Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hier is er "iets" veranderd. Onze dochter van bijna 2.5 jaar sliep door, maar nu krijgen ze haar in de crèche niet meer in slaap, en thuis wordt ze ook 2 keer wakker 's nachts. Meestal is dat dan veel geroep omdat ze haar tut (zogezegd) niet vind, naast haar in bed. Of omdat ze melk/water wil, waarna ze amper drinkt. Ik het verleden al vaak gemerkt dat als ze goed slaap voor haar dutje ze ook 's nachts goed slaapt, dus misschien is het gewoon omdat ze in de crèche amper slaapt. In het weekend bij ons slaapt ze nog 2u na de middag en slaapt ze dan door, doorheen de week is het afzien.

Zoals altijd is het gewoon moeilijk om een oorzaak aan te duiden en er iets aan (proberen) te doen. Even wachten tot ze terug kalmeert 's nachts werkt meestal niet, ze moet een van ons twee eens zien. Slaapregressie? Ouder worden en minder slaap nodig? Iemand iets gelijkaardig meegemaakt?
Op die leeftijd sliep mijn zoon in de crèche niet meer terwijl bij de grootouders of in het weekend hij wel nog zijn middagdut deed.
Misschien is ze stilletjes haar middagslaap aan het afbouwen? Dat kan ook wel voor onrustige nachten zorgen.

Die van ons verandert ook wel regelmatig van slaapritme. In de middag slaapt ze wel steeds vlot, maar 's avonds gaat dat wel in periodes. Ze slaapt wel door meestal, maar de ene periode is ze bijna niet in slaap te krijgen, dan weer heel vroeg wakker en soms een combinatie van de 2. Meestal voor een week of langer.
Ja hier is dat ook altijd zo geweest, zeker qua ontwaken: enkele weken 7u, dan terug 6u, of eens 5u. Maar altijd terwijl ze 's nachts wel doorsliep, dat maakt het nu wel zwaarder.
Op die leeftijd sliep mijn zoon in de crèche niet meer terwijl bij de grootouders of in het weekend hij wel nog zijn middagdut deed.
Misschien is ze stilletjes haar middagslaap aan het afbouwen? Dat kan ook wel voor onrustige nachten zorgen.
Ja dat lijkt exact wat we voorhebben eigenlijk. In de crèche is er ook gewoon veel afleiding, dus ik denk dat ze daar gewoon wakker wil blijven. Resultaat is dan wel vaak dat ze het laatste uur 's avonds nogal lastig is want doodop. Dan valt ze als een blok in slaap, maar wordt ze wel een paar keer wakker.

Ja hier is dat ook altijd zo geweest, zeker qua ontwaken: enkele weken 7u, dan terug 6u, of eens 5u. Maar altijd terwijl ze 's nachts wel doorsliep, dat maakt het nu wel zwaarder.

Ja dat lijkt exact wat we voorhebben eigenlijk. In de crèche is er ook gewoon veel afleiding, dus ik denk dat ze daar gewoon wakker wil blijven. Resultaat is dan wel vaak dat ze het laatste uur 's avonds nogal lastig is want doodop. Dan valt ze als een blok in slaap, maar wordt ze wel een paar keer wakker.
Ja de crèche legde hem niet meer te slapen omdat hij de andere kindjes begon wakker te houden.

Te moe kan ook een reden zijn voor slechte nachten. 🙈
Als ze één keer haar nieuw ritme gewend is zal dat normaal wel beteren.

Ja de crèche legde hem niet meer te slapen omdat hij de andere kindjes begon wakker te houden.

Te moe kan ook een reden zijn voor slechte nachten. 🙈
Als ze één keer haar nieuw ritme gewend is zal dat normaal wel beteren.
hEt Is EeN fAsE! 🫠

Maar wel een pijnlijke. Misschien toch een experimenteren met ze vroeger in bed te leggen, want binnen een maand gaat ze naar school, dan zal de vermoeidheid er niet op beteren.

hEt Is EeN fAsE! 🫠

Maar wel een pijnlijke. Misschien toch een experimenteren met ze vroeger in bed te leggen, want binnen een maand gaat ze naar school, dan zal de vermoeidheid er niet op beteren.
Eerste weken school viel die van ons al in slaap in de auto op weg naar huis. Na 2 seconden. Of een kwartier na thuiskomst pertotal in de zetel voor een uur of twee. 😁

De oudste nog kunnen inschrijven voor de examencommissie lagere school. Blijkbaar kiezen scholen autonoom hoeveel kinderen ze toelaten om via hun een attest lagere school te behalen, alsook tegen welke termijn men moet inschrijven. Bij de ene is dat eind mei, bij andere al eind januari. Bovendien is niet elke school even streng in wat er gevraagd wordt om een attest te behalen.

Dezelfde oudste gisterenavond beginnen met overgeven, deze morgen was nog van dat.

Ik moet wel zeggen dat hij de mangriep goed in de vingers heeft, maar hij heeft wel echt zwaar te pakken. Nu wachten tot de 5 andere van het gezin het gaan krijgen zeker

Zijn er goede spelletjes voor op de ipad of op de switch bv voor extra lezen en rekenen voor het eerste leerjaar?
Hij moet zijn lezen wat extra oefenen en in zijn boekje gaat moeizaam.

Binnen een dikke maand start ons dochtertje in de crèche. We hebben een lijst gekregen van spullen die in de crèche blijven, die moeten gelabeld worden. Ik vroeg mij echter af wat jullie zoal doen met kledij? Voorzien jullie die ook allemaal van een naamlabel of enkel de grotere stukken zoals jas/schoentjes/slaapzak?

Binnen een dikke maand start ons dochtertje in de crèche. We hebben een lijst gekregen van spullen die in de crèche blijven, die moeten gelabeld worden. Ik vroeg mij echter af wat jullie zoal doen met kledij? Voorzien jullie die ook allemaal van een naamlabel of enkel de grotere stukken zoals jas/schoentjes/slaapzak?
ze zijn nu 8, alles behalve hun ondergoed en kousen is gelabeled

Niet mee beziggehouden. Jassen en schoenen verliezen ze niet want dat blijft aan de kapstokken staan. Over de ganse crèche periode is er dan wel van elk kind eens een tshirt en broek verloren gegaan, en veeeel kousen, sla maar al een voorraad in. :laugh: Regelmatig eens thuis gekomen met een broek van een ander kind omdat papa niet goed opgelet had bij het afhalen, maar dat is snel terug gewisseld. Om dan alles te beginnen labelen, veel moeite voor weinig winst. Als je uw kind al geen blauwe jeansbroek aandoet ga je al veel problemen vermijden.

Om de twee maand zomervakantie te overbruggen gaat mijn vrouw een maand ouderschapsverlof aanvragen. Als ze er geen problemen van maken neemt ze twee weken zomervakantie aansluitend. Als dat allemaal lukt is het plan dat ik wat van mijn verlof neem overlappend met haar eerste weken om naar Mexico te gaan. Zij zou daar dan de rest van de weken bij familie blijven. Zo leert de dochter meer Spaans ook.

Ik moet zeggen dat ik toch niet 100% gerust ben ze een maand in Mexico te laten terwijl ik thuis zit.

Niet mee beziggehouden. Jassen en schoenen verliezen ze niet want dat blijft aan de kapstokken staan. Over de ganse crèche periode is er dan wel van elk kind eens een tshirt en broek verloren gegaan, en veeeel kousen, sla maar al een voorraad in. :laugh: Regelmatig eens thuis gekomen met een broek van een ander kind omdat papa niet goed opgelet had bij het afhalen, maar dat is snel terug gewisseld. Om dan alles te beginnen labelen, veel moeite voor weinig winst. Als je uw kind al geen blauwe jeansbroek aandoet ga je al veel problemen vermijden.
Hier ook niet gedaan. Soms zien we op foto ze eens buiten spelen met een ander paar schoenen aan ofzo, maar nog niets verloren.

Ik beaam dit. Nooit mee beziggehouden.

Ik ben pas echt beginnen labelen toen ze naar school ging. Bij de onthaalmoeder was wel het voordeel dat ze maar max. met 8 waren en ze veruit de kleinste was en erna was ze veruit de oudste.

Ik heb een stempel en naamstickers op goedgemerkt gekocht. Ik kijk wel waar ik stempel of sticker dat het nadien makkelijk te verwijderen is om door te verkopen/geven. Veel tijd neemt dat niet echt in beslag, ik doe het meestal als ik haar was plooi en dan komt alles wel eens langs normaalgezien.

