Mijlpalen in beleggen

:unsure:

Well-known member
Crowdfunder FE
Supporter
Wat is voor jullie de meest significante drempel in een portfolio (geweest) qua bedrag?

Onze vriend buffett zegt altijd eerste 100k zijn de moeilijkste, maar ervaren jullie dat ook?

Nvdr: ik zit bijlange niet aan 100k :sad:

Wat is voor jullie de meest significante drempel in een portfolio (geweest) qua bedrag?

Onze vriend buffett zegt altijd eerste 100k zijn de moeilijkste, maar ervaren jullie dat ook?

Nvdr: ik zit bijlange niet aan 100k :Sad:
De eerste 2500 €, de switch tussen een veilige spaarrekening en beleggen

Edit: naarmate de bedragen hoger worden heb ik nog steeds wat last van het "wat met de onvermijdelijke crash" syndroom, reeds een voorproefje gehad met Covid maar dat was het ook de laatste jaren, leven met het idee dat je 30-40% van je hebben en houden (normaliter tijdelijk) kwijt bent op korte termijn is een gedachte die ik nooit helemaal zal kunnen opzij zetten.

Maar het behalen van een bepaalde som ofzo is nooit een doel geweest en zal het nooit zijn, het doel is en blijft wat rendement op kapitaal bekomen. Maar het kan een vorm van motivatie zijn voor sommigen, net zoals dat met klassiek sparen of een afbetaalde hypotheek het geval is.

Geld is ook iets dat gaat wennen, als 18 jarige was 2500 € een mooie som, voor de doorsnee werkende dertiger of veertiger is dat vandaag de dag min of meer drinkgeld. Ik denk dat het ook van toepassing is voor grote bedragen.

Laatst bewerkt:

Die 100k is bij mij toch ook wel een kantelpunt, maar eerder in de negatieve zin. Onder de 100k boeide het mij niet echt als de beurzen daalden, maar sinds die grens zijn de schommelingen in absolute cijfers zo groot dat ik te veel schrik heb voor dalende koersen.

Voor mij waren er twee punten:

1) Helemaal in het begin, toen ik met hele kleine bedragen bezig was, was de eerste 1k en dan 10k voor mij de grootste drempel omdat je opeens schommelingen begint te zien terwijl het geld daarvoor gewoon op de spaarrekening stond. Dat zijn geen grote schommelingen, maar het zijn wel schommelingen. En dan zie je opeens dat er een dag €100 is bijgekomen, ik vond dat bizar om mee te maken. Om het dan de volgende dag terug te zien verdwijnen.

2) Geld dat ik belegd had voor ik een huis had gekocht. Ik was er toen veel minder gerust in dan nu. Nu heb ik ondertussen al weer een (in mijn ogen) respectabel bedrag opgebouwd maar het doet me veel minder omdat ik het niet meer nodig heb. Maar toen wel, ik had zowel mijn belegd kapitaal(tje) als het rendement op mijn kapitaal(tje) nodig om genoeg te hebben voor een eigen inleg voor een huis anders ging ik dat nooit kunnen betalen. Dat betekende dus dat ik aan het beleggen was met geld dat ik nodig had en dat gaf mij wel wat stress want het mocht eigenlijk niet dalen. Uiteindelijk heb ik dan alles iets na de piek in januari 2022 verkocht om er een huis mee te kopen. Ik heb daar eigenlijk enorm veel geluk mee gehad, de beurzen waren de jaren daarvoor belachelijk veel gestegen waardoor ik genoeg geld had om een huis te kopen en in januari/februari 2022 was het ook het dieptepunt van de rentevoeten dus dat was een win-win. En de verdere daling op de beurs in 2022 heb ik niet meegemaakt want ik had toen net in het begin van het jaar alles verkocht. En dan vanaf midden 2022 terug vanaf 0 beginnen opbouwen op de beurs (en die stijgingen sindsdien dan wel weer meegenomen...) Maar nu doen de schommelingen me veel minder dan toen, ik heb 0 stress over aandelen, want nu heb ik het geld niet meer nodig. Ik heb nu een huis, ik heb genoeg reserves, de stapel stijgt of daalt nu maar mijn leven blijft hetzelfde dus het doet me niks meer.

is héél relatief tov je totale vermogen/loon/leeftijd etc natuurlijk, maar elk veelvoud van 100k geeft toch wel telkens een "joepie, laten we eens een flesje opentrekken"-gevoel hier.

Hoe meer geld je erop hebt zitten, hoe meer potentieel het heeft (zowel in positieve als negatieve zin). Maar €100k zou al een mooie drempel zijn om te overschrijden, maar dat zal nog wel wat jaren duren. Er zijn nog wel wat werken aan ons huis en de tuin.

