Rock Werchter 2025

I know, maar ik ka waarschijnlijk al de dag erna voor Helmet, Melvins en die ene band waar jij altijd zo lovend over bent (Amenra, niet Gojira natuurlijk!) en de rest van de Iggy Pop dag spreekt me niet aan tbh: Sex Pistols al gezien op LF in 2008, de eerste twee bands ken ik niet.

I know, maar ik ka waarschijnlijk al de dag erna voor Helmet, Melvins en die ene band waar jij altijd zo lovend over bent (Amenra, niet Gojira natuurlijk!) en de rest van de Iggy Pop dag spreekt me niet aan tbh: Sex Pistols al gezien op LF in 2008, de eerste twee bands ken ik niet.

Ik was er toen ook bij. Zalig dagje was dat en nog met Johnny Rotten ipv Frank Carter. Die kerel ziet er zo fake gemaakt uit.

Absoluut, Lokerse is interessanter voor de boomers: Arsenal, Bizkit Park, Bonzai All Stars, Daan, De Mens, Goose, Iggy Pop, Pet shop Boys, Smashing Pumpkins, Deus

Laatst bewerkt:
Om het hier weer over Rock Werchter te laten gaan: Een Olivia Rodrigo hoort met zo'n liveshow als gisteren gewoon thuis op Werchter, alle zeurende boomers ten spijt.

Amai, gisteren ‘toevallig’ in The Barn beland voor Rüfüs Du Sol. Ik kende ze niet maar ben echt omver geblazen. Wat een sfeer. Wat een show!

Donderdag voor de eerste keer sinds 2011 terug de Werchter weide opgestapt. Ik weet direct weer waarom het zo lang geduurd heeft. Qua organisatie is het uiteraard geen sinecure om zo'n mastodont in goeie banen te leiden maar er zijn toch een paar dingen die je simpel kunt oplossen (met de info die ik heb) Iedereen buiten om 1u zorgt voor chaos en opstroppingen bij uitgangen (met gesloten poortjes) en parkings. Laat nog een DJ draaien aan die Jupiler torens ipv op The Hive en je splitst u volk al mooi in 2. Ik zou dan Barn of Klub C ook nog open laten met nog een "afterparty" band zodat alles gewoon meer gespreid is.

Voor de rest is het daar "mijn volk niet". Ik had de indruk dat er bitter weinig mensen voor de muziek kwamen. Ofwel waren het 45+ 'ers die kwamen lallen aan de toog en na 18u straalbezopen iedereen omver liepen ofwel waren het tienermeisjes die insta stories aan het maken waren. Bij Linkin Park dan een boertig getrek en geduw om vooraan te geraken terwijl iedereen al op elkaar stond gepropt.

Soit muzikaal wel leuke dingen gezien!

While She Sleeps is 13 in een dozijn metalcore maar ze brengen het wel goed.
Amyl & The Sniffers is gewoon rauwe punk en wordt ook goed gebracht. Door het genre heb ik het geen hele set volgehouden.
Jacob Coilier was speciaal. Disney soundtrack nummers gemixt met (slechte) Queen covers en wat random dingen ertussen.
Ezra Collective klonk wel tof voor dat kwartiertje dat ik gezien heb.
Fountaines DC was de beste band vd dag. Ongeloofelijk goed! Ook de eerste band met deftig geluid.
De teenage anxiety van Deftones pakten al niet toen ik zelf nog een tiener was, nu dus helemaal niet meer. Band zelf leek wel goed te spelen.
Iggy Pop was dan weer een bom. Ongeloofelijk dat die op die leeftijd nog zoveel energie heeft.
Linkin Park was top. Emily haar tembre past eigenlijk wel bij de Chester nummers en de nieuwe nummers zijn ook gewoon goed. Ze zag er moe uit en die visuals zorgden wel voor iets te veel dode momenten maar al bij al was dit gewoon een goeie show.

Ik heb muzikaal een stuk meer genoten dan donderdag. Het hoogtepunt hebben we nu ook wel gehad: Raye, was me totaal onbekend (al bleek ik één of twee nummers aan het eind van de set toch wel te herkennen). Maar veruit de beste performance van het weekend. Het zou me verwonderen als er vandaag nog iemand overgaat.

Eens. Voor mij was RAYE ook een geweldige ontdekking. Sindsdien haar eerste album al een paar keer opgelegd.

Laatste dag was in mijn boekje echt wel de minste dag toen de affiche eens bekend was. Maar al bij al behoorlijk genoten en tijdens de regenbuien stonden we telkens in een tent.

Door de regen wat later naar de wei getrokken en daardoor Merol gemist, wel wat spijt van.

