Tomorrowland Mainstage getroffen door brand

TML is echt wel veel groter dan enkel hun mainstage he.
Als ze dat volledig afzetten en crowdcontrol is mogelijk/in orde op de rest van de site of ze geven de keuze aan mensen om te refunden of niet kan 70% van het festival normaal gezien wel doorgaan, mits alle goedkeuringen van alle instanties.
Enkel dreamville laten doorgaan is absurd, toch zeker vanuit eigen keuze.
Maar hoe kunnen ze iedereen met een festivalticket veilig op het terrein laten als de zone rond main stage afgezet is? Het zal er vorige edities al druk genoeg geweest zijn met main stage erbij.

Zo had de mainstage er blijkbaar uit gezien bij avond:

njx1363b8adf1.jpeg

We houden het graag bij feiten. Onbevestigde claims hebben geen waarde in een goede discussie.
Als het doorgaat, en mensen de keuze hebben voor refund, de Belgen gaan mss afhaken, maar al die internationale bezoekers die daar al zijn?
Refund willen ze sowieso niet. Zal enkel verplaatsen zijn dat ze gaan toelaten.

Maar allez, voor WE1 zou dat dan morgen al moeten gebeuren eigenlijk, en dan moeten ze daar nog de hele interface+backend voor in elkaar flansen. Tenzij ze zeggen "gebruik gewoon uw ticket niet" en dan kan dat na het festival nog gebeuren.

Maar hoe kunnen ze iedereen met een festivalticket veilig op het terrein laten als de zone rond main stage afgezet is? Het zal er vorige edities al druk genoeg geweest zijn met main stage erbij.

En je hebt een grote foodzone achter de mainstage + toiletten en die 3 grote vipbalkons met restaurant

Ik woon vlakbij (mijn straat is momenteel nog altijd afgesloten) en ga al een aantal jaren.
Ik zie niet in hoe dit kan doorgaan "zonder main". Het volk van de main kan nergens anders terecht.
Het is sowieso al te druk bij een normale editie met een normale verdeling.
Ook tof voor alle VIP arrangementen die rond de main staan gepositioneerd.
Wat TML op dit moment uitstuurt is enkel en alleen maar gebaseerd op crisiscommunicatie en de controle houden.

De enige noodoplossing dat ik weet is de terreinen van dreamville gebruiken.
Dat is groot genoeg, vlakbij en er staat al een installatie.
Dan moeten ze wel een groot aantal tenten verhuizen en de duurste accomodaties afschermen want die liggen op de weg naar daar.
Dat is realistisch.

Ik woon vlakbij (mijn straat is momenteel nog altijd afgesloten) en ga al een aantal jaren.
Ik zie niet in hoe dit kan doorgaan "zonder main". Het volk van de main kan nergens anders terecht.
Het is sowieso al te druk bij een normale editie met een normale verdeling.
Ook tof voor alle VIP arrangementen die rond de main staan gepositioneerd.
Want TML op dit moment uitstuurt is enkel en alleen maar gebaseerd op crisiscommunicatie en de controle houden.

De enige noodoplossing dat ik weet is de terreinen van dreamville gebruiken.
Dat is groot genoeg, vlakbij en er staat al een installatie.
Dan moeten ze wel een groot aantal tenten verhuizen en de duurste accomodaties afschermen want die liggen op de weg naar daar.
Dat is realistisch.

Denk dat het dat wordt idd , of hopen dat de overheid de stekker uithaalt. Die massa kan je niet verdelen onder de andere podia.

Hoe erg het ook is, ik weet nu wel al dat ik me dood ga ergeren aan al die DJ's die hun mini preekje gaan afsteken op de andere podia, met bijhorende hartjesgebaren met de handen etc. Dat uitmelken terwijl ze daar lustig de grote sommen cash binnenrijven, ik vond het al verschrikkelijk op normale edities, maar het zal nu nog een extra dimensie krijgen.

"People of tomorrowland, we show that no matter what we are united and that we can overcome anything!!" <3 <3 <3

Ze zullen Dreamville wel elke dag openen, daar komen ze qua geluidsoverlast enz wel mee weg met deze omstandigheden.

De zone achter de main stage lag vroeger niet echt op de main route, enkel daar rechts van onder de tunnel, dat was het laatst opgebrand en ik gok het meest vrijwaard.

Al zou het me verbazen dat zo een plaats delict nog maar zou vrijgegeven worden op enkele uren, zeker gezien de kosten/verzekeringskwesties.

Wie turft het aantal keren dat we "One family" te zien/horen gaan krijgen de komende dagen?

Iemand al een therapeut naar MTTN gestuurd??!

Dan kan jij ons toch vertellen wat wel en niet mogelijk is op zo’n korte termijn?! Of toch op zijn minst een inschatting maken die ergens op gebaseerd is.

Goh, dingen waar ik direct aan denk:
- Zolang het onderzoek loopt en verzekeringen de locatie in huidige staat willen bekijken, gaan ze daar al niets doen.
- Er gaat zeker een perimeter zijn waar niemand mag komen. Los van de mensen die er zouden moeten staan, heb ge ernaast nog alle logistiek die er passeert.
- Het afbreken zal ook niet op 1 2 3 gebeuren vrees ik. Ik ben geen brand expert, maar een stelling die in zo'n vlammenzee gezeten heeft, gaan ze wel iets voorzichtiger stuk per stuk ontmantelen ipv er met een hoop volk in te klimmen. Daarnaast hebt ge naast uw stelling nog alle techniek die er in hing. Alles dat brandbaar is, is mss weg, maar de niet brandbare stukken zitten er ook nog volledig in verwoven. De houten kasten van de speakers zijn mss weg, uw metalen rigging hangt er nog wel. Cablage zal wel gesmolten zijn, maar loopt doorheen gans de stelling. Sowieso dat alles gelijk nen uitgdroogde spaghetti aan mekaar vast en verwrongen zit. Reken maar op veel hijskranen en hoogtewerkers ipv klimmende mensen in uw constructie.
- Iets nieuw bouwen? In de sector doen we dan mss niet mee met weinig uren werken, er blijven nog altijd maar 24 uren in een dag. Al wilt ge iets bouwen dat er 'simpel' uitziet zonder decor, dan nog hebt ge uw tijd nodig. Materiaal aanleveren, bouwen, voorzien van avlx (audio, video, licht, fx), uw lichtshow programmeren, ... Allez, ook gewoon al in die grootorde. Zo'n podia liggen in de zomer niet zomaar voor het grijpen, zelfde met al uw materiaal dat ge ernaast nodig hebt. Tis hoogseizoen, alles dat nu niet buiten is bij de grote verhuurfirma's is verlies voor hen. Ook al volk, alle goeie techniekers zijn net als materiaal, ergens anders bezig.
- Locatie? Ne rave cave kunt ge sluiten en da heeft nul invloed op uw terrein. Ge kunt zelfs out of te blue ergens een grot namaken en het gaat geen invloed hebben op uw terrein. Maar waar moet ge daar zoveel volk opvangen? Ge kunt nie rap ergens een een stukske grond bijmaken om al iets nieuw op te gaan doen. Zo'n grote podia vragen ook om een bodemonderzoek om te zien of uw grond stevig genoeg is. Tis niet voor niets dat zoveel podia daar op vaste funderingen staan ook zoals op werchter. Kben wel nie echt bekend met de omgeving daar, maar mijn eerste gedacht lijkt toch dat als er ergens nog ruimte was in de buurt, dat ze dat er wel al zouden bijgenomen hebben.

Ik sta vaak nog zelf versteld van wat er allemaal bij komt kijken, zelfs zoveel verder dan alleen het technische. Als ge niet in de sector zit, kunt ge da echt niet vatten wat daar allemaal bij komt zien. En da's niet denigrerend bedoeld, da's gewoon mindblowing 🤯

Ik gok dat ze vooral zullen kijken welke ruimtes ze groter kunnen maken, al blijft dat ook allemaal zeer beperkt en wat schuiven met namen. Voor de rest gewoon veel vragen waar we geen antwoord op kunnen weten.
Vooral tijd om zelf terug verder te doen.

