Jupiler Pro League 2025-2026

Nee, Sportinggboy insinueert dat Genk bewust nilles willens langer aan het VZW statuut heeft vastgehouden specifiek met oog om belastingen te vermijden. En dat is gewoon niet waar want het was gewoon een complexe discussie, anders was Genk al veel langer op de pijnbank gekomen. Er is een settlement gekomen waardoor je het nu kan beredeneren alsof het gewoon zwart-wit was in het verleden, zoals Sportinggboyke doet, maar dat is gewoon echt compleet fout en randje achterlijk om te doen. "Het had veel hoger kunnen zijn" pffff, ja zeker, maar de 14miljoen was blijkbaar ook al meer dan billijk genoeg, anders was het bedrag wel hoger geweest.
Ik denk dat je meer zoekt in de woorden van Sportingboy dan dat hij zegt hoor: Ik denk dat de takeaway van ongeveer elke niet-Genk supporter in dit verhaal is: Genk was jarenlang als enige profclub een VZW, dit werd aangevochten door de fiscus, Genk heeft boete betaald en is nu geen VZW meer. Maw: ze hebben jarenlang profijt gehad van het vzw-statuut. Ik denk niet dat ik daarmee zoveel anders beweer dan Sportingboy en dat is ook de bondige samenvatting die je bij de Tijd krijgt of chatGPT. (Ik snap ook hoegenaamd niet hoe je als Genk zijnde zo lang kon vasthouden aan dat VZW statuut als je spelers voor een paar miljoen koopt en dan voor het 10-voudige terug verkoopt)

Of dat bewust was of onbewust doet weinig ter zake hè.Het kan net zo goed bewust als onbewust zijn. Het staat in ieder geval zwart op wit dat Genk zo miljoenen heeft verkregen. Ik ken ook vele Genk supporters die dat gewoon toegeven hoor. Daar is niks mis mee. Alles is nu afgehandeld en nu doen ze het correct. Maar het heeft gewoon voordeel gegeven ten opzichte van elke andere eersteklasser die gedurende die periode wel mooi alles betaalde.

En de discussie ging niet hierover maar over iemand dat zei dat Genk een goed geleide club was, en daarop heb ik gewoon gezegd dat door deze zaak ik dat niet vind de afgelopen jaren. Want DDC is dikwijls in interviews in het verleden voor deze zaak in vraag gesteld over het vzw statuut en hij deed telkens of zijn neus bloedde. Die wist goed genoeg dat er in die richting nog gekeken ging worden.

Na de afhandeling en op de dag van vandaag vind ik het het een goed geleide club.
Da is al een heel andere claim dan dat Genk miljoenen heeft *gestolen* zoals je eerder zei. De discussie over vzw is voer voor juristen, niet voor IT'ers en koeltechniekers

Het is echt wel heel naïef om te denken dat Genk niet goed genoeg wist wat ze aan het doen waren en wat voor risico's ze hiermee namen. Of ze moesten echt VZW gewijs de boekhouding laten doen door de Rudy die de kantine int weekend mag afsluiten en ooit een introductie boekhouding cursus heeft gevolgd. Maar de kans is veel groter dat er genoeg mensen met kennis wisten wat ze aan het doen waren en de straf er dan ook maar bijnemen.

Ander clubs gingen hen ook voor om te weg te gaan van VZW status.

Da is al een heel andere claim dan dat Genk miljoenen heeft *gestolen* zoals je eerder zei. De discussie over vzw is voer voor juristen, niet voor IT'ers en koeltechniekers
da's geen argument hé: de zaak is geschikt, maw de juristen hebben ernaar gekeken en geoordeeld, er is hier geen enkele IT'er die beweert het beter te weten, maar het feit dat Genk schikt = schuld bekennen.

Geen enkele jurist gaat je adviseren om 14 miljoen boete te betalen als je in je recht bent.

da's geen argument hé: de zaak is geschikt, maw de juristen hebben ernaar gekeken en geoordeeld, er is hier geen enkele IT'er die beweert het beter te weten, maar het feit dat Genk schikt = schuld bekennen.

Geen enkele jurist gaat je adviseren om 14 miljoen boete te betalen als je in je recht bent.