We waren er net op tijd voor Pommelien. Die ik de voorbije weken wel wat heb leren appreciëren. Goed concert en geinig om het jonge volk de teksten te horen meeschreeuwen. Heel fijne band die ze mee heeft ook. Ik ben denk ik verliefd op haar gitariste.

Dan Foster The People die ik enkel van die ene hit kende. Heel tof optreden, aanstekelijke mix van Prince, The Midnight, Kasabian,... Mijn dansbenen konden zich niet meer inhouden.

Vervolgens klein stukje Bolis Pupul. Wat Kraftweek vibes maar toch niet blijven hangen.

Daarna Soulwax, maar één woord voor: vet! Of nee twee ze zijn ook gewoon echt cool.

Dan heel even Noah Kahan. Wie is die man en waarom stond hij op Werchter? Vertrokken en gelukkig terecht gekomen bij Rufus Del Sol. Heerlijk optreden, sjieke lichtshow, goeie sfeer. Naar het einde toe wel een beetje teveel van hetzelfde maar toch wel blij dat ik het heb mee gepikt.

En dan was het tijd voor Olivia. Begin was zeer sterk en ze rockte een stuk meer dan ik verwacht had. Vreemd genoeg zaten haar beste nummers vooraan in de set, waardoor het langzaam uitdoofde. Nog meer dan bij Pommelien werd de teksten woord voor woord mee gebruld. Maar voor ons was de koek halverwege op. De laatste coins geconsumeerd en richting Mobilhome vertrokken.

Zoals verwacht is er op zondag niemand over Raye kunnen gaan, waardoor zij met stip hét optreden van Werchter gaf.

Ergens ook nog bij Dimi Vegas terecht gekomen. Mnja, er is duidelijk een publiek voor maar is dit nodig op Werchter terwijl we van de beste dance festivals ter wereld ook in Belgie hebben? Ik zal ne boomer zijn zeker.

Laatst bewerkt:
Ik lees op de facebook dat er nogal wat asociaal gedrag is en hier en daar een vechtpartij.
Gaat het er zo erg aan toe?

Tis facebook uiteraard..
Niet meer dan andere jaren. Zaterdag leek het wel extreem druk. Ik ben toen ook op een of andere mens zijn teen gaan staan want die stond boemergewijs pal in het midden van de doorstroom van The Barn naar Main en omgekeerd op zijn telefoon te koekeloeren met fucking sandalen aan. Ik raakte hem amper aan en hij maakte een geluid alsof iemand in de buurt probeerde te schakelen zonder de ambriage in te trappen. mjah sorry, ga niet op een domme plek lanterfanten en overdrijf ook niet, miljaar ik kan niet meer doen dan sorry zeggen.

Los daarvan hier en daar eens ne zatte loebas die de controle over zijn lijf kwijt is en tegen u aan komt 'dansen' of wat domme praat verkoopt. Het is meer een boomerfestival dan ooit want alles is schijteduur. Dus je hebt meer die types die opvallend dronken worden etc.

Ik heb me al bij al heel goed geamuseerd. Veel klachten over de lineup, maar als die zaterdag nu niet in het water was gevallen was het heel solide over het algemeen. Kings of Leon bij dit prachtige weer die ons de zonsondergang hadden ingeleid en vervolgens Sam Fender die zijn nieuwe top album en andere hits kwam spelen. Dat had echt heerlijk geweest! Nothing But Thieves kan ik gelukkig goed pruimen want die hebben een paar zeer dikke rocksongs én een leuke ballad. Yungblud erna heb ik gewoon geskipt want jezus wat is me dat slechte en beetje pretentieuze brol.

Het verbaast me dat niemand hier naar Goose is gegaan? Als afwisseling van de gitaren kon dat wel tellen, fenomenale show! Rufus Du Sol had ik ook meegepikt maar halfweg was ik klaar voor de schroot, ze hadden leuke sfeer maar ik verstond niks van de vocals en quasi elk lied was hetzelfde dus ik ben maar even pasta gaan fretten om mijn laatste bonnen er door te jagen.

Het enige wat écht tegenviel was Olivia Rodrigo. Het is gewoon saaie tiener weenmuziek, het trekt het bakvispubliek aan (wat mag op zich, iedereen moet aan zijn trekken kunnen komen op een festival als Werchter) enzovoort. Maar vooral is het een verkeerde afsluiter voor RW50. Dat had Pearl Jam, RHCP, Foo Fighters, QUOTSA of iets dergelijks moeten zijn. Maar een gevestigde waarde die een breed publiek trekt, sfeer maakt en wel échte rock aflevert. Maar goed, tegen dan was ik ook al wel fysiek op na 4 dagen full blast festivallen.

Fat Dog was ook wel een succesje uit het niets trouwens. Zeer leuke show, vriendelijk publiek, verrassend opzwepende muziek.

