Overijverige tandarts? Pijn na, maar niet voor, ingreep

TRUMP

Active member
Ik ga al heel mijn leven naar dezelfde tandarts.
vorig jaar ging ze op pensioen.
Nog snel even geweest bij haar voor controle: niets aan de hand.

Begin dit jaar nieuwe tandarts gevonden. Eerste bezoek, controle: 7 gaatjes! vreemd, ik voel niets maar kom.
(Mijn zus overigens identiek zelfde situatie, zij deed ook te overstap: 6 gaatjes had zij, meen ik me nog te herinneren...)

Nu komt het. Vorige maand eerste bezoek: meteen 3 gaatjes gedaan die naast elkaar lagen , zo far so good.
Maar nu deze week begon ze opnieuw tanden te herstellen, waar ik totaal geen pijn in ervaarde,
en nu, na de herstelling, heb ik nadien wel pijn er in! (3 dagen geleden ondertussen sinds de herstelling, en als ik water of suiker in neem , voel ik dat die tanden pijn doen, die ze heeft hersteld)

Volgende week moet ik normaal de laatste 3 gaatjes laten doen. Maar ik zit met een dubbel gevoel:
Nu voel ik er helemaal niets aan. En ben bang , als ze weer die "gaatjes" zal vullen, er opeens pijn in heb.

Hoe zouden jullie reageren, bij jullie volgende (voorlopig laatste) bezoek?
"Ik wens dat je geen tanden meer repareert waar ik geen pijn in heb. Doe liever die tand opnieuw open van vorige week, want daar heb ik na je ingreep, plots wel pijn in."

Of zouden jullie haar gewoon laten doen?

Ik vind het toch wel frappant hoor. Dat je betaalt voor "gaatjes te vullen" waar je nog niets aan voelt, en in tegendeel, na haar "herstelling" heb je er plots pijn in... Dat kan toch nooit de bedoeling zijn.

Laatst bewerkt:
Afhankelijk van hoe groot het gat was kan het 1-6 weken duren vooraleer er geen gevoeligheid / pijn meer is van de vulling.

Vraag het gewoon bij uw volgende afspraak? "Hey, is het normaal dat ik last heb van de vullingen die vorige keer geplaatst zijn?"

En dan zal die dat heus wel bekijken / beantwoorden.

Gezien het volume aan werk denk ik niet dat de tandartsen hier iets hoeven te verzinnen? En gaatjes zonder pijn is toch ook niet zo raar? Vorige tandarts oudbollig materiaal en al goed op leeftijd?

Gezien het volume aan werk denk ik niet dat de tandartsen hier iets hoeven te verzinnen? En gaatjes zonder pijn is toch ook niet zo raar? Vorige tandarts oudbollig materiaal en al goed op leeftijd?
Ik zeg nergens dat ze dit heeft verzonnen hé.
Enkel de mogelijkheid dat er iets niet goed is gedaan? Dat kan toch? in elk beroep maken mensen fouten...

Het is voor mij de eerste keer dat ik pijn ervaar op een tand NADAT deze een nieuwe vulling kreeg. Vandaar ook mijn vraag.
(Al zegt carrion dat dit blijkbaar normaal kan zijn.)

Je gaat binnen met geen pijn in die tanden, je betaalt een pak geld, en je gaat buiten met wel pijn in die tanden. Ik denk dat dit een redelijk menselijke reactie is hoor, verbaasd zijn.

Zelf nog nooit een gaatje mogen ervaren in mijn 40 lentes, maar wel meermaals pijn gehad na een tandartsbezoek. Kan gewoon wat tandvlees zijn dat geraakt is en wat pijn doet.

Dit ligt inderdaad gewoon aan het generatieverschil tussen die tandartsen. De jonge tandartsen van nu zijn véél meer geneigd om kleine zaken ook al meteen aan te pakken. Hebben ze foto's genomen bij jouw eerste bezoek? Een oudere tandarts doet dat niet, die kijkt gewoon of er gaatjes zijn. Is er niets te zien, dan is het ok voor hem. De jongere tandartsen gaan met de X-ray op zoek naar gaatjes.

