Tomorrowland Mainstage getroffen door brand

Toch vuurwerk.
Knap wat ze op die korte tijd hebben kunnen presteren. Ziet er zeer nice uit met die led wall. Ook kudos aan de licht techniek

Aan de andere kant, al twee keer een groot vuur, één keer zelfs tijdens de optredens, en al twee keer zelfs geen lichtgewonden, dat zou je ook zou kunnen zien alsof ze veiligheid echt wel serieus nemen en het onder controle hebben.

Zoals anderen hier zeiden: dat is een kwestie van geluk, twee keer een podium dat afbrandt in nog geen 10 jaar, vind ik toch een beetje veel...
en die podia van TML worden blijkbaar éénmaal herbruikt in Brazilië... knap, maar daarna toch de verbrandingsoven in.

Dergelijke feëriek spektakel, kan snappen dat mensen dat mooi vinden, maar in pakweg Disneyland of de Efteling kunnen ze dat met materialen die jaren meegaan. TML is wel het wegwerpequivalent daarvan, en de vraag is of dat moet blijven kunnen zonder voldoende veiligheidsmaatregelen tegen bijvoorbeeld brand.

Qua milieuaspect: de vele vliegreizen zullen sowieso een grotere impact hebben, tegelijkertijd: als de McDo & Quick (wat ik niet graag eet, daar niet van) hun eten niet meer in isomo doosjes mogen verpakken zoals in de jaren stilletjes, alle festivals moeten overschakelen naar duurzame drankbekers, waarom kunnen we TML dan ook niet verplichten zo'n constructie uit deftiger materiaal te maken en te recycleren op de één of andere manier?

/mierenneukmodus

Goh, 2 op 10 jaar. Het is maar hoe je het bekijkt. Want enkel naar België gekeken, tel ik 1 brand op uiteindelijk wel 41 festivaldagen (tot en met vandaag) x 17(?) podia = 697 "events" (potentieel platbrandbare locaties & -tijdstippen) = 0.14% opgefikt waarvan 0% slachtoffers of gewonden op 2.960.000 bezoekers so far.

Laatst bewerkt:
Bij pretparken worden dezelfde materialen gebruikt, zeker bij indoor attracties. Zo goed als alle darkrides zitten vol piepschuim als basis.
Als het op tml niet meer zou mogen, dan ineens ook alle carnavals afschaffen? Want ook daar weer exact hetzelfde.
En als we geen wegwerp materialen meer mogen gebruiken, dan ook best alles beurzen overal afschaffen? Daar wordt nog een pak meer weggesmeten terwijl daar al veel herbruikbare basis elementen gebruikt worden.

Zoals anderen hier zeiden: dat is een kwestie van geluk, twee keer een podium dat afbrandt in nog geen 10 jaar, vind ik toch een beetje veel...
en die podia van TML worden blijkbaar éénmaal herbruikt in Brazilië... knap, maar daarna toch de verbrandingsoven in.

Dergelijke feëriek spektakel, kan snappen dat mensen dat mooi vinden, maar in pakweg Disneyland of de Efteling kunnen ze dat met materialen die jaren meegaan. TML is wel het wegwerpequivalent daarvan, en de vraag is of dat moet blijven kunnen zonder voldoende veiligheidsmaatregelen tegen bijvoorbeeld brand.

Qua milieuaspect: de vele vliegreizen zullen sowieso een grotere impact hebben, tegelijkertijd: als de McDo & Quick (wat ik niet graag eet, daar niet van) hun eten niet meer in isomo doosjes mogen verpakken zoals in de jaren stilletjes, alle festivals moeten overschakelen naar duurzame drankbekers, waarom kunnen we TML dan ook niet verplichten zo'n constructie uit deftiger materiaal te maken en te recycleren op de één of andere manier?
Volgens die logica moet je het dan ook voor Aalst Carnaval etc verplichten om te switchen, of film en theaterproducties.

Als ik het goed gevolgd hebt gaan de podia van Tomorrowland ook meerdere jaren mee door ze ook op andere versies van het festival te gebruiken of onderdelen van de mainstage te recycleren in andere podia in de jaren nadien. Iets wat ook puur economisch gezien logisch is, want het grootste deel van de kost zit in de werkuren van het ontwerp en het bouwen van al die elementen.

Respect voor het Licht & FX team om op zo'n korte tijd de boel live te krijgen. De LED-screens zullen wel gewoon wat presets tonen die ze manueel wat roteren, maar voor de rest, die zien dus pas sinds zonsondergang voor het eerst wat het effect van de setup van hun lichtinstallatie effectief is (en dat het goed is). :oops:

Hoe krijgen ze dat ook zo snel geprogrammeerd & gesynced? "USB-stickske met de complimenten van de DJ", maybe, maar aan het aantal keren dat die op de Main hun set onderbreken om een of andere platitude door de mic te brullen, welk nut heeft vooraf programmeren dan nog?

De belichting van de ruïne, de pyro boven de line-arrays, de confetti & CO2 werden naar het schijnt nog tijdens de show geplaatst. Er zal vannacht/morgenvoormiddag dus wss ook nog wel wat aan uitgebreid worden.

EDIT: blijkbaar doen ze alles live.

hln
Ook bij Prismax draaide alles op volle toeren. In hun kantoor in Mechelen werd een ‘war room’ ingericht. “We hebben met vijftien mensen een volledig nieuw design uitgewerkt”, zegt Corthout. “2D- en 3D-animaties, speciaal voor dit scherm. Meer dan drieduizend loops, die live gemixt worden.” En dat zonder te weten wat de dj’s zouden spelen. “Het is pure improvisatie. Onze visuals moeten live mee met de muziek. We gebruiken een speciaal systeem, maar dat van de originele mainstage met volledige 3D-sturing konden we dus niet inzetten.

Iemand op reddit:
At some point the screen went off.
Then they split it the display in half with a left-right mirorring.
Then they added live cam incrustation.
Then they added synced textures.
Then they synced the light colors with the screen colors.

Speaking about lightings:
First we had only white or blue fixed wash light.
Then they added flashing.
Then they activated the lyras / moving lights.
Then they added colors.
Then they synchronized the former fixtures on the buildings in front of the stage with the ones on the stage.
Then they added fixtures behind the stage to light up the ruins of the scaffolds.

And regarding the sound, obviously I'm at home watching the light so I can't judge, but we've seen the soundboyz going up to array towers 1 and 3 several time, probably for fixing/adjusting. Coincidence (or not?) that that moment they launched the zeppelin balloon so everybody was looking up to the sky, and the DJ started greeting the technicians and asked the crowed to cheer the team up.

Then they began added some pyros step by step as you mentioned.

I've also noticed that at the opening there were only 2 smoke machines with a light fog. Then they went to 2 x 4 smoke canons. At some point, gun 3 on the left stopped working. It was repaired later.

Then they were able to synchronized the smoke machines on the stage with the ones that were already installed on the sides and over the audience.

The team is building the show in real-time, without security margin as everything is live for the audience and live worldwide with thousands of viewers. It is absolutely fascinating!

Laatst bewerkt:

Maar welk materiaal is minder ontvlambaar, recycleerbaar na verven en blootstelling aan de elementen voor al die weken? (Je zou het al uit aluminium platen moeten gaan maken.) Ik ga ervan uit dat de polystyreen van dat podium omwille van die reden niet rechtstreeks recycleerbaar is. Veel polystyreen kan weldegelijk worden gerycleerd als het niet gecontamineerd is.

Ik zou eerder naar CO2 boekhouding kijken. Als je het in een verbrandingsoven verbrandt aan zodanige temperatuur dat er enkel water en co2 geproduceerd wordt, zit je alleen niet meer met een milieukost, alleen een klimaatkost. Die los je op door CO2 compensaties te kopen en/of door je piepschuim op termijn te vervangen door een gelijkaardig materiaal van biologische oorsprong of gesynthetiseerd uit CO2. Binnen 25 jaar moeten we in principe af van.onze petrochemie, dus mss tijd om daar eens wat moeite in te beginnen steken.

Hoe krijgen ze dat ook zo snel geprogrammeerd & gesynced? "USB-stickske met de complimenten van de DJ", maybe, maar aan het aantal keren dat die op de Main hun set onderbreken om een of andere platitude door de mic te brullen, welk nut heeft vooraf programmeren dan nog?

Het is een (meestal) een fabeltje dat alles pre-recorded is.

Er is een verbinding tussen de CDJ’s (discobar) en de LJ, VJ.
De DJ’s hebben voorgeprogrameerde lichtshows (en pyro) op hun bekendste tracks. Deze lopen met timesync mee, dus wanneer en hoe de dj deze inmixt maakt niet uit. Als ze op pauze duwen ‘stopt’ de voorgeprogrammeerde lichtshow. Deze programma’s zijn ook generiek en kunnen aangepast worden aan de specifieke show.

Maar voor TML zullen er waarschijnlijk custom shows geprogrammeerd zijn (zoals Martin Garrix), deze zullen ze nu niet kunnen gebruiken

Respect voor het Licht & FX team om op zo'n korte tijd de boel live te krijgen. De LED-screens zullen wel gewoon wat presets tonen die ze manueel wat roteren, maar voor de rest, die zien dus pas sinds zonsondergang voor het eerst wat het effect van de setup van hun lichtinstallatie effectief is (en dat het goed is). :oops:

Tzijn daar natuurlijk ook geen prutsers die de content maken voor het beeldmateriaal. Die hebben een bibliotheek waar ze al materiaal in hebben steken. Neem daar nog es een paar Wizards bij die echt kunnen toveren en ge hebt wel snel iets dat er al goed uit ziet.

Voor het licht is er een plan gemaakt, en da plan in een visualiser gestoken en zo kunt ge uw programmatie op voorhand maken. Zo wordt dat voor elke show gedaan (niet perse voor kleine, maar toch ook al meer en meer). Op dezelfde manier kunnen bands zo ook een mvr krijgen van het lichtplan bij concertgebouwen, podia op festivals, .. en kunnen de operators hun patch aanpassen naar de hoeveelheid en type lampen. Alleja, kort uitgelegd.
www.capture.se en https://www.syncronorm.com/products/depence2/overview zijn zo bvb veelgebruikte.

Zoals pieterv zonet zei, tegenwoordig is dat allemaal via showkontrol dat dat loopt tussen uw audiospeler en lichttafel. https://www.tc-supply.com/home
Dan programmeert ge uw licht aan de hand van nummers en wordt als dat nummer gespeeld wordt een signaal gestuurd van uw cdj naar uw tafel via die showkontrol. Dus als uw dj een digitale platenzak heeft van pakt 50 nummers, dan wordt er op voorhand een programmatie gemaakt voor elk nummer. Tijdens de djset kan de dj dan nog kiezen welke nummers die speelt. Zolang die iets speelt waar al iets voor gemaakt was, gaat die lichttafel weten wat ze moet doen. Nu, ik heb het zelf nog niet gebruikt, dus veel meer details weet ik er zelf ook niet van. Kweet niet in welke mate dat hier van toepassing is nu, maar een trigger is een trigger zou ik zeggen.

bvb zijn ook altijd leuke filmpjes om es te zien. Er wordt niet perse in detail gegaan, maar ge krijgt al een beeld van hoe zoiets in zen werk gaat. In europa is het eurovisie songfestival toch een van de grootste events ook op technisch vlak.
Of als ge niet lang wilt kijken, voorbeeld van Depence visualiser:

Laatst bewerkt:
Het verhaal dat speakers in recordtijd zijn overgevlogen uit Oostenrijk blijkt dan toch iets te fancy geweest te zijn:

In de namiddag werd rondgetoeterd dat het festival de geluidsboxen van de Amerikaanse metalband Metallica mocht gebruiken. Maar dat bericht ontkent Corthout (CEO van Prismax). “Ze komen van bij Phlippo in Lier, ook een wereldspeler qua festivalspeakers. Het is wel zo dat die boxen zijn bevestigd op stalen constructies die Metallica heeft gebruikt voor zijn wereldtournee. Zo is er toch onrechtstreeks toch nog een beetje gitaargeweld aanwezig op de wei.”