- Zolang het onderzoek loopt en verzekeringen de locatie in huidige staat willen bekijken, gaan ze daar al niets doen.
- Er gaat zeker een perimeter zijn waar niemand mag komen. Los van de mensen die er zouden moeten staan, heb ge ernaast nog alle logistiek die er passeert.
- Het afbreken zal ook niet op 1 2 3 gebeuren vrees ik. Ik ben geen brand expert, maar een stelling die in zo'n vlammenzee gezeten heeft, gaan ze wel iets voorzichtiger stuk per stuk ontmantelen ipv er met een hoop volk in te klimmen. Daarnaast hebt ge naast uw stelling nog alle techniek die er in hing. Alles dat brandbaar is, is mss weg, maar de niet brandbare stukken zitten er ook nog volledig in verwoven. De houten kasten van de speakers zijn mss weg, uw metalen rigging hangt er nog wel. Cablage zal wel gesmolten zijn, maar loopt doorheen gans de stelling. Sowieso dat alles gelijk nen uitgdroogde spaghetti aan mekaar vast en verwrongen zit. Reken maar op veel hijskranen en hoogtewerkers ipv klimmende mensen in uw constructie.
- Iets nieuw bouwen? In de sector doen we dan mss niet mee met weinig uren werken, er blijven nog altijd maar 24 uren in een dag. Al wilt ge iets bouwen dat er 'simpel' uitziet zonder decor, dan nog hebt ge uw tijd nodig. Materiaal aanleveren, bouwen, voorzien van avlx (audio, video, licht, fx), uw lichtshow programmeren, ... Allez, ook gewoon al in die grootorde. Zo'n podia liggen in de zomer niet zomaar voor het grijpen, zelfde met al uw materiaal dat ge ernaast nodig hebt. Tis hoogseizoen, alles dat nu niet buiten is bij de grote verhuurfirma's is verlies voor hen. Ook al volk, alle goeie techniekers zijn net als materiaal, ergens anders bezig.
- Locatie? Ne rave cave kunt ge sluiten en da heeft nul invloed op uw terrein. Ge kunt zelfs out of te blue ergens een grot namaken en het gaat geen invloed hebben op uw terrein. Maar waar moet ge daar zoveel volk opvangen? Ge kunt nie rap ergens een een stukske grond bijmaken om al iets nieuw op te gaan doen. Zo'n grote podia vragen ook om een bodemonderzoek om te zien of uw grond stevig genoeg is. Tis niet voor niets dat zoveel podia daar op vaste funderingen staan ook zoals op werchter. Kben wel nie echt bekend met de omgeving daar, maar mijn eerste gedacht lijkt toch dat als er ergens nog ruimte was in de buurt, dat ze dat er wel al zouden bijgenomen hebben.

Ik sta vaak nog zelf versteld van wat er allemaal bij komt kijken, zelfs zoveel verder dan alleen het technische. Als ge niet in de sector zit, kunt ge da echt niet vatten wat daar allemaal bij komt zien. En da's niet denigrerend bedoeld, da's gewoon mindblowing 🤯

Ik gok dat ze vooral zullen kijken welke ruimtes ze groter kunnen maken, al blijft dat ook allemaal zeer beperkt en wat schuiven met namen. Voor de rest gewoon veel vragen waar we geen antwoord op kunnen weten.
Maw kans toch gewoon zeer klein dat het doorgaat, al zeker dat eerste weekend. Tenzij die DreamVille een optie kan zijn. Weet niet hoeveel man daar kan/wil plaatsvinden.

Dat afbreken zal wel gewoon met een paar kranen met sorteergrijpers en metaalscharen zijn volgens mij. Geen enkele firma zal daar nog veel volk willen aan besteden om dat manueel af te breken gezien al dat materiaal gewoon onbruikbaar geworden is.

Om van de schadelijke stoffen van deze brand nog maar te zwijgen, daar ligt geen kat precies wakker van?
Het podium was opgebouwd uit:
  • 2.616 kubieke meter piepschuim
  • 2.278 vellen multiplex
  • 2.460 blikken isolerend polyurethaan schuim
  • 1.440 tubes kit, een soort afdichtingsmiddel
  • 225 liter houtlijm
  • 108 emmers modelleerpasta
Bij verbranding:
Piepschuim --> giftige dampen zoals styreen, benzeen, tolueen, en koolmonoxide.
Multiplex --> houtrook en formaldehyde (kankerverwekkend)
Polyrurethaanschuim --> blauwzuur (HCN), zeer giftig, naast isocyanaten en koolmonoxide.
Houtlijm --> formaldehyde

Maw, brandweer en overheid etc zullen wel beslissen ipv de TML organisatie, of het veilig kan doorgaan of niet.

ps. morgen dus blijkbaar overleg daarover, nogal logisch

Laatst bewerkt:
Om van de schadelijke stoffen van deze brand nog maar te zwijgen, daar ligt geen kat precies wakker van?
Het podium was opgebouwd uit:
  • 2.616 kubieke meter piepschuim
  • 2.278 vellen multiplex
  • 2.460 blikken isolerend polyurethaan schuim
  • 1.440 tubes kit, een soort afdichtingsmiddel
  • 225 liter houtlijm
  • 108 emmers modelleerpasta
Bij verbranding:
Piepschuim --> giftige dampen zoals styreen, benzeen, tolueen, en koolmonoxide.
Multiplex --> houtrook en formaldehyde (kankerverwekkend)
Polyrurethaanschuim --> blauwzuur (HCN), zeer giftig, naast isocyanaten en koolmonoxide.
Houtlijm --> formaldehyde
Piepschuim is polystyreen en verbrandt in principe gewoon als CO2 en H2O. In theorie dan toch, bij een perfecte oxidatie.
Als ik die lijst zie verbaast het me niet hoe rap die vlammen verspreidden. Als ik zag hoe fel die brand woedde vermoedde ik al dat daar veel piepschuim en PUR in ging zitten.

Terug
Bovenaan