Naar welke muziek luister je nu?

Lang geleden dat ik deze nog eens gehoord heb. Werd vroeger gebruikt als deuntje op een bepaalde zender, puntje bij voor diegene die het herkennen :)

Sweet Trip - Velocity : Design : Comfort (2003): 10/10 (*)
Radiohead - Amnesiac (2001): 10/10 (*)
Radiohead - Kid A (2000): 10/10 (*)
Bjork - Vespertine (2001): 10/10 (*)
Cocteau Twins - Victorialand (1986): 10/10 (*)
Sweet Trip - You Will Never Know Why (2009): 9/10 (*)
Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999): 9/10 (*)
Radiohead - A Moon Shaped Pool (2016): 9/10 (*)
Radiohead - In Rainbows (2007): 9/10 (*)
Radiohead - The King of Limbs (2011): 9/10 (*)
The War on Drugs - A Deeper Understanding (2017): 9/10 (*)
The National - High Violet (2010): 8/10 (*)

(*) = herbeluisterd, maar eigenlijk (bijna) allemaal vrij lang geleden.

Sigur Ros ga ik wat meer van luisteren. Nog nooit zo genoten van een album van hun (en eigenlijk ook niet van Björk, ik was vergeten hoe goed Vespertine eigenlijk is). You Will Never Know Why is ook een groeier. En ja dat is ook elk Radiohead album per definitie als het ware.

nav een discussie over het nummer Lucky op het internet, dat nummer nog maar eens herbeluisterd. Uiteindelijk wou ik nog eens In Rainbows beluisteren... Daarachter had ik zin in Kid A. Omdat ik nog meer zin had in Kid A, dan maar Amnesiac. Dan maar A Moon Shaped Pool nog eens beluisterd. Dan nog 2 + 2 = 5 en There There geluisterd (van HttT). Allebei veel beter dan verwacht. Uiteindelijk wou ik ook nog The King of Limbs eens beluisteren. En nu ga ik stoppen met muziek luisteren en nog iets kijken. 56 scrobbles is Radiohead weer rijker... , door een discussie over het nummer Lucky :laugh:

Hoogtepunten van Radiohead:
Amnesiac en Kid A: volledig album, no question. Alleen maar supergoede nummers. Elk nummer is fantastisch. Favorieten hier opnoemen is onmogelijk, want ze zijn ze allemaal. Maar In Limbo is mijn meest beluisterde nummer van Radiohead, en Amnesiac is bijna volledig gemaakt voor mij.
In Rainbows: All I Need, Reckoner, Weird Fishes/Arpeggi en 15 Step. Slot ken ik eigenlijk iets minder goed nog steeds, en Nude vergeet ik ook steeds hoe het gaat.
A Moon Shaped Pool: Dit kende ik nog niet zo goed. Daydreaming vind ik fantastisch mooi, en mag zich al bij de beste Radiohead nummers rekenen. Ik denk dat Ful Stop, Tinker Tailor Soldier Sailor Rich Man Poor Beggar Man Thief en The Numbers voor mij op 2, 3 en 4 staan. De rest vind ik ook goed, maar moet nog wat groeien. Maar eigenlijk als je er goed over nadenkt, het is niet het meest experimentele album van Radiohead, wel het meest etherische en tegelijkertijd ook wel een vrij akoestisch album van hen, hoewel de elektronische invloeden ook zichtbaar zijn van TKOL.
Bij OKC dat ik vandaag nu niet heb gehoord is dat ook bijna het hele album maar Climbing Up The Walls is mijn favoriet.
Bij The Bends is dat denk ik Street Spirit (Fade Out), maar zou de rest moeten herbeluisteren. Van PH heb ik enkel Creep gehoord.
Bij TKOL zijn ze allemaal weer goed. Moeilijk om een fav te kiezen. Feral en Separator springen eruit voor mij.
Bij HttT zal dat wel There There zijn, als het een ander wordt morgen zal het me verbazen.

Misschien luister ik morgen ook nog eens naar HttT want die ken ik het minst denk ik nu. Dat is de enige die ik dit jaar (of vorig jaar en waarschijnlijk ook jaar ervoor) nog niet gehoord heb, en op basis van There There wil ik het nu toch eens beluisteren.

En ja PH ook... maar ja.

Maar ja op basis van dit, toch echt het gevoel dat veel albums die ik 3 jaar geluisterd geleden heb, gewoon anders klinken vandaag. Soms ook andere nummers dan toen die ik goed vind. Pagan Poetry vond ik vroeger van Bjork niet goed. Nu mijn fav nummer van dat album. Is met Radiohead het geval. Sigur Ros eigenlijk idem dito. Svefn-G-Englar viel dan en nu valt de rest ook, het is niet enkel dat nummer. Ik snap alleen niet wat ik anders doe dan vroeger. Misschien wat aangepast aan dit soort muziek, idk. Andere luisteromstandigheden, misschien is het de koptelefoon (ik weet niet hoe ik vroeger muziek luisterde). Misschien is het ook wel leren naar bepaalde muziek te luisteren (en zal hetzelfde nog moeten gebeuren bij andere genres zoals metal?).

Misschien moet je ook wel in de stemming zijn voor die artiesten (Sigur Ros, Bjork, Radiohead), en ze hebben ook wel wat gemeen natuurlijk.

Ik heb zoveel moeite met de jaren '70 en ik weet echt niet waarom.

The Rolling Stones vind ik best goed, en hun nummers van de jaren '70 plots niet meer. Idem dito voor Pink Floyd. Alle drie de jaren '60 albums zijn goed, en daarna zijn ze me kwijt. Oké The Doors zijn wel goed in de jaren '70 maar dan overlijdt Jim Morrison... al zo snel. The Velvet Underground hun drie beste albums zijn in de jaren '60, en daarna is het ook gedaan.

Het is toch echt tekenend dat het beste dat ik gehoord heb tot dusver uit de jaren '70 ofwel Black Sabbath, The Stooges, The Doors ofwel de psych folk zoals Comus, Linda Perhacs, Vashti Bunyan of meer typische 80s muziek Bauhaus, Joy Division, Blondie en Kraftwerk is (en misschien Kate Bush). Er is gewoon een groot gat... .

Led Zeppelin en Fleetwood Mac heeft wel oké nummers, maar het is zo een moeilijk decennium voor mij, terwijl het in de jaren '80 dan weer ontploft van wat ik graag hoor.

Maar dit nummer... is misschien wel beste nummer ooit voor mij, en dat is uit de jaren '70.

Maar verder heb ik mijn dada nog niet gevonden uit dit decennium.

Laatst bewerkt:
Ik heb zoveel moeite met de jaren '70 en ik weet echt niet waarom.

The Rolling Stones vind ik best goed, en hun nummers van de jaren '70 plots niet meer. Idem dito voor Pink Floyd. Alle drie de jaren '60 albums zijn goed, en daarna zijn ze me kwijt. Oké The Doors zijn wel goed in de jaren '70 maar dan overlijdt Jim Morrison... al zo snel. The Velvet Underground hun drie beste albums zijn in de jaren '60, en daarna is het ook gedaan.

Het is toch echt tekenend dat het beste dat ik gehoord heb tot dusver uit de jaren '70 ofwel Black Sabbath, The Stooges, The Doors ofwel de psych folk zoals Comus, Linda Perhacs, Vashti Bunyan of meer typische 80s muziek Bauhaus, Joy Division, Blondie en Kraftwerk is (en misschien Kate Bush). Er is gewoon een groot gat... .

Led Zeppelin en Fleetwood Mac heeft wel oké nummers, maar het is zo een moeilijk decennium voor mij, terwijl het in de jaren '80 dan weer ontploft van wat ik graag hoor.

Maar dit nummer... is misschien wel beste nummer ooit voor mij, en dat is uit de jaren '70.
Damn de albums van de Stones van ’68 tot ‘72 vormen één van de beste runs ooit en Exile On Main Street en Sticky Fingers zijn voor mij veruit hun beste platen.

Er is voor mij nooit iets als “de muziek” van een bepaald decennium, elke periode heeft wat te bieden en alles loopt toch in elkaar over. Maar de 70s hebben echt wel veel goede muziek. Krautrock, funk, soul, punk, new wave etc. Een paar favorieten en grote namen maakten toen ook hun beste werk volgens mij. Can, Talking Heads, Brian Eno, David Bowie, Neil Young, The Clash, Stevie Wonder,…

Damn de albums van de Stones van ’68 tot ‘72 vormen één van de beste runs ooit en Exile On Main Street en Sticky Fingers zijn voor mij veruit hun beste platen.