Mss dat iemand het verkeerd begrepen had dat "Metallica er nog mee werkte" en zo de verkeerde lijnen aan elkaar knoopte.

/mierenneukmodus

Goh, 2 op 10 jaar. Het is maar hoe je het bekijkt. Want enkel naar België gekeken, tel ik 1 brand op uiteindelijk wel 41 festivaldagen (tot en met vandaag) x 17(?) podia = 697 "events" (potentieel platbrandbare locaties & -tijdstippen) = 0.14% opgefikt waarvan 0% slachtoffers of gewonden op 2.960.000 bezoekers so far.

lol, wat jij doet is meer mierenneuken dan ik doen. Effen een reeks kleine podia meetellen, en per festivaldag gaan rekenen... dit hoofdpodium is niet afgebrand op een festivaldag, dus misschien moeten we het niet meetellen?

Ik ben overigens verre van de enige met deze kritiek:

Maar leuk hoera-sfeertje van hoe snel men een nieuw podium heeft opgegooid (of dat allemaal veilig verlopen is zullen we maar niet over babbelen) en volgend jaar business as usual dan maar?

Dit is wel een huzarenstuk waarbij de organisatie garen kan spinnen. Ook goeie PR voor België op vlak van festivals/podiumtechnieken. Benieuwd hoe dat podium eruit ziet op het tweede weekend.

lol, wat jij doet is meer mierenneuken dan ik doen. Effen een reeks kleine podia meetellen, en per festivaldag gaan rekenen... dit hoofdpodium is niet afgebrand op een festivaldag, dus misschien moeten we het niet meetellen?

Ik ben overigens verre van de enige met deze kritiek:

Maar leuk hoera-sfeertje van hoe snel men een nieuw podium heeft opgegooid (of dat allemaal veilig verlopen is zullen we maar niet over babbelen) en volgend jaar business as usual dan maar?

Ik vond inderdaad frappant dat de burgemeester het in de eerste uren nodig vond om te ontkrachten dat het festival zou geannuleerd worden. Het leek me dat die iets te happig overkwam om het allemaal maar goed te keuren.

Het is op zich wel een prestatie wat ze hebben neergezet, maar stel me inderdaad wel vragen bij de snelheid waarop alles is gelopen.

Al dit gezegd zijnde, daar wordt toch een pakske rommel gedraaid op die mainstage, miljaar.

Edit: Er zou gisteren al een dame van 35 jaar overleden zijn. Dat plaatst heel dit podiummirakel wel weer even in perspectief.

Laatst bewerkt:
. Neem daar nog es een paar Wizards bij die echt kunnen toveren en ge hebt wel snel iets dat er al goed uit ziet.

Kan allemaal wel goed zijn dat er heel wat techniek en kunde achterzit.
Maar wordt de waarde van het licht in het geheel hier nu niet overschat? Een goeie lichtshow is een meerwaarde en voegt een extra laag toe.
Maar dat alles zo perfect georchestreerd is of toch net niet dat valt 99% van de menigte niet op hoor. Verschillende kleuren, effecten, fades etc. dan is het al magnifiek voor de meeste.

Al dit gezegd zijnde, daar wordt toch een pakske rommel gedraaid op die mainstage, miljaar.
Dat is toch gewoon smaak?
Puur subjectief en dus slaat dit echt op niks.

Voegt ook niks toe aan de discussie.

Bij pretparken worden dezelfde materialen gebruikt, zeker bij indoor attracties. Zo goed als alle darkrides zitten vol piepschuim als basis.
Als het op tml niet meer zou mogen, dan ineens ook alle carnavals afschaffen? Want ook daar weer exact hetzelfde.
En als we geen wegwerp materialen meer mogen gebruiken, dan ook best alles beurzen overal afschaffen? Daar wordt nog een pak meer weggesmeten terwijl daar al veel herbruikbare basis elementen gebruikt worden.

