Jupiler Pro League 2025-2026

Ach ja, de impact van wel of geen play-offs op Europese prestaties laat me eerlijk gezegd koud. 18 teams is gewoon te veel zwakke teams in 1A en te weinig sterke teams in 1B.

Ah, gaan we nog maar eens dezelfde discussie voeren en dezelfde argumenten herhalen over de PO's. Spannend zeg.

Kijk eens naar de ploegsamenstelling van de ploegen in het jaar dat ze Europees afdwingen en het seizoen dat ze hierdoor effectief Europees spelen. Vaak is de helft al weg, wegens goeie prestaties en omdat we een doorverkoopcompetitie zijn. Club was dit seizoen een uitzondering, maar zoals door vele Club-supporters reeds aangekondigd, verwachten ze de helft van hun ploeg kwijt te zijn. Dus al die PO-ervaring gaat sowieso niets bijdragen aan eventueel goede prestaties volgend jaar.
Zelfde met Union he, dit jaar kampioen en goede Europese campagne met nog niet de helft van de spelers van vorig jaar op het wedstrijdblad. En dat geldt bijna voor elke ploeg die een goed seizoen draait in Belgie, de sterkhouders verdwijnen. Wat ben je dan met je PO-ervaring? Union bewijst letterlijk jaar na jaar dat die ervaring helemaal niets voorstelt. Je kan elk jaar een quasi nieuwe ploeg samenstellen, inclusief trainer zonder PO-ervaring!!, en alsnog meedoen voor de titel tot op het laatste moment.

Het waanzinnige geld dat er momenteel rondgaat in de voetbalwereld heeft 10x meer impact op onze Belgische competiviteit dan die paar PO-matchen per jaar. En de invoering van de Conference League was eveneens een godsgeschenk voor subtoppers als Anderlecht en Gent om toch een paar punten Europees te sprokkelen, want zonder die competitie zou het een stuk minder zijn.
Het is de invoering van die tweederangscompetitie dat een vertekend beeld geeft, omdat je vaak tegen zwakke tegenstrevers speelt maar toch evenveel punten verdient als in de CL. Het is echt enkel maar Club Brugge en recent Union die een beetje de Belgische eer hooghouden in Europa tegen de deftige clubs. De rest van de clubs kan af en toe in Real Sociedad gaan stunten, om dan de week erna in fucking Letland te gaan verliezen gelijk spelen (sorry, vergist met Ajax). Of in Noord Ierland. Of in fucking IJsland. Jawadde zeg, zoveel beter dat die PO's onze spelers maken!!!

Elke keer inderdaad diezelfde discussies en elke keer weer individuele datapunten als statistische bewijzen proberen voorstellen. Zucht.
Da's zoals: "ja maar het was dit jaar in Duitsland ook spannend dus ja!!!"

Het speelt een stuk mee, en niemand ontkent dat er ook andere factoren zijn die meespelen. Het is betrouwbaar over heel veel data aangetoond dat het een voordelig effect heeft dat niet verwaarloosbaar is, maar toch blijven we uitschieters als allesverklarende waarheid poneren. Zo werkt het dus niet. In een vijver van gemiddeld 10 cm diep kan je dus ook verdrinken he.

We zijn vanaf de start van de playoffs (2009) de eerste 5 jaar jaarlijks een plaatsje opgeschoven op de Uefaranking, nadien aan een iets trager tempo blijven stijgen, tot waar we nu staan.
In 2009 stonden we 14de, nu 8ste (met vooruitzicht op nog meer).
De internationale transferuitgaven zijn gestegen, en dat geld komt doorgaans terecht bij de kleinere landen waar ingekocht wordt. Dat is echt niet alleen voor België zo he. Waarom zou dat argument enkel voor ons gelden? Pakweg Nederland, Kroatië of Zweden zag dat ook gebeuren.

Ik kan alleen maar zeggen: luister nog eens naar die MidMid met de bedenker van dat systeem. Die hebben duizenden matchen geanalyseerd en daar modellen op losgelaten die heel logisch en correct in elkaar lijken te zitten en komen tot de conclusie dat meer topmatchen u als speler, club en competitie x% sterker maken dan als ge minder topmatchen speelt. Lijkt me geen rocket science te zijn eigenlijk. Iedereen drijft mekaar meer tot het uiterste en topmatchen genereren meer commerciële inkomsten (kijkcijfers, stadionbezoekers, sponsoring) dus ook daar pluk je de vruchten van.

Soit, we spreken over 10 jaar nog wel eens na de domste beslissing ooit in Belgisch voetballand.
Denk jij nu echt dat Club Brugge beter is geworden door de play-off matchen van de voorbije seizoenen?

Club is beter geworden door een verdere professionalisering, meer budget en dus betere spelers, en meer ervaring in de Europese competities. De playoffs zijn enkel maar een blok aan het been geweest en meer nadeel dan voordeel.

Als je dan toch zo dweept met de uefa-ranking als metric, kijk dan eens wat het aandeel van Club hierin was in de voorbije pakweg 5 seizoenen.

