Tour de France 2022

Die rit van morgen is wel iets voor Kron, die slotklim is niet zwaar en lijkt een beetje op waar Kron won in Zwitserland vorig jaar. Maar die heeft heel veel moeite om in de juiste vlucht te geraken. Ze moeten hem daar bij helpen en dat is wel iets wat Lotto niet goed doet imo

Die laatste vrijdag is echt op maat van Ewan want de laatste km loopt een beetje bergop, maar de vraag is inderdaad of hij dan nog in het peloton zit. Dat betwijfel ik ook wel een beetje
Morgen zou in theorie makkelijker moeten zijn om in de vlucht te geraken, ALS je goeie benen hebt. De eerste 16km zijn wel in dalende lijn dus daar zal het razend snel gaan maar dan volgt er toch een stuk van een 12-tal kilometer waar de weg enigszins op loopt en waar je met goeie benen in principe dus iets makkelijker mee kan schuiven, zeker als lichtgewicht t.o.v. de vlakkere aanloopstroken die we al gehad hebben tot hiertoe.

Maar ze nemen volgens mij geen standaard binaire testen af zoals wij die kennen toch?
Ik heb gisteren gelezen dat ze naar de cycle value kijken en als die boven de 35 oid ligt is alles ok en mogen ze verder rijden. Als die waarde onder de 35 ligt kijken 3 artsen of het verantwoord is van verder te rijden... heeft te maken met de hoeveelheid virus er aanwezig is in u systeem. Het is dus niet zo dat renners per definitie naar huis moeten bij een positief test. Zo kon Bob Jungels waarschijnlijk ook "licht positief" zijn net voor de Tour en toch mogen starten. Gelukkig voor hem & AG2R.
Meer nog, ze hebben gisteren na de rit enkel snelle antigeentesten afgenomen. En pas als daar een 'positief' geval tussen zat, werd een bijkomstige pcr afgenomen ter bevestiging.

Voor wie nog twijfelt of er iemand aan de groene trui van Wout kan komen:

Er zijn in totaal (door 1 renner) nog maximaal 610 punten te verdienen voor de groene trui:

- vier bergritten: 20 punten in de tussenspurt en 20 punten op de finish
- 3 "medium-mountain" ritten: 20 punten in de tussenspurt en 30 punten in de finish
- vier vlakke ritten: 20 punten in de tussenspurt en 50 punten in de finish
- tijdrit: 20 punten voor de snelste rijder.

Gezien met al bij al veel "vlakke" ritten, Wout Van Aert massaal veel uitliep op de spurters pur-sang, kan je er wel vanuitgaan dat een Jakobsen nu niet plots 135 punten zal inlopen op Wout Van Aert. Die vallen dus al af.

Dan blijft enkel nog Pogacar over, maar deze zal ook niet meedoen met de tussenspurten (toch niet regelmatig), terwijl Wout hier wss wel nog wat zal binnenhalen. En de bergritten leveren samen maar 80 punten op. Dus 145 punten zal hij ook wel niet inlopen, zelfs al zou hij nog mooi finishen op de medium-mountains.

Zelfs al zijn ze positief komen er toch nog extra regels aan te pas? Bepaalde waarden en die jury (Vive le velo, waar het ter sprake kwam) maar half gevolgd gisteren).

Beetje raar om dan iets te zeggen van Lotto, maar niet Alpecin hé? Maar dat ga jij natuurlijk niet doen want de enige reden dat Alpecin in beeld komt is omdat VdP dramatisch slecht is (en omdat Philipsen zijn handen in de lucht steekt als hij niet wint).

Deze Tour ging altijd lastig worden voor Lotto door het gebrek aan spurtersritten en de grote hoeveelheid ontzettend lastige ritten. Lotto heeft geen klimmers, Kron kan op sommige aankomsten meedoen voor een overwinning vanuit de vlucht, maar niet in het gebergte. Die eerste 2 spurtersritten zat Ewan gewoon goed maar mist hij wat geluk, in de kasseienrit falen ze net zoals QS, Alpecin en Trek door niemand in de vlucht te steken, maar zijn Ewan en Vermeersch voor hun valpartijen wel gewoon bij de sterksten in het peloton en dan is het nog eens een atypische tourweek geweest waarbij bepaalde ritten gemaakt voor een Wellens of Kron (vanuit vlucht) gecontroleerd worden door bepaalde ploegen. Nu moeten ze het doen met die 4e plaats van Kron in Lausanne, wat gewoon het hoogst haalbare was.

Ik postte dat ploegenklassement omdat het er grappig uitzag, niet om daar conclusies bij te verzinnen. Lotto en QS staan daar omdat ze met heel hun ploeg bij Ewan en Jakobsen blijven.

Alpecin heeft punten genoeg en hoeven dus niks te doen.
Maar hun prestaties zijn ook gewoon ondermaats hoor. Philipsen is in feite de enige renner die al iets heeft kunnen waarmaken, heeft gewoon de pech dat hij net iets te kort komt.
VDP is een joke eh, rijdt daar wat rond maar daarmee is ook alles gezegd. Echt een gigantische teleurstelling, hij zal wel uitrijden en ik hoop dat hij een goeie training heeft gehad. Maar in feite is het gewoon kopman onwaardig.

Maar Lotto zou zich beter net wel volop in de kijker rijden en gaan voor ritwinst, ze hebben echt niet zo een slechte renners mee. Maar het zit er echt niet in dat is duidelijk .