Hier n behoorlijk kapitaal op de beurs: evenwel nul anxiety mbt schommelingen. Als het morgen -25% gaat, so be it, bijkoopmomentje. Enige reden waarom ik geen anxiety heb: nog ca. 25 jaar tot pensioen. Rond mijn vijftigste: risico af beginnen vlakken door x% in veel minder risicovolle producten te stoppen.

Hoe groter het getal hoe groter de "Holy shit" momentjes. Dat is toch effe gewoon worden om daar mentaal mee om te kunnen vind ik. Het lukt al beter :)

Maar zoals hierboven gezegd. Bij een grote dip denk ik niet direct negatief, eerder, wat wil ik bijkopen?

Aan diegenen die een crash/daling als "opportuniteit" beschouwen - impliceert dat dan dat jullie steeds een aanzienlijke hoeveelheid cash aanhouden in verhouding tot waarde portefeuille of hoe moet ik dat zien?

Aan diegenen die een crash/daling als "opportuniteit" beschouwen - impliceert dat dan dat jullie steeds een aanzienlijke hoeveelheid cash aanhouden in verhouding tot waarde portefeuille of hoe moet ik dat zien?

In mijn geval niet echt. Dat zijn symbolische aankopen om het geweten te sussen.

Ik heb zo goed als 0 cash. Enkel dividendjes en loon dat binnenkomt. Maar dat is any given time misschien 1-5% van de portefeuille waarde. Als het crasht, kun je eens alle cash gebruiken. Maar in the grand scheme of things maakt dat dus geen fluit uit. Uitzweten is what you shall do.

Er is maar 1 iets erger dan een crash meemaken en dat is niet in de markt zitten.

Maar zoals hierboven gezegd. Bij een grote dip denk ik niet direct negatief, eerder, wat wil ik bijkopen?
En dan vloeken dat er te weinig cash vrijstaat :)

Ik heb eens tegen mijn partner gezegd: "Ola, vandaag 2k minder se" en dat was een slecht idee.
We zijn sinds kort virtueel schuldenvrij (meer op de rekeningen dan openstaande hypotheek) en dat was wel een joepiemoment.

Dat kan inderdaad wel zijn maar als de meerderheid van de beleggers zo geconditioneerd is, is het een self-fullfilling prophecy.
En het is niet dat ik altijd bijkoop als er een grote dip is maar de markt overdrijft wel altijd en sommige bedrijven zijn quasi no-brainers.

Ik heb spijtig genoeg meestal weinig cash vrijstaan in ieder geval :p
Momenteel gaat ons geld (verplicht) naar andere investeringen.

Voor mij is het absolute bedrag nog nooit een grote mijlpaal geweest, is inderdaad heel relatief t.o.v. je loon/leeftijd/spaarcapaciteit/...

Ik zou eerder de eerste aankoop van een tracker/ETF als mijlpaal beschouwen en het punt waarop ik meer in ETF's had dan in individuele aandelen.
Of misschien de grootste mijlpaal van allemaal: wanneer ik gestopt ben met het volgen van beleggingsadvies van mijn toenmalige bank :p

Thread werd afgesplitst uit het beurstopic.

Een specifiek bedrag deed hier niet veel qua emotie, ik had altijd een financieel plan in mijn hoofd dat ik volgde en min of meer afvinkte.

Stoemelings 2 opbrengsteigendommen kopen ipv 1 en het besef dat dat financieel ook kon voor ons, was hier wel een grote WTF.

We zijn sinds kort virtueel schuldenvrij (meer op de rekeningen dan openstaande hypotheek) en dat was wel een joepiemoment.
Dit zal bij ons binnenkort waarschijnlijk de volgende grote stap zijn.

Ermee beginnen was ook al een mijlpaal. Ik heb er nog geen specifieke doelstelling mee, maar ik wil dat mooi zien aangroeien doorheen de jaren. €100k is een mooie drempel. Tegen dat mijn dochter op eigen benen wil staan hoop ik haar een mooie som mee te kunnen geven als duwtje in de rug.

Vanaf mijn 18e verjaardag begonnen met een duizendtal euro verdeeld over meerdere aandelen :biglaugh:

Eerste mijlpaal was misschien Galapagos met winst verkopen op een bijna toppunt.

Elk uur checken hoeveel euro ik kwijt of rijk was, ondertussen zit ik boven 100K in ETFs en het boeit me een heel stuk minder. Ik kijk zeker niet dagelijks...

Terug
Bovenaan