Eland
Well-known member
Hypothetisch: Je vraagt als ouder €600 per maand (wat door velen hier al als veel wordt gezien). Dan heeft je kind met zelfs een nettoloon van €1500 nog €900 over elke maand. Als je het dus nodig vindt om uw kinderen niet zomaar elke maand meer dan €900 door het raam kunnen laten smijten aan het lekker leventje, dan kan ik het snappen dat je het noodzakelijk acht om dat geld af te nemen om hen iets bij te brengen, en dan volg ik uw visie volledig. Maak er zelfs een half maandloon van dat ze thuis afgeven en dan nog heb je met dit relatief schamel loon maandelijks €750 om te verbrassen. Daar kunt ge al wel de grote jan mee uithangen en daar leert ge imo nog steeds niets door.Het aanvoelen dat je wel degelijk x% van uw loon nodig hebt om te voorzien in uw basis levensonderhoud, en dat er bijgevolg slechts y% overblijft om te spenderen aan pinten zuipen op café, het nieuwste videospelletje of sparen, noem jij dus een compleet nutteloze gewaarwording die je gelijkstelt aan "jeuk in de onderbroek"? Ok, waarvan akte.
Kinderen die enig financieel bewustzijn hebben en nog pakweg 3 jaar thuis willen blijven omdat ze ten volste beseffen dat financieel op je eigen benen staan gemakkelijker is als je iets achter de hand hebt, kan ik geen ongelijk geven. Als ze ondertussen regelmatig koken, naar de winkel gaan, bijdragen aan het huishouden, gezelschap bieden, ... wint iedereen er op een bepaalde manier bij.
Ik spreek hier niet voor gezinnen die het financieel moeilijk hebben. Da's een ander verhaal, los van dat ik het als buitenstaander (!) als een win-win inschat om een kind een eerlijke bijdrage te laten doen (ongeveer of iets meer dan wat hij/zij verbruikt, alles inbegrepen) en het ondertussen toch iets te laten sparen. Als je in die situatie zit, kijk je daar natuurlijk anders naar.
Edit: Waarom is die nu geband? Als dat voornamelijk over dit topic gaat, slaat dat wel echt nergens op.
Die heeft gewoon een uitgesproken mening die anders is dan die van de meesten en uit dat wat bruut, maar zonder iemand te beledigen of zo (in tegenstelling tot sommige anderen).