Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ge moet dat gewoon zien als een nieuwe vertelling van wot en niet vergelijken met de boeken.
" te krijgen en "niet vergelijken met de boeken", is een beetje jammer en nefast voor een leuke discussie.To be fair ken ik weinig adaptaties van boeken waar de diepgang de mensen met achtergrondkennis echt tevreden maakt. Het is ook (spijtig genoeg misschien) een commercieel product. Als iemand die de boeken nog niet gelezen heeft "mis" ik eigenlijk weinig diepgang. Die van The Witcher heb ik wel gelezen en daar vallen die dingen mij dan wél op.Ik heb de boeken gelezen en dit was een serie waar ik wekelijks naar uitkeek, tot de laatste aflevering.
Ik zie een heel rijke wereld waar heel veel diepgang in mogelijk is, maar de schrijvers falen compleet op dat vlak. Waar er wat diepgang is van personages krijgt het amper tijd. Maar het ergste falen is ontbrekende diepgang omtrent de magie, hoe het reïncarneren werkt, wat de relevantie daarvan is.
Is echt jammer. The Witcher s2 was sterker, maar had toch ook gelijkaardige problemen van personages die uitgehold werden en zaken die enorm versimpeld worden.
Gaat men nu elke verfilming/serie gebaseerd op boeken of ander compleet beginnen uithollen voor... wat?
Ik begin al serieus te vrezen voor Lord of the rings.
Zo lees ik het ook.Ik heb net dat volledig interview met Rafe gelezen en het deel over Perijn/Egwene interpreteer ik toch lichtjes anders:
Hij haalt aan dat ze wel degelijk gaan gaan met Gawyn en Faile, maar dat ze idd de aanwezige relaties wat "milken".
Ge had in de laatste ep ook dat deel van "Are we allright" van Egwene naar Perijn.
Er zal dus wel nog "iets" komen, maar ik denk dat we niet te veel schrik moeten hebben dat de conclusie anders gaat zijn.
en dan nog niet eens in de hoofdstad van Shienar..
Hoh, zeer complex. Het heeft meer verhaallijnen dan een ASOIAF, maar het is ook geen Malazan. Ik ben nu bezig aan een reread (nu in boek 4), en zeker de eerste drie boeken kan je toch echt wel redelijk rechtlijnig vertalen naar het scherm volgens mij. Het is pas later dat de personages allemaal verschillende paden beginnen te bewandelen, paden die op zichzelf een volledige tv-adaptatie zouden kunnen krijgen. Ik snap dat ze zeker daar zware keuzes zouden hebben moeten maken (suggestie:The Wheel of Time is nu wel een zeer complex verhaal om naar het scherm voor mainstream consumptie te vertalen. Ik snap eigenlijk niet waarom nog niemand op de First Law wereld van Abercrombie is gesprongen, dat is gewoon gemaakt voor TV.

Ik heb de reeks nog niet gezien dus daar kan ik me moeilijk over uitspreken, maar de schrijfstijl van Jordan leent zich toch minder goed tot het grote scherm. Zijn proza is sterk beschrijvend en leunt erg vaak op interne monologen waardoor je je als lezer in het hoofd van de personages waant. Zeker bij personages als Mat waarbij zijn gedachten en zijn woorden vaak het omgekeerde zijn van elkaar lijkt me dat een probleem. Dat bedoelde ik eerder met complexiteit, beetje slecht verwoord van mij.Hoh, zeer complex. Het heeft meer verhaallijnen dan een ASOIAF, maar het is ook geen Malazan. Ik ben nu bezig aan een reread (nu in boek 4), en zeker de eerste drie boeken kan je toch echt wel redelijk rechtlijnig vertalen naar het scherm volgens mij. Het is pas later dat de personages allemaal verschillende paden beginnen te bewandelen, paden die op zichzelf een volledige tv-adaptatie zouden kunnen krijgen. Ik snap dat ze zeker daar zware keuzes zouden hebben moeten maken (suggestie:), maar bij de eerste drie boeken zie ik echt die nood niet. Het voelt voor mij toch steeds meer aan als een screenwriter die, ondanks (of misschien net omwille van) zijn fandom van de boeken, teveel zijn eigen stempel heeft willen drukken op het verhaal en die de controle over zijn creatie is kwijtgeraakt.Perrin en de Shaido Aiel
In een reeks als Wheel of Time waar quasi elk detail belangrijk is, is het wijzigen van zelfs kleine zaken aan het verhaal al gevaarlijk. Butterfly effect en zo. Maar de wijzigingen die Rafe heeft gedaan, komen neer op een quasi volledige rewrite. En dan heeft hij écht niet het schrijverstalent van een Jordan of Sanderson of het equivalent daarvan in de screenwriterwereld om dat tot een goed einde te brengen. Enfin, hij is er zelfs in geslaagd om daarin grandioos te falen bij boek 1, wat allicht het makkelijkste boek was om te verfilmen.
The Wheel of Time is nu wel een zeer complex verhaal om naar het scherm voor mainstream consumptie te vertalen. Ik snap eigenlijk niet waarom nog niemand op de First Law wereld van Abercrombie is gesprongen, dat is gewoon gemaakt voor TV.
Ik heb de reeks nog niet gezien dus daar kan ik me moeilijk over uitspreken, maar de schrijfstijl van Jordan leent zich toch minder goed tot het grote scherm. Zijn proza is sterk beschrijvend en leunt erg vaak op interne monologen waardoor je je als lezer in het hoofd van de personages waant. Zeker bij personages als Mat waarbij zijn gedachten en zijn woorden vaak het omgekeerde zijn van elkaar lijkt me dat een probleem. Dat bedoelde ik eerder met complexiteit, beetje slecht verwoord van mij.
Qua plot heb je uiteraard wel gelijk, dat is in de eerste drie boeken eigenlijk vrij simpel. Er is een duidelijk doel (Tar Valon/Hoorn/Callandor) waarna de groep zich opsplitst en op het einde komen alle aparte verhaallijnen weer samen.
. De interne monologen heb je wel gelijk in, maar dat lijkt me ook niet onoverkomelijk. Vereist natuurlijk wel stukken meer focus op character building van de juiste personages.Dat snap ik maar zijn bv. Shadow and Bone of The Expanse wel zo'n populaire boekenreeksen dan?Vermoedelijk omdat het gewoon nog niet populair en bekend genoeg is bij het grote publiek. Ook zijn Comic adaptation is reeds stopgezet geweest in het verleden wegens commercieel geen succes. "First Law" heeft uiteindelijk "maar" een paar miljoen examplaren verkocht gehad, vergeleken met de bijna 100 miljoen die Wheel of Time er heeft bv.
Is de reden waarom hij heel de tijd zo depressief rondloopt. Enfin, gaandeweg verandert dat dan wel in depressief zijn omdat Egwene het lief is van Rand.Nog even de eerste episode herbekeken. Perrin vermoordt zijn vrouw, en dat is een van de grootste wijzigingen tegenover de boeken. Maar is daar uiteindelijk iets mee gedaan? Heeft die daad zijn verdere verhaallijn beinvloedt doorheen de 7 volgende episodes? Machin Shin zegt er een paar dingen over, maar voor de rest?
Benieuwd of ik het gewoon vergeten ben, of dat de schrijvers het vergeten zijn.