Ik zou sowieso de reserve spullen die op de crèche blijven en de stukken die je echt niet kwijt wilt, labelen.

Ik heb ook alles met zo een naamstempel gedaan, gaat snel. Hier ging ze naar een creche met verschillende groepjes, maar s morgens vroeg en s avonds zaten die samen en werden dan bepaalde kleren ook van de ene naar de andere ruimte verhuisd. Ik deed het eigenlijk op de creche meer, dan nu op school. Op school heeft ze geen kleren liggen, en hetgeen ze s morgens aanheeft, heeft ze dus normaal s avonds ook nog aan :D En ze weet nu ook wel zelf goed wat haar eigen kledij is.

Eind deze maand is het carnaval op school, in de creche nooit met mee gedaan. Nu zal het semi van moeten zijn om niet uit de toon te vallen. Heb dan maar een bumbina kleedje aangeschaft. Ze wilt het al niet meer uitdoen :biglaugh:

Naamlabels op school is wel een handige, want je merkt wel dat bepaalde jassen van de Hema of H&M in trek zijn en dan is het handig dat je kind thuiskomt met de juiste jas.

Stand van zaken bij ons thuis: ellendig.

Onze kleinste (bijna 2 jaar) is precies op de planeet gezet om onze mentale weerbaarheid te testen. De weinige verplichtingen die een 2-jarige heeft, zijn telkens een bron van miserie en chaos:
  • Dat wil niet eten. Eet nog niets van brokjes, ze moet daarvan kokhalzen. En zelfs babyvoeding eet ze amper. Vers koken hebben we gewoon opgegeven. Allemaal vergeefse moeite. Tonnen eten zijn hier al in de vuilnisbak gevlogen. Olvarit all the way. Eten van een ander merk? Nope, enkel Olvarit. Ook wanneer ze wil eten, kiest ze volledig zelf. We zetten haar aan tafel, vastgeklikt in een peuterstoeltje met 5-puntsgordel. -> Hysterisch krijsen, gooit haar eten op de grond en ze wrikt zich volledig los. Gaat recht staan op haar stoel, kruipt op tafel, ... Dan zetten we haar op de grond omdat we het zo beu zijn en na 2 minuten begint ze dan de kruimels van de grond te eten. :wtf: Dezelfde (brood)kruimels die we 2 minuten geleden nog mooi aan haar presenteerden aan tafel. Alsof we haar geen eten geven ofzo. Ook in fruitpap mogen geen brokjes zitten. En dan nog wil ze vaak geen fruitpap eten. Alleen voorgemaakte fruitzakjes uit de winkel.
  • Dat wil zich niet wassen. In bad gaan is een verplicht nummertje. Ze krijst vanaf het moment dat ze in de badkamer komt, tot ze eruit gaat.
  • Dat wil niet (in)slapen. Elke avond minstens een uur mee bezig. Wordt nog regelmatig wakker 's nachts.
  • Dat wil meestal ook niet ververst worden. Ze gaat zich weerspannig gedragen op allerlei manieren. Ze krult zich helemaal op, strekt zich uit, wrikt zich los, roepen, tieren, krijsen, ... Vaak moeten we met twee zijn: de ene houdt haar vast en de ander verversen. Een kindje van nog geen 2 jaar.
Positief puntje: als ze zich nergens toe verplicht voelt, is het een heel vrolijk, guitig en uitermate schattig kindje. Lachen, dansen, zingen, brabbelen, kattenkwaad uithalen, ... Maar dat slaat in een vingerknip om naar een hysterisch, door-de-duivel-bezeten monster van zodra ze iets "moet" doen, zoals hierboven. Op die momenten kan ze ook echt uithalen naar ons: slaan, aan de haren trekken, kopstoten geven, ... Ook onze 4-jarige is daar regelmatig het slachtoffer van.

Mocht je een camera zetten in ons huis, het lijkt hier soms oorlogsgebied. Ik heb al vaak gezegd tegen mijn vrouw dat we met haar naar de kinderpsychiater moeten maar ze lacht dit weg.

