Jupiler Pro League 2025-2026

Niemand handel ethisch als er te winnen valt, iedereen zegt het wel als ze verliezen.

dit klopt zeker!
en ik ga dat ook zo veel mogelijk eerlijk benoemen, ook als het uit Gentse hoek komt

maar ik blijf je voorbeeld van de competitie hervorming een slecht voorbeeld vinden
er is wel één en ander veranderd in de Belgische voetbalwereld (DAZN anyone?) tussen de oiginele beslissing en vandaag

Laatst bewerkt:
Het plan is idd goedgekeurd (en persoonlijk ben ik blij dat we van de PO's vanaf zijn) maar Baro mag perfect zo'n zaken bespreken met teams die gelijkaardige ideëen hebben en zelfs dit in de pers te brengen en op de tafel bij de Pro League te leggen omdat er zaken zijn gewijzigd. Dat heeft toch helemaal niets te maken met het verhaal van Leko (waar je kan discussiëren over ethisch handelen of niet)

Ik heb nergens gelezen dat DAZN nu zo doet door de afschaffing van de POs, maar ik heb de soap ook maar half gevolgd. En als ze zeggen dat het afschaffen de reden is van hun gedrag dan is dit hetzelfde gedrag zoals we vaker zien in de voetbalwereld, een drogreden om de imagoschade te beperken en financieel te recupereren van de te hoge waardering van de JPL.

Het zou me ook verbazen dat het terugbrengen van de PO voor volgend seizoen in tegenstelling tot wat is afgesproken opeens wel medewerking van DAZN of andere operatoren zou opleveren. Dat is dan de drogreden van de vijf teams om hun zin erdoor te krijgen.

Het plan is goedgekeurd door alle ploegen op de daarvoor bestemde vergadering. Nu tijdens het seizoen willen terugkrabbelen omdat de uitslag je niet zint en nog aanpassingen willen met gevolg voor het komende seizoen en dit enkel bespreken met een deel van die ploegen. Ook het bommetje droppen in de media is niet perongeluk natuurlijk.

Je had hiervoor alle tijd voor de stemming plaatsvond en laten we ook niet zot doen en geloven dat hij zoiets doet voor het voetbal, dat is ook te gek. Iedereen in het wereldje heeft zijn eigen agenda die ze willen pushen.

Ik ga geen ranglijst maken van wie nu het ergste handelt, ik wil gewoon het “wij zijn wel ethisch” counteren en belachelijk vinden. Niemand handelt ethisch als er te winnen valt, iedereen zegt het wel te doen als ze verliezen.

Edit: Ik vind dus beide afspraken (gentleman's agreement over transfers en competitieformat) niet nagaan even belachelijk en een teken van hoe kinderlijk heel het voetbalgebeuren is, net zoals er dan opeens nood is om de ene terecht te wijzen maar de andere goed te praten.
Het is ook niet JPL specifiek maar een internationaal gegeven als je kijkt naar de Fifa en we ze zien als vrede ambassadeur.

Een andere mening hebben? Een vraag stellen? Van mening veranderen omdat de omstandigheden veranderen (tv-contract, rechtzaak)? Mag allemaal he. Dat heeft toch geen fluit te maken met ethiek zeg. Mensen reageren nogal kribbig als er clubs fan zijn van playoffs.

Is iets van een totaal andere orde dan achter de rug om mensen wegkapen.

Ik heb nergens gelezen dat DAZN nu zo doet door de afschaffing van de POs, maar ik heb de soap ook maar half gevolgd. En als ze zeggen dat het afschaffen de reden is van hun gedrag dan is dit hetzelfde gedrag zoals we vaker zien in de voetbalwereld, een drogreden om de imagoschade te beperken en financieel te recupereren van de te hoge waardering van de JPL.

Het zou me ook verbazen dat het terugbrengen van de PO voor volgend seizoen in tegenstelling tot wat is afgesproken opeens wel medewerking van DAZN of andere operatoren zou opleveren. Dat is dan de drogreden van de vijf teams om hun zin erdoor te krijgen.
DAZN heeft ervoor gekozen om het niet te koppelen aan de playoffs. Het risico genomen.
Maar dat Telenet en Proximus nul interesse hebben in tv-beelden, nadat de playoffs zijn afgeschaft, zou daar onrechtstreeks wel een rol in kunnen spelen.

Los daarvan: ze gaan het nu wel merken. Hun product verkopen zonder playoffs. We zullen direct zien wat het kan opbrengen. Verhaeghe beweerde voor de vorige verkoop al dat het tv-contract nog meer moest opbrengen dan ervoor, anders zou Club individueel gaan verkopen en wilde hij niet meer solidair zijn. Daar moest zijn geplaatste Uplace-buddy wel even voor komen zorgen bij de Pro League. De rest is geschiedenis.
En daar hebben ze inderdaad allemaal in meegedaan, in die koehandel waarin de stem van Genk werd afgekocht door hun beloften te betonneren in 1B en waarin de stem van Anderlecht werd afgekocht door Vandenhaute zijn postje geven.

Ik vloek in die zin als PO-liefhebber even hard op mijn eigen club.

Het plan is idd goedgekeurd (en persoonlijk ben ik blij dat we van de PO's vanaf zijn) maar Baro mag perfect zo'n zaken bespreken met teams die gelijkaardige ideëen hebben en zelfs dit in de pers te brengen en op de tafel bij de Pro League te leggen omdat er zaken zijn gewijzigd. Dat heeft toch helemaal niets te maken met het verhaal van Leko (waar je kan discussiëren over ethisch handelen of niet)
De link is hier het gehele ethisch verhaal die ze er nu van willen maken. Verandering van format heeft er niet voor gezorgd dat Leko nu terug bij Club zit, dat is ook mijn punt niet.

Hiermee ga ik ook niet akkoord, toch niet met het sentiment, er is een afkoopclausule die gelicht is, dat zal Baro hopelijk niet in de krant gelezen hebben. In het beste geval wist Gent het zondag, maar wat konden ze doen? Meer geld vragen gaat niet, Leko overtuigen zat er ook niet in, Rik de Mil kon er een dag eerder staan, maar het is niet alsof ze nog vlug een Europese match moesten voorbereiden. Was het vriendelijker geweest om zondag al eens te bellen? Zeker. Is het een groot drama zoals er nu van gemaakt is en moeten we hier allemaal verbaasd over zijn? Nee, gewoon het laatste half jaar in de JPL zou daar genoeg bewijs van moeten zijn

DAZN heeft ervoor gekozen om het niet te koppelen aan de playoffs. Het risico genomen.
Maar dat Telenet en Proximus nul interesse hebben in tv-beelden, nadat de playoffs zijn afgeschaft, zou daar onrechtstreeks wel een rol in kunnen spelen.

Los daarvan: ze gaan het nu wel merken. Hun product verkopen zonder playoffs. We zullen direct zien wat het kan opbrengen. Verhaeghe beweerde voor de vorige verkoop al dat het tv-contract nog meer moest opbrengen dan ervoor, anders zou Club individueel gaan verkopen en wilde hij niet meer solidair zijn. Daar moest zijn geplaatste Uplace-buddy wel even voor komen zorgen bij de Pro League. De rest is geschiedenis.
En daar hebben ze inderdaad allemaal in meegedaan, in die koehandel waarin de stem van Genk werd afgekocht door hun beloften te betonneren in 1B en waarin de stem van Anderlecht werd afgekocht door Vandenhaute zijn postje geven.

Ik vloek in die zin als PO-liefhebber even hard op mijn eigen club.
Zou me heel sterk lijken dat Telenet of Proximus geen interesse hebben in het belgisch voetbal als belgische telecom omdat er geen POs zijn. Mindere waardering zie ik ook sowieso aankomen, puur omdat die veel te hoog stond door DAZN.

Over het beloften fiasco ben ik akkoord, dat was gewoon belachelijk en heb ik hier waarschijnlijk ook gezegd, sowieso gedacht!

Als er een opstapclausule in het contract staat dan is er toch niets mis mee dat een club hier gebruikt van maakt?

AS Monaco heeft dit gedaan met én Clement én Pocognoli, jullie hebben dat met Hasi gedaan als ik met niet vergis? en met Hubert? En Union toch ook met Hubert?

Ik denk toch wel dat in elk van bovenstaande gevallen de nieuwe club EERST contact opneemt met de trainer om te polsen naar interesse alvorens met de huidige club contact op te nemen.

Dus wat je terecht Verhaeghe mag verwijten is dat hij niet tijdig, ruim voor het persbericht eens niet gebeld heeft met Baro, dat had netjes geweest. Maar wegkapen is wel een zeer sterke verwoording voor het gebruik maken van een opstapclausule zoals met de regelmaat van de klok gebeurt.

en je kan ook al niet vergelijken met sectoren waar gewerkt wordt met contracten van onbepaalde duur (waar je dus kan verwachten dat je werknemer elk moment kan vertrekken), en de sportwereld waar voor dit soort functies met contracten van vaste duur gewerkt wordt, waar je realistisch kan verwachten dat je werknemer die termijn uitdoet, of dat er onderhandeld wordt over de afkoopsom.

In de Belgische competitie heb je wel degelijk trainers (gehad) met een contract voor onbepaalde duur. Maar dan nog, in een wereld waarin clubs zelf trainers te pas en te onpas ontslaan omwille van allerhande redenen kan je toch niet het "verwachten dat een trainer zijn termijn uitdoet" als standaard nemen me dunkt.

Dat en er moest niet onderhandeld worden over een afkoopsom, want die was klaar en duidelijk opgenomen in Leko zijn contract.

Soit, kon het wat meer "gentlemen like"? Absoluut. Maar het drama dat ervan wordt gemaakt vind ik nogal hypocriet, want elke club doet dit wel ergens zelf op een zeker niveau, zeker bij bv jeugdtrainers en jeugdspelers, die worden ook te pas en te onpas weggeplukt zonder voorafgaande waarschuwing en louter door het betalen van opzeg- of opleidingsvergoedingen.

zo veel drama wordt er toch niet gemaakt?
Korte en droge communicatie van Gent op de dag zelf, even op terug gekomen bij de voorstelling van de Mil.
hier counter ik en enkele anderen gewoon het sentiment dat club niets te verwijten valt, meer is het niet

Als er een opstapclausule in het contract staat dan is er toch niets mis mee dat een club hier gebruikt van maakt?

AS Monaco heeft dit gedaan met én Clement én Pocognoli, jullie hebben dat met Hasi gedaan als ik met niet vergis? en met Hubert? En Union toch ook met Hubert?

Ik denk toch wel dat in elk van bovenstaande gevallen de nieuwe club EERST contact opneemt met de trainer om te polsen naar interesse alvorens met de huidige club contact op te nemen.

Dus wat je terecht Verhaeghe mag verwijten is dat hij niet tijdig, ruim voor het persbericht eens niet gebeld heeft met Baro, dat had netjes geweest. Maar wegkapen is wel een zeer sterke verwoording voor het gebruik maken van een opstapclausule zoals met de regelmaat van de klok gebeurt.
Hasi was een vrije trainer (daarvoor ontslagen bij KV Mechelen) en Hubert kwam intern vanuit de Futures.

Los van wat andere clubs doen (incl Anderlecht): je belt even met die andere club. Je informeert. Voor je het aan de pers laat weten. Als er een clausule is hebben ze uiteraard het recht, dat ontken ik niet. Ik ben daarin even kritisch voor elk geval dat gelijkaardig is. Ook als Anderlecht zoiets lapt.

Maar ik vind dat wel efkes iets totaal anders dan een mening uiten over een format eigenlijk. Alsof iedereen nu voor eeuwig zijn mond moet houden omdat er iets afgeklokt is.

En ja tuurlijk, het voetbalwereldje is iets vuil. En iedereen bezondigt zich aan zo'n dingen, de ene wat meer dan de andere.

Wat ik me wel afvraag, zowel bij De Mil als bij Leko, is of dat nu trainers zijn die het waard zijn (qua niveau, qua zekerheid) om het je zo moeilijk te maken (afkoopclausule).

Maar ik vind dat wel efkes iets totaal anders dan een mening uiten over een format eigenlijk. Alsof iedereen nu voor eeuwig zijn mond moet houden omdat er iets afgeklokt is.
Ik zeg ook niet dat "even vuil" of zo is, ik zeg gewoon dat Bart V in zijn gat gebeten zal zijn door deze actie van Sam B en dat dat wel zal meespelen in heel deze saga.

even tussendoor: het feit dat Bart V zelf zo vaak tegen andere schenen stampt is imo één van de belangrijkere redenen waarom dat nieuwe stadion er nog niet staat (op gelijk welke site)

Ondertussen zegt Marc Degryse in HLN exact hetzelfde als wat ik hierboven zei ivm Baro en zijn protest tegen competitiehervorming ;)

“Bart Verhaeghe had naar Sam Baro moeten bellen. Van voorzitter tot voorzitter. Voor zó een gevoelige overgang is een telefoontje gepast. Dat gaat over etiquette.”
“Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de situatie bij de Pro League een rol speelt. AA Gent pleit weer openlijk vóór play-offs - er was die brief samen met Anderlecht, Union en Standard - en gaat daarmee in tegen onder meer Club Brugge. Door die zet van Baro lijkt het alsof de relaties niet langer optimaal zijn.

Ik ben redelijk apatisch geworden tegenover Verhaeghe. Is een klootzak pur sang, en ik zou veel liever een sympathieke voorzitter hebben. Maar met sympathieke leiders win je niet altijd prijzen dus ergens misschien wel blij dat we hem hebben.

Dus ja, het was netjes geweest had Club eerder gecommuniceerd, maar ja, Verhaeghe wou Baro gewoon terug pakken. Het blijft een trainer, hoeveel trainers worden door de clubs niet als vuil behandeld en met hun klikken en klakkem buitengesmeten? Als een trainer dan zelf weg is dan is het "surprised pikachu face". :rofl:

Dat Baro liegt en zichzelf voordoet als een baken van ethiek... Ja kom he, laat me niet lachen.

straks gaan ze in Brugge nog zeggen dat ze Hayen hebben buitengesmeten zodat ze Leko konden wegkapen, om het Baro betaald te zetten dat hij één van de 4 voorzitters was die terug playoffs wilt.

Terug
Bovenaan