Vooreerst: kredietkaarten zijn, voor de kaarthouder althans, op geen enkele manier onveiliger dan debetkaarten.
Die magnetische streep werkt dacht ik niet meer? Allesinds ken ik geen winkel die dat (nog) gebruikt.
Die werkt wel nog. Maar met de Europese betaalwetgeving kan die in principe niet meer gebruikt worden om een betaling te verwerken (althans als de kaart ook in de EER is uitgegeven en de betaling gebeurt in de EER). Indien op de een of andere manier toch betaald wordt met magstripe, dan is de betaling nog steeds geldig, maar kan die dus makkelijk(er) betwist worden.
Als je een kredietkaart van een hoger segment hebt krijg je ook nog altijd de reliëfcijfers, ook die cijfers kunnen in principe icm overdrukpapier nog altijd geldige betalingen vormen. Ook het manueel intoetsen van de cijfers op de terminal van de handelaar kan nog een geldige betaling vormen. Ook het aftekenen van een ticket kan nog een geldige betaling vormen.
Met een moderne kredietkaart heb je dus minstens 7 betaalwijzen, gesorteerd op veiligheid: key entry, reliëf, magstripe, NFC, signature, pin, virtuele variant in Wallet. Voor alle wijzes ben je gedekt bij fraude.
Lijkt me allemaal zeer Amerikaans, heb nooit gesnapt waarom mensen (kleine aankopen) liever op krediet doen, lijkt me geen goede formule als je weet dat de meeste mensen niet echt met geld kunnen omgaan.
In Amerika is dat inderdaad zo. Bij ons zijn er daarentegen relatief weinig delinquenties als gevolg van uitgaves met kredietkaarten. Dat komt omdat de kredietkaarten die ze hier uitgeven een minderheid van het type zijn dat je in Amerika hebt. Hier moet je in principe na 30 dagen (wat in de praktijk max 60 dagen betekent, want banken) alles terugbetalen. Je betaalt dan ook geen intresten zoals ze in de VS wel moeten doen. Dus dit zijn geen echte consumentenkredieten zoals die van Mevrouw Leemans, het winstmodel van de banken is ook niet gericht op intresten, wel op commissies op de transacties (en verkoop van data). Het solvabiliteitsrisico met deze kaarten is dan ook veel lager.
Als je natuurlijk niet terugbetaalt binnen de termijn is het iets anders, maar dan is het ook maar de vraag of de bank uw kredietkaart nog gaat willen openhouden.
Om het daarnaast verwarrender te maken zijn er bij ons ook kredietkaarten wel volgens het Amerikaanse systeem, Beobank is een gekende, waar je argument dan wel geldt. Daar moet je niet alles terugbetalen, wel een minimum, en je betaalt intresten op het saldo, en dat is voor Beobank zeker een significante winstpost bij die kaarten (+ de commissies en verkoop van data die zij ook krijgen). Maar die kaarten worden hier dus niet zo gemakkelijk uitgedeeld zoals ze in de VS, ze moeten strengere regels volgen om een kaart toe te kennen, als je bv al enkele kredieten hebt en je loon kan zo'n kredietkaart niet aan mogen ze die niet toekennen (waarmee ik niet beweer dat het niet eens gebeurt, zeker als ze targets moeten halen). In principe krijg je zo'n Beobank kaart dus niet tenzij je wat van standing hebt en uw dossier het echt wel verantwoordt, in de VS is het principe eerder dat je hem wel krijgt tenzij uw dossier het echt niet verantwoordt. Daar zitten ze nu dan met de hoogste kredietkaartschuld ooit.
Is toch echt een onveilig systeem of ben ik nu werkelijk de enige die dat denkt? Waarom kunnen ze niet gewoon default een pin code vragen? Lijkt me een systeem van decennia geleden dat nooit echt is aangepast aan moderne veiligheidsstandaarden.
Eigenlijk denk ik dat anno 2024 PIN een relatief onveilig systeem geworden is en dat veel betere beveiliging kan met biometrie en AI... Iemand moet maar meekijken (rechtstreeks of met een cameraatje) terwijl je je pincode intoetst en daar valt de beveiliging van de pincode.
Vergelijk dan hoe transacties van duizenden EUR zonder PIN gevalideerd kunnen worden met een iPhone of Apple Watch, gewoon omdat zo'n consumententoestel een veel veiligere authenticatiemethode vormt dan een pincode. Zelfs als iemand zo'n toestel van u steelt kunnen ze er nog niet mee betalen.