Belachelijk misschien, maar wel duidelijk en geen discussie mogelijk
Naar wat zouden ze hem kunnen omvormen om minder discussie te krijgen?
Ik praat nergens over omvormen of dat er discussie zou zijn, hoor. Het is de regel en die is correct toegepast.
Ik vind het alleen beetje belachelijk dat ge bij wijze van spreken de bal half vallend maar moet aantikken bij wijze van spreken en alles veilig is. Dat is zoals sommige hands-regels belachelijk zijn, maar daaraan sleutelen maakt de verwarring enkel groter. Ik heb dat in het verleden al aangehaald dat ik wat belachelijkheid er "graag" bijneem als dat er voor zorgt dat er minder interpretatie mogelijk is bij de toepassing van een regel.
Had verwacht dat het de top 3 van vorig jaar op eenzame hoogte ging zijn, maar Fink is het choken bij Genk toch wel meesterlijk aan het verfijnen precies. Verschil tussen hem en Pocognoli/Hayen is toch wel enorm.
Op ons forum is er zo een interessante discussie geweest over de voetbalfilosofiën van de top 3 van vorig seizoen en hoe coaches hierin passen. Alle drie de teams halen coaches die wel degelijk binnen die filosofie passen, maar Union en Brugge zijn daar een pak strikter in. Zo had Pocognoli na de titel enkele "vragen/eisen" ivm zijn eigen visie en Union zou heel duidelijk gemaakt hebben dat het their way or the highway is. Een factor die overigens ook bij een Mazzu en Geraerts na goede seizoenen de kop indook. Enkel een Blessing had dat issue nooit, maar die had andere redenen om te vertrekken.
Union en Brugge maken op hun manieren veelvuldig gebruik van data , waar De Condé geen grote voorstander is en een (te) romantische visie heeft op voetbal. En daar zit het grote verschil. De Condé kan goede spelers vinden en we kunnen goed verkopen, maar als ze in Genk niet vlug gaan beseffen dat we meer meemoeten met "modern voetbal" gaan we op termijn moeten afhaken.
Het is per definitie inderdaad "choken", maar ik denk dat het vooral het gevolg is van op de "do or die" momenten te hard geconfronteerd worden met teams die zichzelf gewoon op een ander niveau smijten. Een Union of Brugge zegt tijdens de PO's "En nu telt enkel winnen" en schakelen dan ook op een aantal vlakken, terwijl Genk denkt "kijk hoever we geraakt zijn met ons prachtig voetbal, laten we vooral exact hetzelfde proberen te doen wat we al gedaan hebben". Zo is bij Union het verschil in spelstijl tussen hun Europese matchen (waar ge regelmatig gewoon meer kunt VOETBALLEN) en hun Belgische matchen gigantisch. En los van dat ik het soms erover vind (PO's vorig seizoen bvb) brengt het resultaat op en dan boeit het gewoonweg niet wat de rest ervan vindt.
We leveren op zoveel vlakken zoveel goed werk, maar dat facet (dat jammer genoeg de core business van prijzen bepaalt) weigeren ze (voorlopig) in mee te gaan. En zeer kort door de bocht (want we weten hier allemaal wel wat ik van de PO's in 2023 vond) verliest ge nu wel al twee titels door uw romantische visie op voetbal. Ik kan me niet indenken dat ons bestuur dat meer en meer ambitie heeft dit nog lang op dezelfde manier wil zien.
Ik wil zeker niet dat ze alles overboord gooien. Je kan een romantische voetbalvisie hebben en die toch overgooien met een modern en realistisch sausje.
De druk is alleszins hoog. Onze voorzitter had zo bvb een bezoek ingepland voor onze officieuze podcast Terriltalks en heeft die na gisteren afgezegd.