Er is voor mij nooit iets als “de muziek” van een bepaald decennium, elke periode heeft wat te bieden en alles loopt toch in elkaar over. Maar de 70s hebben echt wel veel goede muziek. Krautrock, funk, soul, punk, new wave etc. Een paar favorieten en grote namen maakten toen ook hun beste werk volgens mij. Can, Talking Heads, Brian Eno, David Bowie, Neil Young, The Clash, Stevie Wonder,…
Ik zal het wat moeten zoeken... want het is heel moeilijk iets te vinden uit dit decennium dat me ligt. Bowie tja... ik vind het een grote ontgoocheling tot dusver, had daar veel meer van verwacht. Oké, de jaren '80 invloeden zijn later wel leuk, en de latere albums liggen me veel meer. Neil Young / Bob Dylan liggen me totaal niet. Talking Heads en Television vielen tegen. Can is ook niet zo makkelijk. Al die hard rock nummers liggen me gewoon niet. Idem dito voor prog rock. Idem dito voor glam rock.

Dit is toch ook wel een bazennummer... :p Ga ik toch inzenden als ik volgende keer niet vergeet mee te doen aan de tijdloze of andere projecten aan het einde v/h jaar.

En niet te vergeten Roxy Music!

Buiten wat @FlyingHorseman vermeldt denk ik zelf ook nog aan King Crimson, Neu!, Harmonia, Tangerine Dream, Big Star, Lou Reed, Iggy Pop's twee platen met David Bowie...

@Lakigigar : wat valt je dan tegen van Bowie? Wat heb je er al van gehoord? Want die discografie is heel uitgebreid en divers.

En niet te vergeten Roxy Music!

Buiten wat @FlyingHorseman vermeldt denk ik zelf ook nog aan King Crimson, Neu!, Harmonia, Tangerine Dream, Big Star, Lou Reed, Iggy Pop's twee platen met David Bowie...

@Lakigigar : wat valt je dan tegen van Bowie? Wat heb je er al van gehoord? Want die discografie is heel uitgebreid en divers.
Hunky Dory: 6/10
Ziggy Stardust: 7/10
Station to Station: 7/10

69 scrobbles, 35 nummers beluisterd

Wat heb ik beluisterd. Wel de grootste hits, alle nummers van de drie albums, en Ziggy Stardust 3 keer. Wat vond ik het beste: Starman, Heroes en Let's Dance! (laatste is wel weer jaren '80).

King Crimson is mijn ding ook niet.

Iggy Pop & Lou Reed misschien wel gezien ik hun bands goed vind. En Tangerine Dream misschien ook, en daar heb ik al een iets van geluisterd, ja dat ligt me dan meer, maar ik ga niet speciaal naar Tangerine Dream luisteren omdat ik dan jaren '70 muziek zou luisteren.

Deafheaven plays Slowdive. En dat doen ze goed.
? Een album ofzo?

Dit gisteren geluisterd, eigenlijk echt een fantastisch nummer, jammer dat het weer zo een unreleased single is. Ik ben nu ook wat hun EP's enzo aan het luisteren, en eigenlijk ik kan ze niet betrappen op iets slechts. Wellicht toch wel mijn favoriete band (ofwel toch nog Cocteau Twins, is één van de twee).

Fantastisch nummer, goed album ook, eerste keer dat ik een album van hen luisterde.

En ook dit is een mooi album. Eerste keer dat ik iets van Eels beluisterde.

The Flaming Lips en The Avalanches wil ik nu ook wat meer van luisteren. Maar er is nog zoveel uit die tijd dat ik wil luisteren... .

Deafheaven hun nieuwe album is een beetje stijlbreuk met hun vorige albums. Ze hebben een goeie shoegaze-plaat gemaakt, vandaar de vergelijking met Slowdive. Luister zelf maar eens. Benieuwd wat je ervan vindt.

Oké, dank je... ik ga dat album proberen vandaag nog eens op te leggen. Staat wel redelijk laag op RYM. 3.27 is behoorlijk weinig, maar daar kunnen allerlei redenen voor zijn (bij elk shoegaze album roepen mensen tegenwoordig mbv of slowdive rip-off, dus ja... ). Ik ga het eens zien, is sowieso een band dat ik wat meer van wil horen (samen met soortgelijke dingen als Jesu en Alcest door hun blackgaze oorsprong).

EDIT: blijkbaar is het de metalcommunity en de Deafhaven fans die het haten. Commentsectie is weer om van te smullen :laugh: Oké, dan zal het wel niet slecht zijn. Ik begrijp de ratings ook niet altijd meer, zeker van nieuwe albums. Veel te veel 4chan trolls, edgy teens die niets normaals nog kunnen appreciëren etc... op die site (maar het is op elke site wel iets). Maar de bias is echt vervelend aan het worden op quasi elke site.

BG heeft dat eigenlijk niet echt, enige site... tot nu toe. Hier is men juist vrij open naar andere muziek toe, en dat waardeer ik aan de gebruikers hier.

p7HGGr5.png

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan