. Toch werkelijk belachelijk dat je in totaal de meeste punten hebt verzameld, maar op het einde van de rit geen kampioen bent. Leg dat maar eens uit aan een buitenstaander, die zal nogal ogen trekken.

In de topcompetities spelen ze zowat allemaal zonder play-offs, waarom hier in België dan opeens wel? Sportief zie ik er de meerwaarde echt niet van in, hoor.

& dit zeg ik niet omdat Club de titel nog dreigt te verliezen, want in dit geval ligt dat eerder aan Club zelf dan aan de PO's.

De ene positiewissel is voor mij al voldoende om dit systeem af te voeren. Toch werkelijk belachelijk dat je in totaal de meeste punten hebt verzameld, maar op het einde van de rit geen kampioen bent. Leg dat maar eens uit aan een buitenstaander, die zal nogal ogen trekken.

In de topcompetities spelen ze zowat allemaal zonder play-offs, waarom hier in België dan opeens wel? Sportief zie ik er de meerwaarde echt niet van in, hoor.

& dit zeg ik niet omdat Club de titel nog dreigt te verliezen, want in dit geval ligt dat eerder aan Club zelf dan aan de PO's.
Meer wedstrijden , meer voetbal , vind ik persoonlijk leuker :)

Competitie verkleinen naar 10 clubs, 4x tegen mekaar op een jaar. Geen playoffs, case closed.
10e degradeert, 9e speelt barrage met 2e van 2e klasse.
2e klasse met 10-12 clubs die ook 4x tegen mekaar spelen.

Ik zit vol met fantastische ideeen. Volgende week mijne CV naar de voetbalbond sturen.

Babaluna had beter gezegd: "Meer topmatchen". Want ge maakt uw competitie er echt niet beter op door pakweg met Lierse-Kempenzonen en Virton in eerste te gaan spelen.
PO's zijn een absoluut sportieve aanwinst. Die puntenhalvering daarentegen... maar sommige mensen lijken het moeilijk te hebben om het één van het ander te ontkoppelen.

Babaluna had beter gezegd: "Meer topmatchen". Want ge maakt uw competitie er echt niet beter op door pakweg met Lierse-Kempenzonen en Virton in eerste te gaan spelen.
PO's zijn een absoluut sportieve aanwinst. Die puntenhalvering daarentegen... maar sommige mensen lijken het moeilijk te hebben om het één van het ander te ontkoppelen.
bedoelde ik ook 4 sterkste ploegen tegen elkaar , beetje zoals de master in tennis

Waarom neem je de zwakste ploeg uit 1B en een ploeg uit 1ste Amateur als voorbeelden voor de uitbreiding van 1A? Je kan toch gewoon stellen de competitiesamenstelling van dit seizoen met Union SG en Seraing (of Lommel/Westerlo) als extra ploegen?

Waarom neem je de zwakste ploeg uit 1B en een ploeg uit 1ste Amateur als voorbeelden voor de uitbreiding van 1A? Je kan toch gewoon stellen de competitiesamenstelling van dit seizoen met Union SG en Seraing (of Lommel/Westerlo) als extra ploegen?

Omdat ik (en dat meen ik) verwachtte om op die manier het minst aantal mensen tegen de schenen te stampen. Want een Lommel of Westerlo kwamen uiteraard eerder op in mijn gedachten. Union niet, want die acht ik veel meer volwaardig 1A'er dan Moeskroen dat hopelijk vlug definitief verdwijnt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan