Tour de France 2024

Welk nut heet het als ploegarts om een renner die echt ziek is te laten starten?

Covid positief is niet gelijk aan ziek zijn he.
De renner zal het wel aangeven, maar het is niet omdat persoon A assymptomatisch is en niet perse ziek is dat hij het niet kan doorspelen aan persoon B die compleet slecht er op gaat reageren.

Covid is toch wat besmettelijker dan een griepke.

Laatst bewerkt:
hehe van Gils ik hoorde zijn interview op de radio er een beetje over. Maar dat van Capiot was er ook over ook geen enkel schuldbesef. De Tour altijd wat te beleven.

En waarom ingodsnaam Capiot nog laten starten vandaag. Die kon gisteren nog amper bewegen moest over de meet worden geduwd. Echt sommige ploegen. Ook dat laten starten met Covid niks geleerd van Colbrelli.

hehe van Gils ik hoorde zijn interview op de radio er een beetje over. Maar dat van Capiot was er ook over ook geen enkel schuldbesef. De Tour altijd wat te beleven.

En waarom ingodsnaam Capiot nog laten starten vandaag. Die kon gisteren nog amper bewegen moest over de meet worden geduwd.
Die moest eerder dit jaar nog gaan koersen 2 weken nadat hij zijn sleutelbeen had gebroken. Dat geeft toch geen goede indruk over die ploeg.

De renner zal het wel aangeven, maar het is niet omdat persoon A assymptomatisch is en niet perse ziek is dat hij het niet kan doorspelen aan persoon B die compleet slecht er op gaat reageren.

Ik vrees dat door al die zware inspanningen de kans ook veel groter is dat het toch uitbreekt in tegenstelling tot de gemiddelde mens.

Je kan er al 3 dagen mee rondlopen en dan ziek worden door de vermoeidheid en de inspanningen.

Vervaeke opgegeven wat een "geluk" dat Pedersen viel waardoor er een kamer vrij kwam en Evenepoel dus al die tijd al alleen slaapt.

Polit wat een beer zeg zie wat er nog overblijft :o

Zijn die renners dan niet allemaal gevaccineerd?
Ik weet dat het geen 100% bescherming biedt maar als je daarmee het risico kan halveren, en je minder zieken krijgt die het verder doorgeven dan is dat toch maar een kleine moeite in feite.
Moest ik renner zijn ik liet mij vaccineren, je zit een heel jaar hier naartoe te trainen om dan mogelijk uit te vallen met covid.

Ja maar dat is niet meer realistisch dan he.
Dat zou betekenen dat je elke dag iedereen moet testen.

Staat in die thread

Daar zijn beelden van. Bouglas neemt tot 2 maal toe zijn handen van het stuur om renners aan de kant te duwen, de tweede keer inderdaad een Jayco renner die dan hard moet uitwijken waardoor Van Gils bijna valt. In een nietszeggend criterium dan nog. Dus ja, reactie van Van Gils was toen weer op zijn Van Gils vurig en er wat over, ma al die WT renners konden er wel echt niet mee lachen. Na de finish zware discussie, verschillende renners rond die Bouglas (was er ook een beetje over :laugh: ) en Quinn die gast ook nog eens een (zacht) handje op de wang gegeven. Van Gils is daarvoor geschorst trouwens.

Ik vind wel dat ASO als organisatie dit zou moeten verplichten om de renners te(gen zichzelf te) beschermen, je ziet en hoort in interviews dat er totaal geen eenduidigheid is qua beslissingen, sommigen ploegen laten renners starten en daar zitten ook zogezegd dokters. Kijk naar Thomas, en moet nu lossen.

Je gaat me niet zeggen dat er geen ploegbelangen spelen, in een race met een commerciële waarde van het kaliber TdF, tuurlijk wel.

Ik hoop dat de tour niet onthoofd wordt maar ik vrees er voor :headshake:

Maar is dat zo onrealistisch? Zeker nu er al zo veel gevallen zijn. Bij Astana testen ze blijkbaar wel, bij sommige andere ploegen bewust niet (https://sporza.be/nl/2024/07/13/ren...e-je-op-lange-termijn-aanricht~1720872800576/ )
Renners gaan natuurlijk altijd willen starten, dus moeten misschien wel tegen zichzelf beschermd worden. En het risico om anderen in het peloton in open lucht te besmetten is misschien wel klein, maar niet nul. Stel dat een Vingegaard besmet raakt en moet opgeven of minder wordt, weg spankracht. Of Remco, krijgen we weer speculatie of hij nu wel of niet lange beklimmingen aankan 😅

Ik vind wel dat dit zou moeten om de renners te(gen zichzelf te) beschermen, je ziet en hoort in interviews dat er totaal geen eenduidigheid is qua beslissingen, sommigen ploegen laten renners starten en daar zitten ook zogezegd dokters. Kijk naar Thomas, en moet nu lossen.

Je gaat me niet zeggen dat er geen ploegbelangen spelen, in een race met een commerciële waarde van het kaliber TdF, tuurlijk wel..
Dat zou vooral betekenen dat op al die uitgevoerde testen vals positieven gaan zitten en mensen onterecht naar huis gestuurd worden.
We mogen heel blij zijn dat we dit al lang voorbij zijn…

Tuurlijk spelen ploegbelangen, maar je moet wel wat pragmatisch blijven.

Zieke renners starten niet.
Net overleg nog gehad met de cardioloog in onze ploeg:

“Cardiale betrokkenheid bij huidige covidvarianten beduidend minder dan bij eerste golven gezien veel mildere symptomatologie en weinig tot geen systeemklachten. Indien geen koorts en enkel blw akkoord om verder te koersen mits dagelijkse nauwgezette klinische fu.”

Terug
Bovenaan