Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Goh, de vraag is eerder in welke mate dat ze er echt wel bij varen tov. het alternatief. Namelijk ook gewoon zorgen dat de prijzen hoger liggen. Ik denk dat ze eerder heel wat geld laten liggen door "te lage" taxen hierop.Nederlanders die bij ons goedkoper komen tanken, dat is niets nieuws.
Met de stijgende prijzen aan de pomp hebben nu ook de Duitsers de weg naar België gevonden.
De Belgische schatkist zal er wel bij varen.
Dat veronderstelt dat hogere accijnzen automatisch meer inkomsten geven, en zo werken belastingen niet. Bij brandstof spelen gedragseffecten net een grote rol -> tanktoerisme, vrachtwagens die ergens anders tanken, mensen die minder rijden, etc.Goh, de vraag is eerder in welke mate dat ze er echt wel bij varen tov. het alternatief. Namelijk ook gewoon zorgen dat de prijzen hoger liggen. Ik denk dat ze eerder heel wat geld laten liggen door "te lage" taxen hierop.
Dat is een studie voor NL, niet voor BE. Nederland heeft ook een veel grotere binnenlandse markt, waardoor grensregio’s maar een klein deel van hun totale brandstofverkoop uitmaken. Voor België zou het dus perfect kunnen dat extra verkoop door tanktoerisme relatief groter is.Ik ben al eerder een tegengekomen dat bij een onderzoek naar tanktoerisme vanuit Nederland naar België dat de impact op de Nederlandse schatkist nihil was. Dus in deze richting zal dat ook nihil zijn, lijkt me.
Dat hogere taxatie “logisch” zou zijn omdat buurlanden het doen, lijkt me eerder een ideologische redenering dan een economische. Harmonisatie kan net belastinginkomsten verminderen. Lijkt mij puur een politieke keuze, geen economische noodzaak.Een hogere taxatie meer in lijn met de buurlanden lijkt me meer dan logisch, hoe jammer dat ook is voor mijn eigen portefeuille aangezien ik zelf ook niet elektrisch rij. Maar ik vind de evolutie enkel maar logisch.
Ik vind dat je best straffe beweringen maakt. Of irrelevante. Je mag wat meer uitbreiden en met logica/cijfers onderbouwen waarom het gedragseffect zoveel groter zijn zou zijn dan de extra meerinkomsten?Dat veronderstelt dat hogere accijnzen automatisch meer inkomsten geven, en zo werken belastingen niet. Bij brandstof spelen gedragseffecten net een grote rol -> tanktoerisme, vrachtwagens die ergens anders tanken, mensen die minder rijden, etc.
Imo moet je kijken naar totale liters x belasting, en niet enkel naar belasting per liter.
Dat is een studie voor NL, niet voor BE. Nederland heeft ook een veel grotere binnenlandse markt, waardoor grensregio’s maar een klein deel van hun totale brandstofverkoop uitmaken. Voor België zou het dus perfect kunnen dat extra verkoop door tanktoerisme relatief groter is.
Ook transitverkeer speelt hier meer mee dan in Nederland.
Dat hogere taxatie “logisch” zou zijn omdat buurlanden het doen, lijkt me eerder een ideologische redenering dan een economische. Harmonisatie kan net belastinginkomsten verminderen. Lijkt mij puur een politieke keuze, geen economische noodzaak.
Desalniettemin loopt de staatskas wel accijnzen mis op het moment dat Nederlandse inwoners over de grens gaan tanken en boodschappen gaan doen. Volgens de onderzoeker loopt dat in de miljoenen euro's. 'Tegelijkertijd komen er door het verhogen van de accijnzen meer inkomsten bij dan dat er wegvloeien door mensen in de grensregio. In die zin valt het ons wel mee.'
Een groot deel van de bewoners van de grensregio reageert er amper op, en slechts 10 procent past zich erop aan door in Duitsland te gaan tanken.
Goh, de vraag is eerder in welke mate dat ze er echt wel bij varen tov. het alternatief. Namelijk ook gewoon zorgen dat de prijzen hoger liggen. Ik denk dat ze eerder heel wat geld laten liggen door "te lage" taxen hierop.
Ik ben al eerder een tegengekomen dat bij een onderzoek naar tanktoerisme vanuit Nederland naar België dat de impact op de Nederlandse schatkist nihil was. Dus in deze richting zal dat ook nihil zijn, lijkt me.
Een hogere taxatie meer in lijn met de buurlanden lijkt me meer dan logisch, hoe jammer dat ook is voor mijn eigen portefeuille aangezien ik zelf ook niet elektrisch rij. Maar ik vind de evolutie enkel maar logisch.
Natuurlijk, alles is in een totaalbeeld te bekijken. Maar voor de discussie an sich naar mijn mening compleet irrelevant, aangezien "waar er minder belasting kan geheven worden als we hier meer belastingen gaan halen" op duizend-en-één manieren kan ingevuld worden.Die hogere taxatie in de buurlanden wordt daar wel gecompenseerd door een hoger nettoloon voor de duidelijkheid.
