Tomorrowland Mainstage getroffen door brand

Is dat niet het interview van gisterenavond?
Nee, werd ook gezegd deze ochtend in De Ochtend op Radio 1. Er staat een transcript in de VRT NWS liveblog voor mensen die liever het relevante stuk lezen dan te gaan zoeken in een gans radioprogramma ;)

Dit dus:

"Het is nog te vroeg om concreet te zeggen wat we gaan ondernemen"​

"Het is nog iets te vroeg om concreet te zeggen wat we gaan ondernemen", zegt woordvoerster Debby Wilmsen in De Ochtend op Radio 1. "Het enige waar we zeker van zijn, is de opening van (camping) Dreamville in Rumst en de ontvangst (van de buitenlandse festivalgangers) in Brussel."
"Zo dadelijk is het aan ons productie- en creatieteam om te bekijken, in nauw overleg met experten en overheidsdiensten, om te zien wat we veilig kunnen doen. Het is te vroeg om te zeggen wat we exact gaan kunnen doen op de Schorre zelf, maar we gaan creatief uit de hoek moeten komen. Maar brandweer en politie hebben het laatste woord als het over veiligheid gaat en daar luisteren wij altijd naar."
Gisteren zei Wilmsen nog stellig dat Tomorrowland zou doorgaan. Vanochtend klinkt het iets voorzichtiger. "We gaan eerst even kijken wat mogelijk is en de hoop nog niet opgeven."

Ze zouden die 180.000 koppen kunnen gebruiken om heel t weekend te helpen met de wederopbouw, dat zou pas one love zijn en t community gevoel versterken.

Het blijft toch frappant hoe hard TML wilt dat het doorgaat. Ik snap dat wel uit financieel perspectief maar denk toch eens aan de veiligheid.

Als er iets gebeurt, zoals bv indertijd op de Love Parade, gaan er serieus koppen vallen.

Die spreken zelfs om de mainstage area te gebruiken en eventueel heel de mainstage te laten staan als het mag van de brandweer. Wtf zelfs.
Ik begrijp uw, en anderen, hun wtf niet goed.
Mainstage is niet toegankelijk voor publiek, er staan dranghekken rond en je kan er enkel naar kijken.
De stage is nu afgebrand en enkel het geraamte staat er nog. Als je de foto's bekijkt zie je dat de dranghekken nog steeds in positie staan en dat er aan de weide geen enkele schade is.
Brandweer heeft het vrijgegeven wat wil zeggen dat de constructie stabiel is en er geen gevaar is op instorting.
Waarom zouden ze dan geen volk op de mainstage area kunnen toelaten? Gewoon snel een dj deck en een hoop luidsprekers zetten en klaar.
Alleen kijken de festivalgangers nu naar een geraamte ipv een mooi decor.
Ik begrijp de verontwaardiging hier omtrent het laten doorgaan niet. Ook op de rest van het terrein is er niets aan de hand.

Edit: desnoods een 2e rij dranghekken een paar meter voor de 1ste rij zetten zodat je wat meer afstand creëert.

Dan zegt ze gewoon letterlijk hetzelfde als gisterenavond in het interview met het VRT nieuws.
Tuurlijk zegt ze nog altijd hetzelfde. Dat was om 7u50; net toen het terrein vrijgegeven werd. Dan gaan ze nog geen beslissing genomen hebben.

Ze zei ook "We hebben zodadelijk het eerste overleg gepland met alle diensten dus het is nu bekijken wat we kunnen doen en welke stappen we ondernemen."

Mainstage is niet toegankelijk voor publiek, er staan dranghekken rond en je kan er enkel naar kijken.
De stage is nu afgebrand en enkel het geraamte staat er nog. Als je de foto's bekijkt zie je dat de dranghekken nog steeds in positie staan en dat er aan de weide geen enkele schade is.
Brandweer heeft het vrijgegeven wat wil zeggen dat de constructie stabiel is en er geen gevaar is op instorting.
Waarom zouden ze dan geen volk op de mainstage area kunnen toelaten? Gewoon snel een dj deck en een hoop luidsprekers zetten en klaar.
Ik begrijp de verontwaardiging hier omtrent het laten doorgaan niet. Ook op de rest van het terrein is er niets aan de hand.

Edit: desnoods een 2e rij dranghekken een paar meter voor de 1ste rij zetten zodat je wat meer afstand creëert.
Ik weet niet of jij het terrein daar kent maar de mainstage staat daar opgesteld in een ‘afhellende kuil’. Dus qua andere opstellingen zijn ze daar wel wat beperkt denk ik. Plus de VIP is daar ook opgebouwd in een halve cirkel met zicht op de mainstage. Enfin, dat is mss een detail.

In ieder geval; ik ken er natuurlijk ook niets van maar jouw oplossing lijkt mij wel niet zo vanzelfsprekend vrees ik.

