Tomorrowland Mainstage getroffen door brand

Ik kan me precies toch niet goed voorstellen dat het wel kan doorgaan.

Uiteraard moeten de mensen die al onderweg zijn opgevangen worden, dat snap'k volledig.
Maar het festival zelf laten doorgaan met alleen de andere podia. Dat is dan toch een gigantisch aantal mensen op kleinere locatie.
Ik zou als organisatie dan pas bang zijn dat er nog iets gebeurd.

Wow, ik dacht ff wat technische inbreng te geven, maar ik verschiet van de hoeveel zever die ik hier las.
Hier zitten blijkbaar al zeer veel experts :sarcastic:
Ik laat het woord verder aan hen.

Leuke dooddoener alweer. Enkel experten mogen hun mening geven, al de rest moet zwijgen.

Charlotte de Witte zal op zaterdag 19 juli geschiedenis schrijven”, klinkt het op de sociale media van Tomorrowland. “Ze wordt de eerste artiest ooit die op één dag de MainStage zowel mag openen als afsluiten.

Ja niet dus😅

Hoe groot is de kans dat die dame zowel mediatraining als crisismanagementtraining heeft gehad? Ik zou het die dame niet kwalijk nemen als ze zich niet zo duidelijk heeft uitgedrukt zoals ze wou. Is een spijtige zaak mocht duidelijk worden dat het wordt afgelast of voor een groot deel wordt afgesloten voor het publiek maar er is geen enkele officier bij de hulpdiensten die het risico gaat durven nemen omdat iemand van de TML-organisatie zich missproken heeft.
100% zeker dat ze dit wel gehad heeft binnen haar functie voor Brand PR & Corporate Communications/media relations. Die mensen worden daarop getraind en zijn pro's in crisismanagement. Die draaiboeken liggen klaar, inclusief een adressenlijst van welke media te contacteren, mogelijke vragen die gesteld kunnen worden ed.

Compromis - als de brandweer/politie het niet cancelt - dat hoop ik wel nog gaat komen is om ticket te verzetten naar volgend jaar, iets wat voor bezoekers die van niet ver moeten komen wel een optie is.

Dan moeten ze niet refunden + hebben ze minder volk voor hun crowd control probleem dat ze anders riskeren.

Maar ook weer deels onrealistisch: je weet niet wie er volgend jaar op het programma staat + tijd voor WE1 bezoekers is wel erg kort, ze zouden eigenlijk morgen moeten kiezen. Tenzij je de mensen de optie laat om hun ticket gewoon niet te gebruiken en het dan automatisch over te zetten.

100% zeker dat ze dit wel gehad heeft binnen haar functie voor Brand PR & Corporate Communications/media relations. Die mensen worden daarop getraind en zijn pro's in crisismanagement. Die draaiboeken liggen klaar, inclusief een adressenlijst van welke media te contacteren, mogelijke vragen die gesteld kunnen worden ed.
Ik heb het misschien foutief omschreven, ik had beter noodplanningscoördinatie of iets daaromtrent geschreven. Noodplanning als in coördinatie bij rampen.

Gelukkig heb je als input voor de gemiddelde TML artiest niet veel meer nodig dan een USB poort, de output dat is wat anders :biglaugh:
Idd, de USB poorten zullen nog wel ruimschoots voorzien worden.
Ik vraag me af hoe ze het zonder main stage gaan doen, het draait toch net om die grote podia op festivals.

Ik heb het misschien foutief omschreven, ik had beter noodplanningscoördinatie of iets daaromtrent geschreven. Noodplanning als in coördinatie bij rampen.
De echte planning als in "het kan toch doorgaan/niet doorgaan" wordt volgens mij intern collectief besproken. Ik mag voor hen toch hopen dat ze eventuele leveranciers gecontacteerd hebben met de vraag of zij bepaalde zaken op korte termijn nog extra konden voorzien alvorens zomaar een go te geven 😅. En het door al die puzzelstukken samen te leggen duidelijk geworden is dat het een haalbare kaart is.
Ik zou niet in hun schoenen willen staan, wetende dat er zoveel volk afkomt op een kleinere oppervlakte dan voorzien.. en met de mogelijke zatte toestanden

Charlotte de Witte zal op zaterdag 19 juli geschiedenis schrijven”, klinkt het op de sociale media van Tomorrowland. “Ze wordt de eerste artiest ooit die op één dag de MainStage zowel mag openen als afsluiten.

Ja niet dus😅
Misschien kan ze geschiedenis schrijven als 1ste artieste die helpt de mainstage op te bouwen.

De woordvoerster doet me wat denken aan...

a0gj34.jpg

Aan de persconferentie en interview op VTM nieuws krijg je toch ergens wel de indruk dat ze hopen dat de overheid en brandweer toch nog een negatief advies geven. Is toch een enorm verschil tegenover zelf afzeggen.

