The Wheel of Time

The Wheel of Time

Ben de hele ochtend wat aan het bijlezen op Reddit, en ben op volgende informatie gestoten wat we in gedachten moeten houden eer we te negatief zijn over de aflevering en de serie:

- Tijdens het filmen van de laatste afleveringen, was er een verplichte break wegens covid in de regio. Na die break is Barney Harris niet meer komen opdagen, met als gevolg dat een aantal scenes snel snel herschreven moesten worden. Inclusief de Padan Fain-scene met Perrin, dat was normaal voor Mat. Perrin zou iets anders te doen hebben, maar ten gevolge van BH moest dat dus allemaal last minute herschreven worden.
- Ten gevolge van die covid uitbraak in de regio konden alle Trolloc Suit acteurs niet meer meedoen in de finale. Dus die hele battle scene die er vrij goedkoop uitziet, is omdat de geplande suits en acteurs niet meer mochten deelnemen.
- En ook omwille van de covid uitbraken tijdens het filmen, verloren ze toegang tot bepaalde regio's waarvan eentje gebruikt zou worden voor de Blight. Dus het goedkope aspect ervan, is wederom een gevolg van een onvoorziene omstandigheid met de Covid-situatie.

Dit verklaart nog altijd niet enkele slechte dingen in de laatste episode (Lan die Nynaeve nodig heeft om hem te vertellen hoe hij Moiraine kan terugvinden, Egwene die Nynaeve uit de dood Heelt, Agelmar die sterft) maar brengt toch een hoop verzachtende omstandigheden naar voren.

Ik ga het over enkele weken nog eens helemaal opnieuw bekijken zonder speciale verwachtingen en proberen de show los te koppelen van de boeken, wat me in eerste instantie niet lukte. Ik ben alleszins weer ietsje optimistischer voor seizoen 2 met een nieuwe Mat en minder (hopelijk) covid impact.

Ge moet dat gewoon zien als een nieuwe vertelling van wot en niet vergelijken met de boeken.

Dat vind ik echt zo'n vreemde opmerking eigenlijk. Het is letterlijk maandenlang aangekondigd als de verfilming van de boeken, en nu plots moeten we het helemaal los schakelen van de boeken en mogen we het niet met de boeken vergelijken.

Komt op mij eerder over als "aub geen kritiek, gewoon kijken". Toch een iets te gemakkelijke uitvlucht, niet elke verandering was goed en daar mag nog altijd kritiek op komen, toch?

Tot dusver geven de meeste boekenlezers die teleurgesteld zijn in deze thread vrij onderbouwde posts met argumenten. Om dan enkel van jou ":ROFLMAO:" te krijgen en "niet vergelijken met de boeken", is een beetje jammer en nefast voor een leuke discussie.

Ik heb de boeken gelezen en dit was een serie waar ik wekelijks naar uitkeek, tot de laatste aflevering.
Ik zie een heel rijke wereld waar heel veel diepgang in mogelijk is, maar de schrijvers falen compleet op dat vlak. Waar er wat diepgang is van personages krijgt het amper tijd. Maar het ergste falen is ontbrekende diepgang omtrent de magie, hoe het reïncarneren werkt, wat de relevantie daarvan is.

Is echt jammer. The Witcher s2 was sterker, maar had toch ook gelijkaardige problemen van personages die uitgehold werden en zaken die enorm versimpeld worden.

Gaat men nu elke verfilming/serie gebaseerd op boeken of ander compleet beginnen uithollen voor... wat?
Ik begin al serieus te vrezen voor Lord of the rings.
To be fair ken ik weinig adaptaties van boeken waar de diepgang de mensen met achtergrondkennis echt tevreden maakt. Het is ook (spijtig genoeg misschien) een commercieel product. Als iemand die de boeken nog niet gelezen heeft "mis" ik eigenlijk weinig diepgang. Die van The Witcher heb ik wel gelezen en daar vallen die dingen mij dan wél op.

Wat niet wil zeggen dat ik alle zaken nu zo geslaagd vind, ik vond het om een seizoensfinale te zijn ook maar redelijk "meh".

Ik heb net dat volledig interview met Rafe gelezen en het deel over Perijn/Egwene interpreteer ik toch lichtjes anders:

Hij haalt aan dat ze wel degelijk gaan gaan met Gawyn en Faile, maar dat ze idd de aanwezige relaties wat "milken".
Ge had in de laatste ep ook dat deel van "Are we allright" van Egwene naar Perijn.
Er zal dus wel nog "iets" komen, maar ik denk dat we niet te veel schrik moeten hebben dat de conclusie anders gaat zijn.

