Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hey. Ik word in maart eindelijk papa van men eerste kind, een zoon. Het was een lang traject van IvF en ICSI, maar uiteindelijk is het gelukt. Nu merk ik wel dat hoe dichter het komt, hoe meer stress ik krijg omdat ik precies bang ben om dingen verkeerd te doen eens hij er is. Zijn er mensen met tips waar je als aanstaande ouder zeker op moet letten of kunnen jullie een boek aanraden waar ik wel wat dingen kan van opsteken? Alvast bedankt

Hey. Ik word in maart eindelijk papa van men eerste kind, een zoon. Het was een lang traject van IvF en ICSI, maar uiteindelijk is het gelukt. Nu merk ik wel dat hoe dichter het komt, hoe meer stress ik krijg omdat ik precies bang ben om dingen verkeerd te doen eens hij er is. Zijn er mensen met tips waar je als aanstaande ouder zeker op moet letten of kunnen jullie een boek aanraden waar ik wel wat dingen kan van opsteken? Alvast bedankt
Je niet te veel zorgen maken en niet vergeten om ervan te genieten. Ze worden zo snel groot. En als je problemen hebt gewoon uw directe omgeving/ vroedvrouw of kind en gezin raadplegen.

Proficiat!

Vooral voldoende rust ervoor nemen, al zeker uw partner, de bevalling is een marathon en de eerste weken een ellenlange triathlon. Het is geen mythe dat je nooit eerder vermoeidheid gekend hebt tot je net vader wordt ;). Zorg voor een gevulde diepvriezer met snelle maaltijden en aanvaardt hulp van familie/vrienden/kraamzorg in het huishouden. Wij zijn zo blij dat onze diepvries door vrienden en familie gevuld is met verse soepen - liters spaghettisaus - stoofvlees - lasagnes - hutsepot etc.
Vertrouw op het moederinstinct van uw partner, ga daar niet tegenin en aanvaardt dat elk kind anders is los van de verhalen van vrienden en familie. Versta dat uw partner hormonaal door een storm gaat na de bevalling, probeer dat niet te rationaliseren. Blijf als koppel communiceren. En vooral echt genieten in jullie coconnetje. De rest komt echt van zelf, ik kende niets van baby’s en vertrouw gewoon op mijn gevoel, dat komt echt spontaan van zelf. Mijn partner had amper een baby vast gehouden, hij moest na de geboorte onmiddellijk 2 uur skinnen met onze dochter terwijl ik bijkwam op de ontwakingszaal, de vroedvrouw kwam mij toefluisteren dat we een toppapa hebben die eerst heel onzeker zijn dochter aannam maar met de minuut losser kwam en wat verder wegsmolt in zijn liefde voor zijn dochter. Mijn partner heeft de eerste 2 dagen alle pampers en aankleedsessies van onze dochter gedaan, met wat hulp van de vroedvrouw aan zijn zijde was hij er vlot mee weg. Ik heb 1 badje door de vroedvrouw toegekeken, de volgende dagen deed ik het zonder enige vraag vlot zelf. Het is uw kind, je hebt daar op 1 of andere manier geen schrik van.
De vroedvrouwen in het ziekenhuis, de vroedvrouw aan huis, kraamzorg, kind&gezin en de pediater helpen u de eerste weken wel met alle nodige informatie.

Enige wat wij gedaan hebben was een cursus van 6 sessies (gewone bevalling - als de bevalling anders loopt dan normaal - 2 sessies rond borstvoeding - de eerste kraamdagen en EHBO) bij de thuisvroedvrouw.

Proficiat!

Het zoals hierboven al vermeld, maar aanvaard alle hulp in het huishouden. Dat gaat je een pak zorgen en stress besparen.

