Jupiler Pro League 2025-2026

Allé, nog eens een onverdiende nederlaag. Dat was alweer even geleden.

Tja... Dit kan toch niet blijven duren. Ik kan gewoon mijn vorige post quoten... We maken nu al zowat 20 (T W I N T I G) matchen dezelfde fouten en dat ligt grotendeels aan onze defensieve organisatie. Akkoord: Sadick is een middelmatige verdediger. Maar hoe een enorm talent als Smets weke na week slechter wordt en worstelt met een gigantisch gebrek aan zelfvertrouwen... Een gebrek dat gedeeld wordt door zowat heel de ploeg die met de bibber op het lijf spelen en ampoer gewaagde keuzes durven maken.

Fink zijn intenties tot aanvallend voetbal zijn mooi en wanneer het werkt... Bij het beste voetbal mogelijk op het niveau van onze competitie. Maar ge speelt met twee CV's die niet echt barsten van de snelheid en vooral moeten spelen op duelkracht en positiespel. In de goeie flow loopt dat dan geweldig, maar ondertussen zijt ge al 20 matchen aan het prullen. De linies te ver uit elkaar, backs die steevast zowat aan de 16 staan, CV's die te hoog staan, ... En na zo lang nog steeds? Dan kan dat niet anders als de keuze van uw coach zijn. En dat ge niet beseft na zo lang dat ge compacter moet verdedigen, dat uw backs meer moeten achterblijven in bepaalde situaties, ... dan verdient ge het gewoon om ontslaan te worden.

Maar we gaan eerst nog ons Europees blazoen oppoetsen en heel België laten lachen door Fink te ontslaan net na een match op STVV. Tijd genoeg zeker?
Je moet ook rekening houden dat het voor Smets een seizoen van bevestiging moet worden. Dikwijls gaan spelers het eerste seizoen na een transfer het goed doen, maar komt er daarna geen bevestiging in het 2de seizoen. Vorig jaar liep ook alles tot aan de PO op wieltjes voor Genk. Benieuwd wie er nu gaat opstaan daar.

Union is dit jaar toch ook niet zo goed in de JPL. Maar ze winnen wel.
Club heeft gisteren alleszins getoond dat ze hun CL-spirit wel kunnen brengen in een JPL-match, althans in de 2e helft tegen STVV, dus dat is alvast hoopgevend.

Als we in Januari Onyedika en Ordonez kunnen houden, en de nieuwkomers zoals Stankovic, Forbs en Tresoldi ontwikkelen zich verder dan gaat er toch een sterk Union nodig zijn om ons van de titel te houden.

Had verwacht dat het de top 3 van vorig jaar op eenzame hoogte ging zijn, maar Fink is het choken bij Genk toch wel meesterlijk aan het verfijnen precies. Verschil tussen hem en Pocognoli/Hayen is toch wel enorm.

Belachelijk misschien, maar wel duidelijk en geen discussie mogelijk
Naar wat zouden ze hem kunnen omvormen om minder discussie te krijgen?

Ik praat nergens over omvormen of dat er discussie zou zijn, hoor. Het is de regel en die is correct toegepast.

Ik vind het alleen beetje belachelijk dat ge bij wijze van spreken de bal half vallend maar moet aantikken bij wijze van spreken en alles veilig is. Dat is zoals sommige hands-regels belachelijk zijn, maar daaraan sleutelen maakt de verwarring enkel groter. Ik heb dat in het verleden al aangehaald dat ik wat belachelijkheid er "graag" bijneem als dat er voor zorgt dat er minder interpretatie mogelijk is bij de toepassing van een regel.

Had verwacht dat het de top 3 van vorig jaar op eenzame hoogte ging zijn, maar Fink is het choken bij Genk toch wel meesterlijk aan het verfijnen precies. Verschil tussen hem en Pocognoli/Hayen is toch wel enorm.