Ik heb dit vooral met mijn kinderen gezien. Persoonlijk vond ik ze daar te ver in gaan, ze namen foto's toen ze nog melktanden hadden om dan de kleinste gaatjes in de melktanden te vullen. Zo'n foto nemen is ook niet geheel onschuldig, zeker niet bij een kind. Dus ik sprak de tandarts daarover aan, maar kreeg toch fluks te horen dat dat tegenwoordig niet meer gedaan wordt, zo geen foto's nemen... Ik ben dan toch maar naar een andere tandarts gegaan met de kinderen.

Mijn eigen tandarts is ook van de oude stempel, en dat is prima zo. Maar ik ga dus ook wel net hetzelfde tegenkomen als jij wanneer die over enkele jaren op pensioen gaat.

Dit ligt inderdaad gewoon aan het generatieverschil tussen die tandartsen. De jonge tandartsen van nu zijn véél meer geneigd om kleine zaken ook al meteen aan te pakken. Hebben ze foto's genomen bij jouw eerste bezoek? Een oudere tandarts doet dat niet, die kijkt gewoon of er gaatjes zijn. Is er niets te zien, dan is het ok voor hem. De jongere tandartsen gaan met de X-ray op zoek naar gaatjes.

Ik heb dit vooral met mijn kinderen gezien. Persoonlijk vond ik ze daar te ver in gaan, ze namen foto's toen ze nog melktanden hadden om dan de kleinste gaatjes in de melktanden te vullen. Zo'n foto nemen is ook niet geheel onschuldig, zeker niet bij een kind. Dus ik sprak de tandarts daarover aan, maar kreeg toch fluks te horen dat dat tegenwoordig niet meer gedaan wordt, zo geen foto's nemen... Ik ben dan toch maar naar een andere tandarts gegaan met de kinderen.

Mijn eigen tandarts is ook van de oude stempel, en dat is prima zo. Maar ik ga dus ook wel net hetzelfde tegenkomen als jij wanneer die over enkele jaren op pensioen gaat.
Dat vind ik dan weer overdreven. De hoeveelheid straling die je tijdens een X-Ray krijgt is minder dan je tijdens een gemiddelde vlucht krijgt. Dus je gaat met je kinderen ook niet op vliegvakantie?

Over het vullen van gaatjes in melktanden laat ik me niet uit, ik ben geen tandarts dus kan niets zeggen van de (on)zin om dit te doen.

Maar ik vind het een zeer vreemde redenering om liever voor "de oude stempel" te gaan dat moderne technologie? Die X-Rays zullen hen ook wel in staat zijn om veel beter de groei van de tanden / kaak / etc in het oog te houden, ook met het oog op latere beugels, etc. Nu, het zijn uw kinderen eh. Maar ik vind het persoonlijk een vreemde redenering om te zeggen "Mijn nieuwe tandarts is te modern en gebruikt de modernste technieken, dat wil ik liever niet.".

Dat vind ik dan weer overdreven. De hoeveelheid straling die je tijdens een X-Ray krijgt is minder dan je tijdens een gemiddelde vlucht krijgt. Dus je gaat met je kinderen ook niet op vliegvakantie?
Het is moeilijk om daar onafhankelijke informatie over te vinden, maar in het algemeen geldt hier toch het principe "better be safe than sorry":
Maar ik vind het een zeer vreemde redenering om liever voor "de oude stempel" te gaan dat moderne technologie? Die X-Rays zullen hen ook wel in staat zijn om veel beter de groei van de tanden / kaak / etc in het oog te houden, ook met het oog op latere beugels, etc. Nu, het zijn uw kinderen eh. Maar ik vind het persoonlijk een vreemde redenering om te zeggen "Mijn nieuwe tandarts is te modern en gebruikt de modernste technieken, dat wil ik liever niet.".
Dat is inderdaad een persoonlijke afweging. Ik juich techologische vooruitgang alleen maar toe hé, hopelijk vinden ze binnenkort een manier om tanden terug te laten groeien en dan zal ik daar zeker gebruik van maken :)
Maar als ik het vanuit mijn (weliswaar conservatieve) standpunt bekijk, lijkt de slinger in de tandheelkunde soms toch wat te ver doorgeslagen. Elk kind waar een tandje aan scheef staat, wordt een beugel aangedaan. En nu ga ik héél oud klinken: maar vroeger was dat toch veel minder... Dus misschien gaat de tandheelkunde wel mee in het spoor van de overconsumptie van de gezondheidszorg...
Maar zoals gezegd, iedereen moet dat maar voor zichzelf uitmaken. Ik wijs niemand met de vinger.