Desondanks dat ik akkoord ben met het feit dat Genk de VZW 'misbruikt' heeft, adviseren juristen soms ook voor zekerheid en niet voor het risico. De settlement zorgt ervoor dat beide partijen zekerheid hebben (zowel overheid als Genk). De kans bestaat dat Genk niet ging moeten betalen, maar ook dat ze een veel hoger bedrag moeten betalen.

Het argument om ITers en koeltechniekers hierin niet te betrekken, slaat ook op niets. Of moet iedereen hier z'n UEFA A diploma behaald hebben om te mogen discussiëren.

Je vergeet de best geleide club van het land : Anderlecht!

Nee serieus. Club en Union ben ik akkoord. Genk helemaal niet. Niet vergeten dat die jaren geld hebben gestolen met hun vzw, daar waar andere wel alles moesten betalen. Daar hebben ze 10 tallen miljoenen euro’s mee verdiend, en ze hebben hier maar een klein gedeelte voor moeten terug geven in de vorm van een boete. Hoe ze het nu zullen doen, is ongetwijfeld een goed geleide club. Maar niemand kan ontkennen dat ze veel voorsprong hebben verkregen de laatste jaren waar het geen recht op had

Kan dat verhaal eens stoppen aub? Wij hebben geen geld gestolen. Wij hebben betaald volgens een profiel waar wij als club van vonden dat we aan voldeden. Iets dat ook altijd zo geweest is in het voetbal tot clubs begonnen om geld van buitenaf binnen te halen en dat enkel konden door over te stappen naar een NV. En die zijn toen belast als NV. Iets dat wij gewoon niet waren. Nergens stond het mes op de keel van andere clubs. Dat was steevast een gevolg van de keuze van die clubs. Zij kozen voor extra geld van buitenaf, wij niet. Zij gingen daarom over naar een NV en wij niet. Zij werden daardoor belast als een NV en wij niet. Nergens was het "moeten", het was altijd een keuze, een keuze met gevolgen.

Maar deze trend (ook buiten het voetbal) heeft ervoor gezorgd dat de overheid veel organisaties hun structuur nader ging bekijken en gewoon niet akkoord ging met die structuur. Een hoop organisaties die geen sociale rol hadden in hun werking zijn daarom onmiddellijk overgestapt naar een NV (in de festivalwereld is dit oa ook veel gebeurd) en wij betwistten dat. Hierdoor is er dus lang overleg geweest en het compromis is bekend. Wij betalen een bedrag (dat officieel geen boete is, dat zou het pas geweest zijn als wij verder waren gegaan met deze zaak en dan ook veel meer betaald zouden hebben) en passen onze afgiftes voortaan aan. Er is dus nooit een rechtzaak geweest en het woord "vonnis" of "boete" is dan ook absoluut fout in deze.

Net zoals dit stelen noemen dus inherent fout is. Wij waren gewoon nog de enige club zonder geld van buitenaf en dat bracht gevolgen met zich mee voor andere clubs.

Overigens Genk hierom geen goed geleide club noemen, maar Union dat op meerdere vlakken profiteert van Brighton en hun bazen (oa hun scouting die toch zo geroemd wordt en die zonder Brighton nog niet in de buurt van het huidig niveau zou komen) is gewoon flauw. Net zoalks "Genk heeft geprofiteerd van hun status". Wij hebben daar alleszins minder van geprofiteerd dan de clubs met hun NV statuut geprofiteerd hebben van de reden waarom ze een NV statuut hadden.

Allehup we zijn weer Brighton B. Je hebt miljoenen minder betaald als andere clubs in dezelfde periode maar dat was dan een historisch voorrecht?

De genkies hier houden precies van spelletjes maar niet van het spel. Allemaal precies als een wesp gestoken.

Dit weekend den derby se, wetende dat er maar 1 ploeg Europees speelt in het lotto park. Da pikt

Euvrard van Dender gaat Rednic vervangen bij Standard.
Om hier even op terug te keren. Pijnlijk dat Wilmots al na 5 speeldagen zijn ongelijk moet toegeven.
Maar er zou blijkbaar echt iets ontploft zijn tussen spelersgroep en Rednic zijn stijl waardoor het onmiddelijke ingreep nodig was.