De echte planning als in "het kan toch doorgaan/niet doorgaan" wordt volgens mij intern collectief besproken. Ik mag voor hen toch hopen dat ze eventuele leveranciers gecontacteerd hebben met de vraag of zij bepaalde zaken op korte termijn nog extra konden voorzien alvorens zomaar een go te geven 😅. En het door al die puzzelstukken samen te leggen duidelijk geworden is dat het een haalbare kaart is.
Ik zou niet in hun schoenen willen staan, wetende dat er zoveel volk afkomt op een kleinere oppervlakte dan voorzien.. en met de mogelijke zatte toestanden
Zoals anderen al hebben aangehaald, De TML-organisatie mag nog zoveel intern bespreken en beslissen, als de overheid of de hulpdiensten hun fiat niet geven dan maakt dat allemaal niet uit. Je weet natuurlijk ook niet wat er afgesproken is voor zo'n haastig georganiseerde persconferentie dus misschien heeft zij uitspraken gedaan die (nog) niet mochten.

Het parket van Antwerpen heeft net een onderzoek gestart en een branddeskundige aangesteld dus de mensen die ijdele hoop koesterde dat er snel een nieuw podium gebouwd zou worden kunnen nu wel vergeten dat die locatie snel wordt vrijgegeven.

Ook wel straf dat die woordvoerster tijdens de persconferentie ook nog even de piet doorschuift naar de burgemeester van Rumst. Neem je verantwoordelijkheid toch eens zelf zeg. Wat is dat tegenwoordig!

Zoals anderen al hebben aangehaald, De TML-organisatie mag nog zoveel intern bespreken en beslissen, als de overheid of de hulpdiensten hun fiat niet geven dan maakt dat allemaal niet uit. Je weet natuurlijk ook niet wat er afgesproken is voor zo'n haastig georganiseerde persconferentie dus misschien heeft zij uitspraken gedaan die (nog) niet mochten.

Het parket van Antwerpen heeft net een onderzoek gestart en een branddeskundige aangesteld dus de mensen die ijdele hoop koesterde dat er snel een nieuw podium gebouwd zou worden kunnen nu wel vergeten dat die locatie snel wordt vrijgegeven.
Dat is ook niet meer dan logisch. Bij elk incident van deze omvang komt er een groot onderzoek. Dit is qua milieubelasting ook geen kleintje me dunkt. Het festival zorgt al voor een enorme belasting in de omgeving Boom/Rumst en nu dit er nog bij.
Het zou wel heel straf zijn als de overheid en het parket nu wél ineens snel kan werken :oi22:

Ook wel straf dat die woordvoerster tijdens de persconferentie ook nog even de piet doorschuift naar de burgemeester van Rumst. Neem je verantwoordelijkheid toch eens zelf zeg. Wat is dat tegenwoordig!
Dat is toch perfect begrijpbaar?

Waarom zou je zelf de beslissing maken als je weet dat de overheid die beslissing gaat maken dat het niet kan doorgaan. Waardoor ze contractueel beter ingedekt zijn dan dat ze de kost volledig zelf moeten dragen.
Als zij nu die beslissing maken zijn ze failliet...

Ik denk eerlijk gezegd dat "rap iets" ineen flansen technisch gewoon niet haalbaar is. Los van tijd, of het gebrek daar aan, is volgens mij het materieel ook gewoon niet vervangbaar op zo´n korte tijd. Speakers, lights, trussen,.... dat gaat een nagenoeg unieke configuratie zijn met mogelijks zelfs echt one-of-a-kind onderdelen.

En financieel is het eigenlijk vrij simpel, net zoals alle andere evenementen gaat ook een tomorrowland het vooral van consumptie tijdens het event zelf moeten hebben om winst te draaien. Verzekering, zelfs na annulatie uit overmacht, gaat waarschijnlijk niet genoeg zijn om alle gemaakte kosten te dekken. En dan spreken we nog niet over mogelijke cashflow-problemen omdat gij uw suppliers wel al moet betalen maar verzekering u nog niet heeft uitbetaald.

I
Toen ik (lang geleden) nog mee fuiven etc hielp organiseren was de vuistregel dat idealiter tickets uw venue en artists dekken, drinks was winst.

Tomorrowland gaat dit weekend gewoon door na de brand aan de mainstage. Er waren geen slachtoffers. "Annuleren is nooit in ons opgekomen", klinkt het. Maar de organisatie is wel afhankelijk van wat de autoriteiten beslissen.
"Als morgen blijkt dat het onveilig is en we krijgen richtlijnen van overheden, dan zullen wij daar ook naar luisteren. Veiligheid is altijd de prioriteit", benadrukt Debby Wilmsen bij VTM NIEUWS.

Dat is al iets helemaal anders dan een uur geleden...

Verzekeringsgewijs lijkt er me een verschil te zijn door zelf te annuleren of de overheid die het oplegt.

Als het daar onveilig is en er valt een dode omdat ze per se een festival wilden hebben is het afgelopen met TML. Dan beter minstens 1 weekend opschorten ...

Ik vind het nu ook wel doorzichtig, zelf gaan ze het precies onder geen enkel geval annuleren, enkel als het hen opgelegd wordt zodat ze dan overmacht kunnen inroepen. Volgens mij hopen ze half half dat ze het gaan moeten stopzetten, dan moeten ze ook geen nieuwe main stage meer uit hun mouw toveren. Het geld is toch al binnen.

Terug
Bovenaan