X-Ray bestempelen als "de modernste technieken" is nu ook wel een beetje vreemd :)
Mij lijkt dat vooral een gemakkelijke extra verdienste aangezien je voor elke X-ray gewoon dik betaalt.

Er is ook veel meer kennis over hoe de stand van uw tanden of het ontbreken van tanden andere dingen rond gezondheid beinvloed. Tkan uiteraard erover gaan, helemaal perfect moet ook niet, maar om te zeggen dat het vroeger allemaal beter was?

Nu mijn tandarts zegt ook wel altijd dat het nog een paar weken pijn kan doen, meestal is dat niet het geval. Als het veel pijn doet zou ik dat gewoon communiceren aan die tandarts en zien wat die zegt. Maar als ge niet tevreden zijt, is een tweede opinie vragen altijd een mogelijkheid (alleen wat moeilijker met de bezetting van tandartsen tegenwoordig?)
En ik ben ook overgeschakeld van tandartsen nadat ik 'opeens' een abces had en een tand kwijt daardoor hoewel ik al jaren blijkbaar geen gaatjes had (behalve wat oppervlakkige dingen). (Ik had er meer dan 10 volgens 2 andere tandartsen). Geef mij maar de doortastendheid van mijn huidige tandarts want bij mijn tanden is dat dramatisch, zo wat liggen afwachten. De procedures zijn wel pijnlijker naar mijn gevoel :D

Ivm fotos: mijn oudste heeft op zijn 7 een eerste foto gehad om te zien of al zijn melktanden klaarzaten want het duurde wat lang met die voortanden. De laatste keer (8) wouden ze proberen een kleine foto te nemen als oefening (voelt ongemakkelijk dus stap voor stap aanleren) maar niet gelukt dus niet gebeurd. Jongste (6) heeft nog nooit foto gehad. Niets overdreven dus lijkt me.

X-Ray bestempelen als "de modernste technieken" is nu ook wel een beetje vreemd :)
Mij lijkt dat vooral een gemakkelijke extra verdienste aangezien je voor elke X-ray gewoon dik betaalt.
Zo'n grote foto is maar tweejaarlijks terugbetaalbaar (vanaf 7 jaar, daarvoor zelfs niet) en zomaar ten controle is eigenlijk geen goeie reden, dus normaal zal een tandarts dat niet doen (ze kunnen tussentijds kleinere foto's maken als ze echt iets specifiek moeten nakijken). Als ze dat wel doen en de volle pot dus bij de klant terechtkomt zullen ze wel snel volk verliezen.

Zo'n grote foto is maar tweejaarlijks terugbetaalbaar (vanaf 7 jaar, daarvoor zelfs niet) dus normaal zal een tandarts dat niet doen (ze kunnen tussentijds kleinere foto's maken als ze echt iets specifiek moeten nakijken). Als ze dat wel doen en de volle pot dus bij de klant terechtkomt zullen ze wel snel volk verliezen.
m.a.w. veel tandartsen nemen nu standaard om de 2 jaar een grote foto, maak de rekening maar.

m.a.w. veel tandartsen nemen nu standaard om de 2 jaar een grote foto, maak de rekening maar.
Ik geloof dat daar controles op zijn want dat is eigenlijk niet de bedoeling om zo te gebruiken. Ook naar mijn ervaring wordt dat zeker niet standaard meer om de twee jaar gedaan.

