Tradities: ruimte voor verandering of onaantastbaar?

Het gaat hier niet over personeelszaken, maar over iets dat sowieso tussen ouders gedeeld wordt. Dat komt dus uit mocht eht nu plots volledig anders zijn. Ma soit, zelfs al zou ik een bericht van de school zelf hebben, zal je dan nog zeggen dat het geen zekerheid is?
Als het zo belangrijk is voor jou om gelijk te krijgen, zeer zeker! ;)

Mij boeit het allemaal niet zo, maar je moet nu ook geen gissingen gaan verkondigen als waarheden...

Ik heb (nog) geen kinderen nee, wil ze misschien/hopelijk ooit nog wel. Ik zie de relevantie daar echter niet van in hoor in deze discussie.
Super relevant lijkt me. Immers, heb je kinderen in de leeftijdscategorie van dit feest dan zie je hoe zij daar mee omgaan en daar draait het om. Dan merk je ook dat het die kinderen niet gaat om de traditie maar om het momentum. Ik wil gewoon maar zeggen dat tradities evolueren. Sinterklaas is vandaag voor de kinderen geen heilige meer bvb.

Maar, dat gebruuskeerd gedoe van tegenwoordig is ronduit belachelijk en holt het kinderfeest uit.

De enige manier om deze alsmaar terugkerende miserie te ontmijnen is mee te gaan in de verdere evolutie van deze traditie. Als het echt enkel om de magie of de kinderen zou draaien was die evolutie ook geen probleem. Het zijn vooral conservatieve volwassenen die door tegen windmolens te willen blijven vechten de problemen in stand houden.

Maar mag er voor kleine kinderen niet ergens nog een stukje magie bestaan? En ik denk dat veel ouders het in stand houden van het mysterie nog wel leuk vinden, om de reactie van hun kinderen te zien.

Voor mij mag er gerust terug wat meer magie in onze maatschappij komen. In plaats van elk stukje genot tot met de grond gelijk te maken, mag er misschien wat meer komen. Toen ik nog klein was was het ook gewoon de paashaas die plots al die eieren in de tuin had gelegd hoor.

Maar dat is zo wat de teneur van volwassenen in 2023. Alles moet serieus zijn, of als politiek statement kunnen gebruikt worden.
Volledig dit.
Mijn kinderen zijn nu 6 en 7 en om te zien hoe zij opgaan in het sinterklaasfeest is echt geweldig.
Mijn kinderen maakt het echt geen hol uit of het een zwarte piet, roetpiet, gele piet, ... is. Het zijn vooral de volwassenen die er een probleem mee hebben, lijkt me. Laat kinderen eens kind zijn.

Ik heb van de voorbije weken al evenveel genoten als mijn kinderen denk ik. Samen in de sint-boekjes kijken, hun enthousiasme zie bij de aftelkalender en 100 keer opnieuw gaan kijken hoeveel keer het nog slapen is. De lichte spanning die ze voelen bij het slapen gaan als ze hun schoen hebben gezet. Gaat hij komen of niet? En stiekem hoop ik dat ze volgend jaar het grote geheim nog niet kennen.

De enige manier om deze alsmaar terugkerende miserie te ontmijnen is mee te gaan in de verdere evolutie van deze traditie. Als het echt enkel om de magie of de kinderen zou draaien was die evolutie ook geen probleem. Het zijn vooral conservatieve volwassenen die door tegen windmolens te willen blijven vechten de problemen in stand houden.
Als het echt om kinderen draait, zou de oorspronkelijke problematiek & de bijhorende evolutie ook nooit bestaan hebben.
Net omwille van (enkele) volwassenen die in de eerste plaats problemen zagen bij een zwarte piet, aan de basis

Er gaan nu meer zwarte kinderen naar onze scholen maar zelfs in mijn tijd werd er al wel eens denigrerend naar een zwart persoon verwezen met zwarte piet. Volwassenen zagen die problemen al jaren komen. Daarom dat we 20 jaar geleden al begonnen zijn met de evolutie weg van afrikaanse slaaf. Dat willen tegenhouden of terugdraaien is voor niemand goed en zeker niet de kinderen.

Als het echt om kinderen draait, zou de oorspronkelijke problematiek & de bijhorende evolutie ook nooit bestaan hebben.
Net omwille van (enkele) volwassenen die in de eerste plaats problemen zagen bij een zwarte piet, aan de basis
Maar dat klopt dus niet, want de "oorspronkelijke" Zwarte Piet zorgt en zorgde wel degelijk voor problemen bij kinderen. Die problematiek moet niet overdreven worden, en je kan van mening zijn dat ze niet voldoende is om de traditie aan te passen, maar ze ontkennen is gewoon onnozel. Mijn kinderen groeien op in een heel blanke gemeente, en die hebben als kleuter ook al op straat gewezen naar zwarte mensen en "kijk, Zwarte Piet!" geroepen. Dat is onschuldig, maar niet fijn voor de ontvangende zwarte medemens. Zwarte kinderen ondergaan hetzelfde lot, waarbij ze in het beste geval alleen vergeleken of benoemd worden met of als Zwarte Piet, in het slechtste geval ermee gepest worden. En in het algemeen maakt het voor zwarte kinderen het moeilijker om zich te identificeren met het Sinterklaasfeest. Opnieuw: dat is niet het ergste van de wereld, dat is geen bitter racisme, en veel mensen met een zwarte huidskleur kunnen dat ook wel weglachen. Maar het is dus absoluut niet zo dat er geen goede redenen zijn, ook voor kinderen, om het uiterlijk van Zwarte Piet een beetje aan te passen om er voor te zorgen dat dit prachtige kinderfeest door iedereen gevierd en omarmd kan worden.

Ik snap eerlijk gezegd ook het probleem niet van mijn conservatieve confraters dat Zwarte Piet tegenwoordig meer een roetpiet is geworden. Misschien is Mary Poppins niet de juiste referentie, maar de schoorsteenvegers lopen daar ook niet bepaald rond met een blackface.

En het problematische is de blackface in combinatie met het morenpakje. Of je past de blackface aan of je past het morenpakje aan.

Regenboogpieten zijn dan weer een abomination.

Ik weet niet of het hier al vermeld is, maar ik vind de documentaire Wild Geraas enorm verhelderend over de Sint- en Piettradities.

Dat kinderen angst hebben van Zwarte Piet vind ik trouwens niet problematisch, dat hoort er juist bij. In sommige "Piet-tradities" (klinkt fout, I know) worden mensen "afgeranseld" op straat. Niet tot bloedens toe, maar op een plagerige toon.

Misschien een kans geven aan Krampus Dei?

Maar dat klopt dus niet, want de "oorspronkelijke" Zwarte Piet zorgt en zorgde wel degelijk voor problemen bij kinderen. Die problematiek moet niet overdreven worden, en je kan van mening zijn dat ze niet voldoende is om de traditie aan te passen, maar ze ontkennen is gewoon onnozel. Mijn kinderen groeien op in een heel blanke gemeente, en die hebben als kleuter ook al op straat gewezen naar zwarte mensen en "kijk, Zwarte Piet!" geroepen. Dat is onschuldig, maar niet fijn voor de ontvangende zwarte medemens. Zwarte kinderen ondergaan hetzelfde lot, waarbij ze in het beste geval alleen vergeleken of benoemd worden met of als Zwarte Piet, in het slechtste geval ermee gepest worden. En in het algemeen maakt het voor zwarte kinderen het moeilijker om zich te identificeren met het Sinterklaasfeest. Opnieuw: dat is niet het ergste van de wereld, dat is geen bitter racisme, en veel mensen met een zwarte huidskleur kunnen dat ook wel weglachen. Maar het is dus absoluut niet zo dat er geen goede redenen zijn, ook voor kinderen, om het uiterlijk van Zwarte Piet een beetje aan te passen om er voor te zorgen dat dit prachtige kinderfeest door iedereen gevierd en omarmd kan worden.
fout dus , het kan niet gevierd worden.
Dus zwarte piet een beetje aanpassen zorgt ervoor dat het draagvlak nog meer verdeeld geraakt

&
chance dat kinderen in het algemeen geen andere kwetsende woorden uitspreken. :unsure:

Er gaan nu meer zwarte kinderen naar onze scholen maar zelfs in mijn tijd werd er al wel eens denigrerend naar een zwart persoon verwezen met zwarte piet. Volwassenen zagen die problemen al jaren komen. Daarom dat we 20 jaar geleden al begonnen zijn met de evolutie weg van afrikaanse slaaf. Dat willen tegenhouden of terugdraaien is voor niemand goed en zeker niet de kinderen.
Als we dan toch met wat 'voorbeelden' gaan afkomen : Bij ons werd er gezegd "kijk, mbo mpenza" , naar een random jongen van kleur.
Rode duivels hervormen?
Neen , het stigma rond zwarte voetballers uit de congo , is zonder hervormen maar mét bewustmakingscampagne, verdwenen

fout dus , het kan niet gevierd worden.
Dus zwarte piet een beetje aanpassen zorgt ervoor dat het draagvlak nog meer verdeeld geraakt

&
chance dat kinderen in het algemeen geen andere kwetsende woorden uitspreken. :unsure:
Hoezo, het kan niet gevierd worden?? Omdat er 1 school is waar geen Sint komt dit jaar? Wat dan voor een groot deel te wijten is aan volwassenen die er op staan dat Zwarte Piet pikzwart geschminkt wordt? No offense, maar ik kies toch partij voor de groep die er voor wil zorgen dat het Sinterklaasfeest een feest is en blijft waar alle kinderen zich in kunnen vinden, dan voor de partij die halsstarrig blijft vasthouden aan praktijken uit hun kindertijd heel goed wetende dat je daarmee een feest hebt waar een deel van onze kinderen zich niet in thuis voelt of gekwetst wordt. Dan moet je echt de kaart "kinderfeest" niet proberen trekken.

En je laatste argument is al helemaal dwaas hé. Met dat argument moet je niets meer regelen of proberen sturen in het leven. En in welke wereld leef je ook als je gaat beweren dat zwarte voetballers hier niet meer geconfronteerd worden met racisme, stigmatisering en stereotypering?

dus als we het uiterlijk van Zwarte Piet veranderen naar Roet Piet kan Sinterklaas niet meer gevierd worden? En waarom niet?
Het maakt het praktisch wel moeilijker.

Maat van mij speelt zwarte piet en amuseert zich daar jaarlijks rot mee. Voor een paar euro (voor hun naft en achteraf pintje drinken) kan je hen inhuren en komen ze langs. Vooral bij familie/vrienden/vrienden van vrienden.
Als hij daar als roetpiet ipv zwarte piet zou langs gaan, is zijn vermomming weg en wordt hij meteen herkend.

Hoezo, het kan niet gevierd worden?? Omdat er 1 school is waar geen Sint komt dit jaar? Wat dan voor een groot deel te wijten is aan volwassenen die er op staan dat Zwarte Piet pikzwart geschminkt wordt? No offense, maar ik kies toch partij voor de groep die er voor wil zorgen dat het Sinterklaasfeest een feest is en blijft waar alle kinderen zich in kunnen vinden, dan voor de partij die halsstarrig blijft vasthouden aan praktijken uit hun kindertijd heel goed wetende dat je daarmee een feest hebt waar een deel van onze kinderen zich niet in thuis voelt of gekwetst wordt. Dan moet je echt de kaart "kinderfeest" niet proberen trekken.
Again: resultaat in deze case is dat er toutcourt geen kinderfeest meer is. Wegens polariserend. Voor die aanpassing van roetpiet had je wél een kinderfeest, ook polariserend.

En je laatste argument is al helemaal dwaas hé. Met dat argument moet je niets meer regelen of proberen sturen in het leven. En in welke wereld leef je ook als je gaat beweren dat zwarte voetballers hier niet meer geconfronteerd worden met racisme, stigmatisering en stereotypering?
Ik ga hier niet op in , want heb ik niet gezegd. Dat maak jij ervan. Geen zin op op deze manier verder te discussieren, a usual

Als je een een sinterklaasfeest wil zonder heisa gaat het toch echt mee moeten evolueren. De vroegere afrikaanse zwarte piet gaat hedendaags altijd polariserend zijn en blijven. Roetpiet is misschien niet de beste oplossing, er zijn ook helemaal geen schoorstenen meer. Laat Bart Peters er met een nieuwe show desnoods smurfen of wat dan ook van maken. Kinderen kan je alles wijs maken.

Daarom dat we beter meegaan in die evolutie weg van afrikaanse zwarte piet. Dan zal ook die heisa er rond afnemen en verdwijnt ook de polarisatie.

Zoals ik daarnet zei, dit is afgeleide van wat in de basis bepaalde ouders waren , die geen Zwarte Piet wouden.
En de aanpassing, zorgt voor nog meer polarisatie.
Ah nee hé. School deed een voorstel voor een Sint-feest met Roet Pieten ipv Zwarte Piet en voor sommigen was het Zwarte Piet of geen feest. Dus wie zorgt er dan voor polarisatie?

Terug
Bovenaan