Racisme in het voetbal

Mja, mijn zoontje is sinds dit jaar beginnen voetballen bij de U8. Moet zeggen, voorlopig heb ik echt nog nergens dergelijke zaken gezien of gehoord langs de lijn, integendeel. Er wordt zelfs, wanneer een andere ploeg duidelijk zwaar onderligt (een uitslag van pakweg 20-5 is niet abnormaal bij die gastjes), samen voor de mindere ploeg gejuicht wanneer die toch eindelijk kunnen scoren.
Fijn om te horen!
Voorlopig enkel maar positieve ervaringen eigenlijk. Geweldige samenhorigheid onder de spelers en ouders.

Daarnaast, mijn zoontje is nog niet meegeweest naar een wedstrijd in eerste klasse, zal er binnenkort wel eens van komen (maar moet nog beslissen naar welke ploeg, ik ben voor Club en dankzij zijn vriendjes op school en in de ploeg is hij voor AA Gent, in hoeverre hij het zich aantrekt te minste). Maar ik vind dat je net wel hen moet tonen hoe het wel moet, supporteren voor een ploeg. Het zou te jammer zijn imo om dergelijke idioten te laten winnen en daarom maar niet meer naar het voetbal te gaan of laat staan het zelf niet meer te spelen wanneer ze dat wel willen. Dat is een beetje opgeven en de racisten laten winnen, toch?
Het gaat mij meer om enkel de racisten natuurlijk. Respect voor elkaar, respect voor de tegenstander, respect voor de scheidsrechter, respect voor de sport, deelnemen belangrijker dan winnen, dat zijn toch geen waarden waarvan ik vind dat het voetbal het uitstraalt, net integendeel. Als ik zelf mag kiezen wat mijn kinderen van sport gaan doen, dan toch liever een sport waar die dingen de standaard zijn en niet de uitzondering op de regel.

Het begint wel bij de opvoeding van die gastjes op jonge leeftijd natuurlijk. En daar moet ik dan wel toegeven dat niet iedereen dezelfde maatstaven hanteert. Er valt me nu net wel iets te binnen wat ik niet ok vond

Ze moesten met hun ploegje tegen Schellebelle spelen. Na de wedstrijd mogen ze altijd elk nog een penalty trappen, dan staan ze vaak wel zaken te roepen als "deurtje open" of "deurtje toe", op zich is dat ok.

Maar plots roepen die van ons "Schellebelle snottebelle...". De trainer zei daar toen niks op, ik ben toen zelf naar die gastjes gaan zeggen dat zoiets niet hoort en dat dit niet leuk is voor de spelertjes van de andere ploeg. Daarvan gaan wellicht heel wat ouders zeggen "so what, dat is toch maar wat geplaag", maar daar ben ik dus al niet mee akkoord. Je beledigt nl die jongetjes omwille van iets waar ze niet aan kunnen doen, de naam van hun woonplaats of ploeg. Als het daarmee begint, dan is de stap naar "die dikke, die rosse of die zwarte" niet zo ver weg imo.

Fijn om te horen!

Het gaat mij meer om enkel de racisten natuurlijk. Respect voor elkaar, respect voor de tegenstander, respect voor de scheidsrechter, respect voor de sport, deelnemen belangrijker dan winnen, dat zijn toch geen waarden waarvan ik vind dat het voetbal het uitstraalt, net integendeel. Als ik zelf mag kiezen wat mijn kinderen van sport gaan doen, dan toch liever een sport waar die dingen de standaard zijn en niet de uitzondering op de regel.

Ik snap het wel, en wellicht zal het bij het voetbal wel erger zijn dan in veel andere sporten. Hoewel ik in het basket, atletiek of tennis vroeger ook heel wat heel erg fanatieke ouders langs de lijn heb zien staan, die het niet zo nauw namen met sportiviteit en algemene houding. Zelfs vaak gewoon tenenkrullend ergerlijk naar hun eigen kind toe.

Maar, wanneer je kind echt wilt voetballen, laat het dat doen. Ik wou zelf vroeger niets anders dan voetballen. Maar voor mijn ouders was dat de sport voor de marginalen en het krapuul. Voor hen moest ik tennissen, wat toen nog een vrij elitaire sport was. En ze hadden ook liever dat ik basket speelde, mijn moeder kwam uit een basketfamilie en heeft zelf op nationaal niveau gebasket. En hoewel ik beide sporten best wel graag deed en voor tennis ook wel wat talent had, wou ik echt enkel maar voetballen. Ze hebben mij met tegenzin dat ook laten doen, maar waren absoluut niet geïnteresseerd daarin, integendeel, ze hadden er constant commentaar op én ik was volgens hen te groot om te voetballen, wat ik dan ook constant moest aanhoren. Ik denk dat ze op al die jaren mss 5 keer komen kijken zijn en waren ook absoluut niet betrokken bij heel het gebeuren. Waardoor ik dan zelf ook maar gestopt ben rond mijn 14de (om dan wel op 24ste terug te beginnen zaalvoetballen). En eerlijk, ik neem ze dat nog steeds kwalijk, dat heeft voor mij voor een heel groot stuk mijn relatie met en perceptie van mijn ouders gevormd.

Soit, beetje emo, maar wil maar zeggen dat de betrokkenheid van een ouder bij de sport van hun kinderen echt heel belangrijk is in de opvoeding, en dan lijkt het mij beter dat je ze in die voetbalwereld gewoon goed begeleidt en duidelijk maakt wat kan en niet kan, dan dat je hen dat gewoon compleet ontzegt tegen hun zin.

Ja natuurlijk, als ze dat écht willen doen dan gaan ze dat mogen en ga ik hen daarin ook steunen. Ik denk niet dat ze daar zelf iets van zouden merken, dat ik het liever anders zou zien.

https://www.hln.be/club-brugge/al-v...ld-bij-club-brugge-in-dik-half-jaar~a2282ef1/

Op de pro league (en de media precies ook) zijn ze weer bekwaam een hele club door het slijk te halen voor enkelingen. Ook nergens voor nodig
Het is misschien omdat ik een achtergrond in de journalistiek heb, maar als het zo is, is het toch gewoon zo? HLN is nu niet bepaald een lichtend voorbeeld, maar er is toch zeker en vast al genoeg gebeurd dit jaar bij Club Brugge en dan mag dat toch opgelijst worden?

Ik ben akkoord dat de vorm en stijl misschien te wensen over laten, maar de oplijsting kan je de pers moeilijk verwijten.

EDIT: Ik ben trouwens fan van KVM. Hoe wij door het slijk werden gehaald door Operatie Propere Handen kwam ook hard aan. Maar dat was wel volledig terecht. Misschien dat dit appelen met peren vergelijken is, maar als mijn club/supporterslegioen iets fouts heeft gedaan, mogen ze gerust alles en iedereen door het slijk halen hoor.

Het is misschien omdat ik een achtergrond in de journalistiek heb, maar als het zo is, is het toch gewoon zo? HLN is nu niet bepaald een lichtend voorbeeld, maar er is toch zeker en vast al genoeg gebeurd dit jaar bij Club Brugge en dan mag dat toch opgelijst worden?

Ik ben akkoord dat de vorm en stijl misschien te wensen over laten, maar de oplijsting kan je de pers moeilijk verwijten.

EDIT: Ik ben trouwens fan van KVM. Hoe wij door het slijk werden gehaald door Operatie Propere Handen kwam ook hard aan. Maar dat was wel volledig terecht. Misschien dat dit appelen met peren vergelijken is, maar als mijn club/supporterslegioen iets fouts heeft gedaan, mogen ze gerust alles en iedereen door het slijk halen hoor.
Voila, hopelijk zet dat de club in kwestie aan tot actie. Wat dat betreft kan ik ook alleen maar toejuichen dat de media mijn club Antwerp op de rooster legt als er weer eens een minderheid het hooliganistische varken uithangt.

Dat gefluit op het knielen van de spelers tegen racisme ben ik toch ook nog niet vergeten. Club Brugge moet mss toch nog wat meer gaan inzetten in sensibilisering.

Dat sommigen per se alles uit dat interview willen gaan overanalyseren om de woorden van Kompany toch maar in vraag te kunnen stellen vind ik zeer jammer. Want hé, hij zei gans de match hé, da kan toch nie. Waarom stappen ze niet van het veld? Waarom heeft de 4 de ref dat niet gehoord?

Er zijn daar gisteren zaken gebeurd die onaanvaardbaar zijn. Kompany heeft dat goed aangepakt in dat interview. Zijn woorden gaan internationaal rond. En iedereen heeft het erover.

Heel veel respect voor de Brugge fans die wat gisteren gebeurd is veroordelen.

Wat sommigen op sociale media durven schrijven, of mannen op dat Sn3 forum schrijven, is de wansmaak nabij.

Ergens is het natuurlijk zonde dat één debiel het verpest voor 30 000 kijkers in het stadion en wie weet hoeveel thuis.

Dat gefluit op het knielen van de spelers tegen racisme ben ik toch ook nog niet vergeten. Club Brugge moet mss toch nog wat meer gaan inzetten in sensibilisering.

Dat sommigen per se alles uit dat interview willen gaan overanalyseren om de woorden van Kompany toch maar in vraag te kunnen stellen vind ik zeer jammer. Want hé, hij zei gans de match hé, da kan toch nie. Waarom stappen ze niet van het veld? Waarom heeft de 4 de ref dat niet gehoord?

Er zijn daar gisteren zaken gebeurd die onaanvaardbaar zijn. Kompany heeft dat goed aangepakt in dat interview. Zijn woorden gaan internationaal rond. En iedereen heeft het erover.