En hij bevestigt ivm Mat ook dat

het Tar Valon was en niet Shadar Logoth. Half logisch, half niet. Hij weet van de dolk in Tar Valon, maar eigenlijk zou hij moeten "voelen" dat die dolk niet daar is. Maar laten we dat voorlopig maar even steken op last minute changes owv COVID.

Ik heb net dat volledig interview met Rafe gelezen en het deel over Perijn/Egwene interpreteer ik toch lichtjes anders:

Hij haalt aan dat ze wel degelijk gaan gaan met Gawyn en Faile, maar dat ze idd de aanwezige relaties wat "milken".
Ge had in de laatste ep ook dat deel van "Are we allright" van Egwene naar Perijn.
Er zal dus wel nog "iets" komen, maar ik denk dat we niet te veel schrik moeten hebben dat de conclusie anders gaat zijn.
Zo lees ik het ook.

Ja, dit was een heel moeilijke aflevering voor mij en ik probeerde positief te blijven.

The Horn of Valere die ff casual onder een troontje zit :rofl:en dan nog niet eens in de hoofdstad van Shienar..

Soit er was heel veel slecht. Maar echt héél slecht en om positief te blijven ga ik het over de goeie dingen hebben.
  • De acteur van Ishmael beviel me wel. Lekkere vibe.
  • Age of Legends was netjes afgebeeld, echte toekomst vibe
  • De Seanchan hun entréé was ook gaaf.
Dat was het :unsure:

Ergens snap ik dat The Eye of The World moeilijk in beeld te brengen is, maar het kon wel beter. Ik had ook gehoopt op de proloog in beeld te zien toen ik Lews Therin zag.

één van de zaken wat boeken zoals Dune, WoT, Malazan en noem maar op zo populair maakt is hoeveel epic momenten je er in hebt, waar ik altijd letterlijk kippevel van kreeg.

Verfilmingen van LOTR en GoT zitten dan ook vol met epische momenten die ik bij de verfilming van WoT toch compleet mis, buiten de scene van Tigraine was er toch geen enkele epic moment?
De scenes met de healing acties van Egwene en Nynaeve waren imo platte kak.

Die Rafe Judkins vertelde in een interview dat ik las dat ...

... ze de "epic moments" een beetje verdeeld hebben onder de main cast omdat Rand die alles doet niet echt zou werken op tv, wat IMO, complete BS is. In de boeken is de rest van de main groep even nuttig en nodig. Er wordt door hen allemaal gevochten tegen de verschillende Forsaken. Mat vind de horn of Valere oa. Ook heel het effect van Rand die verschijnt in Tarwin's Gap en een heel trolloc leger uitschakelt voor de ogen van een hoop mensen waardoor iedereen hem legit begint te zien als de dragon is nu weg. Ik blijf erbij, ze hadden perfect het boek kunnen volgen, er ging geen minuut screentime meer nodig geweest zijn en het zou veel epischer geweest zijn. En als ze dan toch per sé een female empowerment momentje wilden konden ze perfect Nynaeve of Egwene laten meevechten met Rand tegen de Dark One of een extra forsaken laten doden.

Epic moments verdeeld onder de main cast? Ik vind dat er eigenlijk heel weinig epic moments te zien waren.

Perrin heeft geen epic moment gehad, tenzij die 5 seconden met zijn gele ogen en het praten met de wolf als een epic moment telt.
Mat heeft geen epic moment gehad, tenzij men die 5 seconden op de boerderij waar hij die Fade ziet als een epic moment telt.
Lan heeft geen epic moment gehad, hij had zelfs hulp nodig van Nynaeve om de vrouw te tracken door een bos waarmee hij al 20 jaar op pad is.
Egwene heeft wat mij betreft ook niet echt een epic moment gehad.

Rand heeft enkele (heel) licht epische momenten gekregen, maar uiteindelijk zijn het gewoon Nynaeve en Moiraine geweest die de meeste aandacht gekregen hebben. En een hoop karakters die in de boeken niet bestaan of weinig voorstellen (Stepin en Kairene, Amalisa).

Als je aan GoT denkt, dan heb je toch een pak meer epische momenten. Maar goed, die kregen natuurlijk 10 episodes per seizoen. Ongelooflijk dat Amazon er zoveel geld voor veil heeft om een nieuwe GoT te ontwikkelen, en het dan lichtjes verneuken omdat ze geen 10 episodes willen toewijden aan de serie die echt wel zoveel tijd nodig heeft.

En Rafe is, duidelijk, gewoon geen goede screen writer. Fijn dat hij zogezegd een grote fan is van de boeken, maar hij bewijst hier helaas voor ons dat hij absoluut niet de kwaliteiten heeft om op zijn eentje een boek naar een tv-serie te vertalen. Gecombineerd met de malchance van covid en een main cast lid die opstapt heb je dan gewoon de duurste middelmatige b-serie gemaakt.

Ik heb hier nu net de eerste drie afleveringen van Arcane gezien, gebaseerd op LoL godbetert, en daarin is meer character building geweest dan in 8 afleveringen van WoT. Pisnijdig word ik er van.

Edit: ik heb net de laatste aflevering gezien en het is toch echt een slechte grap. Tja. Ik zal mijn Prime abbo vernieuwen voor The Boys, maar het 2de seizoen van deze rommel bekijk ik niet meer.

Laatst bewerkt:
The Wheel of Time is nu wel een zeer complex verhaal om naar het scherm voor mainstream consumptie te vertalen. Ik snap eigenlijk niet waarom nog niemand op de First Law wereld van Abercrombie is gesprongen, dat is gewoon gemaakt voor TV.

The Wheel of Time is nu wel een zeer complex verhaal om naar het scherm voor mainstream consumptie te vertalen. Ik snap eigenlijk niet waarom nog niemand op de First Law wereld van Abercrombie is gesprongen, dat is gewoon gemaakt voor TV.
Hoh, zeer complex. Het heeft meer verhaallijnen dan een ASOIAF, maar het is ook geen Malazan. Ik ben nu bezig aan een reread (nu in boek 4), en zeker de eerste drie boeken kan je toch echt wel redelijk rechtlijnig vertalen naar het scherm volgens mij. Het is pas later dat de personages allemaal verschillende paden beginnen te bewandelen, paden die op zichzelf een volledige tv-adaptatie zouden kunnen krijgen. Ik snap dat ze zeker daar zware keuzes zouden hebben moeten maken (suggestie:
Perrin en de Shaido Aiel :unsure:
), maar bij de eerste drie boeken zie ik echt die nood niet. Het voelt voor mij toch steeds meer aan als een screenwriter die, ondanks (of misschien net omwille van) zijn fandom van de boeken, teveel zijn eigen stempel heeft willen drukken op het verhaal en die de controle over zijn creatie is kwijtgeraakt.

In een reeks als Wheel of Time waar quasi elk detail belangrijk is, is het wijzigen van zelfs kleine zaken aan het verhaal al gevaarlijk. Butterfly effect en zo. Maar de wijzigingen die Rafe heeft gedaan, komen neer op een quasi volledige rewrite. En dan heeft hij écht niet het schrijverstalent van een Jordan of Sanderson of het equivalent daarvan in de screenwriterwereld om dat tot een goed einde te brengen. Enfin, hij is er zelfs in geslaagd om daarin grandioos te falen bij boek 1, wat allicht het makkelijkste boek was om te verfilmen.

Hoh, zeer complex. Het heeft meer verhaallijnen dan een ASOIAF, maar het is ook geen Malazan. Ik ben nu bezig aan een reread (nu in boek 4), en zeker de eerste drie boeken kan je toch echt wel redelijk rechtlijnig vertalen naar het scherm volgens mij. Het is pas later dat de personages allemaal verschillende paden beginnen te bewandelen, paden die op zichzelf een volledige tv-adaptatie zouden kunnen krijgen. Ik snap dat ze zeker daar zware keuzes zouden hebben moeten maken (suggestie:
Perrin en de Shaido Aiel :unsure:
), maar bij de eerste drie boeken zie ik echt die nood niet. Het voelt voor mij toch steeds meer aan als een screenwriter die, ondanks (of misschien net omwille van) zijn fandom van de boeken, teveel zijn eigen stempel heeft willen drukken op het verhaal en die de controle over zijn creatie is kwijtgeraakt.

In een reeks als Wheel of Time waar quasi elk detail belangrijk is, is het wijzigen van zelfs kleine zaken aan het verhaal al gevaarlijk. Butterfly effect en zo. Maar de wijzigingen die Rafe heeft gedaan, komen neer op een quasi volledige rewrite. En dan heeft hij écht niet het schrijverstalent van een Jordan of Sanderson of het equivalent daarvan in de screenwriterwereld om dat tot een goed einde te brengen. Enfin, hij is er zelfs in geslaagd om daarin grandioos te falen bij boek 1, wat allicht het makkelijkste boek was om te verfilmen.
Ik heb de reeks nog niet gezien dus daar kan ik me moeilijk over uitspreken, maar de schrijfstijl van Jordan leent zich toch minder goed tot het grote scherm. Zijn proza is sterk beschrijvend en leunt erg vaak op interne monologen waardoor je je als lezer in het hoofd van de personages waant. Zeker bij personages als Mat waarbij zijn gedachten en zijn woorden vaak het omgekeerde zijn van elkaar lijkt me dat een probleem. Dat bedoelde ik eerder met complexiteit, beetje slecht verwoord van mij.