Op ons forum is er zo een interessante discussie geweest over de voetbalfilosofiën van de top 3 van vorig seizoen en hoe coaches hierin passen. Alle drie de teams halen coaches die wel degelijk binnen die filosofie passen, maar Union en Brugge zijn daar een pak strikter in. Zo had Pocognoli na de titel enkele "vragen/eisen" ivm zijn eigen visie en Union zou heel duidelijk gemaakt hebben dat het their way or the highway is. Een factor die overigens ook bij een Mazzu en Geraerts na goede seizoenen de kop indook. Enkel een Blessing had dat issue nooit, maar die had andere redenen om te vertrekken.

Union en Brugge maken op hun manieren veelvuldig gebruik van data , waar De Condé geen grote voorstander is en een (te) romantische visie heeft op voetbal. En daar zit het grote verschil. De Condé kan goede spelers vinden en we kunnen goed verkopen, maar als ze in Genk niet vlug gaan beseffen dat we meer meemoeten met "modern voetbal" gaan we op termijn moeten afhaken.
Het is per definitie inderdaad "choken", maar ik denk dat het vooral het gevolg is van op de "do or die" momenten te hard geconfronteerd worden met teams die zichzelf gewoon op een ander niveau smijten. Een Union of Brugge zegt tijdens de PO's "En nu telt enkel winnen" en schakelen dan ook op een aantal vlakken, terwijl Genk denkt "kijk hoever we geraakt zijn met ons prachtig voetbal, laten we vooral exact hetzelfde proberen te doen wat we al gedaan hebben". Zo is bij Union het verschil in spelstijl tussen hun Europese matchen (waar ge regelmatig gewoon meer kunt VOETBALLEN) en hun Belgische matchen gigantisch. En los van dat ik het soms erover vind (PO's vorig seizoen bvb) brengt het resultaat op en dan boeit het gewoonweg niet wat de rest ervan vindt.

We leveren op zoveel vlakken zoveel goed werk, maar dat facet (dat jammer genoeg de core business van prijzen bepaalt) weigeren ze (voorlopig) in mee te gaan. En zeer kort door de bocht (want we weten hier allemaal wel wat ik van de PO's in 2023 vond) verliest ge nu wel al twee titels door uw romantische visie op voetbal. Ik kan me niet indenken dat ons bestuur dat meer en meer ambitie heeft dit nog lang op dezelfde manier wil zien.

Ik wil zeker niet dat ze alles overboord gooien. Je kan een romantische voetbalvisie hebben en die toch overgooien met een modern en realistisch sausje.

De druk is alleszins hoog. Onze voorzitter had zo bvb een bezoek ingepland voor onze officieuze podcast Terriltalks en heeft die na gisteren afgezegd.

Laatst bewerkt:
Laat ons ook niet vergeten dat Jackers, om zijn contract te (willen) verlengen, ook wel bepaalde speelgaranties (in hoeverre dat kan uiteraard) zal gevraagd hebben vermoed ik, is tenslotte ook al 27, dan wil je niet blijven banken (of enkel beker spelen).

Heeft al (grotendeels) meegewerkt aan 2 prijzen uiteindelijk (kampioen & beker), dus kon toch wel iets van eisen stellen, en terecht imo.
Al moeten we er geen nieuwe Mignolet of andere (Belgische) topkeeper van maken, maar door de band genomen staat die er gewoon wel.

En idd het feit Mignolet de laatste 2 seizoenen toch wat blessures doormaakte, én in laatste contractjaar zit, dan moet je Club zijnde toch wel een oplossing zoeken.
Is het ideaal, neen, daar ben ik akkoord mee, maar ik hoop dat ze daarmee beide tevreden zijn (waren) en je zo twee goeie keepers in je rangen kan houden, want anders was Jackers (of Mignolet) misschien gewoon weg, en wat dan?
Ik moet wel zeggen... Jackers is prima, heeft echt wel zijn job bijna telkens gedaan. Maar er is een reden waarom hij op deze leeftijd nog steeds niet incontournable is bij een topper. Brugge gaat dat ook weten, daarom is Mignolet nog niet weg en zien ze Jackers eerder als tussenpaus ipv het talent waarop ze all-in willen gaan meteen.

Ik praat nergens over omvormen of dat er discussie zou zijn, hoor. Het is de regel en die is correct toegepast.

Ik vind het alleen beetje belachelijk dat ge bij wijze van spreken de bal half vallend maar moet aantikken bij wijze van spreken en alles veilig is. Dat is zoals sommige hands-regels belachelijk zijn, maar daaraan sleutelen maakt de verwarring enkel groter. Ik heb dat in het verleden al aangehaald dat ik wat belachelijkheid er "graag" bijneem als dat er voor zorgt dat er minder interpretatie mogelijk is bij de toepassing van een regel.

Op ons forum is er zo een interessante discussie geweest over de voetbalfilosofiën van de top 3 van vorig seizoen en hoe coaches hierin passen. Alle drie de teams halen coaches die wel degelijk binnen die filosofie passen, maar Union en Brugge zijn daar een pak strikter in. Zo had Pocognoli na de titel enkele "vragen/eisen" ivm zijn eigen visie en Union zou heel duidelijk gemaakt hebben dat het their way or the highway is. Een factor die overigens ook bij een Mazzu en Geraerts na goede seizoenen de kop indook. Enkel een Blessing had dat issue nooit, maar die had andere redenen om te vertrekken.

Union en Brugge maken op hun manieren veelvuldig gebruik van data , waar De Condé geen grote voorstander is en een (te) romantische visie heeft op voetbal. En daar zit het grote verschil. De Condé kan goede spelers vinden en we kunnen goed verkopen, maar als ze in Genk niet vlug gaan beseffen dat we meer meemoeten met "modern voetbal" gaan we op termijn moeten afhaken.
Het is per definitie inderdaad "choken", maar ik denk dat het vooral het gevolg is van op de "do or die" momenten te hard geconfronteerd worden met teams die zichzelf gewoon op een ander niveau smijten. Een Union of Brugge zegt tijdens de PO's "En nu telt enkel winnen" en schakelen dan ook op een aantal vlakken, terwijl Genk denkt "kijk hoever we geraakt zijn met ons prachtig voetbal, laten we vooral exact hetzelfde proberen te doen wat we al gedaan hebben". Zo is bij Union het verschil in spelstijl tussen hun Europese matchen (waar ge regelmatig gewoon meer kunt VOETBALLEN) en hun Belgische matchen gigantisch. En los van dat ik het soms erover vind (PO's vorig seizoen bvb) brengt het resultaat op en dan boeit het gewoonweg niet wat de rest ervan vindt.

We leveren op zoveel vlakken zoveel goed werk, maar dat facet (dat jammer genoeg de core business van prijzen bepaalt) weigeren ze (voorlopig) in mee te gaan. En zeer kort door de bocht (want we weten hier allemaal wel wat ik van de PO's in 2023 vond) verliest ge nu wel al twee titels door uw romantische visie op voetbal. Ik kan me niet indenken dat ons bestuur dat meer en meer ambitie heeft dit nog lang op dezelfde manier wil zien.

Ik wil zeker niet dat ze alles overboord gooien. Je kan een romantische voetbalvisie hebben en die toch overgooien met een modern en realistisch sausje.

De druk is alleszins hoog. Onze voorzitter had zo bvb een bezoek ingepland voor onze officieuze podcast Terriltalks en heeft die na gisteren afgezegd.
Ligt het zeker aan de coach of heeft de kern misschien wat te weinig scorend vermogen? Ik heb nog niet echt vertrouwen in het aanvallende compartiment, maar misschien haalt Fink er niet alles uit. Ik denk wel dat Ito en Oh niet voldoende zijn in de spits. Tolu met al zijn gebreken was wel redelijk op dreef en was ook gewoon beter.

Ligt het zeker aan de coach of heeft de kern misschien wat te weinig scorend vermogen? Ik heb nog niet echt vertrouwen in het aanvallende compartiment, maar misschien haalt Fink er niet alles uit. Ik denk wel dat Ito en Oh niet voldoende zijn in de spits. Tolu met al zijn gebreken was wel redelijk op dreef en was ook gewoon beter.

Ito is een flankspeler.
Vooraan hebt ge Oh, Erabi (die ik hoog inschat) en youngster Mirisola. Ik was een Tolu fan, dus ik mis die sowieso. Maar ik ben ervan overtuigd dat Oh en Erabi voldoende zijn om gewapend te zijn. Het probleem zit er vooral in dat we nog steeds spelen alsof Tolu vanvoor staat en dat werkt gewoon niet. Fink weet al van de PO's dat Oh in se eerste spits ging worden, dus die heeft een hele voorbereiding gehad om zijn kern klaar te stomen voor een nieuwe speelwijze...

Ik moet wel zeggen... Jackers is prima, heeft echt wel zijn job bijna telkens gedaan. Maar er is een reden waarom hij op deze leeftijd nog steeds niet incontournable is bij een topper. Brugge gaat dat ook weten, daarom is Mignolet nog niet weg en zien ze Jackers eerder als tussenpaus ipv het talent waarop ze all-in willen gaan meteen.
Voor alles wat je zegt is toch een logische verklaring of tegenargument in te brengen? Jackers heeft een contractverlenging gekregen omdat Brugge juist wel met hem verderwil na Mignolet. Mignolet nadert het einde van zijn carrière dus waar zou die naartoe moeten gaan? Mignolet zet je ook niet zomaar op de bank met zijn staat van verdienste en contract. Ook wel logisch dat er nog geen buitenlandse ploegen hem zijn komen halen gezien zijn hij niet veel kan spelen. Belgische ploegen willen/kunnen hem misschien niet betalen en is ook gewoon stap terug qua niveau.

Verder ook niet vergeten wat Jackers de vorige jaren heeft bewezen in afwezigheid van Mignolet. Ook in het Europese parcous van de conference league. Denk maar aan PAOK, Molde maar ook Fiorentina.

Benieuwd naar vanavond: zetten we onze goede lijn door en duwen we Anderlecht écht in crisis of zet Hasi zijn spelers voldoende op scherp en zijn ze opnieuw gelanceerd?

Benieuwd naar vanavond: zetten we onze goede lijn door en duwen we Anderlecht écht in crisis of zet Hasi zijn spelers voldoende op scherp en zijn ze opnieuw gelanceerd?
Toch iemand dat benieuwd is. Mij kan het al lang gestolen worden. Gelukkig moet ik er dit seizoen niet meer voor betalen om dat baggervoetbal van Anderlecht te moeten aanschouwen.

Vorig seizoen zou ik hetzelfde gezegd hebben ifv onze zwakke prestaties
Maar kijk, we zijn een paar maand verder en de wereld ziet er weer helemaal anders uit

Laatst bewerkt:
Vorig seizoen zou ik hetzelfde gezegd hebben ifv onze zwakke prestaties
Maar kijk, we zijn een paar maand verder en de wereld ziet er weer helemaal anders uit
En top op vandaag hebben we evenveel punten. Jullie zijn daar content mee met dat aantal en wij niet. Het kan keren soms, want uiteindelijk zijn we beide bijna gebuisd ( 11/21) :D

Dat is scorebord journalistiek van de bovenste plank
Los van de punten zijn we vooral content weer mooier voetbal te zien en daardoor hebben we er wel vertrouwen in dat de punten zullen volgen

Laatst bewerkt:
Dat is scorebord journalistiek van de bovenste plank
Los van de punten zijn we vooral content weer mooier voetbal te zien en daardoor hebben we er wel vertrouwen in dat de punten zullen volgen
Ik had dit wel verwacht dat Leko er snel de mentaliteit ging in krijgen, persoonlijk vind ik dat we van de afgelopen 10 jaar het mooiste voetbal onder leko gezien hebben.

Terug
Bovenaan