Wat sommigen op sociale media durven schrijven, of mannen op dat Sn3 forum schrijven, is de wansmaak nabij.
Nogmaals heel simpel : van dit racisme gewoon het probleem van Club Brugge en zijn supporters maken. Achter gesloten deuren spelen voor 5 - 10 weken. Dan zal het bestuur het schorriemorrie wel neutraliseren, of de fatsoenlijke fans het schorremorrie wel corrigeren eens ze terug in 't stadion mogen.
En zo geef je ook een duidelijk signaal.

En wat als het nu effectief niet gebeurd is? Want het onderzoek is nog gaande, niemand heeft het gehoord, niemand kan het vaststellen. Men gaat er een filmpje bijsleuren waar het geluid van weg is. Niemand van de Anderlecht staff grijpt ook maar in, in die opwarmingszone.

Sensibiliseren kan nooit kwaad maar het moet gegrond zijn en vooral gefundeerd op feiten. Hopelijk heeft Kompany zich niet wat teveel laten meeslepen door het puntenverlies, de frustratie en de fantasie die je vaak hebt en hoort in zulke beladen toppers.

Nogmaals als het echt zo is en het zal worden vastgesteld dan mogen er van mij best harde sancties volgen maar op deze moment ? Veel te voorbarig.

Nogmaals heel simpel : van dit racisme gewoon het probleem van Club Brugge en zijn supporters maken. Achter gesloten deuren spelen voor 5 - 10 weken. Dan zal het bestuur het schorriemorrie wel neutraliseren, of de fatsoenlijke fans het schorremorrie wel corrigeren eens ze terug in 't stadion mogen.
En zo geef je ook een duidelijk signaal.
Het verkeerde signaal maar bon

Het verkeerde signaal maar bon
Want Club Brugge supporters hebben het recht om "Wir haben es nicht gewußt" te zeggen?
Niemand heeft gisteren ingegrepen. Dan moet de bond dat maar doen. Of de overheid, door alle steun aan de club op te zeggen.
Club Brugge heeft tijd genoeg gehad om dat rapalje aan banden te leggen.

Want Club Brugge supporters hebben het recht om "Wir haben es nicht gewußt" te zeggen?
Niemand heeft gisteren ingegrepen. Dan moet de bond dat maar doen. Of de overheid, door alle steun aan de club op te zeggen.
10 man geflitst op e40, laten we autostrade maar sluiten voor iedereen dat is veiliger!

Dus omdat een paar enkelingen de idioot gaan uithangen ga je een volledige club en zijn fans straffen en economisch kelderen?
Strak plan, 99.999% heeft geen hol te zien met wat er gebeurde.
Als er een of andere gedrogeerde brulaap racistisch staat te wezen naast mij ga ik daar ook niks op zeggen, ik ben mijn leven nog niet beu.

De uitgelezen moment om deze van Peterke nog eens boven te halen:
Het voetbal heeft intussen al lang blijk gegeven van schuldbesef over het verleden
Met al die supportersincidenten, het racisme, het zwart geld en de bedenkelijke prestaties in Europa heeft het Belgisch voetbal wel echt een sterk punt gemaakt om de fiscale voordelen niet volledig af te schaffen. Top.

Sensibiliseren kan nooit kwaad maar het moet gegrond zijn en vooral gefundeerd op feiten. Hopelijk heeft Kompany zich niet wat teveel laten meeslepen door het puntenverlies, de frustratie en de fantasie die je vaak hebt en hoort in zulke beladen toppers.

Juist ja, die staat daar volledig van slag omdat we 2-2 gelijk speelden op Brugge. :D En beslist dan maar om een verhaaltje te verzinnen.

Dus enkel met staalharde bewijzen wil jij aannemen dat daar iets is gebeurd. Klasseren dan maar, en op naar het volgende incident? Die gekke Kompany, wat een fantast.

Juist ja, die staat daar volledig van slag omdat we 2-2 gelijk speelden op Brugge. :D En beslist dan maar om een verhaaltje te verzinnen.

Dus enkel met staalharde bewijzen wil jij aannemen dat daar iets is gebeurd. Klasseren dan maar, en op naar het volgende incident? Die gekke Kompany, wat een fantast.
Zou jij dan straffen zonder bewijzen?

Waarom moet het altijd zo zwart/wit zijn? Omdat er sommigen de reactie van Kompany wat overdreven vinden én zich vragen stellen bij het feit dat quasi niemand anders heeft opgemerkt dat Kompany en zijn bank "de hele match lang" racistisch bejegend zijn, ontkennen we dat er iets is gebeurd? Neen toch?

Ja, want Kompany zou nooit durven overdrijven.. Al zeker niet als het over Club Brugge gaat. En daarmee wil ik helemaal NIET zeggen dat er niets gebeurd is.

Terug
Bovenaan