Omgaan met geld

Indien goede verstandhouding zijn er nog andere voordelen aan thuis/dubbelwoning met gemeenschappelijke tuin wonen:

- opvang/afhalen kinderen ... zal niet altijd passen of wenselijk zijn maar zelfs voor sporadische zaken gewoon handig
- bereiden maaltijden
- gemeenschappelijke aankopen
- onderhoud woning/tuin waardoor iedereen meer vrije tijd heeft
- je kan ook wat "boven je stand" leven door gedeelde kosten (zie gemeenschappelijk bouwprojecten waar vaak ruimte is voor een fantasietje genre zwembad + wellness). Ook de mogelijkheid om in een ruime villa te wonen VS elk in een bescheiden HOB of rijwoning, of een pand op toplocatie VS minder gunstige ligging behoren tot de mogelijkheden.
- hoe vaak is het niet handig om even een helpende hand te hebben

Een hele poos geleden ook een interview met Lieven Scheire gelezen met een stukje over hun co -housing, dat lijkt me, naast voordelen ook gewoon aangenaam te zijn - een paar afspraken en een goede verstandhouding zijn wel een vereiste natuurlijk.

Op vlak van privacy is er wel een onderscheid tussen effectief in huis wonen of in een dubbelwoning, dat laatste geeft voor de gemiddelde Belg mss zelfs geen nadelen - in een appartement / dichtbebouwde straat zijn er ook directe buren - die je zelf niet kan kiezen.

In een later stadium, wanneer de ouders oud worden, zijn er ook wat praktische zaken die handig kunnen zijn. Her en der zie je dergelijke zaken verschijnen waar de woning van de kinderen wordt aangepast om één of beide ouders "binnen" te nemen.

Eens een andere invalshoek met, naar hedendaagse cultuur, ietwat aparte insteek over hoe om te gaan met geld.

Ik snap niet hoe mensen boven de 25 co-housing leuk kunnen vinden. Je moet toch al heel heel heel heel goed overeenkomen om te aanvaarden dat er volk in je tuin rondloopt en je basically je privacy volledig opgeeft. Ik vind op reis gaan met vrienden leuk, maar na 2 weken heb ik wel even de drang om om 9h in bed te kruipen met een zak chips zonder verantwoording of om gewoon 2-3dagen niks of niemand te zien.

Er zijn natuurlijk gradaties in co-housing. Ik ken er van 30+ die een appartement met 4 slaapkamers huren in brussel en een beurtrol hebben in de douche... Fijn is dat. Hier in de buurt zijn er wat nieuwbouw projecten met gedeelde tuin en gemeenschappelijke wasruimte en opbergruimte vb, maar voor de rest aparte woningen. Lijkt me allemaal leuk en zo, maar weinig efficient. Als ik wil wassen, wil ik wassen. Als ik mijn tuin wil omspitten, dan doe ik dat gewoon. Vraag me echt af hoe je zo'n dingen geregeld krijgt als je met 2 werkt en er nog wat kinderen bij smijt. En hoe je het draait of keert, er zal altijd wel een flippo tussen zitten die de boel verkloot voor de rest. Wasmachine kapot maken, niks over zeggen en de rest mag het allemaal meebetalen. Lijkt me de nadelen van huren gecombineerd met de kost van kopen...

Zelfde opmerking ivm thuiswonen of huren. Op een bepaald moment wil je toch gewoon doen waar je zelf in hebt zonder aan iets of iemand verantwoording af te leggen ?

Anekdotisch en het draagt misschien niet veel bij aan de discussie

Woensdag afgesproken met een maat, dan wordt er ook wel eens over zo'n dingen gesproken
Zij hebben bij de aankoop van hun huis 100k gekregen van haar ouders, maar schoonpa is meegeweest naar de bank en schoonpa besliste "lening op 15j, kost u minder interesten dan op 25j"
Betalen nu ongeveer hetzelfde af als ons per maand.
"Als ons huis is afbetaald over 8jaar dan denken we er wel aan om opnieuw te lenen en een bouwgrond of appartement te kopen voor onze dochter" Die is er dan 12 hé!