Onze kleinste (bijna 2 jaar) is precies op de planeet gezet om onze mentale weerbaarheid te testen. De weinige verplichtingen die een 2-jarige heeft, zijn telkens een bron van miserie en chaos:
  • Dat wil niet eten. Eet nog niets van brokjes, ze moet daarvan kokhalzen. En zelfs babyvoeding eet ze amper. Vers koken hebben we gewoon opgegeven. Allemaal vergeefse moeite. Tonnen eten zijn hier al in de vuilnisbak gevlogen. Olvarit all the way. Eten van een ander merk? Nope, enkel Olvarit. Ook wanneer ze wil eten, kiest ze volledig zelf. We zetten haar aan tafel, vastgeklikt in een peuterstoeltje met 5-puntsgordel. -> Hysterisch krijsen, gooit haar eten op de grond en ze wrikt zich volledig los. Gaat recht staan op haar stoel, kruipt op tafel, ... Dan zetten we haar op de grond omdat we het zo beu zijn en na 2 minuten begint ze dan de kruimels van de grond te eten. :wtf: Dezelfde (brood)kruimels die we 2 minuten geleden nog mooi aan haar presenteerden aan tafel. Alsof we haar geen eten geven ofzo. Ook in fruitpap mogen geen brokjes zitten. En dan nog wil ze vaak geen fruitpap eten. Alleen voorgemaakte fruitzakjes uit de winkel.
  • Dat wil zich niet wassen. In bad gaan is een verplicht nummertje. Ze krijst vanaf het moment dat ze in de badkamer komt, tot ze eruit gaat.
  • Dat wil niet (in)slapen. Elke avond minstens een uur mee bezig. Wordt nog regelmatig wakker 's nachts.
  • Dat wil meestal ook niet ververst worden. Ze gaat zich weerspannig gedragen op allerlei manieren. Ze krult zich helemaal op, strekt zich uit, wrikt zich los, roepen, tieren, krijsen, ... Vaak moeten we met twee zijn: de ene houdt haar vast en de ander verversen. Een kindje van nog geen 2 jaar.
Positief puntje: als ze zich nergens toe verplicht voelt, is het een heel vrolijk, guitig en uitermate schattig kindje. Lachen, dansen, zingen, brabbelen, kattenkwaad uithalen, ... Maar dat slaat in een vingerknip om naar een hysterisch, door-de-duivel-bezeten monster van zodra ze iets "moet" doen, zoals hierboven. Op die momenten kan ze ook echt uithalen naar ons: slaan, aan de haren trekken, kopstoten geven, ... Ook onze 4-jarige is daar regelmatig het slachtoffer van.

Mocht je een camera zetten in ons huis, het lijkt hier soms oorlogsgebied. Ik heb al vaak gezegd tegen mijn vrouw dat we met haar naar de kinderpsychiater moeten maar ze lacht dit weg.
Goh, dat eten is een dingetje bij veel kinderen. Je moet dat op een zeker moment loslaten en gewoon meegaan met de flow, want een tweejarige kan je amper tot iets dwingen. Pick your battles. Uiteraard moet je die 's ochtends geen pasta geven omdat ze dat wil ... maar als die op Olvarit wil overleven ... dan is dat maar zo.

Voor de rest ... het is een ... fase?

Wat die gemeenheid betreft moet je wel duidelijk blijven stellen dat dat niet kan.

herkenbaar allemaal. Hebben de oudste zo een tijdje zijn eten onder tafel gegeven, omdat hij het daar wel wou opeten.
Proberen te zoeken wat hetgeen is waar ze zich tegen verzet. IVM met fruitpap, er bestaan hervulbare knijpzakjes als ze graag uit een fruitzakje eet.

Bij de andere zaken idem, bekijk waar het aan zou kunnen liggen dat ze moeilijk doet, ze heeft jammer genoeg nog geen woordenschat op te laten wat er mis is.

Zelf diep in en uit ademen, proberen rustig te zijn (wat zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer moeilijk is, als je zelf moe bent), hang een poster op de muur met de boodschap, het is maar een fase.

En wat voor mij echt werkt, bijhouden welke fratsen ze jullie aandoet met het gedacht: ooit komt er een tijd dat de rollen omgedraaid zullen worden en dan kan jij terugslaan!

Zelf diep in en uit ademen, proberen rustig te zijn (wat zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer moeilijk is, als je zelf moe bent).
👆🏻Dit

En als je voelt dat je toch gaat ontploffen, zorgen dat de situatie veilig is en even de kamer verlaten om op adem te komen.

Terug
Bovenaan