The Wheel of Time

The Wheel of Time

Slechte review weer.

Ik heb alleen maar het begint van de review gelezen maar het is wel weer duidelijk dat het iemand betreft die weinig voeling heeft met het genre.
"Tolken meets Game of Thrones" 😂
Ik vind de "Lord of The Rings" of "Game of Thrones" maatstaaf zo simplistisch en saai. Zeker omdat de latere seizoenen van Game of Thrones niet meer zo goed waren en het laatste seizoen was gewoon slecht.

Net de afleveringen gezien. Ik vond het zeer goed maar het einde.... Leek me een vreemde plaats om te stoppen.

Ik veronderstel dat ze de paarden niet meenemen omdat het zonder de paarden het filmen gemakkelijker zal geweest zijn. 🤔

Slechte review weer.

Tja, iemand die al vol vooroordelen zat na het niet eens uitlezen van het eerste boek en duidelijk een die-hard GoT fan is. En dan overgoten met het cliché "ik ben een reviewer dus ofwel vind ik iets het slechtste op aarde of het beste ooit".

Slechte review weer.
Who cares? Wheel of Time heeft altijd al grote voor en tegenstanders gehad, gewoon al omdat het niet default fantasy is.

De hele Mat verhaallijn stel ik me echt wel vragen bij, zeker omdat hij zo belangrijk zou moeten zijn in seizoen 2.

Who cares? Ik vind het wel interessant om te lezen wat niet-boeklezers van de serie vinden, vooral omdat ik het zelf niet altijd even goed vind en vermoed dat ik andere dingen ook vaker met de mantel der liefde bedek.

Who cares? Ik vind het wel interessant om te lezen wat niet-boeklezers van de serie vinden, vooral omdat ik het zelf niet altijd even goed vind en vermoed dat ik andere dingen ook vaker met de mantel der liefde bedek.
Jah ok, maar iemand die dat als eerste regel neemt ga ik niet serieus nemen als objectief zijnde.

Ik had misschien niet aan een reread mogen beginnen tezelfdertijd als deze tv-adaptatie, maar de veranderingen beginnen mij echt tegen te steken nu.

Heel veel screentime aan zaken die ze nieuw hebben uitgevonden, nauwelijks screentime voor de main cast uit de boeken en de aanpassingen aan het plot beginnen er voor te zorgen dat de verhaallijnen langs alle kanten beginnen te rommelen. Maar het ergste vind ik dat er zo veel tijd gaat naar de (niet in de boeken voorkomende) karakterontwikkeling van Moiraine, terwijl het grotere plot er wordt doorgejaagd, zonder enige uitleg.

Dat ze er iets helemaal anders van aan het maken zijn ten opzichte van de boeken is één ding, maar ik kan me niet inbeelden dat je als nieuwkomer tot de wereld van Wheel of Time wordt meegezogen in het grotere verhaal.

Ik vond de eerste vier afleveringen best goed en hoopvol naar de toekomst, maar de laatste twee doen mij vermoeden dat mijn vrees dat een tv-adaptatie of verfilming deze reeks nooit eer aan kan doen aan het uitkomen is. Maar als ik zie wat ze (aanvankelijk) met GoT hebben gedaan, of zelfs voorlopig met The Witcher, dan bloedt mijn fanhart toch.

wat verschoten van de relatie tussen M en S. Dat zal iets zijn uit de prequel boek, denk ik.

Hoh. Ze worden omschreven als "pillow friends", wat duidt op't feit dat ze elkaars bed deelden. Maar ik heb dat in de context zelf altijd, of toch bij hun twee, altijd geïnterpreteerd als "best friends with benefits". En dat was ook enkel ten tijde dat ze Novices/Accepted waren. Heel die scene waarbij Moiraine een soort portal opent naar een hut in Tear om de liefde te bedrijven met Siuan is compleet gefabriceerd voor de tv-adaptatie. Daar wordt zelfs niet naar gealludeerd in de boeken. Noch naar de liefde, noch naar die portal. Ze zijn hartsvriendinnen, en van elkaar de enige persoon in heel de wereld die ze volledig vertrouwen. Maar geen geliefden (al dan niet meer). Ze vinden later in de boeken overigens allebei de liefde in een ouwe (relatief voor Aes Sedai natuurlijk) vent :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik had misschien niet aan een reread mogen beginnen tezelfdertijd als deze tv-adaptatie, maar de veranderingen beginnen mij echt tegen te steken nu.

Heel veel screentime aan zaken die ze nieuw hebben uitgevonden, nauwelijks screentime voor de main cast uit de boeken en de aanpassingen aan het plot beginnen er voor te zorgen dat de verhaallijnen langs alle kanten beginnen te rommelen. Maar het ergste vind ik dat er zo veel tijd gaat naar de (niet in de boeken voorkomende) karakterontwikkeling van Moiraine, terwijl het grotere plot er wordt doorgejaagd, zonder enige uitleg.

Dat ze er iets helemaal anders van aan het maken zijn ten opzichte van de boeken is één ding, maar ik kan me niet inbeelden dat je als nieuwkomer tot de wereld van Wheel of Time wordt meegezogen in het grotere verhaal.

Ik vond de eerste vier afleveringen best goed en hoopvol naar de toekomst, maar de laatste twee doen mij vermoeden dat mijn vrees dat een tv-adaptatie of verfilming deze reeks nooit eer aan kan doen aan het uitkomen is. Maar als ik zie wat ze (aanvankelijk) met GoT hebben gedaan, of zelfs voorlopig met The Witcher, dan bloedt mijn fanhart toch.
Ik had er al schrik voor omdat de grootste naam van de cast, Rosamund Pike, de rol van Moiraine had dat ze alles rond haar gingen laten draaien. Ook in het promotiemateriaal zie je dat zij altijd front and centre is.
Dan vond ik de aanpak in de GOT adaptatie beter, met Sean Bean als de grote naam, maar niet als "hoofdpersonage".

Ik had er al schrik voor omdat de grootste naam van de cast, Rosamund Pike, de rol van Moiraine had dat ze alles rond haar gingen laten draaien. Ook in het promotiemateriaal zie je dat zij altijd front and centre is.
Dan vond ik de aanpak in de GOT adaptatie beter, met Sean Bean als de grote naam, maar niet als "hoofdpersonage".
Goh, in het eerste seizoen was Eddard toch het hoofdpersonage. Na S1 valt het "hoofd" natuurlijk weg. :unsure:

Op zich geen probleem mee dat ze het meer centreren rond haar, maar het gaat nu echt ten koste van de karakterontwikkeling van de rest en van het algemene verhaal. Zelfs de "wie is de Dragon" is nauwelijks een thema. Of toch waarom we daarom zouden moeten geven.

Het gaat mij allemaal wat snel vind ik.

Voor de rest is de serie genietbaar. Heb nog niet de gedachte gehad van ik kijk de volgende afleveringen niet. Want man dit is saai.

4 nieuwe werelden/locaties, waarvan 1'tje vermeld werd in episode 6.

Moeilijk om te raden dan, want ik zou sowieso de Aiel Woestijn en Seanchan gokken, maar beiden zijn vermeld geweest (al werd Seanchan niet bij naam genoemd, eerder als "verdwijnende schepen in het Westen").

Als ik moet gokken:

1- The Eye of the World / The Blight / Shienar. Het doel van de trip van de 5 + Moiraine.
2- Worden The Ways als aparte locatie bezien? Zoja, dan kan dat de tweede van 4 nieuwe locaties zijn.
3- Seanchan, ik vermoed dat ze op TV wel wat introductie krijgen en niet als mysterie gebruikt worden zoals in de boeken gezien men te weinig tijd heeft om dat uit te werken.
4- Aiel Woestenij.

