Jupiler Pro League 2025-2026

Zou het nog eens opnieuw moeten zien dan. Mij leek het initieel wel duidelijk via de arm maar misschien was dat teveel wishful thinking :biglaugh:
Het wapperen van Hazard was allesinds dom en onnodig

En het kan even goed wel als niet op de arm zijn, maar tis nie duidelijk op die beelden
Als hij hm in eerste instantie fluit dan gaan ze het wss ook niet omdraaien

We kunnen weer op de ref zeveren wat we willen (terecht, daar niet van) maar uiteindelijk is Anderlecht zelf toch ook gewoon weer te zwak.

We kunnen weer op de ref zeveren wat we willen (terecht, daar niet van) maar uiteindelijk is Anderlecht zelf toch ook gewoon weer te zwak.

Tuurlijk, speelt amper een kans bij elkaar mja speelt ook in een systeem zonder spits

Hazard toch week na week bij de zwakste, fysiek lijkt die gewoon kapot

"Een vergelijkbaar land als Nederland"?
Ze zijn daar bijna met dubbel zoveel als ons (grotere markt) en volgens mij kijkt daar ook gewoon meer volk (hogere penetratie). Als ge ziet hoe snel er hier al naar illegale streams wordt gegrepen zodra ge >10euro per maand moet betalen... You pay peanuts, you get monkeys
50% meer, het zal wel meevallen met bijna dubbel zoveel. :D

Voor de rest vergelijkbaar in de zin dat de Nederlandse en Belgische competitie qua niveau zowat op dezelfde lijn zitten, ik dacht dat het wel duidelijk was dat dat mijn insteek was. Als ze daar met een reguliere competitie zonder folietjes 120M kunnen binnenharken, zou 70-80M hier perfect doenbaar moeten zijn met hetzelfde format.

Spanning en stress hoort bij een open competitie, he. Ik snap dat kleinere clubs in de JPL al langer proberen om 1A hermetisch af te sluiten van 1B maar dat heeft ook voor een negatieve feedbackloop gezorgd: verdere devaluatie van 1B dat nog meer een financieel kerkhof wordt waardoor de risico's voor de zakker nog groter worden.

Meer ploegen die kunnen degraderen zorgt enerzijds voor een attractiever 1B en anderzijds voor een spreiding van dat financiële risico. Degraderen is gemakkelijker, promoveren is dat ook. Veel gezonder systeem.

Spanning en stress wel, maar zoals sportingboy terecht aanhaalt, kunstmatig gecreëerde spanning onderin is gewoon nefast voor het spelniveau van uw competitie.

Ik ijver trouwens niet voor een gesloten 1A. Meer zelfs, ik ben absoluut voorstander van 18 clubs en drie potentiële zakkers, twee rechtstreeks en eentje via barrages, voor een grotere wisselwerking tussen 1A en 1B zodat zakken niet gelijk staat aan kapotgaan. Ik heb het met mijn club nog geen tien jaar geleden bijna zien gebeuren toen ze naar 1B degradeerden op een moment dat er maar een club kon stijgen, wij stonden uiteindelijk op het randje van verdwijnen en als King Power niet op de proppen was gekomen, bestond OHL nu niet meer.

Precies of matchen die er hier wel om gaan altijd om aan te zien zijn. Meer dan de helft van de play off matchen is het voetballend niet om aan te zien in po1. Stress en kunstmatige spanning, dat wel. Maar voetballend trekt het vaak op niks. Als je vorig seizoen PO1 zag, zaten er 3 clubs in die daar eigenlijk niets te zoeken hadden. Maarja ze moesten met 6 zijn. Ik begrijp echt niet dat dat het niveau van onze competitie naar boven zou doen. Als je dan een paar maanden verder kijkt, zijn zelf de 3 goede ploegen in PO1 van vorig jaar dit seizoen niet meer om aan te zien. En de uitslagen Europees dit seizoen, laten zien dat we als land ook niet meer verbeteren. We sneuvelen zelf tegen middelmatige landen als Zweden en Griekenland
Absoluut dit. Het niveau van PO1 is toch ook al jaren niet wat je ervan zou verwachten. Logisch ook, want itt wat iedereen denkt zorgt overbodige stress, in beide richtingen trouwens (PO1 en PO3) gewoon voor slecht en verkrampt voetbal.

Spanning verkoopt wel goed.

En het niveau, gohja, ik denk niet dat we in onze competitie snel sprankelend voetbal te zien krijgen. In geen enkel format. De Eredivisie heeft ook maar zwak voetbal tegenwoordig, ligue 1 en serie A ook niet bepaald toonbeeld van hoe het moet... Misschien hebben we soms te hoge verwachtingen?

