Omgaan met geld

Dat is pertinent onjuist en ik heb _geen_ idee waar je ooit in deze discussie opgemaakt hebt dat het zo zou zijn. Jij was echt wel degene die heel ongenuanceerd de discussie binnenbatste met statements als "kinderen die gratis inwonen leren de waarde van geld niet kennen", "leren niet met loon omgaan", "verliezen hun zelfwaarde", "worden betutteld".

Stel je dan alstublieft niet op als "de enige" die nuance en balans opzoekt. Ja, je bent dit later in de discussie gaan doen. Maar de notie dat mensen die van mening zijn dat kinderen gratis kunnen inwonen en tegelijkertijd niet strondverwend moeten zijn en perfect met geld kunnen leren omgaan, het zwart-wit zien? Die notie klopt niet.

Kom kom, dat is toch ook een beetje de kunst van een discussie te willen "lezen" hé.

Als iemand in een discussie over buitenspel in het voetbal zegt dat dat "alleen maar voor miserie zorgt", is er dan werkelijk iemand die denkt dat die persoon het dan heeft over letterlijk 100% van de gevallen en dat de buitenspelval ook nergens voordelen heeft? Voetbal interesseert me geen hol dus excuseer me het slechte voorbeeld, maar je weet wat ik bedoel.

In casu: denk je nu werkelijk dat ik iemand "verwend" zou noemen die zijn beide ouders verloren heeft, kansarm is opgegroeid, ... maar vervolgens in een pleeggezin komt waar hij dan wat langer gratis mag thuiswonen terwijl hij werkt voor een hongerloon? Enfin. Laat ons het allemaal niet zo op flessen trekken.
Ik heb het verder ook gespecifieerd met "wil je dat duwtje in de rug geven om uw kind met een laag inkomen de kans te geven een bescheiden appartementje te laten kopen of wil je uw goedverdienende kind een splinternieuwe nieuwbouw geven"? Ik heb hier al op vele manier proberen nuanceren maar jullie blijven zich precies focussen op die initiële boodschap.

Mea culpa dat ik niet onmiddellijk in mijn openingspost alle mogelijke nuances heb aangebracht. Men verwijt mij nu al walls of text te schrijven het zou er niet op verbeteren. Hoeveel keer moet ik nog mea culpa slaan en nuanceren vooraleer we aan de volwassen discussie kunnen beginnen?

Als dat nu het enige is wat je zegt, dan is dat een veel gematigdere mening dan eerst, en dan zullen velen minstens begrip kunnen opbrengen voor die mening, ook al hoeft niet iedereen het er dan mee eens te zijn.

Ok, zover zijn we dan al.

Wie heeft er ooit gesteld dat er geen grenzen zouden zijn? Dat kinderen niet overdreven verwend kunnen worden? Dit is toch echt weer een stroman van jewelste?

Wel, ik ben intussen al een pagina of 3 aan het nuanceren, ik heb intussen al een paar keer gevraagd waar de grenzen dan wél zouden liggen zonder dat daar enig antwoord op komt, ... Dus dan constateer ik dat daar tot op heden geen enkele grens aan gesteld wordt. Proof me wrong zou ik zeggen.

Ik heb mij kwetsbaar opgesteld door te nuanceren, ik wacht op de overkant om hetzelfde te doen. Ook al was het maar een voorzichtige "Ja, mijn kind zal bij mij ook buitenvliegen op zijn 45ste met een half miljoen euro als duwtje in de rug". Het zou al een begin zijn.

Laatst bewerkt:
Nee, ik lees hier niks van dit alles dus gelieve niet te zeggen hoe ik anderen hun post moet interpreteren. Ik vraag concreet waar jij mensen ziet opperen wat jij daar in je post zette?
Heu?! Ik zeg dat ik jullie geen grenzen zie aanduiden. Hoe kan ik nu iets citeren wat er niet staat?

Als het probleem de afwezigheid is van iets, hoe kan ik die afwezigheid dan aantonen? Toon mij eens concreet aan dat het monster van Lochness niet bestaat. Toon het mij! Concreet! :crazy:

Tja, het staat er gewoon niet. Leuke metadiscussie.

Ik heb mij kwetsbaar opgesteld door te nuanceren, ik wacht op de overkant om hetzelfde te doen. Ook al was het maar een voorzichtige "Ja, mijn kind zal bij mij ook buitenvliegen op zijn 45ste met een half miljoen euro als duwtje in de rug". Het zou al een begin zijn.
En dat is één van de manieren hoe je het in het belachelijke blijft trekken. Het is hier al meermaals gepasseerd dat het onzinnig is om een dergelijke concrete grens te trekken omdat dat van veel te veel factoren afhangt.

Jij had echter een heel duidelijke grens dat elke euro teveel was, netzoals elke dag boven de 18 jaar. Of zo leek het toch van je initiële post. Als jij het zo graag over deze fictieve, alhoewel nutteloze, grens hebt, waarom werp je dan zelf niets op waarop jij vindt dat er grens zou moeten getrokken worden. Jij bent degene die vindt dat er zo'n grens 'moet zijn'.

En metadiscussie? Jij bent degene die hier stellingen opwerpt die niemand gezegd heeft, om er dan tegenin te gaan. Met twee benen vooruit. Als je dat niet wilt. Reageer dan enkel op de dingen die gezegd worden en niet op de dingen die je zelf verzint.

Maar kijk, ik probeer het met evenwichten te bekijken en het niet zo zwart/wit te zien. Ik zal het even visueel voorstellen op een fictieve as:

"Uw kind aan zijn lot overlaten" ..............................x..............................."overdreven verwennerij".

We zijn het er allen over eens (denk ik?) dat beide uitersten niet goed zijn. Ik vind het ook niet goed om uw kind aan zijn lot over te laten. De ideale situatie x zweeft daar ergens tussen. Het enige wat ik zeg is dat die tegenwoordig iets teveel overhelt naar de rechterkant.

Als ik jullie hoor spreken over financiële bijdragen aan uw kinderen, het gratis laten thuiswonen tot onbepaalde leeftijd, het duwtje in de rug, ... dan kan het blijkbaar allemaal niet op. Hoe meer hoe beter.
- Duwtje in de rug van 10 000 euro? Neen, 50 000 euro is beter! Neen, 100 000 euro is nog beter! Enzovoort.
- Gratis thuiswonen tot uw 25ste is goed. Neen, nog beter tot uw 30ste! Ik heb hier al gevraagd waar de grens dan ligt, daar komt geen antwoord op. Enzovoort.
- 600 euro bijdragen is schandalig, 200 euro bijdragen is beter, helemaal niets moeten bijdragen is de ideale oplossing. enzovoort.
Want het heeft ogenschijnlijk allemaal alleen maar voordelen. Het is "de weg naar succes!", het is de weg naar "financiële onafhankelijkheid!", het is niets dan goed voor uw kinderen.

Is er dan niemand onder jullie die durft of wil toegeven dat daar ook niet mee overdreven moet worden? Dat dit kan leiden tot overdreven verwennerij? Staat daar dan werkelijk geen enkele grens op voor jullie, aan de rechterkant van die fictieve as? Want zonder grens kan er geen sprake zijn van evenwicht.

Ja, dat vind ik uiterst bizar. Of ik moet er volledig overgelezen hebben.
Again, waar zet men dit hier, gezien jij dit opeens wel kan benoemen moet het toch iemand gezegd hebben.

En nu gelieve een antwoord ipv rond de pot te lullen en te goochelen met woorden.

Hangt er allemaal vanaf hoe u kadee is he. Als die op zijn 18 stopt met studeren en dan gewoon de hele dag zit te gamen (extreem voorbeeld) dan zal die hier toch ook niet te lang moeten thuis wonen. Maar als dat op een respectvolle manier gebeurt waaraan je kan zien dat hij/zij een plan heeft voor hun leven en ook dingen onderneemt daarvoor. Ja, dan mag die zolang blijven als nodig is.

edit: Om er nu een voorbeeldje uit te nemen. Is voor mij dus allemaal situatie gebonden.
@mac-bc

Ja, die balans moet er zijn. Waar jij het "in het belachelijke trekken" zoals je het hier poneert ziet, mag je dan toch eens wat duidelijker naar verwijzen. Want jij bent degene die hier mensen aanviel omdat ze het zelfs maar opperden, er is niemand die hier zij dat iets "moest" zoals je het ook al een paar keer zei. Er is ook geen duidelijke grens, waar je hier achter vraagt, want dat hangt toch ook gewoon heel hard van de aanwezige middelen af. Er kan hier geen harde grens in getrokken worden.

Uiteindelijk is het het totaal-verhaal dat van belang is. Als je 500 euro moet afgeven thuis, maar wel elk jaar een nieuwe auto krijgt van pappie en weet dat je op een paar 100k kan tellen als je iets zou willen kopen. Of je moet 500 euro thuis afgeven voor kost & inwoon waarvan je op dat moment niet weet of je er nog iets van terugziet, zijn twee totaal verschillende situaties.

Ik vraag me ook af wat jij hier in het vet zet, wat dan zogezegd de weg naar succes is die "alleen maar voordelen biedt"?

Natuurlijk zijn extremen niet goed, daar gaat iedereen hier mee akkoord. Jij lijkt op te werpen dat alles wat meer dan een euro gegeven is, teveel is en leidt tot minder zelfstandigheid. In plaats van zoveel op een hoop te gooien en mij vermoedelijk te gaan betichten dat ik je niet snap en mogelijks dat ik dingen van u in het belachelijke trek, maak dan zelf eens concreet hoe jij het ziet en wat jij een correcte balans vindt tussen beiden?

Ik ben het daar volledig mee eens. Ook met het feit dat het allemaal situatie-afhankelijk is. Maar dat mag geen dooddoener zijn om daar helemaal niets meer over te zeggen op basis van de gegeven objectieve cijfers.

Want als ik rond me kijk, en ik zie dit gestaafd met de statistieken:
- Over de stijgende "duwtjes" in de rug bij de aankoop van een eerste woning. Recent nog in de media, gemiddeld boven de 50k(!) dacht ik?
- Over de stijgende leeftijd waarop kinderen bij hotel mama blijven wonen. Ook recent in de media, absolute cijfers vergeten.
- Etc.
En ik zie hoe vaak dit gebeurt in gegoede middenklasse milieus, zelfs meer dan in milieus die het écht zouden kunnen gebruiken, dan is mijn boodschap: deze slinger is in het algemeen te hard aan het doorslaan naar overdreven verwennerij. En dat is maatschappelijk een nefast fenomeen. Zowel naar weerbaarheid toe, als naar de armoedeproblematiek toe van een steeds grotere kloof tussen arm en rijk.

Laat ons ook niet vervallen in alles kapotrelativeren. Want hoewel elke situatie uniek is, zijn de algemene maatschappelijke trends duidelijk. Misschien bekijk ik gewoon alles teveel op het maatschappelijk vlak zodat mijn posts ongenuaceerd overkomen, bedenk ik mij nu.

Ik ben het daar volledig mee eens. Ook met het feit dat het allemaal situatie-afhankelijk is. Maar dat mag geen dooddoener zijn om daar helemaal niets meer over te zeggen op basis van de gegeven objectieve cijfers.

- Over de stijgende "duwtjes" in de rug bij de aankoop van een eerste woning. Recent nog in de media, gemiddeld boven de 50k(!) dacht ik?
- Over de stijgende leeftijd waarop kinderen bij hotel mama blijven wonen. Ook recent in de media, absolute cijfers vergeten.
- Etc.
En ik zie hoe vaak dit gebeurt in gegoede middenklasse milieus, zelfs meer dan in milieus die het écht zouden kunnen gebruiken, dan is mijn boodschap: deze slinger is in het algemeen te hard aan het doorslaan naar overdreven verwennerij. En dat is maatschappelijk een nefast fenomeen. Zowel naar weerbaarheid toe, als naar de armoedeproblematiek toe van een steeds grotere kloof tussen arm en rijk.

Laat ons ook niet vervallen in alles kapotrelativeren. Want de algemene maatschappelijke trends zijn duidelijk.
En hoeveel kost bouwgrond? Als we dan toch eens willen vergelijken met vroeger waar veel mensen als trouwkado een stuk bouwgrond kregen? Gelieve dan ook appelen met appelen te vergelijken.

Kom kom, dat is toch ook een beetje de kunst van een discussie te willen "lezen" hé.

...

Mea culpa dat ik niet onmiddellijk in mijn openingspost alle mogelijke nuances heb aangebracht. Men verwijt mij nu al walls of text te schrijven. Hoeveel keer moet ik nog mea culpa slaan en nuanceren vooraleer we aan de volwassen discussie kunnen beginnen?

Sorry, maar neen. Niemand verwacht dat je walls of text met nuance na nuance in schrijft. Maar als je nu gaat stellen dat je onmogelijk je initiële houding in de discussie anders had kunnen aanpakken zonder die walls of text, dan ben jij toch degene die het op flessen aan het trekken is.
Noch over het idee dat wij maar moeten ruiken dat je iets anders bedoelde dan je schreef.

Ik quote:
Ik vind het daarentegen een zeer slechte levensles die je geeft aan uw kinderen door ze gratis onderdak te geven bij hotel mama en papa terwijl ze volwassen zijn en geld verdienen.
- Je leert hen de waarde van geld niet kennen, je leert hen niet hoe duur het leven is en hoe je dus met uw loon moet omgaan. Dit nog van ondergeschikt belang.
- Maar vooral: je laat hen hun zelfwaarde verliezen door het gevoel niet zelfstandig hun boontjes te kunnen doppen. Je leeft, spaart en besteed geld bij gratie van mama en papa. Daar kan toch niemand trots van worden? Mocht je vragen aan gehandicapte mensen die MOETEN blijven thuiswonen bij hun ouders wat ze daar het ergste aan vinden, dan zou dit het eerste zijn wat ze zeggen: die afhankelijkheid van hun ouders.

Dit is volwassen geschreven, zonder grote hyperbolen. Hoe kunnen wij in godsnaam weten dat dit niet jouw eigenlijke mening is, maar een fel doorgedreven karikatuur van die mening, terwijl het op deze manier geschreven is?

Wel, ik ben intussen al een pagina of 3 aan het nuanceren, ik heb intussen al een paar keer gevraagd waar de grenzen dan wél zouden liggen zonder dat daar enig antwoord op komt, ... Dus dan constateer ik dat daar tot op heden geen enkele grens aan gesteld wordt. Proof me wrong zou ik zeggen.

Even teruggescrolld. Ik kan het fout zien, maar de eerste keer dat ik je zie vragen waar de grens ligt, is je post #135 in deze discussie, dat is geen uur geleden. Daar zijn dan ook onmiddellijk enkele mensen op ingegaan.
Ik heb niet geantwoord met letterlijke grenzen, maar ben wel ingegaan op je insinuatie/vraag of er "dan geen grenzen zijn" en "of niemand dit durft/wil toegeven". Niemand heeft ooit iets beweerd in die zin, dat er nergens ook maar enige grens zou zijn.

Om inhoudelijk te antwoorden: verwacht je nu echt dat iemand een specifiek bedrag of termijn gaat opnoemen? En concludeer je uit het niet vernoemen van een expliciet bedrag en termijn dan dat er sowieso geen grenzen zijn?

Grenzen zijn specifiek, zijn afhankelijk van situatie tot situatie. Een gezin waar men steeds moeten krabben heeft om alles te bekostigen, daar zullen de kinderen misschien zien hoe moeilijk het is, en gelukkig zijn om een paar duizend euro op de spaarrekening mee te krijgen, en gewoon zijn om zelf ook elke euro drie keer om te draaien voor ze ze uitgeven.
Een gezin waar geld in overvloed aanwezig is, daar zijn kinderen een heel andere standaard gewend en misschien is het daar zaak om de kinderen duidelijk te leren dat dat allemaal niet zo evident is als het lijkt, en dat ze het later in de beginperiode van hun zelfstandigheid met veel minder zullen moeten doen.

Ik weet niet hoeveel een huis zal kosten tegen dat mijn kinderen er eentje moeten kopen. Ik weet niet welke job zij zullen uitvoeren en hoe kapitaalkrachtig ze zullen zijn, of ze een partner zullen hebben en wat die zal binnenbrengen.
Ik probeer ze op te voeden met een financiële realiteit in het achterhoofd. Dat wij het goed hebben maar dit niet zo vanzelfsprekend is, en dat velen het minder goed hebben (velen ook beter, uiteraard). Geld leren sparen. Goed leren werken op school, nadenken over wat ze later willen doen. Zelfstandig leren werken, niet zomaar elke frats kopen. Hen zelf ook laten toewerken naar een budget om iets mee te kopen, naast hetgeen gespaard wordt.
Ik kan onmogelijk zeggen of en hoeveel geld ze als duwtje zullen meekrijgen.

En nee, ze zullen niet zomaar het huis uitgestoempt worden als ze 20 of 25 zijn. Het is te ver in de toekomst en ik kan onmogelijk zeggen hoe dat gaat verlopen. "It depends".

Dus nee, ik kan je geen expliciete getallen meegeven. Maar als je dat als bewijs ziet dat ik geen grenzen heb, dan zit je sowieso fout. Ik weet alleen niet waar die grenzen zullen liggen.

Nuanceren vind ik niet "je kwetsbaar opstellen" eerlijk gezegd, maar gewoon volwassen in discussie gaan. Maar als jij dat zo ziet begrijp ik wel beter waarom je steeds maar weer de noodzaak voelt om zo hard en zo extreem te zijn in je standpunten.

- Etc.

Laat ons ook niet vervallen in alles kapotrelativeren. Want de algemene maatschappelijke trends zijn duidelijk.
Jij noemt dat verwennerij. Mij lijkt het vooral noodzaak. En ja, het is triestig dat deze noodzaak er is en dat DIE slinger, van noodzaak, te hard aan het doorslaan is. Je ziet dit ook in het energiebeleid op dit moment. Een aanpak voor mensen in armoede, maar de grote groep middenklasse moeten hun eigen boontjes doppen. Terwijl een tweede verblijf wel nog financiëel gesteund wordt. De slinger is er ééntje van de middenklasse die uitgehold wordt. Die trend lijkt me duidelijk.

Als je kijkt hoeveel mensen geen woning kunnen veroorloven, hoeveel mensen in problemen komen door de stijgende energieprijzen, ... is het heel duidelijk dat er steeds minder geld zit bij de middenklasse. Dat de middenklasse steeds kleiner wordt. Hoger opgeleide tweeverdieners, die hebben het nog goed, maar als je als arbeider zijnde met twee gaat werken, dan is het al niet zo evident om een woning aan te schaffen. En dan bedoel ik, zonder steun van buitenaf.

- Maar vooral: je laat hen hun zelfwaarde verliezen door het gevoel niet zelfstandig hun boontjes te kunnen doppen. Je leeft, spaart en besteed geld bij gratie van mama en papa. Daar kan toch niemand trots van worden? Mocht je vragen aan gehandicapte mensen die MOETEN blijven thuiswonen bij hun ouders wat ze daar het ergste aan vinden, dan zou dit het eerste zijn wat ze zeggen: die afhankelijkheid van hun ouders.

Fundamentele denkfout hier btw, die gehandicapte is inderdaad afhankelijk van de ouders. Degene die thuis mag blijven wonen voor niks is dat niet want die kan elk moment beslissen van het af te bollen.

Maar weerom, chapeau dat jij alles zelf betaald hebt vanaf dat je 18 was enzo, maar of dat de verstandige keuze is valt zeer te betwijfelen.

Maar kijk, ik probeer het met evenwichten te bekijken en het niet zo zwart/wit te zien. Ik zal het even visueel voorstellen op een fictieve as:

"Uw kind aan zijn lot overlaten" ..............................x..............................."overdreven verwennerij".

We zijn het er allen over eens (denk ik?) dat beide uitersten niet goed zijn. Ik vind het ook niet goed om uw kind aan zijn lot over te laten. De ideale situatie x zweeft daar ergens tussen. Het enige wat ik zeg is dat die tegenwoordig iets teveel overhelt naar de rechterkant.

Als ik jullie hoor spreken over financiële bijdragen aan uw kinderen, het gratis laten thuiswonen tot onbepaalde leeftijd, het duwtje in de rug, ... dan kan het blijkbaar allemaal niet op. Hoe meer hoe beter.
- Duwtje in de rug van 10 000 euro? Neen, 50 000 euro is beter! Neen, 100 000 euro is nog beter! Enzovoort.
- Gratis thuiswonen tot uw 25ste is goed. Neen, nog beter tot uw 30ste! Ik heb hier al gevraagd waar de grens dan ligt, daar komt geen antwoord op. Enzovoort.
- 600 euro bijdragen is schandalig, 200 euro bijdragen is beter, helemaal niets moeten bijdragen is de ideale oplossing. enzovoort.
Want het heeft ogenschijnlijk allemaal alleen maar voordelen. Het is "de weg naar succes!", het is de weg naar "financiële onafhankelijkheid!", het is niets dan goed voor uw kinderen.

Is er dan niemand onder jullie die durft of wil toegeven dat daar ook niet mee overdreven moet worden? Dat dit kan leiden tot overdreven verwennerij? Staat daar dan werkelijk geen enkele grens op voor jullie, aan de rechterkant van die fictieve as? Want zonder grens kan er geen sprake zijn van evenwicht.