Profiteer in het ziekenhuis van het feit dat de vroedvrouwen er zijn om je te helpen. U zeker niet slecht voelen als je toch nog eens wilt weten hoe je een pamper moet verversen of je baby moet inbakeren.
En als je thuis komt ook vooral kijken welke manier jou het beste ligt om zaken te doen. Ik vond het bijvoorbeeld veel makkelijker om mijn kinderen hun pamper te verversen als ze dwars voor mij lagen op tafel ipv met hun benen naar mij. Verlaagde ook het risico van verrassingen op mij 😅

Ikzelf bleef heel de zwangerschap denken dat ik er niet klaar voor was om vader te worden. Maar het moment dat ik mijn zoontje zag veranderde alles en wist ik ook gewoon dat het allemaal wel goed zou komen.

Helemaal klaar voor een eerst kind ben je nooit. Het is "go with the flow". Mensen die alles graag op orde hebben en structuur willen zullen daar ongetwijfeld moeite mee hebben. Het is een dolle rit maar 't is schoon. Ook al wil je op bepaalde momenten je kind achter het behang plakken.

Proficiat allereerst. Zo'n cursus bij de vroedvrouwen vond ik wel interessant, maar voor de rest zou ik ook niet te veel boeken/websites lezen. Te veel informatie maakt je ook gek en je denkt al snel dat je iets verkeerd doet omdat het niet gaat zoals je gelezen hebt. En zeker idd alle hulp aanvaarden die je kan krijgen. Voor de rest wijst het zich wel uit. Je bent er sneller mee weg dan je denkt.

Wij hadden een boek gekocht, aangeraden door een schoonzus, "the baby wisperer". Op zich niet oninteressant, maar vrij uitgebreid en ik had niet de indruk dat we er veel aan hadden. Mijn schoonzus zweerde erbij omdat door dat boek ze "ontdekte" dat baby's routine nodig hebben...maar dat lijkt me hier toch wel vrij algemeen geweten. Best je vooral concentreren op wat één vroedvrouw zegt, en niet teveel gaan googlen en raad opvolgen van elk familielid.

Op het moment zelf vond ik dat alles wel min of meer "vanzelf" evolueerde. De bevalling is een beetje "let it go", en zorgen dat je vriendin comfortabel is. Veel kan je daar IMO zelf niet doen, buiten haar ondersteunen. Ook best wat opletten wat de vroedvrouwen zeggen, want iemand die net bevallen is gaat dat echt niet allemaal onthouden.

Eenmaal thuis zou ik aanraden een vroedvrouw te laten komen (Wit-Geel Kruis was dat hier), en kraamzorg. Zeker dat laatste doen veel mensen niet, maar voor mij was dat zijn geld nu wel waard. Kan even voor de baby zorgen zodat je kan bijslapen, maakt een maaltijd, gaat naar de winkel... allemaal domme, kleine taken die de eerste dagen niet vanzelfsprekend zijn. Want het is wel intens natuurlijk, het slaapgebrek zal een feit zijn. Als het plan borstvoeding is, zal zij een pak meer afzien, dus best zoveel mogelijk ontzorgen (de gouden raad is toch wel, als het kind slaapt, slaapt de moeder ook). Als het flessenvoeding wordt zou ik zeker in het begin toch afwisselen (een iemand slapen, een iemand opstaan) zodat je er beiden niet onderdoor gaat.

Laatst bewerkt:
alles wat hierboven al reeds gezegd is. Met nog een extra vermelding dat uw slaap heilig is en zelfzorg niet uit het oog verliezen (ook die van uw partner niet)

Praktische zaken zeker bijhouden, bewijs materiaal verzamelen dat de oren van uw kind werken. Bij latere discussies kan hij niet afkomen ik heb het niet gehoord, je hebt het bewijs dat er niets mis is met zijn oren.

U erin trainen om de goede dingen van uw zoon te linken met uw eigen gedrag/persoonlijkheid, het niet wenselijk gedrag bij uw partner leggen natuurlijk.

Indien van toepassing duidelijke regels opleggen aan familieleden mbt wanneer langskomen enz... Begrip hebben dat uw ouders nu grootouders zijn, uw broers en zussen oom/tante worden maar dat jullie bepalen wie hoe of wat. Jij die jouw familie voor je rekening de partner de hare. Na 11 jaar brengt dit hier nog altijd strubbelingen naar boven.

nog vergeten, The Date Scene van Bad Boys 2 bekijken en de zoon leren hiermee om te gaan (denk ook dat er ondertussen op youtube een Regi filmpje te zien is) of Xander De Rijcke zijn stukje over Kurt . Er zijn nu eenmaal vaders van een dochter (waaronder mezelf) die het leven van het liefje van de dochter tot een levende hel willen maken.

Pft, onze zoon zijn leerkracht in het eerste leerjaar is in november uitgevallen, en tot de kerstvakantie heeft hij dan zowat elke halve dag iemand anders voor de klas gehad (ook door administratief personeel) want geen echte vervanger. Na de kerstvakantie dan even een vervanger gehad, vorige week bericht gekregen dat zijn juf vanaf vandaag halftijds zou terugkomen en de vervangjuf de andere halftijds zou invullen ... deze ochtend bericht dat de vervangjuf minstens de hele week ziek is, en dat die halve dagen elke dag door iemand anders zal ingevuld worden.

Enfin, goed dat ze niet gewoon met hun vingers moeten draaien, maar voor de ontwikkeling van die leerlingen kan dat toch echt niet goed zijn.

@Coolguy is dat stukje hier al aan het oefenen voor als de dochter, nu 3j. oud, met eentje zou thuiskomen. :biglaugh:
En vraagt zich elke keer als we er langsrijden af of hij een abo moet nemen bij de schietclub hier in de buurt. 🤭
Terecht, ik raad hem ook aan om een kameraad te zoeken om de date scene na te kunnen doen van Bad Boys 2.

Heb die scène ook effectief gedeeld op de facebook van het liefje van mijn metekind. Met vermelding welkom.

Terecht, ik raad hem ook aan om een kameraad te zoeken om de date scene na te kunnen doen van Bad Boys 2.

Heb die scène ook effectief gedeeld op de facebook van het liefje van mijn metekind. Met vermelding welkom.

denzel-training-day.gif

Bedankt om u al op te offeren.
Crazy uncle pardal

Maar die heeft ook drie oudere broers, begin al maar op tijd met hun vriendenkring te scannen op eventueel 'gevaar'. 😈 Of slachtoffers om op te oefenen.
Ben er al mee bezig, ooit ne kleine van 2 jaar laten wenen omdat hij te aanhankelijk werd met de dochter.

De broers verplicht op vechtsport gezet, zodat ze badass zijn en andere jongens wegjagen.

De oudste is hier wéér ziek, gigantisch veel ruis op haar longen en constante koorts.

Terug antibiotica :crazy: door zoveel thuis te zijn is haar enthousiasme voor school ook aan het dalen, nu is ze terug 3 dagen thuis...

Die van ons met haar poppen, dat blijft toch grappig om te zien. Ze is echt heel zorgzaam. Steeds eten geven, dekentje erover en slapen leggen, kusjes op het hoofd geven, etc. Allemaal hebben ze een naam en hun vaste slaapplek :laugh: . Ook als ze een echte baby ziet wilt ze die steeds de tut en het flesje geven.

Soms als ik op de zetel wat wil rusten/slapen, komt ze ook een deken over me doen, geeft ze haar "nijnie" en krijg ik een kusje op mijn hoofd :love: . Deze week in de auto zei ik tegen haar dat ik keelpijn had en zei ze "de dokter zal je wel beter maken" (doelend op haarzelf met haar doktersetje). Heerlijk kind is het.

Er zijn jou al miljarden mensen voorgegaan, het is geen rocket science (gelukkig). Het komt wel goed ;).

Volgende maand moeten we onze zoon inschrijven voor de kleuterschool. Heel raar gevoel aangezien hij nog niet kan stappen of praten.

Voor sommige scholen staan er enkel inspectieverslagen op van 10 jaar geleden dus niet meer relevant.

Bijna alle schoolbezoeken vallen ook op hetzelfde moment: wanneer wij op weekend zijn.

Ik heb er nu al slapeloze nachten van. Zeker omdat er in de school van mijn voorkeur minder dan 10 plaatsen zijn…

Terug
Bovenaan