Als we jou zouden moeten geloven dan gaan we dus Europees niets meer presteren omdat we zogezegd een paar "topmatchen" minder hebben??
En dat die Hollander die het systeem verkoopt en er zijn boterham mee verdient het verdedigt lijkt me nogal logisch...

Elke keer inderdaad diezelfde discussies en elke keer weer individuele datapunten als statistische bewijzen proberen voorstellen. Zucht.
Da's zoals: "ja maar het was dit jaar in Duitsland ook spannend dus ja!!!"

Het speelt een stuk mee, en niemand ontkent dat er ook andere factoren zijn die meespelen. Het is betrouwbaar over heel veel data aangetoond dat het een voordelig effect heeft dat niet verwaarloosbaar is, maar toch blijven we uitschieters als allesverklarende waarheid poneren. Zo werkt het dus niet. In een vijver van gemiddeld 10 cm diep kan je dus ook verdrinken he.

Neen, ik haal die uitschieters aan omdat het gemakkelijke voorbeelden zijn die vers in het geheugen liggen. De gedachte erachter blijft hetzelfde doorheen de jaren.

Uw eerdere opmerking over de kwaliteit van de PO's die ons tot de 8e plaats van de UEFA-ranking hebben gebracht, zijn anders ook een mooi voorbeeld van cherrypicken en als bewijs naar voor trachten te brengen dat PO's werken. De algemene context in de voetbalwereld negeren we dan voor de gemakkelijkheid. Zoals de teloorgang van verscheidene landen die destijds allemaal voor ons stonden (Roemenie, waar Steaua is ineengestuikt, Schotland, waar het verdwijnen van de Rangers een gigantische daling tot gevolg had, Turkije en Griekenland die geimplodeerd zijn, Rusland en Oekraine die om begrijpelijke redenen verdwenen zijn, etc), of dat we in 2022 na meer dan 10 jaar PO's, evenveel punten op de ranking telde als in 2007 en weer op de 13e plaats verzeild waren. Dat was geen momentopname he, dat was een gevolg van 5 seizoenen lang niks klaarspelen op Europees vlak. Ondanks 10+ jaren PO's.
En waardoor zijn we de laatste jaren gestegen op de ranking? Juist ja, de vele punten die gesprokkeld werden in de Conference League.

Met uitzondering van de Top-6 competities, had bijna elke Europese competitie een PO-variant. En ze zijn er bijna allemaal van af gestapt. Stop toch met dat paniekzaaien alsof onze competitie plots niets meer gaat voorstellen. Geld gaat daarbij een veel grotere rol spelen dan die 5 extra wedstrijden op een jaar.

Dat wil niet zeggen dat ik daarom 18 ploegen in 1A steun, laat dat duidelijk zijn. Ik denk dat 14-16 clubs meer dan voldoende zijn. 18 clubs in 1A zorgt voor een veel te zwakke 1B, waardoor op de duur 1A ook zwakker wordt.

Ik denk dat we de discussie over de PO's tot in de eeuwigheid kunnen blijven voeren, maar we zijn het toch wel eens dat 18 ploegen in 1A gewoonweg absurd is voor ons klein landje? Ik heb ook wel mijn twijfels bij de bescherming van jeugdploegen. Allemaal niet per se goede dingen voor de ondergrens wat hoger te houden.

Ik denk dat we de discussie over de PO's tot in de eeuwigheid kunnen blijven voeren, maar we zijn het toch wel eens dat 18 ploegen in 1A gewoonweg absurd is voor ons klein landje? Ik heb ook wel mijn twijfels bij de bescherming van jeugdploegen. Allemaal niet per se goede dingen voor de ondergrens wat hoger te houden.
ja, 14 of 16 zou veel beter zijn en die garantie voor dat niet degraderen van de beloften van Genk is ook idioot

Absoluut. Geen PO en 16 ploegen had ideaal geweest. Maar als ik moet kiezen tussen of 18 en geen PO of PO met 16 kies ik toch om de PO te laten vallen. Zeker door die kunstmatige halvering

Absoluut. Geen PO en 16 ploegen had ideaal geweest. Maar als ik moet kiezen tussen of 18 en geen PO of PO met 16 kies ik toch om de PO te laten vallen. Zeker door die kunstmatige halvering
Die halvering hoeft natuurlijk geen verplichting te zijn met PO's.

Die halvering hoeft natuurlijk geen verplichting te zijn met PO's.

neen, maar het is wel net die halvering van de punten die het spannend houdt en zorgt dat er voor bijna elke ploeg nog voor iets te spelen valt. Als je de puntenhalvering weglaat, speelt de helft van de ploegen voor niets meer en dan kan je evengoed de PO's laten vallen en normale competitiewedstrijden spelen.

(waarmee ik overigens niet pleit voor puntenhalvering, enkel de kanttekening plaats dat PO's zonder puntenhalvering vrij nutteloos zijn)

neen, maar het is wel net die halvering van de punten die het spannend houdt en zorgt dat er voor bijna elke ploeg nog voor iets te spelen valt. Als je de puntenhalvering weglaat, speelt de helft van de ploegen voor niets meer en dan kan je evengoed de PO's laten vallen en normale competitiewedstrijden spelen.

