Hey. Ik word in maart eindelijk papa van men eerste kind, een zoon. Het was een lang traject van IvF en ICSI, maar uiteindelijk is het gelukt. Nu merk ik wel dat hoe dichter het komt, hoe meer stress ik krijg omdat ik precies bang ben om dingen verkeerd te doen eens hij er is. Zijn er mensen met tips waar je als aanstaande ouder zeker op moet letten of kunnen jullie een boek aanraden waar ik wel wat dingen kan van opsteken? Alvast bedankt
Proficiat!
Vooral voldoende rust ervoor nemen, al zeker uw partner, de bevalling is een marathon en de eerste weken een ellenlange triathlon. Het is geen mythe dat je nooit eerder vermoeidheid gekend hebt tot je net vader wordt

. Zorg voor een gevulde diepvriezer met snelle maaltijden en aanvaardt hulp van familie/vrienden/kraamzorg in het huishouden. Wij zijn zo blij dat onze diepvries door vrienden en familie gevuld is met verse soepen - liters spaghettisaus - stoofvlees - lasagnes - hutsepot etc.
Vertrouw op het moederinstinct van uw partner, ga daar niet tegenin en aanvaardt dat elk kind anders is los van de verhalen van vrienden en familie. Versta dat uw partner hormonaal door een storm gaat na de bevalling, probeer dat niet te rationaliseren. Blijf als koppel communiceren. En vooral echt genieten in jullie coconnetje. De rest komt echt van zelf, ik kende niets van baby’s en vertrouw gewoon op mijn gevoel, dat komt echt spontaan van zelf. Mijn partner had amper een baby vast gehouden, hij moest na de geboorte onmiddellijk 2 uur skinnen met onze dochter terwijl ik bijkwam op de ontwakingszaal, de vroedvrouw kwam mij toefluisteren dat we een toppapa hebben die eerst heel onzeker zijn dochter aannam maar met de minuut losser kwam en wat verder wegsmolt in zijn liefde voor zijn dochter. Mijn partner heeft de eerste 2 dagen alle pampers en aankleedsessies van onze dochter gedaan, met wat hulp van de vroedvrouw aan zijn zijde was hij er vlot mee weg. Ik heb 1 badje door de vroedvrouw toegekeken, de volgende dagen deed ik het zonder enige vraag vlot zelf. Het is uw kind, je hebt daar op 1 of andere manier geen schrik van.
De vroedvrouwen in het ziekenhuis, de vroedvrouw aan huis, kraamzorg, kind&gezin en de pediater helpen u de eerste weken wel met alle nodige informatie.
Enige wat wij gedaan hebben was een cursus van 6 sessies (gewone bevalling - als de bevalling anders loopt dan normaal - 2 sessies rond borstvoeding - de eerste kraamdagen en EHBO) bij de thuisvroedvrouw.