Het verschil zit hem misschien ook in het volume gebruikt voor één constructie (main stage) versus vele kleine wagens?

Praalwagens​

Piepschuim wordt vaak gebruikt bij podiumbouw of praalwagens voor carnaval, maar Dutrieue noemt het “absoluut onduldbaar om het in dergelijke hoeveelheden te gebruiken als op Tomorrowland”.

Trouwens genoeg carnavalsverenigingen die jaar na jaar hun wagens hergebruiken, het is niet allemaal Aalst Carnaval.
Qua beurzen waar ik al ben geweest is veel herbruikbaar hoor.

TML zal ook veel hergebruiken daar niet van, in deze gaat het over combinatie van: én brandgevaar én wegwerpproduct omdat een deel van hun beleving al lang niet meer de muziek is maar de Efteling voor volwassenen met élk jaar volledig 'nieuwe' podia, tja.

Maar wordt de waarde van het licht in het geheel hier nu niet overschat? Een goeie lichtshow is een meerwaarde en voegt een extra laag toe.
Maar dat alles zo perfect georchestreerd is of toch net niet dat valt 99% van de menigte niet op hoor. Verschillende kleuren, effecten, fades etc. dan is het al magnifiek voor de meeste.

Als ik naar een concert/optreden ga is de lichtshow altijd het eerst wat me opvalt en bijblijft. Van de muziek weet je normaal wat je +- mag verwachten, de lichtshow kan altijd een enorm meerwaarde zijn (of tegenvaller). En wat ik gisteren zag, omd at op 12u geïnstalleerd te hebben, knap!

Sowieso zal eht elke festivaldag nog iets beter worden vermoed ik.

Mja, da's ook gewoon evolutie he al die technologie. Er wordt nu eenmaal met bepaalde technologieën gewerkt, zowel van lampen zelf tot de aansturing en alles ertussen.
En een doorsnee goede lichtshow, daar ga je mss niet direct op letten, maar een 'slechte' of waar het licht niet synchroon met de audio loopt, die gaat wel snel opvallen 😅

lol, wat jij doet is meer mierenneuken dan ik doen.
Ik heb ook niet anders beweerd . . .

Maar als je er toch dieper op wil doorgaan:
Effen een reeks kleine podia meetellen, en per festivaldag gaan rekenen...
Wat me logisch lijkt als je wil bepalen welk aandeel van de TML festiviteiten doorheen al de jaren geaffecteerd is geraakt. Je spreekt zelf ook over "een podium" dat afbrandt, niet "de mainstage", dus dan moet je al de rest ook meetellen.

Toegegeven, technisch gezien moet je de bezoekersaantallen per podia gaan verrekenen, en al de medewerkers on-site erbij tellen, en alle internationale & winter-versies, maar dat zal niets veranderen aan mijn punt, integendeel, namelijk dat ietwat relativeren wel op zijn plaats is en moet ik zeggen dat er niet zozeer sprake is van "geluk" dat het de andere keren niet is afgebrand, maar van een "ongeluk" dat het deze keer wel zo was.

Als je het naar de gevaren van de brandbare materialen wil doortrekken, moet je eigenlijk zelfs alle gelijkaardige festivals meerekenen en dan zak je nog een paar factoren verder weg van 0.14% afgebrande podia, laat staan 2/10.

dit hoofdpodium is niet afgebrand op een festivaldag, dus misschien moeten we het niet meetellen?
Breng me niet op ideeën.

Dat kan. Maar da's eerder een argumentum ad populum.

Zoals ik al zei, brandweer on-site zou al veel kunnen doen, en mss bezoekersaantal iets minderen zodat crowd-control makkelijker wordt. Aan de stages zelf veel veranderen, betwijfel ik. Als je bij zo'n events het risico op brand maximaal wil minimaliseren, zet je een dj-booth op een paar bierkratten en that's it. Maar dan is het geen TML meer.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan