Kleine vragen: economie & recht

2 vragen ivm leningen:
1. stel je gaat 300.000 lenen, op 25 jaar, aan 1.86% JKP. je moet dan maandelijks 1248,95 euro betalen. Als je echter 300.000 deelt door 300 maanden, kom je uit op 1000 euro per maand. De uitleg van JKP zegt dat er hier ook rekening wordt gehouden met commissielonen, schuldsaldoverzekering, woningverzekering, brandverzekering, dossierkosten, enzomeer. Maar: die SSV, brandverzekering, dossierkosten worden je ook extra opgelegd, dus dan betaal je die dubbel.. de bank neemt dus elke maand 250 euro winst.. ?
2. Is er buiten het risico dat de bank neemt, nog een ander verschil tussen hypothecair krediet en een mandaat ? Want op mandaat betaal je extreem minder registratierechten, ereloon notaris enzovoort..
Die 250 euro extra is gewoon je intrest dat je betaalt he. 300.000 euro lenen @ 1,86% op 25 jaar is ongeveer 75.000 euro intrest, dus totale aflossing is 375k = 1250/maand. 2de vraag is denk ik idd vooral risico voor de bank al ben ik dat niet zeker

Het is 1,86% per jaar op het bedrag van je lening dat nog openstaat he..vandaar JKP, jaarlijks kostenpercentage. Zou anders wel nice zijn :unsure:

2 vragen ivm leningen:
1. stel je gaat 300.000 lenen, op 25 jaar, aan 1.86% JKP. je moet dan maandelijks 1248,95 euro betalen. Als je echter 300.000 deelt door 300 maanden, kom je uit op 1000 euro per maand. De uitleg van JKP zegt dat er hier ook rekening wordt gehouden met commissielonen, schuldsaldoverzekering, woningverzekering, brandverzekering, dossierkosten, enzomeer. Maar: die SSV, brandverzekering, dossierkosten worden je ook extra opgelegd, dus dan betaal je die dubbel.. de bank neemt dus elke maand 250 euro winst.. ?
2. Is er buiten het risico dat de bank neemt, nog een ander verschil tussen hypothecair krediet en een mandaat ? Want op mandaat betaal je extreem minder registratierechten, ereloon notaris enzovoort..

JKP is niet enkel de interest van je lening.

Bijvoorbeeld - simulatie van Keytrade:

Totaal ontleend bedrag
€ 200 000
Tijdsduur van het krediet
25 jaar
Rentevoet (vast)
1,29 %
JKP
1,48 %
(Het verschil tussen de JKP en de rentevoet is hier door de kosten van de inschrijving van de lening en de notariskosten voor de lening

Kosten met betrekking tot het kredietRegistratierechten: € 1150 Erelonen van de notaris en andere kosten: € 4140)

Maandelijkse terugbetaling
€ 779,59 / maand

Schuldsaldoverzekering
€ 210,41 / jaar
Rentevoet (vast) 1,29 % | JKP 1,62 %
Brandverzekering **
€ 218,82 / jaar
Rentevoet (vast) 1,29 % | JKP 1,68 %

Totaal van de 2 verzekeringen
€ 429,23 / jaar
Rentevoet (vast) 1,29 % | JKP 1,82 % (Gezien je bij keytrade niet verplicht bent om een SSV/brandverzekering bij hen te nemen in tegensstelling tot meeste banken, geven ze deze schatting erbij. JKP wordt hoger door die 430 € per jaar aan verzekeringen)

Laatst bewerkt:
2 vragen ivm leningen:
Die JKP is een enorm los gedefinieerd begrip uitgevonden om het "gemakkelijker" te maken om te vergelijken tussen leningen. Werkelijk resultaat is dat iedere bank andere factoren daar in beschouwing neemt en dit dus een nonsens parameter is.
Stel je leent 300k aan 1.5% intrest op 25 jaar. Voor de eenvoud een krediet met vaste aflossingen. Dan betaal je maandelijks net geen €1200 aan de bank, waarvan in het begin €375 intrest (de maandelijkse rente op het resterende openstaande bedrag) en net geen €825 kapitaal, wat een leuke ingewikkelde formule voor bestaat om op 25 jaar netjes op 0 uitstaand kapitaal uit te komen.
Naarmate je meer kapitaal aflost, daalt de component intrest in je aflossingen, en betaal je verhoudingsgewijs je kapitaal sneller af.
Zie random aflossingstabel calculator op het internet om dat verloop te zien.

Die schuldsaldo, brandverzekering etc, indien van toepassing bij een bepaald aanbod, kan je best ook samen met het leningsaanbod, maar wel degelijk apart vergelijken. Het feit dat brand en schuldsaldo verzekeringen meestal jaarlijks te betalen zijn, is dit natuurlijk moeilijker, maar als je 300.000 kan delen door 300, zal je die bedragen ook wel kunnen delen door 12.
Wij hebben bvb onze schuldsalso in 1 keer aan het begin betaald. Kwam €2000 goedkoper uit tegenover 16 jaar lang jaarlijks te betalen. Natuurlijk kan je dat geld niet gebruiken om te beleggen, of als eigen inbreng meerekenen.
Brandverzekering staat bij ons ook los van de lening, dus die altijd meenemen in de vergelijking is gewoon niet logisch.
Vergeet die JKP, tel gewoon alle kosten op die je bij die lening gaat hebben en vergelijk dat samen met de zuiver intrest-gebaseerde terugbetaling die je zal moeten doen.

Je betaalt inderdaad veel minder notariskosten, maar als de bank ooit achter zijn geld moet komen en dus dat mandaat moet uitoefenen, heb je die kosten nog steeds aan je rekker, en blijft er dus van de waarde van het gehypothekeerde pand minder over om je echte schulden af te lossen. Of deze omzetting na X jaar van mandaat naar echte hypotheek zoveel duurder is dan een volledige hypothecaire inschrijving in het begin weet ik eerlijk gezegd niet.
Daarnaast is je hypothecaire inschrijving 30 jaar geldig, dus als je na bvb 10 jaar nog een vastgoedlening (voor een tuinhuis, garage, of zelfs verbouwing) wil aangaan, kan je gebruik maken van die bestaande registratie. Nu, als het twee keer over een mandaat gaat zijn er natuurlijk geen kosten (of toch veel minder), maar een mandaat is zoals je zegt meer risico voor de bank en dus zullen je ze betere voorwaarden kunnen geven indien je het "backt" met een (al dan niet bestaande) hypothecaire inschrijving.

Ik weet van mezelf dat ik geen rekenwonder ben, maar 75000 euro interest op 300.000 is 25% toch ?
Nu reken je maar alsof er 1 jaar intrest moet betaald worden, maar je hebt al het kapitaal maar terugbetaald na 25 jaar.
Die €75k is de opgetelde intrest over heel de 25 jaar lening.

Geef hier eens wat cijfertjes in, dan wordt het misschien meteen duidelijk:

Het enige juiste antwoord hier zal zijn 'bespreek dit met een notaris' en dit zullen we ook doen, maar ik wil hier toch al eens mijn licht opsteken.

Mijn ouders willen hun huis schenken aan ons (de 3 kinderen).

Wat ik heb begrepen is dat het tarief voor onroerend goed tot €150.000 3% is, dan 9% tot 250k, etc..

Verder lees ik dat je ook in stukken kan schenken, maar er dus uiteraard die 3 jaar telkens moet tussenlaten om de hogere tarieven te vermijden. Dit gaat dan over schenkingen aan dezelfde persoon.

Het huis wordt geschat op €450k

Kan je hier nu zeggen dat dit 3% gaat zijn omdat elk kind €150k aan waarde zal ontvangen? Of gaat het wel oplopen tot de tarieven per schijf tot 450k?

Het enige juiste antwoord hier zal zijn 'bespreek dit met een notaris' en dit zullen we ook doen, maar ik wil hier toch al eens mijn licht opsteken.

Mijn ouders willen hun huis schenken aan ons (de 3 kinderen).

Wat ik heb begrepen is dat het tarief voor onroerend goed tot €150.000 3% is, dan 9% tot 250k, etc..

Verder lees ik dat je ook in stukken kan schenken, maar er dus uiteraard die 3 jaar telkens moet tussenlaten om de hogere tarieven te vermijden. Dit gaat dan over schenkingen aan dezelfde persoon.

Het huis wordt geschat op €450k

Kan je hier nu zeggen dat dit 3% gaat zijn omdat elk kind €150k aan waarde zal ontvangen? Of gaat het wel oplopen tot de tarieven per schijf tot 450k?
Dat klopt, er wordt per begiftigde gekeken. Ieder kind zal dus in de laagste schijf vallen van 0-150k.

Ik heb een paar maanden geleden enkele armaturen en lampjes gekocht op lichtkoning.be
Nu is één van de spotjes helaas al stuk, maar ik lees op hun website dat lichtbronnen buiten de garantie vallen.

Is dit correct? Ik dacht dat de garantietermijn van twee jaar van dwingende aard was?

Ik heb een paar maanden geleden enkele armaturen en lampjes gekocht op lichtkoning.be
Nu is één van de spotjes helaas al stuk, maar ik lees op hun website dat lichtbronnen buiten de garantie vallen.

Is dit correct? Ik dacht dat de garantietermijn van twee jaar van dwingende aard was?
Lampen vallen niet per definitie buiten van die verplichte garantie maar het moet wel om een fabricagefout gaan, bij sommige lampen zal het normaal zijn dat ze binnen de twee jaar stuk gaan en zal de wettelijke garantie dus niet van toepassing zijn maar ik vermoed dat dat in jouw geval niet zo is. De eerste 6 maand ligt de bewijslast trouwens bij hen, zijn moeten bewijzen dat het geen fabricagefout is, nadien wisselt die bewijsland om.

Ik zou het hen gewoon eens vragen, kan me voorstellen dat ze gewoon op hun site willen duidelijk maken dat niet al hun lampen automatisch die tweejarige termijn krijgen maar als het duidelijk is dat een lamp veel rapper defect is dan voorzien ze dat wel gaan compenseren.

Nu de Cake app de stekker eruit trekt, ben ik op zoek naar een andere app om mijn uitgaves en inkomsten automatisch bij te houden in een maandelijks overzicht. Heeft iemand een alternatief/aanrader?

Goede avond,

Ik zit met een kleine vraagje omtrent kosten die aangerekend werden zonder dat we dit op voorhand wisten.
Enkele weken terug merkte ik wat vochtplekken op op 1 van onze keukenplanken onder de koelkast. Ik nam hiervoor contact op met onze toenmalige keukenfirma om te vragen als ze hier al ervaring mee hadden. Na het sturen van wat foto's stelden ze voor dat iemand ter plaatse zou komen kijken om de mogelijkse oorzaak te bepalen.

Die persoon is hier woensdag 5 minuten geweest en wist meteen de oorzaak te vinden, nml een verstopt afvoergaatje in de koelkast zelf. Vandaag krijg ik dan doodleuk een factuur van €80 voor de interventie. Er is op voorhand nooit enige vorm van waarschuwing geweest voor deze kosten, anders had ik zelf wel nog even verder gezocht naar mogelijke oorzaken. Ik contacteerde hen eerder om beroep te doen op hun ervaring met soortgelijke problemen.

Is hier iets aan te doen denken jullie? Alvast bedankt voor jullie input.

Goede avond,

Ik zit met een kleine vraagje omtrent kosten die aangerekend werden zonder dat we dit op voorhand wisten.
Enkele weken terug merkte ik wat vochtplekken op op 1 van onze keukenplanken onder de koelkast. Ik nam hiervoor contact op met onze toenmalige keukenfirma om te vragen als ze hier al ervaring mee hadden. Na het sturen van wat foto's stelden ze voor dat iemand ter plaatse zou komen kijken om de mogelijkse oorzaak te bepalen.

Die persoon is hier woensdag 5 minuten geweest en wist meteen de oorzaak te vinden, nml een verstopt afvoergaatje in de koelkast zelf. Vandaag krijg ik dan doodleuk een factuur van €80 voor de interventie. Er is op voorhand nooit enige vorm van waarschuwing geweest voor deze kosten, anders had ik zelf wel nog even verder gezocht naar mogelijke oorzaken. Ik contacteerde hen eerder om beroep te doen op hun ervaring met soortgelijke problemen.

Is hier iets aan te doen denken jullie? Alvast bedankt voor jullie input.
In principe is dat dus door nalatig onderhoud. Toch logisch dat ze dat aanrekenen.

In principe is dat dus door nalatig onderhoud. Toch logisch dat ze dat aanrekenen.
Thoja, dat ze iets aanrekenen, kan ik nog mee leven, zoals je aangeeft, ergens is het onze schuld. Maar je kan toch op voorhand laten weten dat er mogelijks kosten aan deze interventie verbonden kunnen zijn, of ben ik dan zo mis?
€80 om eens te prikken met een schroevendraaier, easy money. Maar bon, ik zal ze maar betalen dan.

Laatst bewerkt:
Thoja, dat ze iets aanrekenen, kan ik nog mee leven, zoals je aangeeft, ergens is het onze schuld. Maar je kan toch op voorhand laten weten dat er mogelijks kosten aan deze interventie verbonden kunnen zijn, of ben ik dan zo mis?
€80 om eens te prikken met een schroevendraaier, easy money. Maar bon, ik zal ze maar betalen dan.
80 euro is normaal hoor. Die man zal in totaal wel een uur kwijt geweest zijn (rijtijd, voorziene werktijd, etc..), heeft een camionette met materiaal, heeft heel wat opleidingen en ervaring opgedaan, iemand moet dat factureren, dat verwerken, afspraak inplannen,...

Je hebt wel gelijk dat het properder is om op voorhand te zeggen dat ze dat aanrekenen.

Ik begrijp je standpunt, maar omgekeerd had jij het ook wel kunnen vragen. Ze hebben uiteindelijk een dienst geleverd dus het is niet geheel onverwacht dat daar iets zou tegenover staan, tenzij daarover al afspraken gemaakt werden

K ben stom geweest en had pruimtabak laten afkomen uit israel. Douane kosten betaald en uiteindelijk is t dan onderschept en krijg ik een pro-justitia pv van inbeslagname binnen. Nu t gaat hier over 20 potjes, totaal dus een 400gr. Geen mega hoeveelheden…

De brief vermeldt verder dat die producten inbeslag zijn genomen en vernietigd gaan worden + 3 bladzijden van dat KB.

Uiteindelijk 90€ weggegooid maar verder moet ik me toch geen zorgen maken denk ik. Zit niets bij van boete ofzo dus?

Terug
Bovenaan