(waarmee ik overigens niet pleit voor puntenhalvering, enkel de kanttekening plaats dat PO's zonder puntenhalvering vrij nutteloos zijn)
Lijkt me niet per se eerlijk gezegd. Er wordt om meer dan alleen het kampioenschap gespeeld en niet elk seizoen zal de kampioen 10 punten voorsprong hebben he. Anders valt het argument "zonder PO's kan het ook spannend zijn" toch ook volledig weg?

Max 16 ploegen, liefst misschien eerder 14.

PO's mogen dan wel. Extra inkomsten en elkaar sterker maken.

Lijkt me niet per se eerlijk gezegd. Er wordt om meer dan alleen het kampioenschap gespeeld en niet elk seizoen zal de kampioen 10 punten voorsprong hebben he. Anders valt het argument "zonder PO's kan het ook spannend zijn" toch ook volledig weg?

Het argument is vooral dat het met de PO's spannender is, en dat in een reguliere competitie op het einde teveel eindeseizoenswedstrijden zitten die de spanning doen dalen. Dus we moeten dat nu niet gaan omdraaien. Als we de puntenhalvering uit de PO's weghalen, en het zouden PO's met 6 blijven, ga je dezelfde toer op en gaat het niet specifiek spannender zijn dan een normaal seizoen zonder PO's.

De afgelopen 10 seizoenen hadden we puntenverschillen tussen 1, 2 en 3 van respectievelijk:
9 en 4, 7 en 9, 0 en 3, 5 en 8, 16 en 2, 15 en 1, 7 en 3, 12 en 4, 2 en 5, 4 en 5.
Dat zijn in de meeste gevallen wel vrij opvallende verschillen. Dat is 6 maal dichter bij 10 punten dan 0 punten. De titelstrijd wordt dus vaker wel dan niet kunstmatig spannend gemaakt met de puntenhalvering.

Dat er andere doelen zijn, naast de titelstrijd, klopt. Maar de ploegen die 4e of 5e worden, halen vaak geeneens de helft van de punten in de PO, waardoor wederom het argument van de spanning wat wegvalt en de meerwaarde van de PO's in vraag gesteld kan worden, in dat opzicht.
Dan kan je even goed het PO systeem van Nederland invoeren, waarbij je Bekergewijs de minst goede van de goede ploegen tegen elkaar laat spelen voor die laatste tickets. Dan heb je uiteindelijk meer entertainment voor dat 5e Europees ticket dan een ploeg die 10-13 op 30 pakt over 10 wedstrijden.

Het argument is vooral dat het met de PO's spannender is, en dat in een reguliere competitie op het einde teveel eindeseizoenswedstrijden zitten die de spanning doen dalen. Dus we moeten dat nu niet gaan omdraaien. Als we de puntenhalvering uit de PO's weghalen, en het zouden PO's met 6 blijven, ga je dezelfde toer op en gaat het niet specifiek spannender zijn dan een normaal seizoen zonder PO's.

De afgelopen 10 seizoenen hadden we puntenverschillen tussen 1, 2 en 3 van respectievelijk:
9 en 4, 7 en 9, 0 en 3, 5 en 8, 16 en 2, 15 en 1, 7 en 3, 12 en 4, 2 en 5, 4 en 5.
Dat zijn in de meeste gevallen wel vrij opvallende verschillen. Dat is 6 maal dichter bij 10 punten dan 0 punten. De titelstrijd wordt dus vaker wel dan niet kunstmatig spannend gemaakt met de puntenhalvering.

Dat er andere doelen zijn, naast de titelstrijd, klopt. Maar de ploegen die 4e of 5e worden, halen vaak geeneens de helft van de punten in de PO, waardoor wederom het argument van de spanning wat wegvalt en de meerwaarde van de PO's in vraag gesteld kan worden, in dat opzicht.
Dan kan je even goed het PO systeem van Nederland invoeren, waarbij je Bekergewijs de minst goede van de goede ploegen tegen elkaar laat spelen voor die laatste tickets. Dan heb je uiteindelijk meer entertainment voor dat 5e Europees ticket dan een ploeg die 10-13 op 30 pakt over 10 wedstrijden.
Voor mij zijn de top matchen ook een deel van de spanning in die fase van de competitie. Maar goed, zoals gezegd, we kunnen discussiëren tot een eeuwigheid.

Goed idee :)

Geef mij maar de charme van slechts 2x tegen rsca op een seizoen te spelen, 5x zoals dit jaar boeide echt niet meer op den duur.

Maar dat is vooral omdat RSCA zo weinig meer voorstelt tegenwoordig, toch? En met Hasi gaat dat volgend seizoen niet anders zijn.

6x tegen Union SG is wel interessant denk ik. Stel u voor hoeveel beter uw spelers gaan worden.

Terug
Bovenaan