Om 9 uur begint overleg van de diensten met de organisatie:

We zullen dan in de loop van de dag weten welk alternatief plan wordt opgesteld en de bevindingen of alles veilig kan doorgaan waar Wilmsen op hamert.

Ik weet niet of jij het terrein daar kent maar de mainstage staat daar opgesteld in een ‘afhellende kuil’. Dus qua andere opstellingen zijn ze daar wel wat beperkt denk ik. Plus de VIP is daar ook opgebouwd in een halve cirkel met zicht op de mainstage. Enfin, dat is mss een detail.

In ieder geval; ik ken er natuurlijk ook niets van maar jouw oplossing lijkt mij wel niet zo vanzelfsprekend vrees ik.
Je begrijpt me niet goed denk ik.
Opstelling zou ik laten zoals ze is. Jammer voor de festivalgangers dat ze nu naar een geraamte moeten kijken ipv mooi decor, maar als je daar geen begrip voor hebt gezien de situatie kan je beter naar huis gaan.

Ondertussen heb ik wel begrepen dat de stabiliteit nog gecontroleerd moet worden. Indien dit niet OK zou zijn dan moet je een veel ruimere veiligheidsperimeter instellen natuurlijk en is de mainstage area waarschijnlijk onbruikbaar. Maar indien stabiliteit OK is zie ik niet in waarom ze geen volk zouden kunnen toelaten op deze weide.

Dat ding is 45m hoog en is juist helemaal afgebrand.
Ik zou er toch niet in de buurt van willen staan.

Om nog maar te zwijgen dat het nog niet gecontroleerd is. Het idee alleen al aanhalen zonder enige kennis is absurd.

Ondertussen heb ik wel begrepen dat de stabiliteit nog gecontroleerd moet worden.
Op dit moment is de constructie van het hoofdpodium wel niet stabiel genoeg meer, bevestigt Van den Eynde. "Wat op de site achterblijft moet veilig genoeg zijn om bezoekers te ontvangen zegt François Van den Eynde van brandweerzone Rivierenland op VRT nieuws.

Mogelijk dat er toch een gedeelte afgebroken moet worden om die stage alsnog te kunnen gebruiken.

Maar goed dat ik geen tickets heb.
Daar zou ik echt niet mee kunnen lachen... Ja uw ticket is nog even duur, maar ge moogt nu rond een afgebrand ding gaan rondwandelen. Seriously?

Als je dat ding op één dag afgebroken krijgt kan men daar op zich wel rap een bescheiden podium ineenflatsen en kan het festival gewoon doorgaan. Het zal niet hetzelfde zijn, maar toch beter als niks.

Ze zouden die 180.000 koppen kunnen gebruiken om heel t weekend te helpen met de wederopbouw, dat zou pas one love zijn en t community gevoel versterken.
Niet om het op flessen te trekken (de fitnesszalen zijn dit weekend leeg), maar TML zou wel iets kunnen organiseren rond deze ramp met het gemeenschapsgevoel. Niet samen Kumbaya zingen, maar ipv een hoofdpodium iets gelijkaardig aan de geïmproviseerde optredens van stoner bands in de VS in de woestijn met generators. Simpel, ruw podium met een set erop.

Daarbij primeert de muziek en krijgt de muziek een hoofdrol in plaats van de hele show errond.

Shows zijn leuk, maar ik zou denken dat je nog altijd gaat voor de muziek. Niet?

Als je dat ding op één dag afgebroken krijgt kan men daar op zich wel rap een bescheiden podium ineenflatsen en kan het festival gewoon doorgaan. Het zal niet hetzelfde zijn, maar toch beter als niks.
Dat 'ding' effe afbreken is wel geen sinecure denk ik. En een 'bescheiden' podium.... Uw podium kan inderdaad heel bescheiden zijn maar qua licht & geluid moet je toch een bepaald minimum halen, wat is anders het punt? En of ze die apparatuur nog aangeleverd/geïnstalleerd krijgen op zo'n korte termijn... Lijkt me ook absoluut geen evidentie. Het is niet dat ze dat gaan redden met twee JBL partyboxen hé.

Maar goed dat ik geen tickets heb.
Daar zou ik echt niet mee kunnen lachen... Ja uw ticket is nog even duur, maar ge moogt nu rond een afgebrand ding gaan rondwandelen. Seriously?
Ik heb tickets en dat die mainstage weg is, vind ik vooral jammer voor alle betrokkenen maar mij maakt dat an sich niet uit. Ik kom daar toch zelden of nooit. Waar ik 'schrik' voor heb is dat je dat gaat voelen aan de andere stages.

Toch niet mee akkoord, als ze dit doen is het puur uit geldgewin omdat ze zo de schadeclaims kunnen vermijden. Hoe dit in enige vorm een aangenaam festival kan worden zie ik toch niet in.

Terug
Bovenaan