Dat ik zeg leef nu toch ook eens zelf, altijd wegcijferen voor die kleine, zijn precies gestopt met leven.
Er zou een nieuwe keuken in het huis mogen -> Uitstellen
Wij hebben een nieuwe auto gekocht een jaar geleden. "Goh ferme auto, zie ik ook nog wel zitten, maar ik kan zoveel geld niet uitgeven eraan"
Wel klagen dat zijn VW van 10jaar oud nu bijna 2000€ stukken + onderhoud kostte laatste keer
Reizen "Ik wil nog wel een vliegtuigreis maken", maar nu al 4jaar naar een stacaravan in zeeland want "daar heeft de kleine alles wat ze wilt"

Zelf hebben we tijdens onze bouw ook bij mijn vriendin haar ouders mogen inwonen
Uiteindelijk betaalde we daar MC + 250 voor het eten en nog 175€ voor vaste kosten (per maand dus een 550€) Terwijl we aan het bouwen zijn
En haar ouders hebben het totaal niet nodig, paar 100k in beleggingen zitten en "Later is toch alles voor jullie" want enig kind
Intussen staan er geen 100en duizend € op onze spaarrekening, maar we leven wel goed en graag en als er een kleine komt zal er ook alles aan gedaan worden om die te steunen, maar laten we ook niet overdrijven en intussen zelf van het leven genieten.

Iedereen doet het op zijn manier, maar in zijn geval had zijn generatie er zelfs vantussen gekomen. Pot wordt gewoon doorgegeven van grootouder naar kleinkind dus niemand die er echt van profiteert of echt leeft. Ergens vind ik dat wel jammer.

Raar dat mensen het concept van interest en inflatie niet kennen.

Ik heb met opzet op 25y geleend en zoveel mogelijk. Aan 1% zou je niet mogen twijfelen, zeker niet als er considerable inflatie is en je relatief risicoloos kunt investeren op 25y. Het moet al raar doen als je die 1% niet recupereert...

De beste deals zijn als iedereen denkt te winnen, zowel de bank als de ontlener :)

(Ik zou de 100k gewoon in een saai aandeel gestoken hebben, op 25y lenen en evenveel afbetalen; op einde van de rit grote kans dat je een gratis dikke auto extra overhoudt)

Raar dat mensen het concept van interest en inflatie niet kennen.

Ik heb met opzet op 25y geleend en zoveel mogelijk. Aan 1% zou je niet mogen twijfelen, zeker niet als er considerable inflatie is en je relatief risicoloos kunt investeren op 25y. Het moet al raar doen als je die 1% niet recupereert...

De beste deals zijn als iedereen denkt te winnen, zowel de bank als de ontlener :)

(Ik zou de 100k gewoon in een saai aandeel gestoken hebben, op 25y lenen en evenveel afbetalen; op einde van de rit grote kans dat je een gratis dikke auto extra overhoudt)
Zelfde fout begaan, allemaal te laat ingezien.
Beleggen zit er van thuis uit niet in dusja.
Van mijn 18(symbolisch) alles op spaarboek tot 27 wanneer ik beginnen bouwen ben, dan 100k lenen op 10 jaar om er zo rap mogelijk vanaf te zijn. En al de rest dus uit eigen vermogen betaald, wou puur lenen voor het maximale belastingsvoordeel/woonbonus.
Extra interest leek mij ook weg gesmeten geld.
Ik ga niet zeggen dat het nu al veel beter is maar heb toch al ETF's ontdekt.
Fout is ook veel gezegd uiteindelijk want voel er mij nog steeds goed bij, kan het beter => misschien wel...
Ik ga uiteindelijk wel snel van mijn lening vanaf zijn en ga binnenkort al eens horen voor een 2de lening voor investeringsvastgoed.

Bijkomend, ik heb nog geen vriendin laat staan dus vrouw/kind. Maar ik ben toch ook wel bezig met 'sparen'/investeren voor de toekomst.
Ik heb ook de nodige steun gekregen en wil dat ook kunnen doen.
Ik kan nu niet zomaar alles uit de vensters smijten.

Ik snap niet hoe mensen boven de 25 co-housing leuk kunnen vinden. Je moet toch al heel heel heel heel goed overeenkomen om te aanvaarden dat er volk in je tuin rondloopt en je basically je privacy volledig opgeeft.
Dat hangt ook sterk af van het concept: Ik zou geen enkel bezwaar hebben in een type boerderij / landhuis / kasteel met parallellie wooneenheden en parktuin van minstens 50 are. Dat zijn beperkte toegevingen op vlak van privacy en wat voordelen. Uiteraard in schril contrast met een normale woning waaraan men een woon veranda gaat toevoegen.

2 jeugdvrienden/broers hebben 2 jaar terug een groot stuk bouwgrond (40 are, kleine 30m breed) gekocht en een pastorijwoning gezet - enkel de hal en de tuin is gemeenschappelijk - de hal is ook breed gekozen, mocht het ooit verkocht worden kan men deze alsnog in 2 verdelen.

Ik snap niet hoe mensen boven de 25 co-housing leuk kunnen vinden. Je moet toch al heel heel heel heel goed overeenkomen om te aanvaarden dat er volk in je tuin rondloopt en je basically je privacy volledig opgeeft. Ik vind op reis gaan met vrienden leuk, maar na 2 weken heb ik wel even de drang om om 9h in bed te kruipen met een zak chips zonder verantwoording of om gewoon 2-3dagen niks of niemand te zien.

Er zijn natuurlijk gradaties in co-housing. Ik ken er van 30+ die een appartement met 4 slaapkamers huren in brussel en een beurtrol hebben in de douche... Fijn is dat. Hier in de buurt zijn er wat nieuwbouw projecten met gedeelde tuin en gemeenschappelijke wasruimte en opbergruimte vb, maar voor de rest aparte woningen. Lijkt me allemaal leuk en zo, maar weinig efficient. Als ik wil wassen, wil ik wassen. Als ik mijn tuin wil omspitten, dan doe ik dat gewoon. Vraag me echt af hoe je zo'n dingen geregeld krijgt als je met 2 werkt en er nog wat kinderen bij smijt. En hoe je het draait of keert, er zal altijd wel een flippo tussen zitten die de boel verkloot voor de rest. Wasmachine kapot maken, niks over zeggen en de rest mag het allemaal meebetalen. Lijkt me de nadelen van huren gecombineerd met de kost van kopen...

Zelfde opmerking ivm thuiswonen of huren. Op een bepaald moment wil je toch gewoon doen waar je zelf in hebt zonder aan iets of iemand verantwoording af te leggen ?

Er is wel een verschil tussen bv een waserette sharen met 1 ander gezin, en in shared flat wonen met 4 roommates.

Ik denk dat je bv met een vrijstaand dubbelhuis met shared waserette meer 'privacy/onafhankelijkheid' hebt dan in een appartement.

Maar het is allemaal relatief. Heb graag op appartement gewoond, maar nu we een vrijstaand huis hebben kan ik me toch niet inbeelden om terug te gaan. Veel dingen gewoon kunnen doen zonder rekening te houden met buren is zalig. Maar toch is het niet absoluut. De buren zijn nog altijd dichtbij genoeg dat je er toch een beetje moet mee rekening houden voor sommige dingen.

Wij hebben hier 2 babies rondkruipen. Woensdag dag verlof en uiteraard 's morgens dubbel kakaccident in bed, wasmachine vol. 's middags droogmachine in, 's avonds hebben ze proper bed. Ze hebben de hele dag diarree gehad, tegen 'savonds nog eens een wasmachine vol met kleren. In zo'n situatie wil je echt niet moeten wachten op een ander voor het wasmachine.

Dat is juist hetzelfde als van die sjarels die geen eigen auto hebben want "niet nodig" of geen grasmachine want "niet nodig". Maar in elke crisis situatie verliezen ze een halve dag en mogen ze heel de familie rondbellen om er aan te raken... Zeg dan gewoon dat je een cheap ass bent en gewoon geen auto WIL kopen.

Maar goed, elk zijn eigen keuzes uiteraard. Voor mij is het een gemakkelijke keuze :-)

Cohousing wordt momenteel ook zo breed gebruikt dat het woord op zich niks meer wilt zeggen :p

Volgens sommigen hun definitie, valt een appartementsblok met gemeenschappelijke tuin en gemeenschappelijk waskot in de kelder er ook onder ^^
Of dit voorbeeld dat eens in één van de topics in Bouwen & Wonen gepasseerd is:
Allemaal volwaardige huizen/appartementen. Eigen terras en stukje tuin die je op zich kunt claimen. Dan een gemeenschappelijk gebouw + gemeenschappelijke moestuin.
Dat is in mijn ogen geen cohousing.

Wat ik eerder onder cohouding versta, is mensen die samen een huis huren en enkel een eigen slaapkamer hebben en de rest is gemeenschappelijk.
Of desnoods eigen kamer met een eigen badkamer, zoals dit dus:

Dat is juist hetzelfde als van die sjarels die geen eigen auto hebben want "niet nodig" of geen grasmachine want "niet nodig". Maar in elke crisis situatie verliezen ze een halve dag en mogen ze heel de familie rondbellen om er aan te raken... Zeg dan gewoon dat je een cheap ass bent en gewoon geen auto WIL kopen.
Hah zo ken ik er ook 1.
En als er dan iets vervoerd moet worden, gecarpoold, of de Cambio is niet beschikbaar, zijn het de autobezitters die mogen opdraven.

Maar dan op familiefeesten "hoho nee een auto, dat heb je echt niet nodig hoor, je kan perfect zonder, kijk naar mij" :)

Zelfde fout begaan, allemaal te laat ingezien.
Beleggen zit er van thuis uit niet in dusja.
Van mijn 18(symbolisch) alles op spaarboek tot 27 wanneer ik beginnen bouwen ben, dan 100k lenen op 10 jaar om er zo rap mogelijk vanaf te zijn. En al de rest dus uit eigen vermogen betaald, wou puur lenen voor het maximale belastingsvoordeel/woonbonus.
Extra interest leek mij ook weg gesmeten geld.
Ik ga niet zeggen dat het nu al veel beter is maar heb toch al ETF's ontdekt.
Fout is ook veel gezegd uiteindelijk want voel er mij nog steeds goed bij, kan het beter => misschien wel...
Ik ga uiteindelijk wel snel van mijn lening vanaf zijn en ga binnenkort al eens horen voor een 2de lening voor investeringsvastgoed.

Bijkomend, ik heb nog geen vriendin laat staan dus vrouw/kind. Maar ik ben toch ook wel bezig met 'sparen'/investeren voor de toekomst.
Ik heb ook de nodige steun gekregen en wil dat ook kunnen doen.
Ik kan nu niet zomaar alles uit de vensters smijten.

Eigenlijk zelfde situatie hier. Lang thuis gewoond, alles gespaard op spaarboek (ook om te laten zien aan de ouders van kijk hoe goed ik spaar) en dan appartement gekocht met nog klets extra steun ook.
Ik heb een lening van 60k op 10y en met de huidige inflatie had ik beter veel meer geleend.
Anderzijds heb ik sindsdien ook mijn kennis van de beurs wat bijgewerkt aangezien ik toch iets gekocht had en ik dus niet meer een groot bedrag diende te hebben staan om vastgoed te kopen. Dus nu gaat er maandelijks een deftig bedrag naar ETFs.

Als ik meer had geleend had ik veel meer cash hebben staan en ik weet niet of ik zou gedurfd hebben om bv €100k ineens te beleggen.

Dusja, ik heb het niet optimaal aangepakt maar weet niet of ik het anders beter zou gedaan hebben. Op zijn minst gaat er nu wel een groot deel de beurs op en besef ik dat veel cash aanhouden niet goed is.

Hah zo ken ik er ook 1.
En als er dan iets vervoerd moet worden, gecarpoold, of de Cambio is niet beschikbaar, zijn het de autobezitters die mogen opdraven.

Maar dan op familiefeesten "hoho nee een auto, dat heb je echt niet nodig hoor, je kan perfect zonder, kijk naar mij" :)

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik niet aan een Cambio auto geraak maar ik woon ook in Gent en er staan er honderden hier :p.
Nuja, een deelauto is juist het bewijs dat je soms een auto nodig hebt. Je hebt gewoon niet op iedere moment van de dag een auto nodig.

Er zijn nog wel wat andere kleuren tussen wit en zwart.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik niet aan een Cambio auto geraak maar ik woon ook in Gent en er staan er honderden hier :p.
Nuja, een deelauto is juist het bewijs dat je soms een auto nodig hebt. Je hebt gewoon niet op iedere moment van de dag een auto nodig.

Klopt.
Wel niet vergeten dat Cambio en consoorten scheel gesubsidieerd worden, dus uiteindelijk rij je toch wat op kosten van iedereen ;-)
Nu ja, dat geldt ook voor bedrijfswagens.

Maar sommigen vergeten dat dit buiten steden niet opgaat. Je moet de kaart maar eens bekijken op de site van cambio.

