Rock Werchter 2025

En tgoh straalbezopen is veel gezegd natuurlijk. Dat zie je inderdaad zelden. Elke dag eentje wanneer de zon al was gevallen. Vorig jaar overdag nog Pascal Braeckman die het zatste was overdag. :unsure:
Op graspop en alcatraz zie je die ook altijd op het terrein waggelen, ongeacht het tijdstip. En meestal alleen en al enkele keren lastig tegenover de vrouwen.

Die heb ik dit jaar ook gespot op Graspop, wij staan meestal rechts vooraan aan de Main, niet ver van de signing booth en de persingang. Daar zie je wel redelijk wat bekend volk passeren.

De zaterdag geweest met Jazz Brak voor het licht. Altijd handig om 13u in de zon.
Vroeg opgestaan, inchecken aan de dispatch tussen de 30+ koeltrailers die daar staan. Hoe groot en indrukwekkend iets als RW langs de voorkant mag zijn, de fabriek die erachter draait doet me nog een open mond krijgen.
Die open mond is trouwens handig, lekker ontbeten, setje gebouwd terwijl de muzikanten van Yungblud hun soundcheck aan het doen waren en dan wachten tot de eerste Damiano fangirls als dode koeien naar voren euhm spurtten of iets in die trent. Vreemd zicht iig.

Goeie opener gehad, ook al was er nog niet veel volk in het begin. Setje afbreken, camionette langs kanten en lunch!
Nadien op de weide efkes naar Amenra gaan zien omdat een vriendin daar stond. Weinig vernieuwend na ze 5 keer in de AB gehad te hebben en hoe kleiner de venue, hoe echter het toch overkomt vind ik. Vriendin nog blij gemaakt met wat pintjes uit de backstage en nadien nog wat collega's opgezocht.
Aangezien ik in de barn was nog de tweede helft van Beth Gibbons meegepikt. Best goed van genoten, zeker met de Portishead afsluiters. Trip down memorylane.
Verder nog vrienden tegen gekomen, wat babbeltjes met collega's gedaan en Raye gezien vanop het zijpodium. Toch wel wat spijt dat ik niet vooraan gaan staan ben uiteindelijk want dat was echt een goed optreden.
Diner nadien en verdorie, als artiest kunt ge daar toch niet klagen.
Op zich wou ik nog blijven voor wat recente nummers van Yungblud te horen, maar ik moest nog ergens anders heen.
Bedankt aan degene die geweest zijn om deels men eten, drank en dagloon te betalen! Twas een leuke dag :woohoo:

Grappig hoe ervaringen verschillen. Ik kwam zaterdag binnen en het was al meteen na binnenkomen drukjes plus het liep vol tapijtmensen. Je kent dat wel, mensen die naar de main gaan en dichtbij willen staan en denken dat een plastieke bache op de grond betekent dat het heilige en beschermde grond is. Zeer fijn als het donker wordt en je navigeert door het publiek en een opening is eigenlijk zo een onding met wat rugzakken op en asociale zakken die je scheef bekijken omdat je daar gewoon los door heen banjert. Sorry, iedereen is op de main voor een (semi) headliner, en dan ga je heel je hebben en houden daar neer pleuren en plek willen innemen voor 10 man met jullie 3-4 onnozelaren. Dat had je donderdag en vrijdag veel minder imo.

En tgoh straalbezopen is veel gezegd natuurlijk. Dat zie je inderdaad zelden. Elke dag eentje wanneer de zon al was gevallen. Vorig jaar overdag nog Pascal Braeckman die het zatste was overdag. :unsure:

Maar zoals gezegd, niet meer dan op andere jaren.

De amicale sfeer is zelf wat meer te scheppen vind ik altijd. Ik ken redelijk veel mensen daar en we staan steevast in dezelfde zone. Daardoor is het een redelijk fijne sfeer telkens.
Die tapijtleggers hou ik ook geen rekening mee, toch zeker niet op een druk moment aan de mainstage. Als ik doorheen het volk moet geraken dan loop ik ook los over hun vermeend stukje privé wei. Maar dat er op zaterdag een stuk meer waren dan de dagen ervoor lijkt me net te liggen dat het op donderdag en vrijdag zo vol was dat het gewoon niet mogelijk was om zoiets te doen.

Het enige wat écht tegenviel was Olivia Rodrigo. Het is gewoon saaie tiener weenmuziek, het trekt het bakvispubliek aan (wat mag op zich, iedereen moet aan zijn trekken kunnen komen op een festival als Werchter) enzovoort. Maar vooral is het een verkeerde afsluiter voor RW50. Dat had Pearl Jam, RHCP, Foo Fighters, QUOTSA of iets dergelijks moeten zijn. Maar een gevestigde waarde die een breed publiek trekt, sfeer maakt en wel échte rock aflevert. Maar goed, tegen dan was ik ook al wel fysiek op na 4 dagen full blast festivallen.

Volledig akkoord hiermee.

Kijk, ik ben ook al wat ouder, en ik aanvaard dat er op festivals meer en meer artiesten staan die me niet per se aanspreken. Maar daar binnen zijn er toch nog grote verschillen. Pak nu Billie Eilish op Pukkelpop twee jaar geleden: dat is niet mijn ding, maar het talent druipt er wel gewoon af. Dat is ook een artieste waarbij je denkt: die is over 20 jaar nog altijd top.
En dan heb je iemand als Olivia Rodrigo, die naar mijn mening nog niet aan de enkels komt van Billie Eilish, en die perfect vergeetbare liedjes met de meest puberale teksten brengt, waarbij ik denk: daar horen we over 10-20 jaar niks meer van, want met dat soort disney muziek kan je als artiest niet meer naar buiten komen eens je de 30 gepasseerd bent.

Een headliner moet gewoon ofwel meer established zijn (genre de groepen die Marsu hierboven opnoemt), of heel misschien af en toe eens iemand jong die waanzinnig getalenteerd is. Zelfs Yungblud, die eigenlijk nooit als headliner bedoeld was, was achteraf gezien naar mijn mening een veel betere headliner dan Rodrigo, want daar zit muzikaal toch veel meer talent en potentieel in (ondanks het feit dat het ook niet mijn ding is, en dat hij ook de nummers niet heeft om te headlinen).

/old man rant

Je kan inderdaad oud zijn en verkondigen dat Pommelien Tijs niet jouw ding is, maar je moet wel kunnen toegeven dat daar heel wat talent in zit. Beide zijn mogelijk. Uiteraard is Yungblud bedoeld voor de onzekere tiener, maar iedereen kan toch zien dat die vol met talent zit!

Je kan inderdaad oud zijn en verkondigen dat Pommelien Tijs niet jouw ding is, maar je moet wel kunnen toegeven dat daar heel wat talent in zit. Beide zijn mogelijk. Uiteraard is Yungblud bedoeld voor de onzekere tiener, maar iedereen kan toch zien dat die vol met talent zit!
Ze kan goed zingen maar haar muziek is ongenuanceerde tiener schreeuwmuziek die volgens mij niet lang gaat overleven. Beetje Xink/M-Kids etcetera. Nu populair maar geen longevity, wat sowieso moeilijk is als Belgische artiest. Zo een Milo kon ik ook niet luchten maar zijn muziek had wel iets meer gravitas en kon ik langer zien overleven. Maar die is ook half vergeten intussen heb ik de indruk.

Yungblud, die gaat zijn voetafdruk hebben achtergelaten op zijn selecte publiek, zonder twijfel. Maar als ik rondkijk wie ik ken die er graag naar luistert... Een 30-jarige kennis die naar elk concert op de frontijn gaat staan in de hoop dat hij haar ziet en mee backstage neemt. Letterlijk echt dat. Maar verder niemand van de liefhebbers van old school rock die ik ken die zijn platen vrijwillig opzetten, terwijl hij de laatste maanden in de media wordt gepushed als de opvolger van Ozzie, kroonprins van moderne rock etc... Heeft hij al een nummer waarvan ik denk dat die in de afrekening top 100 gaat blijven staan ooit? Neen, totaal niet. Die knul heeft wel wat uitstraling en charisma maar ik zie nog niets onsterfelijks. Dit is meer Panic At The Disco dan Pearl Jam voorlopig.

