Wat voor onderzoek moet er dan gebeuren als er geen kwaad opzet vermoed wordt? Kijken of er één start punt was. Wat foto's pakken en de aanwezigen spreken. Die gaan daar geen weken de as komen sneuven.
a) wie zegt dat er één startpunt was?
b) materiaal dat mogelijks verantwoordelijk is recupereren
c) kijken of er geen ander materiaal is dat hetzelfde zou kunnen veroorzaakt hebben
d) als je een "dader" hebt gevonden kijken of er sprake is van een defect, is dat een defect dat voorkomen had moeten worden, is er sprake van foutief gebruik? mochten de betrokken materialen wel aanwezig zijn daar ter plaatse.
e) gezien de hoeveelheid vuurwerk die afgegaan is kan men er redelijk zeker van zijn dat dit niet correct lag opgeslagen dus dat wil zeggen dat men moet gaan zoeken naar locaties waar het lag opgeslagen, in welke hoeveelheden en in hoeverre die hebben bijgedragen aan de uitbreiding of de start van de brand.
f) opmeten van de schade, in hoeverre is het materiaal ter plaatse vernietigt door de brand of door de bluswerkzaamheden, materiaal dat kapot gaat bij de afbraakwerken zal hoogstwaarschijnlijk niet mee verzekert zijn als het te recupereren was.
g) bodemonderzoek om te zien of er geen milieuverontreiniging is, indien die er zou zijn, daar de oorzaak van trachten te achterhalen, was dat historisch? is dat het gevolg van de brand? Was dat materiaal opgeslagen volgens de geldende regelgeving? etc.
h) alle of een groot deel van de aanwezigen interviewen, op basis daarvan misschien verder sporenonderzoek.
Dat zijn dan de zaken waar ik onmiddellijk aan denk. Dan zal je nog wel de verzekeraars hebben van TML die komen kijken, de verzekeraars van alle getroffen leveranciers, De Provincie Antwerpen omdat het openbaar terrein betreft in het beheer van de provincie, bos en natuur voor de bosbrand, etc. Lijkt me niet iets dat je op een paar uur gedaan hebt gekregen.
edit:
https://www.hln.be/boom/provincie-a...nog-te-vroeg-om-in-kaart-te-brengen~a0f078c5/ ik doe een minuut na het maken van deze post hln open het gaat er al over.