Naar welke muziek luister je nu?

Vandaag beluisterd:
Jamie Branch - Fly or Die
Tomeka Reid Quartet - Old New

Beide met leuk cellowerk van Tomeka Reid. De gitaar van Mary Halvorson viel toch ook wel op bij de laatste. Die was mij voorheen onbekend, zal er eens iets meer moeten van opzoeken.

Alles van Crystal Castles en Alice Glass beluisterd behalve Kept dan (omwille van copyright issues), maar ik kende het nummer al en misschien wat vroeger CC werk waar ik geen zin in heb, gezien het eerste album daarvan al het beste zou moeten bevatten en een soort compilatie van dat werk is, met drie nieuwe nummers.

Als je nog nooit van Crystal Castles gehoord hebt, denk ik dat II het beste entry point is. Baptism, Vietnam en Not in Love (al dan niet met Robert Smith van The Cure, kan je kiezen) beluisteren. Vind je die goed, kan je het hele album wel beluisteren denk ik. Ik vind quasi elke track goed, behalve Doe Deer. Dat blijkt nog een vrij populair nummer te zijn desondanks.

Vind je een song zoals Doe Deer goed, dan zal je I ook erg kunnen waarderen, wat meer chip-tunes bevat. Daar ben ik persoonlijk minder fan, maar het blijft geen mis album. Vind je Violent Dreams goed, dan zal je III waarderen (wat van al hun albums het meest witch house is, echter heb ik al betere witch house gehoord dan op dat album heb ik het idee). Bij Amnesty I (zonder Alice Glass dan) is Concrete en Kept het waard om te beluisteren. Vind je Concrete goed, go ahead en beluister het. Alice Glass' haar EP is wellicht alleen voor de fans, maar leunt ook een beetje aan bij Amnesty (I) ironisch genoeg, gezien ze daar niet aan bijdroeg. Without Love is wellicht haar bekendste song.

Voorlopig blijft mijn liefde voor Crystal Castles toch echt vooral hangen bij II. De andere albums zijn niet slecht (met enkele leuke nummers), maar komen niet in de buurt van II voor mij.

Wellicht hier ook onterecht niet bekend genoeg. Denk ook dat velen een beetje beginnen met de verkeerde nummers / albums van Grouper. Ik zelf ken de groep ook nog niet goed genoeg. Maar dit nummer is wel erg mooi.

Ik ben redelijk grote fan van Grouper. Ik zou mensen die niet zo bekend zijn met haar muziek (want het is een eenvrouwsproject van Liz Harris) aanraden te beginnen met Ruins, haar meest toegankelijke plaat. Dan Dragging A Dead Deer Up A Hill, haar meesterwerk. En dan al de rest, want alle platen zijn eigenlijk de moeite.

Grouper? Ik heb die nog live in de Vooruit gezien, een jaar of 6 terug.

OT:

Hun full album is niet over de gehele lijn geslaagd, imho, maar er staan wel een aantal straffe singles op.

Ik ben redelijk grote fan van Grouper. Ik zou mensen die niet zo bekend zijn met haar muziek (want het is een eenvrouwsproject van Liz Harris) aanraden te beginnen met Ruins, haar meest toegankelijke plaat. Dan Dragging A Dead Deer Up A Hill, haar meesterwerk. En dan al de rest, want alle platen zijn eigenlijk de moeite.
Volg ik volledig. Haar laatste 7" (paradise valley) is een meesterwerkje, jammer dat er daar geen volledige plaat is uitgevolgd.

Aja ok, is goed, want het is zeker heel mooi. last.fm gaf toch de indicatie dat er niet zoveel veel naar luisterden. Zal het zelf wat meer opleggen. :)

Brian Eno - The Ship (album)
Tortoise - It's All Around You (album)
The Rolling Stones - Black And Blue (album)
The Rolling Stones - Sticky Fingers (album)

Dit vind ik de minste van Tortoise, na de ene topplaat na de andere ineens eentje waar ze wat leken te stagneren. Maar de muzikanten zijn zo goed dat het nooit echt slecht wordt.

Voor mij is het de minste niet. Ik snap wel wat je bedoelt maar ik vind het wel een aangename plaat en idd zeker niet slecht. Een slechte plaat van Tortoise moet ik nog tegenkomen :).

xumT2ts.png

Ook een aanrader!

What the fuck.

Let's Eat Grandma, ik wist niet dat die 2 vrouwen ZO JONG waren. Toch wel de ontdekking van het jaar (of één van de)

In 2016 toen ze I, Gemini maakten, waren ze beiden 16 jaar oud.

En dan twee jaar later zo een beest van een single produceren.

En dan deze hyperpop single ook nog eens

1920px-Field_Day_2016_Saturday_Let%27s_Eat_Grandma_6.jpg

Oh boy... als ze dit binnenkort op de radio gaan brengen haha, maar deze trend is wel duidelijk, hyperpop is toch wel de hype van het moment. Het is gewoon electropop van het voorbije decennia gemixt met art pop en hyperkinetische energetische EDM, en niet alleen hardstyle maar zelfs ook gabber, nightcore, trap en hip hop elementen enzovoort. Zou wel leuk zijn mochten ze dit beginnen op de radio brengen :ROFLMAO: De invloed van PCMusic (A.G. Cook) en artiesten zoals SOPHIE en Charli XCX begint heel duidelijk te worden.

Dat gezegd zijnde, vond ik het niet zo wow. Als je dan toch iets luistert in het genre, luister dan naar how i'm feeling now wat een album is dat de tand des tijds zal overleven. Dat album hier zal even snel gedateerd zijn als het nieuw aanvoelt.

Laatst bewerkt:
De afgelopen dagen nog eens alles van Radiohead beluisterd minus PH en B-sides, bepaalde albums moet (en wil ik in sommige gevallen) nog een keer beluisteren. Sommige nummers ook af en toe eens los aan het draaien (All I Need, Idioteque, Morning Bell, Optimistic, In Limbo en bepaalde nummers op Amnesiac dan)

Na OKC worden de albums toch erg bevreemdend, maar dat is juist hetgeen dat wel aantrekt. Soort van koud maar sfeervol. Radiohead kan wel nog wat meer luisterbeurten gebruiken. Eigenlijk merkwaardig dat ik mezelf nog geen kenner kan noemen na 500 keer het te beluisteren (zelfs 1000 keer zal niet genoeg zijn). Enkel OKC ken ik erg goed, hoewel ik ook niet elk nummer voor de geest kan halen (maar toch de meesten).

Zal mijn bespreking wel eens doen wanneer Radiohead aan de beurt komt bij classic artists (nu weinig zin als ik binnen twee weken ofzo opnieuw mag doen). Bovendien moet ik bepaalde album nog eens opnieuw beluisteren (of meerdere keren).

Terug
Bovenaan