Dat laatste nummer dat in alle ads van hem komt op social media bijvoorbeeld. Ik las ergens dat het een moderne Bohemian Rhapsody was. Fucking hell, waanzinnig kattegejank gewoon. Schreeuwerig en opzichtig maar ik mis content. Is dat de disconnect die ik inmiddels als 35-jarige heb ontwikkeld met 'de jeugd'? Ik weet het niet, Een Sam Fender zit tussen mij en Yungblud in en die zijn muziek vind ik fenomenaal., net als eigenlijk alle muziekliefhebbers die ik ken Prachtige teksten, soms zacht en soms oorverdovend luid. Ballads, zachte kampvuurdeuntjes én ook zuivere rock.

Gaf wel een best cool concertje op de Black Sabbath uitzwaaier, dus hij kan wél performen. Zijn eigen nummers zijn gewoon platte vijgen.

Als je vindt dat Pommelien Thijs op Werchter hoort, dan zou je ook Clouseau kunnen laten headlinen.

Het is gewoon echt alsof de jaren '90 terug zijn. Ik was toen nog heel jong maar kan me wel bewust herinneren hoe populair zaken als de Spice Girls, Backstreet Boys en Destiny's Child waren. Dat is 100% de categorie waarin ik artiesten als Olivia Rodrigo en Pommelien Thijs plaats. It's not going to age well :unsure:

Als je vindt dat Pommelien Thijs op Werchter hoort, dan zou je ook Clouseau kunnen laten headlinen.

Het is gewoon echt alsof de jaren '90 terug zijn. Ik was toen nog heel jong maar kan me wel bewust herinneren hoe populair zaken als de Spice Girls, Backstreet Boys en Destiny's Child waren. Dat is 100% de categorie waarin ik artiesten als Olivia Rodrigo en Pommelien Thijs plaats. It's not going to age well :unsure:
Niet helemaal mee akkoord. Twee van de drie jaren 90 groepen die je noemt waren typische platenlabel groepen. Samengesteld om commercieel succes te behalen onder directe artistieke sturing van het label.

Terwijl Pommelien en Olivia solo artiesten zijn die toch veel meer zelf de lijnen lijken uit te zetten in hun carriere.

Maar goed, beiden zijn ook niet echt my cup of tea. Al vind ik zowel Vampire als Atlas wel beensterke nummers en ben ik blij dat ik die live gebracht heb zien worden.

Clouseau rond 16u zou echt lollig zijn imo. Net zoals ik geen probleem heb met een Pommelien rond dat uur.

Djeezes wat een hoog boomergehalte hier zeg. Ik ben zelf mid-30, maar kan Pommelien Thijs, Olivia Rodrigo of Yungblud best smaken. Dat zijn gewoon jonge artiesten die nog maar enkele jaren bezig zijn. Maar wel duidelijk overlopend van talent, en imo staan die er over 20 jaar wellicht nog steeds. Moest ik toch effe kwijt.

Die in hetzelfde straatje plaatsen als pure pop genre Spice Girls, dat is écht te belachelijk voor woorden.

Beetje een rare comment niet?
De Kreuners waren ook ooit headliner in een ver verleden. Maar wat maakt het uit? Zij waren toen populair, Pommelien is dat vandaag.
Ik zie veel liever een Pommelien op een mooie plek op RW dan 9 keer in de AB tbh.
Om dan te zeggen dat de jaren 90 precies terug zijn ... de groepen die je zelf quote als beter opties, FF, PJ, QOTSA .. zijn naar mijn weten ook allen jaren 90 groepen :unsure:
Ook stel ik mezelf liever de vraag, kan een headliner 2 uur boeien.

Nu, ik ben op zich zel van de laatste die opmerkingen moet maken over anderen want ik kan zelf nogal snel emotioneel reageren :tongue:
Ik was er niet bij vroeger, maar het lijkt me ook niet altijd evident den dag van vandaag om headliners te zoeken en te maken. Alles is tegenwoordig zo vluchtig dat tegen dat de ene generatie het misschien wat snapt, de andere het al beu is.