En ik ken een aantal mensen die niet in een stad wonen en toch zeggen dat ze geen auto nodig hebben. Als je inderdaad nooit verder dan uw kerktoren komt, kan ik dat geloven.
Idem met mensen die beweren in de discussie rond elektrische auto's dat er genoeg publieke laadpalen zijn. Buiten steden klopt dit totaal niet ;)

Cohousing wordt momenteel ook zo breed gebruikt dat het woord op zich niks meer wilt zeggen :p

Volgens sommigen hun definitie, valt een appartementsblok met gemeenschappelijke tuin en gemeenschappelijk waskot in de kelder er ook onder ^^
Allemaal volwaardige huizen/appartementen. Eigen terras en stukje tuin die je op zich kunt claimen. Dan een gemeenschappelijk gebouw + gemeenschappelijke moestuin.

Wat ik eerder onder cohouding versta, is mensen die samen een huis huren en enkel een eigen slaapkamer hebben en de rest is gemeenschappelijk.
Dat laatste zie ik niet als cohousing hoor, da's gewoon 't concept 'room mates'. Dus gewoon samen wonen is niet cohousing.
Zo zou iedereen die bij z'n ouders woont zogezegd aan cohousing doen, want ze wonen onder 1 dak.

Cohousing is eerder het concept waar elk z'n eigen privé gedeelte heeft (meestal een hele, onafhankelijke woning die men gekocht heeft of huurt). En daar bovenop dan een gedeelde ruimte, wat meestal een soort gedeelde hof & evt. gedeeld gebouw met gemeenschappelijke delen. Uw 2e voorbeeld dus is net wat onder cohousing valt.

Cohousing != samen wonen.

Ik zou mij alvast niet kunnen vinden in het 'roommates' concept. Al zeker niet op leeftijd. Da's allemaal goed & wel als student (want op kot zit iedereen ook op elkaar z'n kop). Maar niet eens wat ouder.
Ik ben de 30 gepasseerd & zou 't mij alleszins niet kunnen inbeelden dat ik daar nog aan zou mee doen.

Dat laatste zie ik niet als cohousing hoor, da's gewoon 't concept 'room mates'. Dus gewoon samen wonen is niet cohousing.
Zo zou iedereen die bij z'n ouders woont zogezegd aan cohousing doen, want ze wonen onder 1 dak.

Cohousing is eerder het concept waar elk z'n eigen privé gedeelte heeft (meestal een hele, onafhankelijke woning die men gekocht heeft of huurt). En daar bovenop dan een gedeelde ruimte, wat meestal een soort gedeelde hof & evt. gedeeld gebouw met gemeenschappelijke delen. Uw 2e voorbeeld dus is net wat onder cohousing valt.

Cohousing != samen wonen.

Ik zou mij alvast niet kunnen vinden in het 'roommates' concept. Al zeker niet op leeftijd. Da's allemaal goed & wel als student (want op kot zit iedereen ook op elkaar z'n kop). Maar niet eens wat ouder.
Ik ben de 30 gepasseerd & zou 't mij alleszins niet kunnen inbeelden dat ik daar nog aan zou mee doen.
Zoals ik al zei: er is geen officiële definitie en iedereen vult ze maar zo breed in als hij/zij zelf wilt ;)

Want uiteindelijk bestaan volgende begrippen, die ook nog eens allemaal vrij in te vullen zijn;
cohousen
samenhuizen
centraal wonen
gemeenschappelijk wonen
...

Al die begrippen worden ook nog eens door elkaar gebruikt. En de termen verschillen in Vlaanderen en Nederland :p

Zelfs in het Engels is er geen éénzijdige defintie.
Merriam-Webster heeft het over:
semi-communal housing consisting of a cluster of private homes and a shared community space (as for cooking or laundry facilities)
& Oxford English Dictionary over:
A residential development in which individual households share some common facilities or amenities, and residents are communally responsible for managing the community.
& Collins bevestigt ook dit verschil tussen Amerikaans & Brits Engels:

cohousing in British English​

(ˌkəʊˈhaʊzɪŋ)
NOUN
a type of housing with some shared facilities

cohousing in American English​

(kouˈhauzɪŋ)
NOUN
1. a cooperative living arrangement in which people build a cluster of single-family houses around a common building for shared meals, child care, guest rooms, etc
2. the cluster of houses with the common building

Ik vind het frappant hoe somigen oppotten en vrij frugaal zijn en dan commentaar geven op zogenaamde "rijken" die in een groot huis wonen, maar zelf hebben ze wel een huis op hun spaarrekening staan.

We willen namen!!
Ga je hen een aanslag sturen? ;)

Terug
Bovenaan