Jupiler Pro League 2025-2026

Kerel, ge slaat er naar gelijk nen blinde.
Er is wel degelijk een stilzwijgend akkoord dat er de nieuwe club altijd eerst de oude club moet contacteren voor er kan onderhandeld worden (zoals Gent met Charleroi gedaan heeft, bvb ;) ). Dat dat vaak NIET gebeurt, weet ik ook. Maar dan moet je ook niet zeggen dat alles 'volgens het boekje is gebeurd'

en dan nog eens de bedrijfswereld vergelijken met de sportwereld. Slaat helemaal nergens op, zoals Wilcao hier boven ook schrijft

ge moogt nog ne keer proberen

Er is wel degelijk een stilzwijgend akkoord dat er de nieuwe club altijd eerst de oude club moet contacteren voor er kan onderhandeld worden (zoals Gent met Charleroi gedaan heeft, bvb ;) )

en dan nog eens de bedrijfswereld vergelijken met de sportwereld. Slaat helemaal nergens op, zoals Wilcao hier boven ook schrijft

Ik heb het hierboven al gezegd maar zal het nog eens herhalen -> Baro is begonnen door achter Club Brugge hun rug met rsca, genk en Union naar de pro league te stappen om het terugdraaien van de beslissingen mbt het competitieformat te vragen. Verhaeghe en de rest van het clubbestuur waren hier absoluut niet mee opgezet, dan moet je dus niet verbaasd zijn als nadien Club op hun beurt niet direct de gentleman gaat uithangen.

't is ieder voor zich in het voetbalwereldje, plain & simple !

Ik heb het hierboven al gezegd maar zal het nog eens herhalen -> Baro is begonnen door achter Club Brugge hun rug met rsca, genk en Union naar de pro league te stappen om het terugdraaien van de beslissingen mbt het competitieformat te vragen. Verhaeghe en de rest van het clubbestuur waren hier absoluut niet mee opgezet, dan moet je dus niet verbaasd zijn als nadien Club op hun beurt niet direct de gentleman gaat uithangen.

't is ieder voor zich in het voetbalwereldje, plain & simple !
Dan moet ge (als Brugge en supporters zijnde) ook niet klagen dat Brugge terecht kritiek krijgt.

In plaats van dan beide situaties te bekritiseren gaan we het spelletje spelen wie het eerste begonnen is. Ik dacht dat we de middelbare school al ver voorbij waren.

Dan moet ge (als Brugge en supporters zijnde) ook niet klagen dat Brugge terecht kritiek krijgt.

In plaats van dan beide situaties te bekritiseren gaan we het spelletje spelen wie het eerste begonnen is. Ik dacht dat we de middelbare school al ver voorbij waren.
Ik vond wat Baro met rsca/genk/union gedaan heeft niet ok, dus ik begrijp als dat kwaad bloed heeft gezet bij ons. Dus ik kan het dan wel plaatsen dat Leko in niet zo mooie omstandigheden weggehaald is geweest.

Wees nu eerlijk: als iemand tegen jouw kar rijdt en je krijgt de kans die terug te pakken... jij mag dat middelbare school mentaliteit noemen, maar ik moet zeggen dat ik dit op mijn werk met de regelmaat van de klok zie gebeuren door zeer volwassen mensen met hoge diploma's die de middelbare school al lang ontgroeid zijn. Lijkt me een zeer menselijk trekje.

Ik durf niet te beweren dat ik in een gelijkaardige situatie niet het zelfde zou doen, als jullie allemaal wel alles in jullie leven ethish correct doen: oprecht proficiat dan, ik denk dat jullie een kleine minderheid zijn.

for the record: ik ben (na de initiele shock) eigenlijk zelf eerder 'blij' dat Leko weg is uit Gent. Was veelbelovend begonnen, maar het leek al lang nergens meer op. Of het nu met De Mil beter zal gaan, valt wel moeilijk te voorspellen

Kan er enkel niet tegen hoe (sommige) clubfans zich in bochten proberen te wringen om de aanpak van het club bestuur te vergoeilijken
Als Gent zo handelt zal ik dat sowieso afkeuren

edit: en nee, dat competitie format verhaal is een compleet ander verhaal. Hoe het huidige goed gekeurd is, daar hangt trouwens sowieos ook al een serieus reukje aan.

Als je hoog met ethiek wil zwaaien en daar dan zo hard mee wil uitpakken dat jezelf nooit zo zou handelen (aangezien de mil geen afkoopsom heeft) is het misschien best dat je heel die historie niet begint met te liegen over hoe je het vernomen hebt.