Twijfelgeval: Flashback naar Lews Therin & co, ook omdat er gesproken wordt over "new concepts of time".

Geen boekenlezer hier en de serie valt best mee al moet ik zeggen dat ik weinig voeling heb met de personages en ben hun namen de week erna al terug vergeten, de enige die bijblijft is Lograine.
En blijkbaar mogen de mannen niet channelen of dit wordt afgestraft door de Sedai ?

Geen boekenlezer hier en de serie valt best mee al moet ik zeggen dat ik weinig voeling heb met de personages en ben hun namen de week erna al terug vergeten, de enige die bijblijft is Lograine.
En blijkbaar mogen de mannen niet channelen of dit wordt afgestraft door de Sedai ?

Lograine... Dat is nu net geen personage :biglaugh: Bedoel je Logain (die man die ook The Professor speelt in Case de Papel) of Moiraine (het vrouwelijke hoofdpersonage)?

Je laatste zin klopt, en toont ook gelijk aan dat er effectief een probleem is met de story-telling en pacesetting. Er wordt gewoon te weinig tijd genomen om de basic concepten uit te leggen. Dus ja, mannen mogen niet channelen omdat ze daardoor gek worden. Ze worden gek als gevolg van de Taint die de Dark One op de Power (waarmee gechanneled wordt) heeft gelegd, duizenden jaren terug met de vorige Draak. Die Draak wou de Dark One uitschakelen, dat is niet gelukt (enkel gevangen gezet) en als tegenprestatie heeft de Dark One de mannelijke kant van de Power gecorrumpeerd. Nu wordt elke man die geleid (channelen) langzaamaan gek, en een gevaar voor iedereen rondom hem want een gekke man gebruikt die Power om anderen te dwingen of te vernietigen. Daarom proberen de Rode Aes Sedai alle mannen die channelen op te snorren en uit te schakelen voor ze een gevaar vormen voor de maatschappij.
Dit is in de huidige setting problematisch, omdat de Dragon Reborn een man kan zijn. En de Dragon Reborn kan channelen.

Ik vind Logain inderdaad zeer goed neergezet door die acteur. Voor de rest what @Sir.Killalot said.

Jongens kan iemand mij nu uitleggen hoe de Dragon ook vrouwelijk kan zijn? Is dit zuiver deel van de show?

Ik vind Logain inderdaad zeer goed neergezet door die acteur. Voor de rest what @Sir.Killalot said.

Jongens kan iemand mij nu uitleggen hoe de Dragon ook vrouwelijk kan zijn? Is dit zuiver deel van de show?

De reïncarnaties zijn nooit zo in detail uitgewerkt. Het is me bijvoorbeeld niet duidelijk of een man altijd herboren wordt als een man en een vrouw als een vrouw. Een aantal bekenden zoals Birgitte en Gaidal Cain lijken in elk geval altijd terug te komen als respectievelijk vrouw en man.

Nu, het is een kolossale fout geweest om te doen alsof een vrouw ook de Dragon kon zijn. Het verhaal houdt gewoon geen steek zo. Heel de reden waarom de Dragon zo gevreesd is, is omdat die helemaal kierewiet is geworden van de taint op de mannelijke helft van de One Power en in zijn hysterie de wereld verwoest heeft. Dat aspect valt helemaal weg bij een vrouwelijke Dragon.

Het idee is dat na 3000 jaar de voorspellingen niet zuiver zijn doorgekomen. Hebben ze deze aflevering naar verwezen door te zeggen dat ze al 100'den keren zijn vertaald door verschillende Aes Sedai.

Op zich niet zo'n slechte insteek om het spannend te houden voor niet-boeklezers. Mijn vrouw was alvast helemaal mee dat het Nynaeve was. Maar het is dus 100% in de show. De voorspelling van Gitara Sedai was nogal duidelijk over het gender, maar daar specifiëren ze niet over in de show.

Terug
Bovenaan