Steeds meer landen schaffen het papieren kasticket af

Het makkelijkste is zoals AH die heel duidelijk u de keuze geven: Bon, verkorte bon, geen bon.
Je moet de zelfscan dan ook verlaten met de code op de bon of met je klantenkaart (al dan niet digitaal).

normaal kan je via die app ook verbinden met de Wifi in de winkel, of anders gewoon op voorhand de app openen. geeft ook gewoon die barcode van de klantenkaart als hij te lang geen verbinding maakt (bij mij toch)

tjah, ik haal liever efkes mijn gsm boven dan met 10 klantenkaarten in mijn portefeuille rond te lopen.
en tbh, hoeveel mensen constant met hun gsm bezig zijn als ze over 't straat lopen, vind ik het vreemd dat "ik moet mijn gsm dan niet bovenhalen" nog een argument is tegenwoordig

Waarom heb je een verbinding nodig daarvoor? Uiteindelijk is dat een 13cijferige code die toch lokaal opgeslagen kan worden?
Je hebt toch ook geen verbinding nodig om met Google Pay te betalen. :p

Wat voor afschuwelijk design is dat?

Die van delhaize heb ik nu wel ook. Is wel handig met die recepten.

Voor de rest zitten alle klantenkaarten in myshopi app
Ja, als het te bundelen is, is dat iets anders. Maar als je pakweg apps zou moeten hebben voor (hier in de buurt): Delhaize, Colruyt, Aldi, AH, en Lidl lijkt me dat vooral onhandig.

Ik wou een tijdje terug mijn wagen eens in Brussel zetten, als je dat opzoekt op de website kan je kiezen uit 7 ofzo commerciële apps, wat een nest. IMO is daar ook nooit iets "eenvoudiger" aan, buiten dat je wanneer het werkt zaken op voorhand kan betalen.
Waarom heb je een verbinding nodig daarvoor? Uiteindelijk is dat een 13cijferige code die toch lokaal opgeslagen kan worden?

Als ik het me goed herinner laadt die wel gewoon met een foutmelding.

Ja, uw delhaize klantenkaart is gewoon beschikbaar ook zonder netwerkverbinding... Uiteindelijk vind ik dat wel een handig systeem, ook voor die extra e-deals en om uw punten om te zetten in kassa-korting.

Ik lees dat men in Frankrijk nog steeds papieren kasbonnetjes gaat geven aan mensen die daar expliciet om vragen, dus dan vind ik het nog wel een goede beslissing. Vaak vragen ze mij of ik het bonnetje wil, zeg ik 'nee' en gaat dat in de vuilbak; gewoon al op voorhand vragen of iemand dat wilt (ik weet dat die bonnetjes nu sowieso worden afgedrukt wanneer je een betaling doorvoert, maar daar kan je dus iets aan doen) kan al veel papierverspilling voorkomen.

Los van dat ben ik wel, zoals anderen hier, geen fan van doorgedreven 'appificatie'. Ik hou mijn telefoon liefst zo neutraal mogelijk, ik wil echt niet dat die vol staat met apps van allerhande winkels en andere zaken. Niet omwille van de privacy of weet ik veel, maar wel omdat dat de dingen echt zo nodelooos ingewikkeld en onoverzichtelijk worden, zeker omdat die dan allemaal een account vragen. Voor winkels snap ik dat nog, maar onlangs bijvoorbeeld een account moeten aanmaken voor het online bestellen van friet. Waarom zelfs?

Maar goed, dat is een andere discussie.

Of zoals op restaurant 'wilt u een bonnetje meneer'?

Alhoewel ik ze ervan verdenk om zo nog in het zwart te werken, je hebt dan 50 pro forma ticketjes per dag en slechts 12 BTW bonnetjes :D

Verbieden vind ik drastisch, ik zou dan eerder doen dat je het enkel nog krijgt op aanvraag. Soms kan het nog nuttig zijn om een bewijs te hebben van betaling. Als ik een grote aankopen doe (vb. een wasmachine) heb ik graag mijn factuur en kasticket, maar als ik voor 20 euro wat boodschappen doe in de Aldi uiteraard niet.

normaal kan je via die app ook verbinden met de Wifi in de winkel, of anders gewoon op voorhand de app openen. geeft ook gewoon die barcode van de klantenkaart als hij te lang geen verbinding maakt (bij mij toch)

dus die verbinding is niet verplicht voor de klantenkaart. het duurt gewoon langer voor die klaar is, want de app probeert bij opstarten eerst verbinding te maken

Afschaffen is niet direct nodig denk ik, dat is nogal abrupt en drastisch. Vergeet niet dat niet iedereen een smart device wenst of ermee overweg kan, en daarnaast installeer je niet van iedere winkel een app of wil je je persoonsgegevens te grabbel geven. Voor mijzelf sprekende: Geen papier kasticket meer bij Colruyt, Lidl en AH. Bij Carrefour vind ik nergens die optie. Van de andere voedingsketens heb ik geen app. Ook bij JBC en Dreamland (alleen als je met XTRA betaalt) krijg ik het digitaal.

Slecht idee wanneer ik me bedenk dat in veel nieuw aangelegde winkels, zoals Aldi of de Jumbo, ik gewoon 0,0 gsm ontvangst meer heb binnen, en ook geen goede open wifi beschikbaar is natuurlijk.

Eénvoudigere maatregel lijkt mij dan inderdaad te koppelen aan één klantenkaart, maar winkels ook verplichten die klantenkaart deelbaar te maken tussen winkels, een soort van "bonnetjeskaart", en inderdaad mensen die er expliciet om vragen een korte kassabon te geven.

Horeca, sorry, maar daar zou ik nu echt eens verplichten iedereen een korte bon te geven, zelfs al is het een papiertje met een nummertje op. Zwartwerk tiert daar nog altijd welig.

Toch stel ik elk jaar meerdere keren fouten vast op het kasticket en dan zeer vaak kortingen die niet door gerekend zijn. Elke keer al gelijk gekregen als ik er terug mee naar de kassa ga en geld terug gekregen één keer was het zelfs meer dan 40€ verschil.
Ben niet tegen afschaffing maar dan moet er wel digitaal kasticket in de plaats komen anders is het totaal niet overzichtelijk meer.
Zou zeer handig zijn moest dit allemaal in 1 app kunnen maar zoals sommige hier al gezegd hebben in de nieuwe winkels zoals Albert Hein en zo heb ik 0 ontvangst binnen dus ik hoop dat ze daar rekening houden.

Een gemeenschappelijke app of klantenkaart gaat nooit gebeuren. Elke keten wil jou aan zich binden middels een eigen app en wil de info die ze over jou verzamelt nooit zomaar delen met concurrenten.

Joyn probeert het maar wordt enkel gebruikt door kleine winkels (geen keten) die de ontwikkelkosten niet willen dragen.

Afschaffen is niet direct nodig denk ik, dat is nogal abrupt en drastisch. Vergeet niet dat niet iedereen een smart device wenst of ermee overweg kan, en daarnaast installeer je niet van iedere winkel een app of wil je je persoonsgegevens te grabbel geven. Voor mijzelf sprekende: Geen papier kasticket meer bij Colruyt, Lidl en AH. Bij Carrefour vind ik nergens die optie. Van de andere voedingsketens heb ik geen app. Ook bij JBC en Dreamland (alleen als je met XTRA betaalt) krijg ik het digitaal.
Ind, daarnaast heeft lang niet iedereen een smartphone, ken genoeg oudjes die zich behelpen met een gewoon toestel. Daarnaast kan niet iedereen zich een smartphone veroorloven…

Vind het ook niet zo handig in de supermarkt.

Ik doe collect&go en heb al vaak fouten meegemaakt waarvoor ik terug moest (je krijgt je ticket pas half uurtje later per mail, en aangezien ik voor €200-300 per keer koop herriner ik me niet meer wat ik exact bestelt heb). Als er een papieren ticket was kon ik de grote dingen snel checken als ik de koffer laad.

Fouten zoals bv 50 euro aan pampers of Desperados dat gewoon niet gegeven was (lag bij hun wss als een pile appart die ze niet opmerkten)

Kan het originele GVA artikel niet lezen zonder registratie, maar geldt die regel in Frankrijk ook voor terrassen en restaurants? Heb al al te vaak gemerkt dat er een fout op de aanrekening gebeurde... "toevallig" telkens in het nadeel van de klant. Gezien je niet voor elk terras een app wil installeren en een account registreren, vraag ik mij af hoe dat voor horeca zou/zal werken. Kan mij wel voorstellen dat zij staan te springen om dat ook te krijgen...

Kan het originele GVA artikel niet lezen zonder registratie, maar geldt die regel in Frankrijk ook voor terrassen en restaurants?
Het geldt enkel voor aankopen van fysieke producten of geleverde diensten onder 25 euro (denk aan garagist, kapper, sleutelmaker, ...). Horeca zit daar niet onder.

Er staat overigens nog een hele sectie over Wallonië in dat artikel dat een gelijkaardige maatregel wil invoeren, maar zolang het niet in het Staatsblad verschijnt is het decreet nog niet geldig.

Dit lijkt me wel een goed initiatief. Uiteindelijk gooit men dat toch weg of gaat het in de prullenbak. Wat is jullie mening?
Ik vind dit een kwalijke evolutie.
Winkels zitten nu al ons aankoopgedrag te bestuderen via bluetooth & wifi tracking doorheen fysieke winkels.
Door het normaal te laten lijken dat je bijgot even je identiteitskaart laat scannen voor de garantie.

Door het laten verdwijnen van kastickets duwt men mensen in de richting van apps.
Met die apps kunnen ze aankoopgedrag van mensen nog beter in kaart brengen, achterhalen van waar ze komen, waar ze kopen, dit koppelen aan andere datasets van het moederbedrijf, uw naam & woonplaats, uw gezinssamenstelling achterhalen uit uw aankoopgedrag.

Dit allemaal om winsten te maximaliseren. Winkels zoals colruyt kan je niet echt beschouwen zoals de goedkoopsten, ze proberen gewoon zo goed mogelijk te achterhalen hoe miniem ze goedkoper moeten zijn dan hun concurrenten en op die manier nog altijd het maximale geld uit onze zak te persen.

Het gebruik van die apps is meewerken aan je eigen verarming.
Dit is ronduit slechte zaak voor ons, consumenten.

Laatst bewerkt:
Ik vind dit een kwalijke evolutie.
Winkels zitten nu al ons aankoopgedrag te bestuderen via bluetooth & wifi tracking doorheen fysieke winkels.
Door het normaal te laten lijken dat je bijgot even je identiteitskaart laat scannen voor de garantie.

Door het laten verdwijnen van kastickets duwt men mensen in de richting van apps.
Met die apps kunnen ze aankoopgedrag van mensen nog beter in kaart brengen, achterhalen van waar ze komen, waar ze kopen, dit koppelen aan andere datasets van het moederbedrijf, uw naam & woonplaats, uw gezinssamenstelling achterhalen uit uw aankoopgedrag.

Dit allemaal om winsten te maximaliseren. Winkels zoals colruyt kan je niet echt beschouwen zoals de goedkoopsten, ze proberen gewoon zo goed mogelijk te achterhalen hoe miniem ze goedkoper moeten zijn dan hun concurrenten en op die manier nog altijd het maximale geld uit onze zak te person.

Het gebruik van die apps is meewerken aan je eigen verarming.
Dit is ronduit slechte zaak voor ons, winkeliers.
Winkelier = uitbater van een winkel.
Er is imo weinig verschil met de klantenkaart op dat vlak. Of je die gewoon als fysieke kaart hebt of digitaal maakt weinig verschil.
Colruyt en anderen geven al jaren gepersonaliseerde bonussen/aanbiedingen dus die weten al jaren hoe je aankoopgedrag ineen zit of evolueert.

Vind het ook niet zo handig in de supermarkt.

Ik doe collect&go en heb al vaak fouten meegemaakt waarvoor ik terug moest (je krijgt je ticket pas half uurtje later per mail, en aangezien ik voor €200-300 per keer koop herriner ik me niet meer wat ik exact bestelt heb). Als er een papieren ticket was kon ik de grote dingen snel checken als ik de koffer laad.

Fouten zoals bv 50 euro aan pampers of Desperados dat gewoon niet gegeven was (lag bij hun wss als een pile appart die ze niet opmerkten)

Bij de collect&go heb ik ook al farcen meegemaakt. Een volledige bak die niet meegegeven is. Of al het diepvriesgerief. Of al de drank. Waar we vroeger woonden, 50% van de keren fouten. Ooit eens 3x mogen terugrijden "hier is je ontbrekende bak". Slagen ze er in om de helft niet in die bak te steken. Ik een 2e keer terug, waren ze al gesloten... de dag nadien terug. Je krijgt dan je 5 euro service kost terug, waauw. Geen collect and go voor mij meer.

De colruyt waar we nu wonen, moet je de jobstudenten wat in de gaten houden bij het scannen. Als je ze laat doen, wegen ze 100g boontjes in een plooibox en rekenen ze je 5kg aan... of random gewone tomaten van 5 cent de kilo scannen ze als een of andere premium tomaat. "Wat is dit meneer", "een Knolselder jongeman". Niet dat groenten nu superveel kosten,maar toch. Vorige week had ik 2 random saaie perziken mee, achteraf gezien dat die me 4 euro gekost hebben omdat ze weer iets exotisch gescand hebben. Maar voor 2 euro ga ik niet terug...

En ik kan dat papieren ding toch niet checken bij de auto. Dat is meestal mijn omloop ding voor een kleuter te entertainen en te zorgen dat die zich wat gedraagt richting auto...

Terug
Bovenaan