Enigste positieve is dat Wilmots het niet laten etteren en meteen ingrijpt, keer iets anders dan de voorbije jaren.
Standard en rust, twee tegenpolen. Euvrard is nu ook niet een trainer waar ik warm van word. Hopelijk een reactie nu tegen OHL.

Allehup we zijn weer Brighton B. Je hebt miljoenen minder betaald als andere clubs in dezelfde periode maar dat was dan een historisch voorrecht?

De genkies hier houden precies van spelletjes maar niet van het spel. Allemaal precies als een wesp gestoken.

Dit weekend den derby se, wetende dat er maar 1 ploeg Europees speelt in het lotto park. Da pikt
De enige manier deze tijd om nog eens Champions League voetbal naar het Lotto Park te krijgen.

Kan dat verhaal eens stoppen aub? Wij hebben geen geld gestolen. Wij hebben betaald volgens een profiel waar wij als club van vonden dat we aan voldeden. Iets dat ook altijd zo geweest is in het voetbal tot clubs begonnen om geld van buitenaf binnen te halen en dat enkel konden door over te stappen naar een NV. En die zijn toen belast als NV. Iets dat wij gewoon niet waren. Nergens stond het mes op de keel van andere clubs. Dat was steevast een gevolg van de keuze van die clubs. Zij kozen voor extra geld van buitenaf, wij niet. Zij gingen daarom over naar een NV en wij niet. Zij werden daardoor belast als een NV en wij niet. Nergens was het "moeten", het was altijd een keuze, een keuze met gevolgen.

Maar deze trend (ook buiten het voetbal) heeft ervoor gezorgd dat de overheid veel organisaties hun structuur nader ging bekijken en gewoon niet akkoord ging met die structuur. Een hoop organisaties die geen sociale rol hadden in hun werking zijn daarom onmiddellijk overgestapt naar een NV (in de festivalwereld is dit oa ook veel gebeurd) en wij betwistten dat. Hierdoor is er dus lang overleg geweest en het compromis is bekend. Wij betalen een bedrag (dat officieel geen boete is, dat zou het pas geweest zijn als wij verder waren gegaan met deze zaak en dan ook veel meer betaald zouden hebben) en passen onze afgiftes voortaan aan. Er is dus nooit een rechtzaak geweest en het woord "vonnis" of "boete" is dan ook absoluut fout in deze.

Net zoals dit stelen noemen dus inherent fout is. Wij waren gewoon nog de enige club zonder geld van buitenaf en dat bracht gevolgen met zich mee voor andere clubs.

Overigens Genk hierom geen goed geleide club noemen, maar Union dat op meerdere vlakken profiteert van Brighton en hun bazen (oa hun scouting die toch zo geroemd wordt en die zonder Brighton nog niet in de buurt van het huidig niveau zou komen) is gewoon flauw. Net zoalks "Genk heeft geprofiteerd van hun status". Wij hebben daar alleszins minder van geprofiteerd dan de clubs met hun NV statuut geprofiteerd hebben van de reden waarom ze een NV statuut hadden.
Hier niets meer komen posten als het sportief minder ging met Genk in de PO is ook flauw ;)

Exact dit! Iedereen is het er over eens, behalve Genksupporters.
Wie weet komt dat nog voort uit het verleden, met de gekregen reconversiezak geld. ;)

STVV is schuldenvrij en maakt winst. Dus zeker goed geleid op dat vlak. Ze hebben RD z'n "kanscontract" al helemaal weggewerkt. Helaas zitten we wel vast aan het stadion (dat van RD is) en bijhorende kunstgras.

Maar het sportieve is er té ondergeschikt aan de positieve balans; de afgelopen jaren was het transferbeleid een ramp en bleek nergens enige ambitie uit. Dit jaar is het voor 't eerst ietsje beter. We zullen zien volgende zomer/winter.
Ik denk ook dat DMM een verkoop aan 't voorbereiden is aan Japanet.

Iemand van de supportersfederatie van Anderlecht. Meestal klopt het wel maar ik steek er mijn hand niet voor in het vuur. We zullen het later zien zeker of het klopt
Mocht ik hen zijn zou ik ook veel ballonnetjes oplaten over een vertrek van Hasi. Al vaak gebleken dat dit een beslissing kan versnellen.

Terug
Bovenaan