- ivm duwtje in de rug: Waarom zou je uw kinderen geen duwtje in de rug geven? Aankoop van een huis is tegenwoordig gewoon heel duur (te duur in m'n ogen, maar dit is een andere disussie). Als je uw geld erft wanneer uw ouders te komen overlijden op hoge leeftijd, dan hebben mensen al vaak zelf een vermogen opgebouwd, maar wat zijn ze dan met dat geld? Liever dat je dan een duw krijgt in de rug op jonge leeftijd. Dat ze er verstandig mee omgaan, tja, das het probleem van de kinderen. Jij vindt dat mss verwennerij, anderen een noodzaak, anderen omdat het kan.

- ivm thuiswonen: je spreekt over 'waar ligt de grens', en dat ligt bij iedereen anders. zelfs bij 2 kinderen in hetzelfde gezin. De ene vertrekt vanzelf wanneer die 18-22 is na middelbaar of hogere studies. De andere blijft wat plakken. Daar kun je onmogelijk een harde grens trekken van: 'op 25 of 30 jaar MOETEN ze buiten'. Dat is wat tussen ouders & kind zal moeten worden afgesproken.

- ivm bijdragen: Ook weer het beetje zoals vorig punt, Dat is iets wat bij iedereen anders ligt. Ook weer iets dat geregeld wordt tussen ouders & kind. ook hier kun je geen grens/limiet aan hangen.

Wat een discussie. je kunt er uw mening over hebben, maar zo over drammen.. Dit is gewoon een fenomeen van alle tijden. Alleen dat het nu wat meer in extremen voorkomt.

- ivm duwtje in de rug: Waarom zou je uw kinderen geen duwtje in de rug geven? Aankoop van een huis is tegenwoordig gewoon heel duur (te duur in m'n ogen, maar dit is een andere disussie). Als je uw geld erft wanneer uw ouders te komen overlijden op hoge leeftijd, dan hebben mensen al vaak zelf een vermogen opgebouwd, maar wat zijn ze dan met dat geld? Liever dat je dan een duw krijgt in de rug op jonge leeftijd. Dat ze er verstandig mee omgaan, tja, das het probleem van de kinderen. Jij vindt dat mss verwennerij, anderen een noodzaak, anderen omdat het kan.

Dit vind ik een uitstekend punt. Het was al ergens in mijn hoofd gepasseerd, maar ik had het niet neergeschreven. Mijn vrouw is enig kind en zal sowieso een huis erven. Ikzelf heb 2 ouderparen (vader en moeder zijn gescheiden en hertrouwd) die samen ook een paar huizen hebben voor in totaal 5 kinderen, dus daar komt ook wel nog een redelijke erfenis uit. Naast het puur geldelijke aspect natuurlijk.

Maar dat zijn erfenissen waarvan ik hoop dat ze maar op late leeftijd zullen gebeuren, tegen dat wij zelf al in pensioen zijn, en het al lang niet meer "nodig" hebben. Ik heb al lang zowat in m'n hoofd dat het grootste deel of misschien zelfs alles integraal zal doorgeschoven worden naar onze kinderen of zelfs kleinkinderen (in samenspraak). Ja, dat zou een serieuze duw zijn, maar waarom zouden we dat niet doen? Wat moeten we er zelf nog mee als we het zelf goed hebben? Verhuren om de pot geld verder te zien groeien, die dan gewoon later qua erfenis verder stroomt tegen dat onze kinderen het zelf ook al niet meer nodig hebben? Een Lambo mee kopen?

Dit vind ik een uitstekend punt. Het was al ergens in mijn hoofd gepasseerd, maar ik had het niet neergeschreven. Mijn vrouw is enig kind en zal sowieso een huis erven. Ikzelf heb 2 ouderparen (vader en moeder zijn gescheiden en hertrouwd) die samen ook een paar huizen hebben voor in totaal 5 kinderen, dus daar komt ook wel nog een redelijke erfenis uit. Naast het puur geldelijke aspect natuurlijk.

Maar dat zijn erfenissen waarvan ik hoop dat ze maar op late leeftijd zullen gebeuren, tegen dat wij zelf al in pensioen zijn, en het al lang niet meer "nodig" hebben. Ik heb al lang zowat in m'n hoofd dat het grootste deel of misschien zelfs alles integraal zal doorgeschoven worden naar onze kinderen of zelfs kleinkinderen (in samenspraak). Ja, dat zou een serieuze duw zijn, maar waarom zouden we dat niet doen? Wat moeten we er zelf nog mee als we het zelf goed hebben? Verhuren om de pot geld verder te zien groeien, die dan gewoon later qua erfenis verder stroomt tegen dat onze kinderen het zelf ook al niet meer nodig hebben? Een Lambo mee kopen?
Absoluut. Ik ga ervan uit dat de erfenis van mijn ouders/schoonouders pas zal komen op het moment dat onze dochter op universiteit-leeftijd zit. Ik vermoed dat wij tegen dan geen nood meer hebben aan het bedrag dat dan gaat vrij komen, of al zeker niet het volledige bedrag. Ik zie niet in waarom we dat niet gewoon rechtstreeks zouden doorschuiven.

(al zou die Lambo wel tof zijn :D)

Ik heb je in mijn vorige post gevraagd wat je als "verwennerij" acht. Je hebt daar niet op geantwoord.

Mijn eigen mening: de ideale situatie zweeft er inderdaad tussen zoals je zelf voorstelt. Imo kan je daar ook geen grens op plakken. Dat zal voor elke ouder en elk kind verschillend zijn. 't Is ook afhankelijjk van veel factoren he.

Mijn inziens kan je kind het nest verlaten eens die een vaste job heeft, een financiële zekerheid (als loon, niet als envelop van je ouders) en vooral, als die er zelf klaar voor is.

Dus iedereen die een vakantiejob doet, die doet dat omdat hun ouders niet langer financieel kunnen instaan voor hun zoon/dochter? Nou, ik wist niet dat het zo slecht gesteld was met de armoede in dit land.
Ik snap het verband niet zo goed? Ook al steun je je kinderen financieel voor hun studies, dan kunnen ze toch wel een vakantiejob doen om een nieuwe iphone te kopen? Je vergeet btw ook dat zo lang kinderen thuis wonen en niet werken, ouders kindergeld krijgen. Wat is daar het nut van denk je?
Met het betalen van hun studies push je ze naar succes, maar eigenlijk niet naar zelfstandigheid. Iemand die zelf zijn studies moest bekostigen, zal sowieso zelfstandiger in het leven staan. Vreemd dat dit betwist wordt.

Moet iedereen daarom vanaf nu zelf zijn studies betalen omdat hij anders verwend is? Neen, dat zeg ik niet. Zoals altijd is het een evenwicht.
Dat wordt betwist omdat die stelling op niks slaat, en niet gestaafd is. Dat is je eigen assumptie. Waarom zou iemand die zijn eigen studies financiert zelfstandiger zijn? Ik heb geen euro van mijn eigen studies betaald, en heb op mijn 26 jaar mijn eerste appartement gekocht met mijn eigen verdiende centen, kook elke dag en doe volledig mijn kuis en strijk zelf. Dat bewijst toch ook niets? Ik denk niet dat elke zelf financierende student per definitie succes boekt in 't leven.
Je moet geen onderzoek voeren naar slaagkansen op financieel vlak, want per definitie geef je de mensen die tot hun 30ste gratis thuiswonen een groter startkapitaal. Dus per definitie zullen die meer moeite moeten doen om het te verprutsen.

Je zou:
A) Veel breder moeten kunnen vergelijken: naar weerbaarheid, naar plantrekkerij, enzovoort.
B) Ceteris paribus moeten kunnen vergelijken: je voedt mensen op de 2 verschillende manieren op. En vervolgens dompel je ze onder in exact dezelfde situatie: vanaf een bepaald moment (door pech) geef je ze hetzelfde startkapitaal en dezelfde omstandigheden. Dan weet ik zeker dat diegene die vroeger ook zijn plan moest trekken, nu ook beter zijn plan zal kunnen trekken om zich uit het dal te werken. Dan zullen de aangeleerde skills boven water kokmmen drijven.
Je kan dat niet zeker weten. Dat hangt van zoveel factoren af. Maar het zou wel interessant zijn.
Uiteraard ook de fysieke afhankelijkheid, maar dat heeft niets met deze discussie te maken.
Minstens even belangrijk zal hun gevoel zijn om al dan niet financieel onafhankelijk te kunnen zijn. Maar zoals het vaak gaat met verwendheid: als je er in overvloed van hebt, dan apprecieer je het niet meer.
Inderdaad, daarom dat ik er je op wees.

Trump kreeg 400 miljoen euro aan vastgoed van zijn vader, en volgens @Straddle is die toch ook self-made president geworden?

Of was die niet weerbaar?

Hoeveel 2de/3de generatie zonen van miljonairs/miljardairs zijn er niet die ook workaholic worden?
En hoeveel zijn er die in een sociaal zwakke positie op straat terecht komen op hun 18 jaar, die total loss zijn voor de maatschappij?

En evenveel voorbeelden van het tegendeel.

Om maar te zeggen: ik denk dat @mac-bc wat teveel heil vindt in het 'parental nurture' aspect van opvoeding, vooral na de leeftijd van 22-23 jaar.

Laatst bewerkt:
Als iemand die thuis bleef tot zijn 28ste en op zen minst twee mensen kent die nog altijd thuis wonen (30 en 33). Alle drie hebben we geen gat in ons hand maar hebben we ook een goede relatie met onze ouders die niets extra moeten doen voor ons. We helpen ook gewoon onze ouders thuis en betalen bepaalde dingen. Alle drie onze persoonlijkheden zijn compleet verschillend.

Voor mij is het duidelijk dat als zowel de ouders als de kinderen er geen probleem van maken, ik niet inzie waarom ze niet langer thuis kunnen blijven. Het is gewoon DE manier om een voorsprong op het leven te nemen als je ook maar een beetje spaard. Dankzij het langer thuis blijven heb ik meer dan 7 jaar lang 80% van mijn loon gespaard. Een snelle berekening geeft me ong. 150K. Nu, ik heb dat deels verkwanst aan forex maar gelukkig verdiende ik ook gewoon goed om het snel goed te maken, maar als je deze fout niet maakt, heb je snel geld genoeg om je nooit meer zorgen te hoeven maken zolang je werkt.

Daarenboven, deze gezinsdynamiek van snel het huis uit (moeten) is niet persé de standaard globaal bekeken. Voor mijn vrouw van Zuid-Amerika is het de normaalste zaak van de wereld om thuis te blijven zelfs als je verloofd bent. Haar moeder woont zelfs nog altijd in bij haar ouders en heeft niet anders gekend en dit is niet uitzonderlijk.
Eerlijk gezegd, sinds ik mijn vrouw ken, ben ik tot het besef gekomen dat het gros van de Belgen (aeker middenklasse en rijker) verwende nesten zijn. Punt. En ja, daar hoor ik zelf zeker bij.
Nu, betekent dat onze eigen situaties niet moeilijk kunnen zijn? Natuurlijk niet. Maar tenzij het schrijnende situaties zijn (verslaving, mishandeling, etc) dan valt er normaal gezien altijd te praten over iedere situatie.

Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd, sinds ik mijn vrouw ken, ben ik tot het besef gekomen dat het gros van de Belgen (middenklasse en rijker) verwende nesten zijn. Punt. En ja, daar hoor ik zelf zeker bij.

Op globaal vlak is dat ook gewoon zo, gelukkig maar aangezien het gewoon aantoont dat de welvaart hier hoog ligt. Ik leer uit de verhalen van mijn vrouw haar kindertijd, of de verhalen van haar vrienden nu, net hetzelfde. Het is ook mede daardoor dat ik die arbitraire toekenning van "ah je hebt nog even thuisgewoond=verwend kind én de oorzaak voor de teloorgang van de maatschappij" zo onnozel vind.

Eerlijk gezegd, sinds ik mijn vrouw ken, ben ik tot het besef gekomen dat het gros van de Belgen (aeker middenklasse en rijker) verwende nesten zijn. Punt. En ja, daar hoor ik zelf zeker bij.

Maar goed je moet vergelijken met de standaarden van hier. Gaan vergelijken met situaties aan de andere kant van de wereld houdt geen steek.
Maar het klopt dat wij als westerling verwend zijn, dat zal niemand ontkennen.

Sommige mensen zijn gewoon dom en hebben zero financieel inzicht, die mogen nog 500 euro meer verdienen, ze gaan dan 1200/maand op een spaarrekening parkeren.
Ik parkeer tussen de 2k en de 2.5k per maand op mijn spaarrekening.

Ik heb ooit 200+k geparkeerd op een spaarrekening.
Heeft mij geen windeieren gelegd.

Terug
Bovenaan