Dat is pertinent onjuist en ik heb _geen_ idee waar je ooit in deze discussie opgemaakt hebt dat het zo zou zijn. Jij was echt wel degene die heel ongenuanceerd de discussie binnenbatste met statements als "kinderen die gratis inwonen leren de waarde van geld niet kennen", "leren niet met loon omgaan", "verliezen hun zelfwaarde", "worden betutteld".
Stel je dan alstublieft niet op als "de enige" die nuance en balans opzoekt. Ja, je bent dit later in de discussie gaan doen. Maar de notie dat mensen die van mening zijn dat kinderen gratis kunnen inwonen en tegelijkertijd niet strondverwend moeten zijn en perfect met geld kunnen leren omgaan, het zwart-wit zien? Die notie klopt niet.
Kom kom, dat is toch ook een beetje de kunst van een discussie te willen "lezen" hé.
Als iemand in een discussie over buitenspel in het voetbal zegt dat dat "alleen maar voor miserie zorgt", is er dan werkelijk iemand die denkt dat die persoon het dan heeft over letterlijk 100% van de gevallen en dat de buitenspelval ook nergens voordelen heeft? Voetbal interesseert me geen hol dus excuseer me het slechte voorbeeld, maar je weet wat ik bedoel.
In casu: denk je nu werkelijk dat ik iemand "verwend" zou noemen die zijn beide ouders verloren heeft, kansarm is opgegroeid, ... maar vervolgens in een pleeggezin komt waar hij dan wat langer gratis mag thuiswonen terwijl hij werkt voor een hongerloon? Enfin. Laat ons het allemaal niet zo op flessen trekken.
Ik heb het verder ook gespecifieerd met "wil je dat duwtje in de rug geven om uw kind met een laag inkomen de kans te geven een bescheiden appartementje te laten kopen of wil je uw goedverdienende kind een splinternieuwe nieuwbouw geven"? Ik heb hier al op vele manier proberen nuanceren maar jullie blijven zich precies focussen op die initiële boodschap.
Mea culpa dat ik niet onmiddellijk in mijn openingspost alle mogelijke nuances heb aangebracht. Men verwijt mij nu al walls of text te schrijven het zou er niet op verbeteren. Hoeveel keer moet ik nog mea culpa slaan en nuanceren vooraleer we aan de volwassen discussie kunnen beginnen?
Als dat nu het enige is wat je zegt, dan is dat een veel gematigdere mening dan eerst, en dan zullen velen minstens begrip kunnen opbrengen voor die mening, ook al hoeft niet iedereen het er dan mee eens te zijn.
Ok, zover zijn we dan al.
Wie heeft er ooit gesteld dat er geen grenzen zouden zijn? Dat kinderen niet overdreven verwend kunnen worden? Dit is toch echt weer een stroman van jewelste?
Wel, ik ben intussen al een pagina of 3 aan het nuanceren, ik heb intussen al een paar keer gevraagd waar de grenzen dan wél zouden liggen zonder dat daar enig antwoord op komt, ... Dus dan constateer ik dat daar tot op heden geen enkele grens aan gesteld wordt. Proof me wrong zou ik zeggen.
Ik heb mij kwetsbaar opgesteld door te nuanceren, ik wacht op de overkant om hetzelfde te doen. Ook al was het maar een voorzichtige "Ja, mijn kind zal bij mij ook buitenvliegen op zijn 45ste met een half miljoen euro als duwtje in de rug". Het zou al een begin zijn.
Laatst bewerkt:

)