Quasi heel mijn gezelschap zei dat ze volgend jaar niet meer gingen komen tenzij het topnamen gingen zijn. :unsure:

Hoe was Simple Minds? Ga ze zaterdag in NL zien met mam en afgaande op vorige set list zal Belfast Child er niet bij zijn, maar goed optreden voor de rest?

Hoe was Simple Minds? Ga ze zaterdag in NL zien met mam en afgaande op vorige set list zal Belfast Child er niet bij zijn, maar goed optreden voor de rest?
Paar songs hebben ze laten zien op Canvas. Dat was heel indrukwekkend. Ze klonken strak en weten een podium te vullen als artiest en muzikant. Serieuze energie van de drumster ook.

Niet meer dan andere jaren. Zaterdag leek het wel extreem druk. Ik ben toen ook op een of andere mens zijn teen gaan staan want die stond boemergewijs pal in het midden van de doorstroom van The Barn naar Main en omgekeerd op zijn telefoon te koekeloeren met fucking sandalen aan. Ik raakte hem amper aan en hij maakte een geluid alsof iemand in de buurt probeerde te schakelen zonder de ambriage in te trappen. mjah sorry, ga niet op een domme plek lanterfanten en overdrijf ook niet, miljaar ik kan niet meer doen dan sorry zeggen.

Los daarvan hier en daar eens ne zatte loebas die de controle over zijn lijf kwijt is en tegen u aan komt 'dansen' of wat domme praat verkoopt. Het is meer een boomerfestival dan ooit want alles is schijteduur. Dus je hebt meer die types die opvallend dronken worden etc.
Totaal de omgekeerde ervaring eigenlijk. Zaterdag leek me net de minst drukke dag. Verplaatsingen en een plekje vinden aan de main verliepen een stuk vlotter.

Ook wat zatte mensen betreft, ik heb eigenlijk amper straalbezopen lieden gezien. Dat vond ik vroeger toch echt wel veel meer het geval, niet alleen op Werchter trouwens.

Maar de sfeer is wel minder amicaal en gezellig. Dat vond ik vroeger het leuke aan dat festival. Ondanks dat het toen ook al een mastodont was hing er een zekere vriendelijke studentikoze gezelligheid. Na een paar jaar niet meer op de wei te zijn geweest is het wel jammer vast te stellen dat die er niet meer echt is. Vechtpartijen heb ik niet gezien maar met zo veel volk op een hoop kan het natuurlijk niet anders dan dat er eens woorden ontstaan.

Totaal de omgekeerde ervaring eigenlijk. Zaterdag leek me net de minst drukke dag. Verplaatsingen en een plekje vinden aan de main verliepen een stuk vlotter.

Ook wat zatte mensen betreft, ik heb eigenlijk amper straalbezopen lieden gezien. Dat vond ik vroeger toch echt wel veel meer het geval, niet alleen op Werchter trouwens.

Maar de sfeer is wel minder amicaal en gezellig. Dat vond ik vroeger het leuke aan dat festival. Ondanks dat het toen ook al een mastodont was hing er een zekere vriendelijke studentikoze gezelligheid. Na een paar jaar niet meer op de wei te zijn geweest is het wel jammer vast te stellen dat die er niet meer echt is. Vechtpartijen heb ik niet gezien maar met zo veel volk op een hoop kan het natuurlijk niet anders dan dat er eens woorden ontstaan.
Grappig hoe ervaringen verschillen. Ik kwam zaterdag binnen en het was al meteen na binnenkomen drukjes plus het liep vol tapijtmensen. Je kent dat wel, mensen die naar de main gaan en dichtbij willen staan en denken dat een plastieke bache op de grond betekent dat het heilige en beschermde grond is. Zeer fijn als het donker wordt en je navigeert door het publiek en een opening is eigenlijk zo een onding met wat rugzakken op en asociale zakken die je scheef bekijken omdat je daar gewoon los door heen banjert. Sorry, iedereen is op de main voor een (semi) headliner, en dan ga je heel je hebben en houden daar neer pleuren en plek willen innemen voor 10 man met jullie 3-4 onnozelaren. Dat had je donderdag en vrijdag veel minder imo.

En tgoh straalbezopen is veel gezegd natuurlijk. Dat zie je inderdaad zelden. Elke dag eentje wanneer de zon al was gevallen. Vorig jaar overdag nog Pascal Braeckman die het zatste was overdag. :unsure:

Maar zoals gezegd, niet meer dan op andere jaren.

De amicale sfeer is zelf wat meer te scheppen vind ik altijd. Ik ken redelijk veel mensen daar en we staan steevast in dezelfde zone. Daardoor is het een redelijk fijne sfeer telkens.

Terug
Bovenaan