Qua plot heb je uiteraard wel gelijk, dat is in de eerste drie boeken eigenlijk vrij simpel. Er is een duidelijk doel (Tar Valon/Hoorn/Callandor) waarna de groep zich opsplitst en op het einde komen alle aparte verhaallijnen weer samen.

Vermoedelijk omdat het gewoon nog niet populair en bekend genoeg is bij het grote publiek. Ook zijn Comic adaptation is reeds stopgezet geweest in het verleden wegens commercieel geen succes. "First Law" heeft uiteindelijk "maar" een paar miljoen examplaren verkocht gehad, vergeleken met de bijna 100 miljoen die Wheel of Time er heeft bv.

Ik heb de reeks nog niet gezien dus daar kan ik me moeilijk over uitspreken, maar de schrijfstijl van Jordan leent zich toch minder goed tot het grote scherm. Zijn proza is sterk beschrijvend en leunt erg vaak op interne monologen waardoor je je als lezer in het hoofd van de personages waant. Zeker bij personages als Mat waarbij zijn gedachten en zijn woorden vaak het omgekeerde zijn van elkaar lijkt me dat een probleem. Dat bedoelde ik eerder met complexiteit, beetje slecht verwoord van mij.

Qua plot heb je uiteraard wel gelijk, dat is in de eerste drie boeken eigenlijk vrij simpel. Er is een duidelijk doel (Tar Valon/Hoorn/Callandor) waarna de groep zich opsplitst en op het einde komen alle aparte verhaallijnen weer samen.

De beschrijvingen zijn op zich geen probleem he. Bij LOTR was dat ook, denk dat 2/3de daar aardrijkskundige en historische beschrijvingen waren en 1/3de plot :unsure:. De interne monologen heb je wel gelijk in, maar dat lijkt me ook niet onoverkomelijk. Vereist natuurlijk wel stukken meer focus op character building van de juiste personages.

Ik heb het eerste seizoen ook net uitgezien dus durf nu deze thread maar eerst open klikken. Ik heb me duidelijk niet zo hard gestoord aan deze reeks als de mensen hier die de boeken gelezen hebben maar anderzijds ben ik ook nooit weggeblazen. Ik ga het 2e seizoen nog wel checken maar de verwachtingen zijn wel wat naar beneden bijgesteld.

Anderen hebben het ook reeds aangehaald maar idd de personages krijgen praktisch geen ruimte om te ademen. Ze zijn bijgevolg allemaal nogal 2 dimensionaal. Een rosse koppige zagevent, de goody two shoes griet, de wife killing blijtsmoel, smeagol/gollum corrupt guy en de "wijze griet" die op mandragon geilt. In het begin was ik nog benieuwd wie de draak zou zijn maar toen de reveal dan uiteindelijk kwam ging die imo volledig de mist in.

De echte reveal was dat zijn vader niet zijn echte vader was en ah ja zwaard met vogel op dus ja de rosse is den draak. huh?

Vermoedelijk omdat het gewoon nog niet populair en bekend genoeg is bij het grote publiek. Ook zijn Comic adaptation is reeds stopgezet geweest in het verleden wegens commercieel geen succes. "First Law" heeft uiteindelijk "maar" een paar miljoen examplaren verkocht gehad, vergeleken met de bijna 100 miljoen die Wheel of Time er heeft bv.
Dat snap ik maar zijn bv. Shadow and Bone of The Expanse wel zo'n populaire boekenreeksen dan?

Nog even de eerste episode herbekeken. Perrin vermoordt zijn vrouw, en dat is een van de grootste wijzigingen tegenover de boeken. Maar is daar uiteindelijk iets mee gedaan? Heeft die daad zijn verdere verhaallijn beinvloedt doorheen de 7 volgende episodes? Machin Shin zegt er een paar dingen over, maar voor de rest?

Benieuwd of ik het gewoon vergeten ben, of dat de schrijvers het vergeten zijn.

Nog even de eerste episode herbekeken. Perrin vermoordt zijn vrouw, en dat is een van de grootste wijzigingen tegenover de boeken. Maar is daar uiteindelijk iets mee gedaan? Heeft die daad zijn verdere verhaallijn beinvloedt doorheen de 7 volgende episodes? Machin Shin zegt er een paar dingen over, maar voor de rest?

Benieuwd of ik het gewoon vergeten ben, of dat de schrijvers het vergeten zijn.
Is de reden waarom hij heel de tijd zo depressief rondloopt. Enfin, gaandeweg verandert dat dan wel in depressief zijn omdat Egwene het lief is van Rand.

Terug
Bovenaan