pardal
Well-known member
Ik heb ook wel begrip voor je gevoel dat het wringt.Omdat -voor mij persoonlijk- een straf meerdere componenten zou moeten hebben. Er is inderdaad de factor "is hij/zij (nog) een gevaar voor de samenleving" en bijvoorbeeld ook "is er schuldbesef" etc. Maar ik vind dat straffen ook ontradend moeten werken. Als je bijvoorbeeld (theoretisch voorbeeld) elke dronken bestuurder bij de eerste keer dat die tegen de lamp loopt een opschorting geeft, dan heb je eigenlijk een situatie gemaakt waarin dronken rijden getolereerd wordt, want niemand heeft nog angst voor "de gevolgen" wanneer ze dronken rijden.
Dat bovenstaande is een extreem en fictief voorbeeld, maar ik vind het gewoon enorm wringen in deze. Verkrachting is sowieso al iets wat heel erg moeilijk kan bewezen worden in een rechtbank. Er zijn enorm veel vrouwen (en mannen ook) die aangifte doen en daar al hun moed voor bij elkaar moeten rapen om dan na een zware periode te moeten concluderen dat er niets van gaat komen wegens niet genoeg bewijs.
En nu wordt er eens iemand schuldig bevonden aan verkrachting, wat dus wil zeggen dat de bewijslast heel erg duidelijk was en dat de rechtbank overtuigd is dat er een verkrachting heeft plaatsgevonden en krijgt die dader dan geen straf. Hoe straalt dat af op die talloze slachtoffers van gelijkaardige feiten? En dat in een land waar justitie schijnbaar (ik ben geen jurist, ik heb het puur over hoe het in mijn optiek overkomt) al zo veel gunsten verleent aan daders van zedenfeiten (zie bijvoorbeeld Julie van Espen). Er zijn inderdaad gradaties in verkrachting, dat weet ik zeer goed, maar verkrachting blijft wel verkrachting en een misdaad.
Nu goed, ik snap jouw mening ook wel natuurlijk. Wederom: ik zou die man ook geen jaren lang in de cel willen zien. Maar niks van straf, dat zal blijven wringen.
Alleen is hij gestraft door maatschappij, maar niet door justitie effectief. Wel schuldig bevonden en wordt 5 jaar opgevolgd.