Ik stelde me persoonlijk meer vragen bij groepen met een foorgehalte als een Goldband, inhoudelijke toevoegingen als een Damiano David en de manier waarop nostalgische bands als Linkin Park en Green Day teveel overroepen worden. Daarnaast heerst er ook wel een gevoel over verschillend generaties mensen die ik hoorde dat ze voor de 50e verjaardag precies wel uitzonderlijke headliner verwachtten. Ook al is het een jaar als een ander en wordt er gewoon in de vijver van tourende bands gevist.
Eigenlijk was hun line up nog zo slecht niet.

Ze kan goed zingen maar haar muziek is ongenuanceerde tiener schreeuwmuziek die volgens mij niet lang gaat overleven.
I beg to differ
Ze zit duidelijk barstensvol talent, schrijft actuele teksten met een boodschap en laat zich omringen door topmuzikanten . Ik zie haar als een blijvertje
Dat in tegenstelling tot bvb haar #Likeme collega Camille. Dat is nu eens een lege doos die veel te snel de hoogte in is gecatapulteerd en die voor beperkt eerder kinderlijk publiek speelt (met mss hun papa's 😉 #notme)

Ik stelde me persoonlijk meer vragen bij groepen met een foorgehalte als een Goldband, inhoudelijke toevoegingen als een Damiano David en de manier waarop nostalgische bands als Linkin Park en Green Day teveel overroepen worden. Daarnaast heerst er ook wel een gevoel over verschillend generaties mensen die ik hoorde dat ze voor de 50e verjaardag precies wel uitzonderlijke headliner verwachtten. Ook al is het een jaar als een ander en wordt er gewoon in de vijver van tourende bands gevist.
Je kan Linkin Park en Green Day overroepen vinden (ik vind dat ook) maar het is wel een feit dat die bands de weide uitverkopen. En daar draait het toch om voor de organisatie. Probleem is dat er niet meer héél veel van dat soort bands rondlopen. En een aantal zijn intussen té groot waardoor festivals ze niet meer kunnen betalen. Ik denk dat daardoor het affichebeeld van festivals de komende jaren wel wat gaat wijzigen. De traditionele headliner gaat er volgens mij op termijn uit.

En ja, persoonlijk had ik toch ook wel iets bijzonders verwacht op deze jubileumeditie. Maar goed, ik heb het al eerder gezegd, ik vond het uiteindelijk ook wel ne hele toffe Werchter.

Ik heb mij heel goed geamuseerd, zoals elk jaar.
Ik vond Pommelien goed en ik vind Olivia een beetje te.. schreeuwerig. En elke liedje ging over haar ex ofzo..
Slechte afsluiter alleszins. Als ze die overdag zetten ok, maar als afsluiter toch echt wel veel te plat.
de set van 2manydeejays was wel zalig! Kdenk wel dat ze wat last hadden van de regen.
Weinig hoogtepunten dit jaar.

Heilung was speciaal :)
Linking Park was ondermaats volgens mij, alleszins niet dezelfde shwung als the OG.
Goldband vond ik goed :)

Ik vond vooral dat er zondag op de main weinig goeds stond waardoor we bijna altijd in de barn/club C zaten en na de 3de groep daar gezien te hebben had ik het wel een beetje gehad met dat genre.. Want het was allemaal vergelijkbaar. Daardoor ook wel veel te veel moeten stappen opp de laatste dag wanneer de beentjes er al genoeg van hadden.
Geef mij maar ne zondag aan de Main

Ach, al toen Torhout-Werchter zijn 10-jarig bestaan vierde, waren mensen al aan het klagen dat er te veel groepen kwamen voor het jonge publiek.

Pearl Jam, Red Hot Chili Peppers, Foo Fighters, QUOTSA, ... dat zijn groepen wiens hoogtepunten zowat 20 jaar in het verleden liggen. Eddie Vedder, Anthony Kiedis, ... die mannen zijn nu ongeveer even oud als de generatie van Neil Young was toen ik 20 jaar geleden festivals begon te doen. En die werden door veel van mijn leeftijdgenoten toen ook al als 'oud' bestempeld (terwijl ik de nieuwe rockhelden als Eddie Vedder toen al niets vond).

Wij worden gewoon oud, maar een festival als Werchter kan niet blijven bestaan wanneer het te veel catert aan een ouder publiek.

Terug
Bovenaan