Ik denk dat een eigen huis door het merendeel van de mensen nu ook niet enkel als een investering wordt gezien, er komt ook wel wat emotie bij kijken, en dat mag.
Ik weet niet wat het grootste risico inhoudt: een eigen huis of geld op de beurs. Due diligence is geen magische oplossing voor risico. Daarbij komt dat wat ik hierboven zeg, een eigen huis is een zekerheid, zowel redelijk op financieel vlak (hoeveel mensen ken jij die een eigen huis zijn kwijtgespeeld én het beter op de beurs zouden gedaan hebben), maar ook op emotioneel/praktisch vlak. Aangezien je ergens moeten wonen, de flexibiliteit van het huren ook in je nadeel kan spelen eenmaal je aan settelen denkt (met kinderen ben je meer gehecht aan een locatie, als je dan moet verhuizen omdat de huisbaas je niet wil verlengen is dat gewoon lastig).
Dat staat los van een 2de vastgoed als investering voor mij, daar wil ik best geloven dat wat jij zegt klopt. Al klinkt "gewoon je due diligence doen en de negatieve scenario's afdekken' mij ook nogal rooskleurig, wat misschien te verklaren is door de de periode van goed presterende beurzen.
Ik ben persoonlijk van de mening dat m'n eigen woning de beste investering is die ik kan doen. Zeker de primaire woonst.
Die heeft nl. veel voordelen. Ten eerste ben je sowieso verplicht om te 'wonen', dus je hebt een primaire woonst effectief nodig, je kan in principe niet zonder. Voor de meesten is 'het dak boven uw hoofd' dus een primaire levensbehoefte.
Gevolg is dat je sowieso die kost moet incalculeren. Koop je niet, dan moet je huren, wat ook geld kost.
Stel dat je dus een lening afsluit van 800 EUR/mnd & dat dit overeen komt met uw huur. Bovenop die lening zal je ook nog eens een bepaald bedrag moeten spenderen bovenop wat je geleend hebt. Stel dat dit 150K is.
Dan kan je beginnen vergelijken, die 150K blijft dan op uw rekening staan & je zou deze kunnen investeren op de beurs.
De beurs heeft echter z'n risico's, uw huis minder. Uw huis zal op termijn wel blijven stijgen in waarde, alvast grotendeels toch de inflatie volgen.
Je zou dus op de beurs al minstens een ROI moeten hebben dat inflatie bijhoudt (ja, dat kan, maar is meer risicovol dan een huis).
Voor een huis af te betalen moet je geen financieel genie zijn, je hoeft ook geen risico's te nemen, dus dit is weg gelegd voor véééél meer mensen dan 'due diligence' op de beurs om fancy up'n coming bedrijven te vinden die geld kunnen opbrengen.
Indexfondsen zouden over 't algemeen een goeie return geven, maar blijven risico's aan verbonden.
Maar uiteindelijk koop je de primaire woning niet als investering. Eens de lening is afbetaald natuurlijk begint het nog meer op te brengen.
Uw 800 EUR huur blijft oneindig door lopen & zal zelfs hoger zijn binnen 20j wegens inflatie/indexatie. Uw lening ... die 800 EUR hebt je nu extra in de pocket voor zolang je nog leeft.
Indien je geld nodig hebt of wil verhuizen naar 't buitenland of zoiets kan je steeds uw vastgoed verkopen & je zal er je geld terug kunnen uit halen. Die huurgelden ... jah ... die verdwijnen in een ander z'n zakken.
Dus op dit ogenblik moeten uw investeringen op de beurs 800 EUR meer opbrengen om uw huur te dekken, welke niet meer betaald moet worden voor de woning.
OK, deze rant wordt gelijk te lang & je kan zo nog wel effe bezig blijven.
Zoals eerder al aangehaald, 't is niet zo'n simpele denkoefening.
Nu ... ik heb zeker al vergelijkingen/berekeningen gezien waar huren VS kopen bekeken wordt & waar men aan een positief saldo komt door te huren & uw gelden op de beurs te bezigen. Die gaan er echter altijd van uit dat je een bepaald jaarlijks rendement haalt op de beurs, wat voor 't gros v/d bevolking gewoon geen optie is.
Zelfs ik, die mij toch op de hoogte houdt van bepaalde zaken & status financiële markten, heb totaal niet genoeg effectieve/handelbare kennis van zaken om het mij te durven riskeren op de beurs (again ... /me == risk-averse). Laat staan dat ik daar 100K of meer zou durven parkeren.
En ik ben zeker dat ik de enige niet ben.
Bottom line ... 't huis lijkt mij zeker de veiligere investering VS de beurs.