Tomorrowland Mainstage getroffen door brand

Als je wil annuleren dan is het vandaag.
Morgen om 12u of 13u gaan die poorten open, annuleren als iedereen al vertrokken of aanwezig is is helemaal voor problemen vragen
Annuleren terwijl mensen onderweg waren komt in de buurt bij wat Wacken open air heeft moeten doen in 2023 (of 24?)
Dat was toen ivm hevige regenval dat grote delen van de camping & parkings onbruikbaar waren geworden en uiteindelijk hebben ze het programma laten doorgaan maar enkel met de mensen die al aanwezig waren. De mensen die nog onderweg waren hebben hun geld teruggekregen dacht ik. Qua hoeveelheid mensen is Wacken wel vergelijkbaar met Tomorrowland dacht ik.

De vraag is niet of het pracht en praal moet zijn, de vraag is of het brandveilig materiaal zou moeten zijn... isomo en multiplex is dat niet, zeker niet als je dan nog eens allerlei leuke installaties aan toevoegt.
Brandveilig materiaal bestaat niet, enkel brandwerend = hoe lang alvorens het materiaal door de brand bezwijkt en/of de brand van de ene naar de andere kant van het materiaal kan migreren, om zo te zorgen dat het vuur niet te snel uitbreidt en er tijd is voor evacuatie/ingrijpen van brandweer.

Om een idee te geven: de brandwerendheid van een gemiddelde deur is ook 'maar' 30 à 60 minuten. Aangezien er ook 30-60min tussen de verspreiding van de eerste beelden (vuur aan linkerzijde podium) en beelden met heel het podium zit, lijkt mij dat dit eveneens de brandwerendheid van het merendeel van de podiumaankleding was. Dit lijkt misschien weinig, maar 30min lijkt mij ruim voldoende voor een structuur in openlucht.

"We werken hard om nieuwe Mainstage te bouwen", zegt Tomorrowland in mail naar artiesten​

Tomorrowland is "hard aan het werken om een nieuwe Mainstage te bouwen", dat zegt de festivalorganisatie in een mail naar de artiesten die morgen op de line-up staan. "Onze teams zijn op dit moment volop bezig met de opbouw van een nieuwe Mainstage, zodat we de line-up kunnen behouden en de optredens op een zo optimaal en veilig mogelijke manier kunnen doorgaan", klinkt het in de mail die door de organisatie met onze redactie is gedeeld.
"Wat het festival betreft: op basis van onze huidige inschatting van de situatie, en in overleg met de autoriteiten en de brandweer, is het onze bedoeling – en doen we er alles aan – om de festivaldeuren morgen te openen."

Van VRT nieuws. Dat zou toch echt wel ongelofelijk zijn als ze dat voor elkaar krijgen.

Aangezien er ook 30-60min tussen de verspreiding van de eerste beelden (vuur aan linkerzijde podium) en beelden met heel het podium zit, lijkt mij dat dit eveneens de brandwerendheid van het merendeel van de podiumaankleding was. Dit lijkt misschien weinig, maar 30min lijkt mij ruim voldoende voor een structuur in openlucht.
Maar als er 30-60 min tussen het begin van de brand en het hele podium in lichterlaaie zit, is uw vertraging toch geen 30-60 min? Het is niet dat na 30-60 minuten een beginnende brand plots ontaardt in een gans inferno, het zou veeleer gewoon geleidelijk aan migreren aan dat tempo? Of zie ik dat verkeerd?

Brandveilig materiaal bestaat niet, enkel brandwerend = hoe lang alvorens het materiaal door de brand bezwijkt en/of de brand van de ene naar de andere kant van het materiaal kan migreren, om zo te zorgen dat het vuur niet te snel uitbreidt en er tijd is voor evacuatie/ingrijpen van brandweer.

Om een idee te geven: de brandwerendheid van een gemiddelde deur is ook 'maar' 30 à 60 minuten. Aangezien er ook 30-60min tussen de verspreiding van de eerste beelden (vuur aan linkerzijde podium) en beelden met heel het podium zit, lijkt mij dat dit eveneens de brandwerendheid van het merendeel van de podiumaankleding was. Dit lijkt misschien weinig, maar 30min lijkt mij ruim voldoende voor een structuur in openlucht.
Van een brandwerende deur bedoel je dan waarschijnlijk. Uw gewone deuren thuis kunnen, afhankelijk van het gebruikt materiaal, op een paar minuten weg zijn

Van een brandwerende deur bedoel je dan waarschijnlijk. Uw gewone deuren thuis kunnen, afhankelijk van het gebruikt materiaal, op een paar minuten weg zijn
Klopt, ik bedoel hier compartimenterende deuren (bv toegangsdeur tot appartement, niet de kartonnen schildersdeur naar de slaapkamer).

Ik stel mij toch ernstige vragen bij hoe alles nu aangepakt wordt. Hoe kan er nu in godsnaam al enig onderzoek zijn gepleegd naar de oorzaak als men de boel nu al aan het afbreken is? Er is tot vannacht geblust geweest en pas nadien kan er in daglicht een deftig onderzoek gestart worden.
Ofwel weten ze de oorzaak al ofwel gaat dit een juridisch getouwtrek worden achteraf waarbij iedere partij met de vinger naar elkaar wijst zonder enig beschikbaar bewijs.

Net op vrt nws blog dat het effectief een blushelikopter was om preventief te blussen (is ook een video van).

Net op vrt nws blog dat het effectief een blushelikopter was om preventief te blussen (is ook een video van).
Idd, "blussen" lijkt me wel wat een rare woordkeuze want er was geen brand, maar ze hebben dat bos dat je in die video kan zien preventief een natte laag gegeven.

Zonder hiervoor bewijs te leveren is dit een ongefundeerde claim.
Ik stel mij toch ernstige vragen bij hoe alles nu aangepakt wordt. Hoe kan er nu in godsnaam al enig onderzoek zijn gepleegd naar de oorzaak als men de boel nu al aan het afbreken is? Er is tot vannacht geblust geweest en pas nadien kan er in daglicht een deftig onderzoek gestart worden.
Ofwel weten ze de oorzaak al ofwel gaat dit een juridisch getouwtrek worden achteraf waarbij iedere partij met de vinger naar elkaar wijst zonder enig beschikbaar bewijs.
Snel alle sporen wissen. Om 18u zal het vermoedelijk afgeblazen worden. No way dat die nu nog een alternatieve mainstage uit de hoed toveren.

Waren ze gisteren toch ook al aan het doen? Een stukje bos was lichtjes aan het branden, maar kregen ze zo snel onder controle.

Wat voor onderzoek moet er dan gebeuren als er geen kwaad opzet vermoed wordt? Kijken of er één start punt was. Wat foto's pakken en de aanwezigen spreken. Die gaan daar geen weken de as komen sneuven.

Naar wat ik geleerd heb van een brand hier in de buurt een tijd geleden( waar ik redelijk dicht sta bij de getroffenen). Brandexperts komen eigenlijk het liefst van al nog tijdens de brand of zo snel mogelijk daarna kijken en naar wat ik hoor van brandweer en verzekering kunnen die ook wel redelijk snel zeggen hoe het in elkaar zit. En mogelijk zullen er ook wel beelden zijn van wanneer de brand ontstaan is en ook zijn er ooggetuigen etc. Dus op dat gebied zal er wel al duidelijkheid zijn volgens mij. Daarna komt de verzekering langs maar ook weer hier lijken de beelden wel duidelijk en zal het ook wel niet ter discussie staan dat alles verloren is.

Wel stel ik me de vraag in hoevere de veiligheidregels in de huidige situatie gevolgd worden want alle werken lijken me wel onder redelijke tijdsdruk te staan en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat men daar wel als een kip zonder kop aan het opvliegen is.

Wat voor onderzoek moet er dan gebeuren als er geen kwaad opzet vermoed wordt? Kijken of er één start punt was. Wat foto's pakken en de aanwezigen spreken. Die gaan daar geen weken de as komen sneuven.
a) wie zegt dat er één startpunt was?
b) materiaal dat mogelijks verantwoordelijk is recupereren
c) kijken of er geen ander materiaal is dat hetzelfde zou kunnen veroorzaakt hebben
d) als je een "dader" hebt gevonden kijken of er sprake is van een defect, is dat een defect dat voorkomen had moeten worden, is er sprake van foutief gebruik? mochten de betrokken materialen wel aanwezig zijn daar ter plaatse.
e) gezien de hoeveelheid vuurwerk die afgegaan is kan men er redelijk zeker van zijn dat dit niet correct lag opgeslagen dus dat wil zeggen dat men moet gaan zoeken naar locaties waar het lag opgeslagen, in welke hoeveelheden en in hoeverre die hebben bijgedragen aan de uitbreiding of de start van de brand.
f) opmeten van de schade, in hoeverre is het materiaal ter plaatse vernietigt door de brand of door de bluswerkzaamheden, materiaal dat kapot gaat bij de afbraakwerken zal hoogstwaarschijnlijk niet mee verzekert zijn als het te recupereren was.
g) bodemonderzoek om te zien of er geen milieuverontreiniging is, indien die er zou zijn, daar de oorzaak van trachten te achterhalen, was dat historisch? is dat het gevolg van de brand? Was dat materiaal opgeslagen volgens de geldende regelgeving? etc.
h) alle of een groot deel van de aanwezigen interviewen, op basis daarvan misschien verder sporenonderzoek.

Dat zijn dan de zaken waar ik onmiddellijk aan denk. Dan zal je nog wel de verzekeraars hebben van TML die komen kijken, de verzekeraars van alle getroffen leveranciers, De Provincie Antwerpen omdat het openbaar terrein betreft in het beheer van de provincie, bos en natuur voor de bosbrand, etc. Lijkt me niet iets dat je op een paar uur gedaan hebt gekregen.

edit: https://www.hln.be/boom/provincie-a...nog-te-vroeg-om-in-kaart-te-brengen~a0f078c5/ ik doe een minuut na het maken van deze post hln open het gaat er al over.

Laatst bewerkt:
HLN hoort van haar bronnen:
Tomorrowland gaat door!

Tomorrowland gaat door, ondanks de dramatische brand die de mainstage van het muziekfestival volledig heeft vernietigd. Dat bevestigen bronnen aan onze redactie.
"Enkel de vorm moet nog bepaald worden", klinkt het. Daarover zal om 18 uur alles uit de doeken gedaan worden.
Het wordt spannend om te weten hoe dat dan juist zal gebeuren.

g) bodemonderzoek om te zien of er geen milieuverontreiniging is, indien die er zou zijn, daar de oorzaak van trachten te achterhalen, was dat historisch? is dat het gevolg van de brand? Was dat materiaal opgeslagen volgens de geldende regelgeving? etc.
Als ze dat daar gaan doen, mag er niemand meer binnen in de Schorre ;-)
Bodem zit daar vol asbest; oude kleiputten werden daar met asbestafval opgevuld

a) wie zegt dat er één startpunt was?
b) materiaal dat mogelijks verantwoordelijk is recupereren
c) kijken of er geen ander materiaal is dat hetzelfde zou kunnen veroorzaakt hebben
d) als je een "dader" hebt gevonden kijken of er sprake is van een defect, is dat een defect dat voorkomen had moeten worden, is er sprake van foutief gebruik? mochten de betrokken materialen wel aanwezig zijn daar ter plaatse.
e) gezien de hoeveelheid vuurwerk die afgegaan is kan men er redelijk zeker van zijn dat dit niet correct lag opgeslagen dus dat wil zeggen dat men moet gaan zoeken naar locaties waar het lag opgeslagen, in welke hoeveelheden en in hoeverre die hebben bijgedragen aan de uitbreiding of de start van de brand.
f) opmeten van de schade, in hoeverre is het materiaal ter plaatse vernietigt door de brand of door de bluswerkzaamheden, materiaal dat kapot gaat bij de afbraakwerken zal hoogstwaarschijnlijk niet mee verzekert zijn als het te recupereren was.
h) alle of een groot deel van de aanwezigen interviewen, op basis daarvan misschien verder sporenonderzoek.

Dat zijn dan de zaken waar ik onmiddellijk aan denk. Dan zal je nog wel de verzekeraars hebben van TML die komen kijken, de verzekeraars van alle getroffen leveranciers, De Provincie Antwerpen omdat het openbaar terrein betreft in het beheer van de provincie, bos en natuur voor de bosbrand, etc. Lijkt me niet iets dat je op een paar uur gedaan hebt gekregen.
Ik denk dat we vanuit onze zetel moeilijk hier iets over kunnen zeggen. Die gaan echt niet snel snel iets afbreken om "sporen te wissen". Iedereen is op de hoogte, dus het is praktisch onmogelijk om even op eigen initiatief snel snel iets te doen wat niet volgens de regels is.

Als ze dat daar gaan doen, mag er niemand meer binnen in de Schorre ;-)
Bodem zit daar vol asbest; oude kleiputten werden daar met asbestafval opgevuld
Ik ben niet zeker, maar volgens mij is er daar binnen de Schorre geen sprake van. De oude kleiputten ten zuiden (oosten?) van Terhagen die hebben ze vroeger inderdaad deels opgevuld met asbest en ander afval maar dat is volgens mij niet van toepassing op het recreatiedomein.

Terug
Bovenaan