Rustdag, dus tijd voor een toemaatje op de Vlaamse feestdag over dé Vlaming van het moment.

Van Aert in de Tourkaart gezet.
63 ritten gereden op vier Tourdeelnames.
1x opgave na aanraking met een hek.
8 overwinningen.
5x tweede en 2x derde in een rit.
21x een top-tien plek, dat is dus 33%.
Vijfmaal buiten de top-100 gereden.
Zijn TT' zijn fantastisch: 1e (TTT) - DNF - 4e - 4e - 1e - 2e.

Behaalde bij drie op vier deelnames, zijn eerste zege voor de eerste echte rustdag. Vorig jaar pas erna.
Eindnoteringen algemeen klassement: DNF - 20e - 19e en voorlopig 43e nu.
Daarmee zit hij op de tabel van Bakelants op vier Tours: 18e - 24e - 20e - 50e.

Hij is de zevende Belg deze eeuw die de gele trui mocht dragen.
Het is van 1976 geleden dat een Belg (Van Aert), een eerdere Belg (Lampaert) in het geel opvolgde (Maertens - Van Impe).

Hij is de eerste Belg sinds Eddy Merckx, die in vier opeenvolgende Tours een rit kon winnen (voor zover ik kon zien).
Hij kan het verbreken als hij volgend jaar een rit wint.
Hou u vast: Geen enkele Belg is daarin geslaagd, om vijf jaar na elkaar een rit te winnen in de Tour!
Merckx (reed geen Tour in 1973); Rebry en Maes, S kwamen daar dicht bij.
Lambot, Firmin kon er aanspraak op maken, maar WOI zat in de weg. Hij won een rit van 1913 t.e.m. 1921.
Het is voorbarig, maar Van Aert kan Belgische geschiedenis schrijven volgend jaar!
Bij de buitenlanders hebben Cavendish en Greipel er zesmaal na elkaar.
André Darrigade is recordhouder met een zege in tien Tours na elkaar.

Is op weg om zijn beste tour te rijden met groen in zicht, ondanks de magische drie van vorig jaar (TT - Sprint - Berg).
(In de statistieken staan Merckx en Hinault erbij, maar maakt Hushovd ook geen aanspraak erop? Een proloog is ook een TT, in feite).

Is op weg om zijn beste tour te rijden met groen in zicht, ondanks de magische drie van vorig jaar (TT - Sprint - Berg).
(In de statistieken staan Merckx en Hinault erbij, maar maakt Hushovd ook geen aanspraak erop? Een proloog is ook een TT, in feite).
Goh, wanneer is een bergrit een bergrit?
Naast wat spielerei is dat enkel de Aubisque in die rit van Hushovd, en na de top van de Aubisque was het 50km hoofdzakelijk in dalende lijn. Waar Hushovd als krachtpatser die hij is gewoon Moncoutié uit zijn wiel kletste tijdens de bijtrapafdaling en op de macht het gat dichtreed op Roy.

Petacchi is in die rit zelfs 8e geworden. :unsure:

Wiki en PCS geven het weer als een bergrit.
De Aubisque is wel HC en ja, mocht die helemaal in het begin hebben gelegen en de rest vlak, dan won idd Petacchi misschien.
Neemt niet weg dat het een stevige berg is en de rit zo gecategoriseerd is.
Het staat toch mooi op het palmares van Thor: 'bergrit gewonnen' :tongue:.

Als het zo gedefinieerd wordt door de ASO. Elke rit krijgt een "categorie", om o.a. het % tijdsverlies te berekenen die je mag hebben en de punten van de groene trui te berekenen.

Is het dan terecht als bergrit gedefinieerd, tja, da's iets anders :) . Maar ik raad aan om iedereen die enkel Vlaamse heuvels gedaan heeft eens de Aubisque te beklimmen, je zal weten waarom het een berg is :)

('t is trouwens bergrit, niet bergenrit)

In de vogezen zijn er evengoed bergen hoor. Als je 614m moet klimmen dan kan je wel spreken over een berg oprijden, ook al rij je maar 7km.

Natuurlijk als je kijkt naar de granon, dat is nog andere koek.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wout Van Aert zonder discussie heer en meester in de eerste Tourweek... Staat voorlopig ook op 1 in de Super Strijdlust die in Parijs wordt uitgereikt. Wat een Tour en het is nog niet gedaan 👍🇧🇪

Heist-op-den-Berg!

Thomas ziet het nog zitten. In ieder geval zou een podiumplek aan het einde van de rit al een knappe prestatie zijn op zijn leeftijd (en dan bedenk ik me net van shit, die is even oud als ik)

Heist-op-den-Berg!

Thomas ziet het nog zitten. In ieder geval zou een podiumplek aan het einde van de rit al een knappe prestatie zijn op zijn leeftijd (en dan bedenk ik me net van shit, die is even oud als ik)
Haha, had ik overlaatst met Roglic... diejn is exact 3 jaar jonger als ik terwijl die in mijn hoofd precies altijd ouder was. Was ok effe ne subtiele reminder... :unsure:

Langste klim in België is 14km
Ja maar den Botrange is maar 693m en ge begint daar niet van zeeniveau... nog nie bekan. Ne klim van 600m heb je niet in België.

Je hebt het over deze:

of deze: https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/le-stockay-route-de-ancienne-douane-spa

vergelijk deze eens met dit:

Size does not matter.

Voor mij is een bergrit minimaal boven de boomgrens gaan :p

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan