Een vraagje i.v.m het annuleren van ouderschapsverlof:
Ik heb momenteel 1/5 ouderschapsverlof van 27/01/2024 tot en met 6/09/2025. Ik zou dit vervroegd willen stopzetten, een 4/5 contract aanvragen bij werkgever om dan zelfstandige in bijberoep te kunnen starten. Voor zover ik heb begrepen mag je niet starten als zelfstandige in bijberoep als je ouderschapsverlof met uitkering hebt (tenzij je al een jaar zelfstandige in bijberoep was, dan mag je wel ouderschapsverlof net uitkering hebben)
Op de website van de rva staat het volgende:
"Als je de gevraagde periode niet respecteert, verlies je het saldo van het verplichte deel van één maand (volledig ouderschapsverlof), 2 maanden (halftijds ouderschapsverlof) of 5 maanden (1/5 ouderschapsverlof)."
Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn ouderschapsverlof pas annuleren vanaf 27/10 (of 26/10?) als ik geen ouderschapsverlof wil kwijt geraken?
Infoblad - Werknemer - T19
www.rva.be
Algemene regel
Als het toepasselijke ‘vaste blok’ niet wordt gerespecteerd, verlies je in principe een deel van het aangevraagde, maar niet opgebruikte ouderschapsverlof.
Als je de gevraagde periode niet respecteert, verlies je het saldo van het verplichte deel van één maand (volledig ouderschapsverlof), 2 maanden (halftijds ouderschapsverlof) of 5 maanden (1/5 ouderschapsverlof).
Als je een onderbreking met 1/10 stopzet vóór het einde van een periode van 10 maanden, verlies je het saldo van die periode.
Je kan later de eventueel resterende periodes aanvragen van 1 maand, 2 maanden of 5 maanden.
Voorbeeld : je hebt gedurende 20 maanden 1/5 ouderschapsverlof. Met akkoord van je werkgever beëindig je het na 4 maanden. De eerste periode van 5 maanden is dus niet nageleefd. Je behoudt de uitkeringen gestort tijdens de eerste 4 maanden, maar verliest het saldo van 1 maand. Je kan later de onderbreking met 1/5 tijdens 15 maanden nog vragen of een gelijkaardige periode in de vorm van een volledige of halftijdse onderbreking, of met 1/10 als dat mogelijk is.
------------
In jouw geval ben je het vaste blok van 5 maand al gepasseerd en kan je nu het saldo nog behouden.
Wat betreft je zelfstandige activiteit: je zou perfect kunnen je ouderschapsverlof laten doorlopen, dus niet stoppen, en dan gewoon zo zelfstandig beginnen in bijberoep. Je zal je 4/5 zo automatisch afdwingen, maar verliest natuurlijk wel je uitkering. Later, als het bijberoep niks wordt, heb je dan automatisch terug een voltijdse job na eind van ej ouderschapsverlof.
Het combineren van ouderschapsverlof mét uitkeringen met een zelfstandige acitviteit lukt meestal enkel indien je voltijds ouderschapsverlof neemt.