Student geneeskunde verkracht medestudente en krijgt opschorting

"Verder staat in het vonnis te lezen dat: “Iemand die vrijwillig alcohol nuttigt, ook in aanzienlijke hoeveelheden, blijft in principe verantwoordelijk voor de gevolgen van zijn of haar daden en gedrag, ook voor zichzelf. Ook wanneer een persoon zich overvloedig aan alcoholgebruik overgeeft, en zijn of haar remmingen als gevolg daarvan in sterke mate wegvallen, betekent dit niet automatisch dat deze persoon op dat moment niet langer in staat zou zijn om op seksueel gebied zijn of haar vrije wil uit te drukken om zijn of haar seksueel zelfbeschikkingsrecht uit te oefenen. Dat iemand achteraf mogelijk spijt heeft of negatieve gevoelens ervaart door handelingen waarmee men eerder — op het moment dat men ze stelt — wél had ingestemd, vormt geen criterium om die handelingen als strafbaar te bestempelen.”

Dat is weer een heel andere benadering dan de gedachtengang die de rechtszaak uit dit topic hanteerde? Of vergis ik me nu?

Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk om te zeggen dat ge dronken waart of van niks wist, om dan de andere partij van verkrachting te kunnen betichten. Dus als men dronkenschap beschouwt als een reden om geen consent te kunnen geven, dan ga je in een mum van tijd talloze rechtszaken krijgen voor verkrachting omdat iemand dronken instemt en zich nadien bedenkt.

Verminderde of weggevallen remmingen maakt er nog geen verkrachting van, echter wanneer iemand laveloos (zodanig dronken dat ze nog amper of niet meer op haar benen kan staan) of in coma gezopen is, dan is het wel verkrachting.

Lijkt me toch binnen dezelfde benadering te vallen?

Ik vind het zeker niet onlogisch en dat was ook al mijn initiële opmerking bij de vorige zaak: de graad van dronkenschap van zowel mogelijke dader als mogelijk slachtoffer spelen een hele grote rol en bepalen in grote mate de uitspraak.

Bij de vorige zaak werd geoordeeld dat het slachtoffer te dronken was om consent te geven en de dader niet dronken genoeg om dat niet meer te kunnen inschatten, hier beoordeelt men dat het slachtoffer dat dus wel nog kon binnen de staat van dronkenschap.

Ik vind dat op zich geen onlogische gang van zaken en beoordeling, hoewel het in sommige gevallen wellicht heel moeilijk is die beoordeling te maken.

Hopelijk zorgt deze uitspraak enerzijds niet dat slachtoffers zich niet meer durven melden, anderzijds moet er ook niet verkrachting worden geroepen als je eerst wel hebt ingestemd ( of wel in de mogelijkheid was in te stemmen) om achteraf spijt te hebben en het op verkrachting steken.

"Verder staat in het vonnis te lezen dat: “Iemand die vrijwillig alcohol nuttigt, ook in aanzienlijke hoeveelheden, blijft in principe verantwoordelijk voor de gevolgen van zijn of haar daden en gedrag, ook voor zichzelf. Ook wanneer een persoon zich overvloedig aan alcoholgebruik overgeeft, en zijn of haar remmingen als gevolg daarvan in sterke mate wegvallen, betekent dit niet automatisch dat deze persoon op dat moment niet langer in staat zou zijn om op seksueel gebied zijn of haar vrije wil uit te drukken om zijn of haar seksueel zelfbeschikkingsrecht uit te oefenen. Dat iemand achteraf mogelijk spijt heeft of negatieve gevoelens ervaart door handelingen waarmee men eerder — op het moment dat men ze stelt — wél had ingestemd, vormt geen criterium om die handelingen als strafbaar te bestempelen.”

Dat is weer een heel andere benadering dan de gedachtengang die de rechtszaak uit dit topic hanteerde? Of vergis ik me nu?
Neen, je moet dat in de juiste context lezen.
In deze zaak was het woord tegen woord.
Er is een vrouw die claimt verkracht te zijn geweest maar er is geen enkel element dat dat kon aantonen.
Door die onzekerheid is hij vrijgesproken.

De rechtbank had twijfels bij de verklaring van het slachtoffer. Volgens de wet moet de persoon “laveloos dronken” zijn of in een diepe slaap verkeren, vooraleer er sprake kan zijn van verkrachting. In deze zaak was hiervoor geen bewijs, oordeelde de rechter.

In het vonnis wees de rechter er ook op dat de vrouw na de feiten nog duidelijke sms’en had gestuurd en nadien nog bij de jongen in bed kroop. Uit toxicologische testen bleek volgens de rechter dat de vrouw onder invloed was, maar dat er van dronkenschap geen sprake was. De rechter oordeelde op basis van deze elementen dat vrouw nog wist wat er gebeurde.

De rechter merkte in het vonnis ook op dat de vrouw op het moment van de feiten nog een relatie had en mogelijk spijt kreeg van wat gebeurde. In het vonnis wees de rechter ook ten slotte onder meer op de consistente verklaringen van de verdachte en dat er achteraf ook geen signalen aan vrienden waren door het slachtoffer.

Ale, hopelijk zijn er weer even veel verontwaardigde reacties en betogingen.
Hier ook wel eens benieuwd naar het vonnis eigenlijk, gaat dan nog over 9 jonge vrouwen.
Of moeten we deze keer geen voorbeeld meer stellen?

Hier ook wel eens benieuwd naar het vonnis eigenlijk, gaat dan nog over 9 jonge vrouwen.

Het vonnis is toch reeds uitgesproken? Vrijspraak.

Je kunt natuurlijk geen gerechterlijke uitspraak doen op basis van geloof. Er moeten bewijzen of bekentenissen zijn , en in geval van een mogelijke verkrachting is dat moeilijk te bewijzen.

Het grote verschil met de student geneeskunde is dat daar op camera is vastgelegd hoe het slachtoffer zodanig dronken was dat de rechtbank het bewezen achtte dat zij niet in staat was om toestemming te geven. De controverse daar lag dan ook eerder in het feit dat de rechter de verkrachting juridisch bewezen achtte, maar toch geen straf uitspraak. Het is in dit topic toen ook heel vaak aangehaald geweest hoe moeilijk het is om verkrachtingen te bewijzen, en dat blijkt helaas uit deze case in Gent. Geen camerabeelden, geen letsels, geen enkel fysiek bewijs. Dan is het woord tegen woord. Dan is het bijzonder moeilijk om iets juridisch te bewijzen, en geldt het (juridische) voordeel van de twijfel voor de beklaagde. Het feit dat het hier om 9 slachtoffers gaat, zou in principe er wel voor kunnen gezorgd hebben dat er toch een schuldigverklaring kwam, maar de slachtoffers hebben de (juridische) 'fout' gemaakt om contact met elkaar te hebben, waardoor er weer (juridische) twijfel kwam over hun getuigenissen. De mogelijkheid dat ze hun verhalen op elkaar afgestemd hebben is niet bewezen, maar opnieuw: voordeel van de twijfel gaat naar de beklaagde.

Ik zet hier bewust juridische een aantal keer tussen (), omdat de rechtbank heel duidelijk heeft gemaakt dat ze de getuigenissen van de vrouwen niet in twijfel trekt en hen gelooft, maar dat die juridisch niet volstaan om de beklaagden schuldig te verklaren. De feiten kunnen niet bewezen worden, en dat voelt heel erg onrechtvaardig voor slachtoffers en omgeving, en dat is het ook; maar mensen bestraffen bij twijfel over schuld, dat is niet de rechtstaat waar we naartoe willen, hoe onrechtvaardig het soms ook voelt en is.

En opnieuw, daar zit het grote verschil met de student geneeskunde. Daar was de rechtbank van oordeel dat er geen twijfel kon zijn over de feiten en dat de beklaagde juridisch schuldig was aan de feiten, maar sprak ze vervolgens geen straf uit. Het feit dat een bewezen verkrachting zonder straf bleef, dat deed (en doet) het bloed van velen koken. En mijn inziens nog altijd terecht. Deze case daarentegen toont vooral aan hoe moeilijk het is voor slachtoffers van verkrachting en seksueel misbruik om (juridisch) geloofd en erkend te worden, en om daders te bestraffen en te stoppen. Ons juridisch systeem verwacht van slachtoffers, die net zwaar getraumatiseerd zijn, dat ze toch de klaarheid van geest hebben om meteen (en dat wil zeggen, echt meteen) naar de politie en de dokter te gaan om klacht in te dienen en fysiek bewijs te verzamelen (bloedafname, foto's van kwetsuren, spermastalen, ...). En zelfs dan is het heel moeilijk om het gebrek aan toestemming te bewijzen. Je moet al bijna hopen dat je poepeloerezat was - want dat kan je in je bloed vaststellen -, want nuchter verkracht worden en je hebt er geen kwetsuren aan over gehouden? Veel geluk om het te bewijzen. Er zit daar ergens een systeemfout, maar geen idee hoe je die kan fixen zonder de fundamenten van ons rechtsysteem op te blazen.

Laatst bewerkt:
Past bij mijn aanvoelen alweer bij mijn gevoel dat justitie in dit land op vele vlakken veel te laks is. Als je al kijkt hoe moeilijk het is om tot een veroordeling voor verkrachting te komen en je besluit dan om iemand waarbij de rechtbank de feiten bewezen acht gewoonweg niet te straffen, tja. Waar zijn we dan mee bezig? Dan ga je het echt niet makkelijker maken voor vrouwen om naar voren te komen met gelijkaardige feiten.

Ik zeg dit met alle respect en begrip voor hoe onscherp de grens soms is wanneer mensen elkaar "het hof maken," trouwens. Die jongen had wat mij betreft ook geen leven lang in de cel moeten gaan zitten, maar nu komt die eigenlijk gewoon weg met verkrachting. Dat smaakt toch zuur bij mij.

Die jongen had wat mij betreft ook geen leven lang in de cel moeten gaan zitten, maar nu komt die eigenlijk gewoon weg met verkrachting. Dat smaakt toch zuur bij mij.
Hij heeft dan weer op een andere manier zijn straf gekregen. Doordat hij geen straf gekregen heeft in de rechtbank (wel schuldig bevonden), is de hetze begonnen. Hij is daarna publiekelijk aan de schandpaal genageld en heeft blijkbaar uiteindelijk zijn studies tot gynaecoloog niet afgewerkt (zeer waarschijnlijk zal deze zaak wel aan de oorzaak daarvan liggen).

De discussie is hier destijds uitgebreid gevoerd. Ik was zelf ook geen verdediger van de dader. Maar als je het vonnis leest, kan ik de uitspraak van de rechtbank nog wel enigszins begrijpen (dus wél schuldig, maar geen straf). Een verkrachting kan meerdere vormen aannemen. Dit is geen dader die zijn slachtoffer de bosjes intrekt. Dit is geen dader die bewust zijn slachtoffer drogeert met voorbedachte rade om er misbruik van te maken. In die zin is het niet heel onlogisch dat de rechtbank deze zaak anders beoordeelt en een andere strafmaat op legt.

En dan kom je natuurlijk in de bredere discussie over waarom en hoe je iemand moet straffen? Om de dader te laten boeten? Om hem weg te houden uit de maatschappij? Om hem tot andere inzichten te doen komen? Om... ?

Ik ben het ermee eens dat een zekere sanctie voor de dader wel van toepassing is. Wel is het ook wel belangrijk te vermelden dat de dader geen slechte intenties had bij de ontmoeting. Slachtoffer was zelf al dronken bij aankomst en werd door dader zelfs nog eerst begeleid naar kot waar er helaas niemand open deed. Moest hij haar gewoon meegenomen hebben naar zijn kot zonder meer had het gewoon een leuk verhaal geweest voor beide partijen.

Dat gezegd zijnde is de dader z'n leven helemaal overhoop gegooid. KUL heeft hem geweerd uit zijn opleiding, hij werd idd publiekelijk aan de schandpaal genageld met ieders mening erbij,... Ik denk persoonlijk dat dit sanctie genoeg is gezien hij geen enkele slechte intentie had bij de ontmoeting dus kan me wel vinden in de beslissing van die rechter

Standpunten mogen duidelijker verwoord worden.
Het is klassenjustitie en het stond nog letterlijk in het vonnis ook.
Was zijn naam Mohamed dan had hij het wel aan zijn been gehad.
Mohamed mag zijn baan als bewakingsagent bij G4S op zijn buik schrijven maar Mohamed is dan ook geen dokter dus dat is geen probleem.
Dat is verkeerd en geen enkele intentie veranderd daar iets aan.

En als ik dan op het nieuws hoor "ja maar hij mag komende 5 jaar geen feiten meer plegen of hij krijgt wel een straf".
Euhm, dat is wat ik de norm noem. Of is het tegenwoordig de norm dat je bij een eerste veroordeling opschorting krijgt? Want dat heb ik dan toch gemist.

Edit: Aangezien er commentaar op komt.
Blijkbaar was dit onduidelijk maar in deze zaak is het hete ijzer het uittreksel van het strafregister. Er zijn een aantal beroepen waar men verplicht is om een uittreksel van het strafregister te vragen. Het grote probleem van deze student is het uittreksel van het strafregister voor het werken met minderjarigen.
Zedenfeiten (ook al is het niet met minderjarige) = fucked.
Ik probeerde de vergelijking te maken met iemand met meer vooroordelen in onze samenleving (toevallig alochtoon maar dat eendere welke bevolkingsgroep kunnen zijn) in een functie waarin een uittreksel van het strafregister ook bepalend is bij aanwerving.
Ik ben van mening dat de indruk van de ideale schoonzoon u geen gunstigere uitkomsten zou mogen geven.

Laatst bewerkt:
Het is klassenjustitie en het stond nog letterlijk in het vonnis ook.
Was zijn naam Mohamed dan had hij het wel aan zijn been gehad.
Mohamed mag zijn baan als bewakingsagent bij G4S op zijn buik schrijven maar Mohamed is dan ook geen dokter dus dat is geen probleem.
Dat is verkeerd en geen enkele intentie veranderd daar iets aan.

En als ik dan op het nieuws hoor "ja maar hij mag komende 5 jaar geen feiten meer plegen of hij krijgt wel een straf".
Euhm, dat is wat ik de norm noem. Of is het tegenwoordig de norm dat je bij een eerste veroordeling opschorting krijgt? Want dat heb ik dan toch gemist.
Justitie heeft in zijn vonnis zelf voor mij de ongelukkige formulering gedaan waaruit je klassenjustitie kunt afleiden en het gevoel hebben dat iemand van andere afkomst/ ander beroep zwaarder gestraft zou worden.

Als ik mij niet vergis is deze zaak een toepassing van de verstrenging van het strafwetboek over verkrachting. Vroeger zou dit volgens mij zelf geen zaak zijn geweest.

Ben ik verkeerd in mijn zienswijze dat die jongen dacht de nacht van zijn leven te hebben, jonge meisje in nood tegengekomen, begeleid naar huis, onderweg gekust, uit noodzaak meegenomen naar zijn kot en op het moment zelf ook gedronken te hebben/ te weinig besef hebben dat ze geen instemming kon geven/ geen signalen gekregen dat ze geen sex wou? Ik denk dat er in het verleden veel soortgelijke situaties zijn geweest.

Ik ben blij en het blijft terecht dat dit soort feiten strafrechtelijk vervolgd worden, maar ook dat hij geen straf krijgt. Zeker gezien zijn schuldinzicht.

Ben ik verkeerd in mijn zienswijze dat die jongen dacht de nacht van zijn leven te hebben, jonge meisje in nood tegengekomen, begeleid naar huis, onderweg gekust, uit noodzaak meegenomen naar zijn kot en op het moment zelf ook gedronken te hebben/ te weinig besef hebben dat ze geen instemming kon geven/ geen signalen gekregen dat ze geen sex wou? Ik denk dat er in het verleden veel soortgelijke situaties zijn geweest.

Ik ben blij en het blijft terecht dat dit soort feiten strafrechtelijk vervolgd worden, maar ook dat hij geen straf krijgt. Zeker gezien zijn schuldinzicht.
Maar er staat toch niet in het vonnis dat hij zelf ook dermate "toegetakeld" was dat hij niet meer kon weten wat hij deed? Volgens de rechtbank was hij nog wel in staat om dat in te schatten, en zelf heeft hij het ook niet als verdediging ingeroepen, dat hij te dronken zou geweest zijn. Dus hij had dat besef toch wel moeten hebben?

Ik wil hem echt niet verslijten als roofdier of iets van die aard, maar er zijn genoeg mensen die door onwetendheid of een verkeerde inschatting van situaties voor de rechtbank moeten komen en wel gestraft worden. Schuldinzicht is belangrijk, maar de rechtbank komt hier tot de conclusie "verkrachting" (een van de zwaarste dingen die je een ander persoon kan aandoen) en besluit dan om niet te straffen. Dat wringt heel hard, ook al weet ik ook wel dat dit van een heel andere aard is dan iemand die in de bosjes een jogger opwacht bijvoorbeeld.

Nu ja, als iedereen er zich mee kan verzoenen is het wel goed zo voor de betrokken partijen in deze zaak, maar of het een goede zaak is voor al die vrouwen die twijfelen om aangifte te doen en/of door het hele gerechtelijke proces te gaan, dat is een andere zaak. Vandaar dus dat ik het wat moeilijk vind. Schuldig bevonden worden aan verkrachting (ook al is het nu een bredere definitie) en dan geen straf krijgen, tja. Wat moet er dan nog gebeuren vooraleer een dader effectief gestraft wordt, als zelfs een veroordeling al niet voldoende is?

Maar er staat toch niet in het vonnis dat hij zelf ook dermate "toegetakeld" was dat hij niet meer kon weten wat hij deed? Volgens de rechtbank was hij nog wel in staat om dat in te schatten, en zelf heeft hij het ook niet als verdediging ingeroepen, dat hij te dronken zou geweest zijn. Dus hij had dat besef toch wel moeten hebben?

Ik wil hem echt niet verslijten als roofdier of iets van die aard, maar er zijn genoeg mensen die door onwetendheid of een verkeerde inschatting van situaties voor de rechtbank moeten komen en wel gestraft worden. Schuldinzicht is belangrijk, maar de rechtbank komt hier tot de conclusie "verkrachting" (een van de zwaarste dingen die je een ander persoon kan aandoen) en besluit dan om niet te straffen. Dat wringt heel hard, ook al weet ik ook wel dat dit van een heel andere aard is dan iemand die in de bosjes een jogger opwacht bijvoorbeeld.

Nu ja, als iedereen er zich mee kan verzoenen is het wel goed zo voor de betrokken partijen in deze zaak, maar of het een goede zaak is voor al die vrouwen die twijfelen om aangifte te doen en/of door het hele gerechtelijke proces te gaan, dat is een andere zaak. Vandaar dus dat ik het wat moeilijk vind. Schuldig bevonden worden aan verkrachting (ook al is het nu een bredere definitie) en dan geen straf krijgen, tja. Wat moet er dan nog gebeuren vooraleer een dader effectief gestraft wordt, als zelfs een veroordeling al niet voldoende is?
De zwaarte ligt inderdaad in de term verkrachting. Want het beeld van een verkrachter is nog altijd iemand die zich opdringt aan een ander en haar seksueel misbruikt.

En dat is deze dader niet. Ik blijf in mijn eigen denken vastzitten dat hij een verkeerde inschattingsfout heeft gemaakt, met zeer zware gevolgen.

Dit is iemand die ondertussen zijn les heeft geleerd, waarom hem dan straffen? Los van het feit dat hij publiekelijk door het slijk is gehaald.

Dit is iemand die ondertussen zijn les heeft geleerd, waarom hem dan straffen? Los van het feit dat hij publiekelijk door het slijk is gehaald.
Omdat -voor mij persoonlijk- een straf meerdere componenten zou moeten hebben. Er is inderdaad de factor "is hij/zij (nog) een gevaar voor de samenleving" en bijvoorbeeld ook "is er schuldbesef" etc. Maar ik vind dat straffen ook ontradend moeten werken. Als je bijvoorbeeld (theoretisch voorbeeld) elke dronken bestuurder bij de eerste keer dat die tegen de lamp loopt een opschorting geeft, dan heb je eigenlijk een situatie gemaakt waarin dronken rijden getolereerd wordt, want niemand heeft nog angst voor "de gevolgen" wanneer ze dronken rijden.

Dat bovenstaande is een extreem en fictief voorbeeld, maar ik vind het gewoon enorm wringen in deze. Verkrachting is sowieso al iets wat heel erg moeilijk kan bewezen worden in een rechtbank. Er zijn enorm veel vrouwen (en mannen ook) die aangifte doen en daar al hun moed voor bij elkaar moeten rapen om dan na een zware periode te moeten concluderen dat er niets van gaat komen wegens niet genoeg bewijs.

En nu wordt er eens iemand schuldig bevonden aan verkrachting, wat dus wil zeggen dat de bewijslast heel erg duidelijk was en dat de rechtbank overtuigd is dat er een verkrachting heeft plaatsgevonden en krijgt die dader dan geen straf. Hoe straalt dat af op die talloze slachtoffers van gelijkaardige feiten? En dat in een land waar justitie schijnbaar (ik ben geen jurist, ik heb het puur over hoe het in mijn optiek overkomt) al zo veel gunsten verleent aan daders van zedenfeiten (zie bijvoorbeeld Julie van Espen). Er zijn inderdaad gradaties in verkrachting, dat weet ik zeer goed, maar verkrachting blijft wel verkrachting en een misdaad.

Nu goed, ik snap jouw mening ook wel natuurlijk. Wederom: ik zou die man ook geen jaren lang in de cel willen zien. Maar niks van straf, dat zal blijven wringen.

Terug
Bovenaan