Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

... of mensen kunnen andere ervaringen hebben?

Er is zeker tegenwoordig geen taboe meer om aan te geven dat het allemaal niet leuk is, die eerste periode. Of dat ge zelfs hoegenaamd geen roze wolk hebt. Ge moet echt niet ver zoeken om zo'n verhalen te lezen. (en echt, hoeveel volk hoort ge niet zeggen dat ze écht niet terug willen naar die babytijd, behalve voor een uur of 2?)
En ja, zelfs als ge een makkelijk kind hebt en een makkelijk herstel dan nog is die periode zwaar want ge zit 24/24 en 7/7 met de zorg van een klein hulpeloos wezen dat niets anders kan dan wenen om aan te geven dat er iets is. Dat neemt niet weg dat mensen dat niet als mooi en waardevol kunnen ervaren, zelfs op de moment zelf.

Voor mij was er gevoelsmatig ook een hemelsbreed verschil tussen die eerste en die tweede. Bij nr 2 heb ik mij nooit zo slecht gevoeld (toch niet in de kraamperiode, dat was rond zijn 1 jaar wel de hel :v) als bij nr1. Deels te maken met omstandigheden rond de geboorte maar ook deels met verwachtingen en ervaring.
Bij onze jongste (2e kind) was die beginperiode écht oprecht zalig. Het was/is ook een super makkelijk kind, weinig wenen, weinig last van de krampjes, etc. Hoe absurd het ook klinkt, ik genoot echt van die nachtelijke voedingen (om de 3u), simpelweg omdat ze zo makkelijk was en ik echt van haar kon genieten.

maar inderdaad, ik denk dat ervaring hier ook een grote factor is. Minder volgens het boekje willen doen, etc.

Ik had het extreem zwaar verwacht en uiteindelijk vond ik het allemaal nog wel meevallen na die week in het ziekenhuis waar ik 2u per nacht sliep. Het enige zware was mijn melkproductie die maar niet op gang kwam en een onverzadigbaar kind (die na 3weken al 900ml per 24u dronk). Wij hadden ook gewoon een kind dat na 7 weken al doorsliep van 22u tot 7u. Geen poetshulp, geen kraamhulp. Wel veel en duidelijke communicatie met mijn partner, hoor dat dat bij veel koppels wel anders is/was.

Al die verhalen die je hoort zijn gewoon leugens. Mensen hebben het heel moeilijk om toe te geven dat dat een kakperiode is waar je maanden/jaren van moet bekomen.
Ik vond het ook zalig om papa te zijn vanaf moment 1, dat is sindsdien niet gestopt. Kan mij gerust inbeelden dat dat voor iemand anders is en ik heb daar ook geen oordeel over, maar omgekeerd dan ook niet a.u.b 🤓

En wij hebben echt geen gemakkelijke baby gehad (zware bevalling, weinig slapen, niet neergelegd willen worden, wou enkel gedragen worden op een manier dat ze voor zich uit kon kijken, wou niet in de wandelwagen, veel huilen).

Tis niet dat het gemakkelijk was maar ik zie dat allesbehalve als een kutperiode, ik kijk daar met veel plezier op terug.

Relatie wel gesneuveld ondertussen maar dat zijn details!

Het is nu wel een artikel van begin dit jaar, maar ik stoot er nu pas op: https://www.standaard.be/cnt/dmf20240212_93418419

Die bedragen zijn toch wat bij de haren getrokken? Zelfs met fulltime crèche geven wij momenteel echt geen 1139 euro per maand uit aan onze dochter en die komt echt niets te kort (integendeel).

Vraag mij ook af wat er allemaal onder de noemer "andere uitgaven" valt.

Het is nu wel een artikel van begin dit jaar, maar ik stoot er nu pas op: https://www.standaard.be/cnt/dmf20240212_93418419

Die bedragen zijn toch wat bij de haren getrokken? Zelfs met fulltime crèche geven wij momenteel echt geen 1139 euro per maand uit aan onze dochter en die komt echt niets te kort (integendeel).

Vraag mij ook af wat er allemaal onder de noemer "andere uitgaven" valt.
Een gezin met één kind kwam uit op 9xx euro.
Een fulltime creche (niet inkomengerelateerd) zit toch al snel aan 500-600 euro. Dan pampers, eten, verzorgingsproducten, speelgoed, activiteiten.

Vergeet ook niet dat het om gemiddelde gaat. Men neemt alle soorten gezinnen met kinderen in acht. Dus ook bijvoorbeeld studerende kinderen die op kot gaan en waarvan de ouders alles bekostigen.

Long story short: de statisticus verdronk in een meer van gemiddeld 1 meter diep.

Een dag met hoogtes en laagtes. Fier op onze oudste. Verkozen als lid van het leerlingenparlement op school. Nu op spoed met de jongste en een hoofdwonde.

Even polsen naar iets op school.
Er bestaat zoiets als medialle in de turnles voor se beste van de les, voor 2 dagen.

Nu ook medialle voor de letterkampioen, aka om ter snelst letters opzeggen. Voor een week.

Is dat in alle scholen zo, die competitie?

Plasincident op school en nu ook in haar bed. Zal wel de vermoeidheid zijn die toeslaat in combinatie met overprikkeling (grootouderfeest en in de namiddag nog een scholencross)?

Er bestaat zoiets als medialle in de turnles voor se beste van de les, voor 2 dagen.

Nu ook medialle voor de letterkampioen, aka om ter snelst letters opzeggen. Voor een week.

Hier alleszins niet. Zou ook niet enorm geapprecieerd worden als dat om de haverklap gedaan wordt.

Hier eerste keer “rapport” gehad vandaag in het 1ste leerjaar. Hij had geen betere start kunnen maken liet de lerares weten!
Al door het halve alfabet gegaan ondertussen, toch echt een enorm tempo dat ze te verduren krijgen in het eerste leerjaar.

Nope. En net zoals @gamer5 zou dat ook niet geapprecieerd worden mocht dat constant zo zijn.
Ze leggen er bij ons de nadruk op dat ieder kind zich ontwikkelt op zijn/haar eigen tempo.

Hier ook rapport van de oudste en oudercontract bij alle drie.
Drie keer niks anders dan lof: alle drie lieve, slimme kinderen die goed meewerken, beleefd en betrokken zijn.
Grootste compliment voor de zoon: blijkbaar ne voortrekker in de klas op een heel natuurlijke manier. Zelfs met de kinderen die anderen moeilijk vinden, kan hij goed en geduldig overweg. Ook grappig dat hij en z'n beste vriendje graag opruimen. Die twee blijven zelfs in de klas tijdens de speeltijd om de klas te keren en tafels te poetsen.

Drie keer heel trotse ouders dus.

Lijkt me qua pedagogiek nu ook niet echt waar je naartoe wilt? :s

zindelijkheid is bij onze 2 jarige (en 8 maand) nu echt terug veel minder.

Enkele weken geleden had 1 van de ouders gemeld dat er wormpjes waren gesignaleerd.
Bij de onze nog niets, tot afgelopen zondag.
Klagen van jeuk en wenen van de pijn/gevoel
Maandagochtend ook en beslist van haar thuis te houden en ermee naar de pediater te gaan.
Bevestiging dat het wormpjes zijn, medicatie gekregen.
Woensdag ook thuis gehouden omdat ze doodop was en s'nachts schreeuwend wakker was geworden.
Gisteren dan ook het ene accidentje na het andere gehad.

Hou mijn hart vast voor vandaag.
Afgelopen 2 weken hebben ze haar op school ook al 2 keer in bad moeten steken door accidentjes.

Hopelijk heeft ze nu wel geleerd dat ze geen zand meer mag eten...

Anyhow :sleep:

1nkbkjf.jpeg

Hier gisteren een halloweentocht voor kinderen gedaan. Was best leuk en origineel. Maar er was een griezelsegment en dat wilden ze beiden doen. De jongste vond het grappig, de oudste is door een heks die opeens vanachter een boom kwam zo hard geschrokken dat ie is beginnen hysterisch wenen. Had ik toch niet verwacht. Was ook niet supereng, gewoon het vanachter de boom komen was genoeg.

Die heeft dus deze nacht bij ons geslapen. :( hopelijk geen trauma.

Terug
Bovenaan