Als ik in Nederland mijn brutoloon zou krijgen, zou ik gerust mijn huidig verbruik aan brandstof ook aan Nederlandse tarieven kunnen en willen betalen, ik zou immers netto nog meer overhouden.
Je kan zo'n zaken enkel beschouwen in een totaalpakket, niet louter door op elk niveau taxatie naar het hoogste niveau te trekken natuurlijk.
Geen idee wat er “straf” of irrelevant zou zijn aan letterlijk standaard economische principes. Dat zijn toch geen extreme claims die ik heb aangehaald?Ik vind dat je best straffe beweringen maakt. Of irrelevante. Je mag wat meer uitbreiden en met logica/cijfers onderbouwen waarom het gedragseffect zoveel groter zijn zou zijn dan de extra meerinkomsten?
Je doet trouwens exact hetzelfde als wat je mij verwijt. Dat blijft ook gewoon een aanname. Een studie voor Nederland extrapoleren naar België zonder te tonen dat de context vergelijkbaar is, lijkt me ook niet echt overtuigend.Zoals ik al zeg : Onderzoek dat ik tegenkwam toonde aan dat het effect van tanktoerisme nihil is. Het tanktoerisme dat vanuit Nederland naar België komt is toch exact hetzelfde tanktoerisme waar we over spreken? Er is verder ook tanktoerisme naar Duitsland toe, waarbij er ook een enorme grens is. Waarom zou het plots dan zo gigantisch zijn voor België? $Vijfmaal nihil, is nog altijd nihil naar mijn begrip.
Verder mag je me uitleggen waarom transitverkeer en vrachtwagens plots elders zouden gaan tanken als het nog altijd voordeliger is om in België te tanken, maar gewoon met een kleiner verschil? Als het geen 70 cent is, maar 20-30 cent verschil, denk je dat er dan echt zoveel meer mensen plots toch duurder zouden gaan tanken in het buitenland? Again, wetende dat het effect van tanktoerisme nihil is, ik denk het niet.
Ten eerste: brandstofconsumptie reageert wel degelijk op prijs. Prijsstijging van 10% leidt tot ongeveer 1,8% minder brandstofconsumptie op korte termijn en ongeveer 2,3% op middellange termijn. Dit lijkt klein, maar bij miljarden liters brandstofverkoop is dat fiscaal toch niet triviaal. Belastinginkomsten hangen uiteindelijk af van volume x belasting, niet enkel van belasting per liter.Wat meer cijfermatige onderbouwing inplaats van onlogisch buikgevoel zou helpen.
Was al aan het typen voor je het had ge-editEdit:
Ik vind hetzelfde niet direct terug, maar een andere verwijzing :
10% van de subgroep "bewoners van de grensregio" (geen idee hoe uitgebreid dit is) reageert sterk, de rest zeer beperkt.
Het effect van hogere accijnzen is groter dan het effect van tanktoerisme.
Deze stelling ontken jij. Of alvast voor België. Toon dit dan ook aan.Tegelijkertijd komen er door het verhogen van de accijnzen meer inkomsten bij dan dat er wegvloeien door mensen in de grensregio. In die zin valt het ons wel mee.'
Ik denk dat je de discussie een beetje omdraait. Mijn punt was nooit dat hogere accijnzen per definitie minder inkomsten opleveren, maar dat het niet automatisch volgt dat hogere accijnzen méér inkomsten opleveren. Dat is geen exotische theorie of “semantisch fabeltje”, dat is gewoon de basis van hoe belastingen werken: belastingopbrengst = tarief x belastbare basis (volume).Je negeert het allerbelangrijkste :
Deze stelling ontken jij. Of alvast voor België. Toon dit dan ook aan.
Ik zeg ook nergens dat het "automatisch" gebeurt. Het gebeurt doordat de effecten van de hogere accijns duidelijk hoger zijn dan de gedragswijzigingen. Ik beweer ook nergens dat er geen gedragseffect bestaat. Wtf eigenlijk.
Als je kunt hardmaken dat het effect in België er niet is. Doe dat dan. Als je enkel wat economische hypotheses wilt opwerpen zonder iets inhoudelijk toe te voegen door wat semantische fabeltjes op te werpen, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Onderbouw met cijfers in plaats van "volgens mij is het niet vergelijkbaar". Dit geeft nul discussie waarde. Random ononderbouwde hypotheses die kant noch wal raken, omdat er nul effectieve onderbouwing is voor waarom het effect in België plots zoveel groter zou zijn, voegen niets toe.
En nogmaals negeer je het andere punt : Prijsverschil in het "voordeel" van België kan gerust blijven bestaan, waardoor het klein aandeel tanktoerisme wellicht afneemt, maar er zeker geen tanktoerisme in de andere richting zou ontstaan. De volume-effecten zijn dan toch duidelijk in het voordeel van het verhogen van accijnzen, puur economisch bekeken?
Je redenering werkt inderdaad perfect… op voorwaarde dat België na een accijnsverhoging goedkoper blijft dan de buurlanden. Maar dat is precies de aanname waar je hele conclusie op steunt. Als dat niet zo is, valt de rest van de redenering ook gewoon om.Als allerlaatste: Zelfs buiten het puur fiscale effect, is minder rijden overigens toch enkel een gunstig effect? Minder afgelegde kilometers hebben naast minder files (en dus toch een economisch effect) ook gewoon een positief ecologisch effect.
Dat “ballonnetje” illustreert eigenlijk net het punt waar we het over hebben. Die 2,5 miljard komt gewoon uit een statische berekening: huidig volume (+- 10 miljard liter) x hogere accijns. Maar de hele discussie gaat net over de vraag in welke mate dat volume verandert door gedragseffecten. Als je in de rekensom impliciet uitgaat van ongeveer hetzelfde volume, zit je conclusie eigenlijk al in je premisse.Edit :
Ook nog een eerder ballonetje met prijsinschatting van enkele miljarden bij het licht verhogen van accijnzen :
![]()
Regeerakkoord - Begrotingsakkoord bereikt op 23/11
https://www.standaard.be/politiek/oppositie-fel-over-federale-begrotingsimpasse-rechts-maakt-alles-kapot/35089272.html Decennia lang begroting niet in orde en nu zou de regering moeten vallen daarvoor ... I CALL (oppositie) BULLSHIT Als men decennia niet verder dan 1 jaar kijkt , tjah Dit land...www.beyondgaming.be
Mijn punt is dus eingelijk vrij eenvoudig: ik beweer niet dat hogere accijnzen automatisch minder inkomsten opleveren. Ik zeg alleen dat het niet automatisch volgt dat ze meer inkomsten opleveren, omdat gedragseffecten het volume kunnen beïnvloeden. Dat is geen exotische hypothese, maar gewoon hoe belastingmechanismen werken.
En je punt is gewoon compleet irrelevant aangezien het heel duidelijk is dat het het volume effect verwaarloosbaar is tov. de procentueel veel grotere meerinkomsten.Je rekent eerst met quasi hetzelfde volume en gebruikt daarna die uitkomst als bewijs dat hogere accijnzen netto meer inkomsten opleveren.
Dus het enige probleem is dat jij mijn stelling omgooit om te kunnen reageren er op? Of wat bedoel je dan? Mijn punt is EXACT dat we beter meer in die richting aan. Ik zeg toch nergens dat we duurder moeten worden?Je redenering werkt inderdaad perfect… op voorwaarde dat België na een accijnsverhoging goedkoper blijft dan de buurlanden. Maar dat is precies de aanname waar je hele conclusie op steunt. Als dat niet zo is, valt de rest van de redenering ook gewoon om.
Verder mooi dat je zelf eigenlijk aangeeft dat het vrij inelastisch is, en dus :Ten eerste: brandstofconsumptie reageert wel degelijk op prijs. Prijsstijging van 10% leidt tot ongeveer 1,8% minder brandstofconsumptie op korte termijn en ongeveer 2,3% op middellange termijn. Dit lijkt klein, maar bij miljarden liters brandstofverkoop is dat fiscaal toch niet triviaal. Belastinginkomsten hangen uiteindelijk af van volume x belasting, niet enkel van belasting per liter.
Natuurlijk, alles is in een totaalbeeld te bekijken. Maar voor de discussie an sich naar mijn mening compleet irrelevant, aangezien "waar er minder belasting kan geheven worden als we hier meer belastingen gaan halen" op duizend-en-één manieren kan ingevuld worden.
Een consequent beleid met als pilaar "de vervuiler" betaalt, vind ik één van de basispilaren van goed fiscaal beleid. Dat er daarnaast veel andere peilers zijn, ja, natuurlijk. Het doel is voor mij dan ook niet om gewoon belastingen te verhogen en in totaal meer belastingen te betalen (hoewel daar misschien iets voor valt te zeggen gezien het gat in de begroting). Maar wel een logischer, beter algemeen fiscaal beleid. Vervuiling aanmoedigen hoort daar voor mij niet bij.
Oneerlijk? Op welke manier. Een belasting op vervuiling is best eerlijk hoor.Neen, niet volstrekt irrelevant want het gaat hier om één van de meest noodzakelijke dagdagelijkse uitgaven van héél wat mensen...
De facto pleit je hier voor een belastingverhoging, en mij niet gelaten ik zou ze kunnen slikken, maar héél wat mensen die véél meer moeten rijden dan ik niet... en bovendien leeft er in dit land een "klasse" salariswagenchauffeurs die quasi onbeperkt kunnen tanken/rijden dankzij tankkaarten en voordelige regimes voor de aanschaf/lease van een EV (de facto via bruto loon voor belastingen in plaats van erna).
Dus je pleit nog eens voor een extra oneerlijke belastingverhoging, in Nederland rijden niet in dezelfde mate salariswagens rond, dus is dat daar een héél ander verhaal.