Als we klagen over "hiervoor is buitenspel toch niet uitgevonden", dan vind ik dat we hetzelfde mogen zeggen over van die (goedkope) penalty's tegenwoordig.
Gisteren 3 penalty's (in elke match 1), en ik denk dat er 5-10 jaar geleden daar nooit voor gefloten werd, of vergis ik mij daar in?

Als verdediger ben je tegenwoordig toch echt kansloos gewoon? Aanvaller zet zijn voetje voor zijn voet > penalty, ja zeg :sarcastic:
Ben je recht op doel af aan het gaan, dan snap ik dan nog, maar heel regelmatig zijn dat ballen weg van doel, aan de rand van de 16 (rug naar goal) toestanden, voor mij zijn dat allemaal "low cost" penalty's, en ik dacht dat ze dat niet zo snel meer gingen geven ... al telt dat wrs enkel maar de eerste 2 weken, net zoals enkel de kapitein verhaal mag gaan halen :sleep:

Spanning en stress wel, maar zoals sportingboy terecht aanhaalt, kunstmatig gecreëerde spanning onderin is gewoon nefast voor het spelniveau van uw competitie.

Ik ijver trouwens niet voor een gesloten 1A. Meer zelfs, ik ben absoluut voorstander van 18 clubs en drie potentiële zakkers, twee rechtstreeks en eentje via barrages, voor een grotere wisselwerking tussen 1A en 1B zodat zakken niet gelijk staat aan kapotgaan. Ik heb het met mijn club nog geen tien jaar geleden bijna zien gebeuren toen ze naar 1B degradeerden op een moment dat er maar een club kon stijgen, wij stonden uiteindelijk op het randje van verdwijnen en als King Power niet op de proppen was gekomen, bestond OHL nu niet meer.

Absoluut dit. Het niveau van PO1 is toch ook al jaren niet wat je ervan zou verwachten. Logisch ook, want itt wat iedereen denkt zorgt overbodige stress, in beide richtingen trouwens (PO1 en PO3) gewoon voor slecht en verkrampt voetbal.
Persoonlijk denk ik niet dat je én 18 clubs in 1A kan hebben én een attractief en gezond 1B. Dan eindig je gewoon met (met alle respect) teveel brol in 1A en te weinig kwaliteit in 1B.

dat ze het dan gewoon weer 1ste en 2de klasse noemen?
trouwens, 1B is gewoon een race naar 1A, waarbij sommige clubs bijna een do or die mentaliteit er tegenaan gooien. kijk naar Deinze bvb. bijna in eerste, nipt promotie gemist, en binnen het half jaar failliet omdat de (buitenlandse) eigenaar na de gemiste "do"-optie voor de "die"-optie gegaan is.

ik denk niet dat we moeten doen alsof 1B in het huidige format een gezonde voetbalcompetitie is.

Er wordt hier toch echt veel onzin verteld rond het competitieformat. Het is nochtans heel simpel. Het niveau van ons voetbal in eerste klasse hangt onlosmakelijk vast met het beschikbare kapitaal. Meer geld = hoger niveau. Als Anderlecht tegen een ploegje uit Zweden onderuit gaat, is dat omdat ze de afgelopen jaren niet de financiële middelen hadden om een betere kern samen te stellen. Als ploegen als Antwerp en Standard er niet in slagen om een Europees ticket te bemachtigen van een ploeg als Charleroi, dan is dat omdat ze niet genoeg centen hadden.
Als je onze uefa-coëfficient uitzet tegenover de inkomsten van het tv-contract, dan krijg je een sterke correlatie.
Als de engelse competitie aanzien wordt als de sterkste ter wereld, dan is dat niet omdat al die clubs daar zo goed gemanaged worden en zo'n goeie jeugdopleiding hebben, maar wel omdat er het meeste geld in om gaat.
Al de rest is gerommel in de marge: meer of minder wedstrijden, focus op playoffs of gelijke inzet over het hele jaar... Dat doet er allemaal niet toe.

Dus: wil je dat je ploeg beter presteert, dan moet er meer geld komen. Ook daar kan veel over gezeverd worden, maar toch zijn de krijtlijnen heel duidelijk hoor. Er zijn al meerdere studies geweest die allemaal aantonen dat 18 clubs teveel is voor onze competitie. Als ik me goed herinner werd 14 als ideaal aanzien.
En helaas voor al die er tegen is: playoffs zorgen wel degelijk voor meer geld. Ik kan alleen maar aanraden om die aflevering van mid-mid te bekijken aan iedereen, daarin wordt het duidelijk uitgelegd.

Dus: áls je wil dat onze clubs een hoger niveau halen/beter presteren in Europa, dan zijn playoffs de beste keuze, alle sentimenten achterwege gelaten.

Terug
Bovenaan