Toen ik 10 jaar geleden van tandarts veranderde, heeft die al mijn oude vullingen vervangen. Voordien had ik niet echt last maar zeker in het begin waren mijn tanden plots gevoelig aan koud. Tandpasta voor gevoelige tanden (Sensodyne) heeft hier veel geholpen en nu heb ik er geen last meer van en ook geen gaatjes meer gehad sindsdien. Dus het was wel nodig.

Als ze pas gaan vullen als je pijn hebt, is het te laat. Ze kunnen dat gat beter vullen voor het te groot is. Maar door het uitboren kun je soms wel pijn ervaren de eerste dagen. Dat gaat weg na 2-4 weken bij mij. Ik ga iedere 6 maand op controle en om de 2 jaar een foto. Dus als ik een gaatje heb, is het altijd in het begin dat ze al vullen.
De enige keer dat ik pijn had, was toen een tand gebarsten was.

Als je het niet vertrouwt, kan je altijd bij een andere langsgaan he.

Ze zit verschil tussen tandartsen. De ene vult snel gaatjes en de andere niet.

Ik ben zo veranderd van tandarts. Nam ook constant foto’s en constant van: dit gaat een gaatje worden…
Veranderd van tandarts.

Ik loop ondertussen al 5j rond met enkele kiezen waar ik al lang een gaatje had in moeten hebben (en dus een vulling), volgens tandarts nummer 1.
Raad eens, nog steeds geen gaatjes.

Toen ik 10 jaar geleden van tandarts veranderde, heeft die al mijn oude vullingen vervangen. Voordien had ik niet echt last maar zeker in het begin waren mijn tanden plots gevoelig aan koud. Tandpasta voor gevoelige tanden (Sensodyne) heeft hier veel geholpen en nu heb ik er geen last meer van en ook geen gaatjes meer gehad sindsdien. Dus het was wel nodig.
Dat heb ik ook precies stilaan door:
die wil gewoon alle vullingen vervangen, die mijn vorige tandarts plaatste....

Ik zie er echt het nut niet van in. Ik ben van het principe: you don't fix what's not broken.
Veranderd van tandarts.
Ja maar het probleem is natuurlijk wel in mijn dorp ging zowat 1 op 3 mensen naar mijn oude tandarts die nu op pensioen is.
Nu die er is niet meer is, gaan al die mensen naar omringende tandartsen, die ook al redelijk vol zaten....
Dus alle omringende tandartsen zitten ondertussen met een patiëntenstop.

Maar soit, klant is koning hé. Ik ga het nog es wat afwachten. Desnoods mijn afspraak van volgende week verplaatsen ...
En als de pijn niet over gaat, gewoon zeggen dat ik geen tanden meer wil laten herstellen tot ik er pijn in voel.

En @MorGo7h , als je pijn begint te voelen, is het te laat? das zever hé... Dat zijn tandarts praatjes..
Heb vroeger vaak pas een afspraak gemaakt hoor, toen ik pas pijn begon te voelen. Dat is steeds mooi hersteld kunnen worden dan.

Laatst bewerkt:
Dat heb ik ook precies stilaan door:
die wil gewoon alle vullingen vervangen, die mijn vorige tandarts plaatste....

Ik zie er echt het nut niet van in. Ik ben van het principe: you don't fix what's not broken.
In die oude vullingen zat bij mij wel een stof die niet gezond was door ouderdom. Plus redelijk uitgesleten en door de diepe groeven in mijn kiezen, kreeg ik zelfs gaatjes onder de oude vulling. Heeft me een duit gekost, maar wel heel content.

En @MorGo7h , als je pijn begint te voelen, is het te laat? das zever hé... Dat zijn tandarts praatjes..
Heb vroeger vaak pas een afspraak gemaakt hoor, toen ik pas pijn begon te voelen. Dat is steeds mooi hersteld kunnen worden dan.
Als je pijn voelt, ist een diep gat he. Anders zou je geen pijn voelen.
Ik heb liever dat mijn gaatje dicht is voordat ik pijn ga krijgen en dan al smekend moet bellen om er mijn tussen te pakken...

Terug
Bovenaan