Ik had ook liever gehad dat Hayen bleef, en indien dat toch onmogelijk werd dat ze Gent wat vroeger hadden ingelicht, met een afkoopsom te plaatsen in een contract weet je ook gewoon dat het snel kan gaan en je er zelf weinig aan kan doen. De rest is nu gewoon zever in de marge en wat heen en weer geroep omdat het een ploeg is waar je graag over zevert (beide kampen).

Ik vond wat Baro met rsca/genk/union gedaan heeft niet ok, dus ik begrijp als dat kwaad bloed heeft gezet bij ons. Dus ik kan het dan wel plaatsen dat Leko in niet zo mooie omstandigheden weggehaald is geweest.

Wees nu eerlijk: als iemand tegen jouw kar rijdt en je krijgt de kans die terug te pakken... jij mag dat middelbare school mentaliteit noemen, maar ik moet zeggen dat ik dit op mijn werk met de regelmaat van de klok zie gebeuren door zeer volwassen mensen met hoge diploma's die de middelbare school al lang ontgroeid zijn. Lijkt me een zeer menselijk trekje.

Ik durf niet te beweren dat ik in een gelijkaardige situatie niet het zelfde zou doen, als jullie allemaal wel alles in jullie leven ethish correct doen: oprecht proficiat dan, ik denk dat jullie een kleine minderheid zijn.
Ik beweer nergens dat ik alles ethisch perfect zou doen, ik zeg alleen dat ge de kritiek er dan ook maar moet bijnemen. En los van alles zijn de supporters hier op het forum niet Verhaeghe zelf, dus kunnen jullie, net zoals @Dr. Sheldon Cooper , wel zeggen dat het niet zo netjes is ipv in de aanval te gaan.

Ik beweer nergens dat ik alles ethisch perfect zou doen, ik zeg alleen dat ge de kritiek er dan ook maar moet bijnemen. En los van alles zijn de supporters hier op het forum niet Verhaeghe zelf, dus kunnen jullie, net zoals @Dr. Sheldon Cooper , wel zeggen dat het niet zo netjes is ipv in de aanval te gaan.
Agree dat het niet netjes is, Verhaeghe heeft zo nog al wel wat zaken gedaan die niet zo netjes zijn en waar ik me als club-sup niet in kan vinden.

Ik probeer het gewoon een beetje te kaderen en te counteren want Baro is ook niet zo heilig als hij zich doet voorkomen ;)

Agree dat het niet netjes is, Verhaeghe heeft zo nog al wel wat zaken gedaan die niet zo netjes zijn en waar ik me als club-sup niet in kan vinden.

Ik probeer het gewoon een beetje te kaderen en te counteren want Baro is ook niet zo heilig als hij zich doet voorkomen ;)
Daar twijfel ik niet aan. De voetbalwereld is op dat vlak gewoon potrot helaas. Maar dan zijn we het toch min of meer eens ;).

Denk dat er weinigen hier staan te springen en blij zijn hoe het gegaan is, weinigen die het ontkennen zelfs. Maar met dezelfde denkwijze kan je dan over Baro zijn persconferentie ook niet teruggrijpen naar “iedere club zou zo reageren”

Er is wel degelijk een stilzwijgend akkoord dat er de nieuwe club altijd eerst de oude club moet contacteren voor er kan onderhandeld worden (zoals Gent met Charleroi gedaan heeft, bvb ;) ). Dat dat vaak NIET gebeurt, weet ik ook. Maar dan moet je ook niet zeggen dat alles 'volgens het boekje is gebeurd'

Ge moet u zo niet aangevallen voelen hé zeg, zé kalm.

Er is geen juridisch kader waarbij de ene ploeg de andere op de hoogte moet stellen of moet aanspreken, net zomin als in het bedrijfsleven. Dus dat is wel degelijk perfect te vergelijken.

Dat er in de voetbalwereld een gentlemens agreement is kan best zijn, maar zoiets wordt langs elke kant en op elk niveau al wel eens met de voeten getreden. Ook door AA Gent.

Baro is idd niet naar Club gegaan omdat Club niet terug wil naar de PO en die ploegen wel. Dus het lijkt met niet onlogisch dat hij die ploeg er niet bij betrekt omdat die toch geen interesse hebben om aan te sluiten bij hun vraag. Baro is ook niet naar andere ploegen geweest die geen interesse hebben om terug te keren naar de PO, moeten al die ploegen nu in hun gat gebeten zijn en het oog om oog principe gaan toepassen?

Baro is idd niet naar Club gegaan omdat Club niet terug wil naar de PO en die ploegen wel. Dus het lijkt met niet onlogisch dat hij die ploeg er niet bij betrekt omdat die toch geen interesse hebben om aan te sluiten bij hun vraag. Baro is ook niet naar andere ploegen geweest die geen interesse hebben om terug te keren naar de PO, moeten al die ploegen nu in hun gat gebeten zijn en het oog om oog principe gaan toepassen?
Ethisch handelen is het alvast niet!

Ik snap de commotie eigenlijk niet zo goed.

In geen enkele andere sector zou een werkgever die een werknemer of freelancer ergens wil weghalen toch die huidige werkgever daarvan zelf op de hoogte brengen? Het is toch echt aan de werknemer om dat te doen en dan de opzegmodaliteiten te respecteren? Wel, hier is dat gebeurd, Club heeft betaald en Leko heeft Baro op de hoogte gebracht. Het ging allemaal snel, dat wel, maar op zich is er imo weinig verkeerd aan. In het voetbal komt dit nu eenmaal in de pers wanneer het gekend is, maar op zich is het "schokeffect" toch gewoon hetzelfde als in een andere sector? Ik ben vorig jaar zelf weggehaald, op geen enkel moment heeft mijn huidige opdrachtgever contact gehad met mijn oude. Ik heb mijn aangetekende zending verstuurd en heb meteen telefonisch mijn opdrachtgever op de hoogte gebracht. En een dag later kreeg die de brief. Zoals hier Leko gebeld heeft naar Baro en het vlak nadien in de pers kwam.

Ik vermoed toch niet dat Baro in zijn HR activiteiten elke werkgever op de hoogte brengt dat er een werknemer hen gaat verlaten die hij geheadhunt heeft?
Voetbalwereld is een heel kleine wereld. Die mensen zien elkaar geregeld in de Pro League vergaderingen, als bij transfers (de laatste Skoras bvb), als 2x of 4x per jaar in de Play-offs. De voetbal is een vuile wereld, maar een beetje deftige communicatie kan denk ik wel helpen. Het is nooit de laatste keer dat je iemand ziet. Tenzij je echt volledig verdwijnt zoals Herman Van Holsbeeck, die is volledig weg.

best grappig dat het wegnemen van een trainer midden het seizoen, zonder vorm van contact met de ploeg, vergoelijkt wordt met het op tafel leggen van een voorstel waar over gestemd kan worden.

Brugge heeft geeneens een nàdeel aan het voorstel he om de competitiehervorming uit te stellen he. behalve dat zij de playoffs niet meer willen.

en je kan ook al niet vergelijken met sectoren waar gewerkt wordt met contracten van onbepaalde duur (waar je dus kan verwachten dat je werknemer elk moment kan vertrekken), en de sportwereld waar voor dit soort functies met contracten van vaste duur gewerkt wordt, waar je realistisch kan verwachten dat je werknemer die termijn uitdoet, of dat er onderhandeld wordt over de afkoopsom.

dat moet je dan toch eens uitleggen
Hij verzamelt mogelijke medestanders en legt het dan gewoon op tafel. 't is niet dat er iets beslist is he
Het plan is goedgekeurd door alle ploegen op de daarvoor bestemde vergadering. Nu tijdens het seizoen willen terugkrabbelen omdat de uitslag je niet zint en nog aanpassingen willen met gevolg voor het komende seizoen en dit enkel bespreken met een deel van die ploegen. Ook het bommetje droppen in de media is niet perongeluk natuurlijk.

Je had hiervoor alle tijd voor de stemming plaatsvond en laten we ook niet zot doen en geloven dat hij zoiets doet voor het voetbal, dat is ook te gek. Iedereen in het wereldje heeft zijn eigen agenda die ze willen pushen.

Ik ga geen ranglijst maken van wie nu het ergste handelt, ik wil gewoon het “wij zijn wel ethisch” counteren en belachelijk vinden. Niemand handelt ethisch als er te winnen valt, iedereen zegt het wel te doen als ze verliezen.

Edit: Ik vind dus beide afspraken (gentleman's agreement over transfers en competitieformat) niet nagaan even belachelijk en een teken van hoe kinderlijk heel het voetbalgebeuren is, net zoals er dan opeens nood is om de ene terecht te wijzen maar de andere goed te praten.
Het is ook niet JPL specifiek maar een internationaal gegeven als je kijkt naar de Fifa en we ze zien als vrede ambassadeur.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan