Tradities: ruimte voor verandering of onaantastbaar?

Ik herrinner me nog als kind Sinterklaas op school, de klaslokalen hadden smalle ruitjes, plots zag je de mijter van de sint 🥳, paar seconden later de deur vliegt open met groot kabaal, hij grijpt ne handvol"pieknieken" en smuit ze int lokaal. Alle kids helemaal losgeslagen en iedereen die snoepjes oprapen. Lol.
Vandaag mag da allemaal niet meer... woke/racisme... whatever... triestig eigenlijk.
Dat mag nog en dat gebeurt nog evengoed bijna overal in Vlaanderen.

Ja toch wel, deel van de traditie en de magie van Sinterklaas is een collectief leugentje dat we aan kleine kinderen vertellen, dat leuk is zolang het duurt en eigenlijk zelfs ook een eerste levenslesje als je achter de waarheid komt.

Dat kan ne helemaal niet in stand kan houden als er radicale nieuwe figuren zoals "Queen Nikkolah" geïntroduceerd worden.
Heb jij kinderen?

Ik vind dat de serie Dag Sinterklaas (geschreven door Hugo Matthysen) en de verschillende spin-offs al een heel hedendaagse benadering. Daar worden ook andere personages geïntroduceerd zoals de kapitein van de stoomboot, een aantal Spaanse medewerkers, een professor, ... En uiteraard zitten in dat scenario ook stereotypen (Sint en professor verstrooid), kinderen herkennen dat immers.

Heb jij kinderen?

Ik vind dat de serie Dag Sinterklaas (geschreven door Hugo Matthysen) en de verschillende spin-offs al een heel hedendaagse benadering. Daar worden ook andere personages geïntroduceerd zoals de kapitein van de stoomboot, een aantal Spaanse medewerkers, een professor, ... En uiteraard zitten in dat scenario ook stereotypen (Sint en professor verstrooid), kinderen herkennen dat immers.
Ding is wel dat ze in de nieuwe versie van Zwarte Piet een roetpiet maken wegens stereotypes en racisme, maar dan presteren ze het wel om een reeks enorm stereotype Spaanse personages neer te zetten die dan een soort enorm overdreven Jommekes-Spaans bezigen. Als je Zwarte Piet met zo'n overdreven accent zou laten spreken is het kot te klein, maar dit kan dan wel...

Voor mij zijn tradities iets om naar uit te kijken.
Een deel van je identiteit/cultuur/... .
Vb champagne op nieuwjaar en aftellen tot middernacht.
Kerstmis/kerstavond samen zijn met familie en kadootjes.
Nieuwjaar iedereen gelukwensen met nieuwe jaar...

Wat is er daar nu mis mee?
Euh niets, claimt iemand dat dan?
Ik herrinner me nog als kind Sinterklaas op school, de klaslokalen hadden smalle ruitjes, plots zag je de mijter van de sint 🥳, paar seconden later de deur vliegt open met groot kabaal, hij grijpt ne handvol"pieknieken" en smuit ze int lokaal. Alle kids helemaal losgeslagen en iedereen die snoepjes oprapen. Lol.
Vandaag mag da allemaal niet meer... woke/racisme... whatever... triestig eigenlijk.
Waarom zou dat niet meer mogen? Allezja, ik heb de indruk dat sommige mensen mentaal op twitter/x lijken te leven en het echte leven wat uit het oog verliezen. Dan krijg je misschien de indruk dat er een soort oorlog bezig is rond die zaken, maar dat is toch gigantisch overroepen? Ja, hier en daar zijn er wat discussies rond (en ja in Nederland komt dat al eens tot conflicten), maar ik het merendeel van de scholen komt de sint gewoon hoor. Hell, in onze straat doet een groep vrijwilligers dit.

Wij zijn gewoon de generatie die nog is opgegroeid met "zwarte piet ziet er uit als een stereotype zwarte door het roet van de schouw". Iets dat ook gewoon niet logisch is, maar waar we als kind niet bij nadachten, want het was toch een grappige clown. De generatie(s) voor ons hadden er dan misschien meer schrik van want daar zong men nog actief over hoe hij stoute kinderen in de zak zou steken en ze de roede gingen krijgen. En de generatie die bestaat uit onze kinderen zal een gemengd beeld van stereotype zwarte pieten en "roetpieten" zien, met misschien nog wat regenboogpieten uit Nederland, en zich daar ook geen vragen bij stellen. Misschien dat hun kinderen enkel maar roetpieten zullen kennen, who knows/cares. Tradities veranderen nu eenmaal samen met de maatschappij.

Ding is wel dat ze in de nieuwe versie van Zwarte Piet een roetpiet maken wegens stereotypes en racisme, maar dan presteren ze het wel om een reeks enorm stereotype Spaanse personages neer te zetten die dan een soort enorm overdreven Jommekes-Spaans bezigen. Als je Zwarte Piet met zo'n overdreven accent zou laten spreken is het kot te klein, maar dit kan dan wel...
Zijn die nu niet gewoon zo overdreven dat je het nog moeilijk als belediging kan zien? Allezja, mij viel het ook op hoor, dat niet.

Voor mij zijn tradities iets om naar uit te kijken.
Een deel van je identiteit/cultuur/... .
Vb champagne op nieuwjaar en aftellen tot middernacht.
Kerstmis/kerstavond samen zijn met familie en kadootjes.
Nieuwjaar iedereen gelukwensen met nieuwe jaar...

Wat is er daar nu mis mee?

Ja, elk jaar opnieuw die discussies rond dat Chinees nieuwjaar! Dat ze dat eens afschaffen!

ah nee, wacht, daar is helemaal geen discussie rond...

Zwarte piet was een stereotype zwarte (uitvergroting van de kenmerken). Die Spaanse personage zijn typetjes (die zijn helemaal niet stereotype Spaans, want Spanjaarden praten helemaal zo niet). Ik vind het ook vreemd dat ze die keuze gemaakt hebben hoor, maar ik denk echt niet dat de Belgische "Spanjaarden" zich geviseerd voelen.

Een deel van de commotie rond zwarte piet, is ook het feit dat de zwarte de knecht is van de oude blanke man he...

Staat hier niemand bij stil dat Zwarte Piet gewoon zo zwart is van schoensmeer gezien het heel vaak personen uit de buurt zijn en ze mogelijks herkend kunnen worden, zelfs al is het de roetpiet? Hier in het dorp zijn er pieten en dergelijke van de Chiro en die worden dan herkend e :unsure:

Ik had onlangs dezelfde gedachte toen ik met mijn dochter naar de intrede van de Sint keek. Behoorlijk grappig dat ze zo'n karikaturale Spaanse figuur in dat programma steken. Het is nu natuurlijk ook gewoon zo dat daar niet echt negatieve connotaties aan verbonden zijn. Moesten ze Spanjaarden als lui of dom voorstellen, zou dat een ander verhaal zijn, en dan nog; er is niet echt een (moderne) geschiedenis van anti-Spaans sentiment of een asymmetrische machtsverhouding tussen onze landen. Karikaturen zijn pas een probleem als je er effectief normale mensen mee kwetst. (Er zijn altijd fragiele sneeuwvlokjes die aan alles aanstoot nemen, laten we die dus negeren).

Enfin, karikaturen zijn ook een probleem als je een hele bevolkingsgroep hebt die zich een slachtofferidentiteit laat aanmeten met als centraal agendapunt om aan alles sowieso aanstoot te nemen, in de ijdele hoop dat dat sociale gerechtigheid bevordert, zoals identiteitspolitiek tegenwoordig vaak is.

Staat hier niemand bij stil dat Zwarte Piet gewoon zo zwart is van schoensmeer gezien het heel vaak personen uit de buurt zijn en ze mogelijks herkend kunnen worden, zelfs al is het de roetpiet? Hier in het dorp zijn er pieten en dergelijke van de Chiro en die worden dan herkend e :unsure:
De meeste kinderen leren rond de 6 jaar dat Sinterklaas niet bestaat. Jongere kinderen zijn niet in staat om door een "vermomming" te kijken.
Er zijn onderzoeken geweest waarbij de kleuterjuf zich in de klas als sinterklaas verkleed, en dat de kinderen totaal niet doorhebben dat het nadien niet sinterklaas is (dus zelfs al is het een vrouw en hebben ze de juffrouw de kleren zien aantrekken).
Jonge kinderen beseffen ook niet dat een poppenkast bestuurd wordt door de persoon die er achter zit. Net zoals ze niet snappen dat Bumba geen echte clown is.

Dat probleem wordt gigantisch overschat, waarom denk je dat dat wel werkt als we iemand helemaal zwart schminken maar niet als het maar half is?

Haha, ik stoor mij daar ook enorm aan, en verbaas mij inderdaad ook elke keer weer over hoe vreselijk stereotyperend dat personage is. Maar ik vind die nieuwe versie van Dag Sinterklaas in het algemeen barslecht. Lijkt mij ook gemaakt te zijn voor een oudere doelgroep dan de oude versie van Dag Sinterklaas.

Mijn kinderen (5 en 4) zitten gefascineerd en enthousiast te kijken naar de afleveringen van de oude Dag Sinterklaas, en vertellen daar nadien ook honderduit over. Zet ik de nieuwe afleveringen op, en je ziet ze gewoon na enkele minuten mentaal afhaken ...

Ik had onlangs dezelfde gedachte toen ik met mijn dochter naar de intrede van de Sint keek. Behoorlijk grappig dat ze zo'n karikaturale Spaanse figuur in dat programma steken. Het is nu natuurlijk ook gewoon zo dat daar niet echt negatieve connotaties aan verbonden zijn. Moesten ze Spanjaarden als lui of dom voorstellen, zou dat een ander verhaal zijn, en dan nog; er is niet echt een (moderne) geschiedenis van anti-Spaans sentiment of een asymmetrische machtsverhouding tussen onze landen. Karikaturen zijn pas een probleem als je er effectief normale mensen mee kwetst. (Er zijn altijd fragiele sneeuwvlokjes die aan alles aanstoot nemen, laten we die dus negeren).

Enfin, karikaturen zijn ook een probleem als je een hele bevolkingsgroep hebt die zich een slachtofferidentiteit laat aanmeten met als centraal agendapunt om aan alles sowieso aanstoot te nemen, in de ijdele hoop dat dat sociale gerechtigheid bevordert, zoals identiteitspolitiek tegenwoordig vaak is.
Als je echt wil, kan je zeggen dat mijn familie twintig generaties geleden heeft geleden onder de Spaanse bezetting. Om dan uitgerekend een stel (stereotiepe) Spanjaarden uitgerekend in Antwerpen te laten aankomen...

De meeste kinderen leren rond de 6 jaar dat Sinterklaas niet bestaat. Jongere kinderen zijn niet in staat om door een "vermomming" te kijken.
Er zijn onderzoeken geweest waarbij de kleuterjuf zich in de klas als sinterklaas verkleed, en dat de kinderen totaal niet doorhebben dat het nadien niet sinterklaas is (dus zelfs al is het een vrouw en hebben ze de juffrouw de kleren zien aantrekken).
Jonge kinderen beseffen ook niet dat een poppenkast bestuurd wordt door de persoon die er achter zit. Net zoals ze niet snappen dat Bumba geen echte clown is.

Dat probleem wordt gigantisch overschat, waarom denk je dat dat wel werkt als we iemand helemaal zwart schminken maar niet als het maar half is?
Dat is een straffe uitspraak. Voor zover ik nog weet van mijn kinderen waren in het 2-3de leerjaar nog een heleboel kinderen (in het 2de zeker nog meer dan de helft) die dat alvast nog niet wisten.

Dat is een straffe uitspraak. Voor zover ik nog weet van mijn kinderen waren in het 2-3de leerjaar nog een heleboel kinderen (in het 2de zeker nog meer dan de helft) die dat alvast nog niet wisten.
Ik denk (al weet ik dat niet zeker) dat dat veel kinderen zullen zijn die de redenering: "ik weet het wel, maar als ik zeg dat ik het weet ga ik geen cadeautjes meer krijgen"
Bij veel kinderen zit er een lange "twijfelfase"

Ik denk (al weet ik dat niet zeker) dat dat veel kinderen zullen zijn die de redenering: "ik weet het wel, maar als ik zeg dat ik het weet ga ik geen cadeautjes meer krijgen"
Tuurlijk is er een twijfelfase maar die ligt voor zover ik weet toch iets later dan 6 jaar (deels 3de kleuter-1ste leerjaar). En al zeker als je begint over redenering met die cadeautjes dan ga je echt al meer naar het 3de leerjaar.

Toen ik in de lagere school zat, '92-'98 zal dat geweest zijn, ging men met de 5de en 6de leerjaar een film kijken wanneer de sint kwam, omdat men daarvan (pas) vrij zeker was dat ze er niet in geloofden. Natuurlijk waren dat andere tijden.

Maar ik vind die nieuwe versie van Dag Sinterklaas in het algemeen barslecht. Lijkt mij ook gemaakt te zijn voor een oudere doelgroep

Ik denk dat ik de doelgroep ben want ik vind het best grappig, zeer hoog Peulengaleis gehalte bij momenten maar dat hoeft niet te verbazen natuurlijk als je de cast en crew bekijkt :unsure:

Uit ervaring van m'n vrouw (geeft les in derde leerjaar) is het toch zo dat het derde leerjaar voor de meesten het jaar is waar ze het ofwel weten ofwel de twijfel serieus begint toe te slaan. Er zullen zeker een aantal zijn die tegenover hun ouders doen alsof het niet bestaat en dat ook proberen bij de leerkracht, maar een leerkracht heeft daar wel ervaring in.

Langs de anderen kant heeft onze zoon het 2 jaar (nu leeftijd 4e) verborgen kunnen houden dat hij het wel wist ... Terwijl het bij de dochter lang duurde (tot het 5e) en zij het zelfs al gehoord had dat hij niet bestaat (wat ze niet geloofde).

En dan krijg je, van vermoedelijk toch ouders, het verhaal te lezen (gezien 2 mensen met een normale postgeschiedenis ruwweg hetzelfde zeggen en niet tegengesproken worden is de kans wel groot genoeg om van die feiten uit te gaan en niet van wat TooChé en co hier zeggen):

Maw: de sint en zijn crew (incl. directie?) wilden enkel optreden als er echte zwarte pieten tussen de pieten zaten, een aantal luidroepende (quasi volledig "witte"!) ouders gingen hun kinderen thuishouden als er zwarte pieten waren. "Compromis" van de directie was ofwel een combinatie van zwarte/roetpieten ofwel helemaal niks.

Maar het ligt aan het grote aantal nationaliteiten, hoor!

Waaruit kun jij afleiden dat de "witte ouders" hun kinderen gingen thuishouden als er zwarte pieten zouden zijn? Voor zover ik weet kreeg iedereen 'hun goesting' doordat beide 'soorten' Piet aanwezig waren. En toch zijn er mensen niet content en MOET de Zwarte en échte Piet verdwijnen.

En nee, ik zeg niet dat er geen "witte ouders" tegen Zwarte Piet zijn. Maar zoals hier eerder aangehaald is, is dit overgewaaid vanuit Nederland. Net zoals Black Friday overgewaaid is vanuit de VS.

En als het nog niet erg genoeg was betreft racisme en Sinterklaas, hebben we nu een vrouwelijke én gekleurde Sinterklaas versie. Ik stoorde mij al aan dit geforceerd gedoe in films en series maar nu wordt je er ook nog eens mee geconfronteerd in het dagdagelijkse leven. En dit is allemaal geëscaleerd door de dood van George Floyd, een zwarte Amerikaan. "Black Lives Matter", ja dat klopt. Maar de rest van de mensheid toch ook? Oh wacht, de blanken/bleekscheten hebben niet te maken met racisme of discriminatie, de 'gele'/spleetogen evenmin.

Ik heb persoonlijk ondertussen (vroeger was ik wat minder gematigd daarin) helemaal geen probleem met de roetpieten, mocht daarmee de zwarte gemeenschap tevreden zijn. Ik begrijp perfect de gevoeligheden rond blackface, hoewel zoals al zo vaak aangehaald er een verschil is tussen het gebruik van blackface in het theater in Amerika en de Sint zijn Pieten. Het ene was eigenlijk uitlach theater, het doel van het andere is imo veel onschuldiger. Dus voor mij gaat de term Blackface eigenlijk niet echt op voor de Pieten. Maar goed, als we dat kunnen oplossen door de Pieten met wat vegen te schminken of in het blauw, rood of groen te verven, ze doen maar.

Alleen vind ik die uitleg rond de oorsprong van hun roet door de schouw echt zever. Ze zien er voor de rest nog steeds uit als zwarte pages, de door de sint vrijgekochte slaven, met de traditionele klederdracht, kroezelhaar en oorbellen. Het enige wat anders is, is hun zwarte gezicht.

Dan vraag ik me toch af of de zwarte gemeenschap daar effectief tevreden mee zal zijn.

En dat Queen Nikkolah geval is echt van het pad af, dat Groen zich daarmee politiek wil profileren is natuurlijk geen verrassing maar wel compleet van de pot gerukt imo. Het is het politiek uitbuiten van het Sinterklaasfeest, en zoals hier al gezegd, dat heeft net minder politiek nodig, niet meer.

Uit ervaring van m'n vrouw (geeft les in derde leerjaar) is het toch zo dat het derde leerjaar voor de meesten het jaar is waar ze het ofwel weten ofwel de twijfel serieus begint toe te slaan. Er zullen zeker een aantal zijn die tegenover hun ouders doen alsof het niet bestaat en dat ook proberen bij de leerkracht, maar een leerkracht heeft daar wel ervaring in.

Langs de anderen kant heeft onze zoon het 2 jaar (nu leeftijd 4e) verborgen kunnen houden dat hij het wel wist ... Terwijl het bij de dochter lang duurde (tot het 5e) en zij het zelfs al gehoord had dat hij niet bestaat (wat ze niet geloofde).

Mijn dochter van vier vraagt nu al waarom de chocolade van de Sint gewoon in de winkel ligt of waarom er prijzen staan in de reclame boekjes "want de Sint brengt dat toch mee van Spanje". :unsure:

Langs de ene kant vraag ik me af of het feest niet zal evolueren naar iets als de Kerstman, in mijn omgeving krijgen alle kinderen cadeautjes met Kerst maar die komen niet van de Kerstman, desondanks ze het verhaal wel kennen.

Terug
Bovenaan