Tradities: ruimte voor verandering of onaantastbaar?

Het slaan gewoon op niks die Queen Nikkolah.

Ik vind het ook niet gelijk iets geweldig, maar dat boeit toch niet. Er zijn andere mensen die het wel leuk vinden, goed voor hun toch?

Ik vind den Antwerp ook maar niks, maar ik ga toch ook niet elke dag roepen dat dat stadion daar met de grond gelijk gemaakt moet worden. Ik accepteer gewoon dat er ook mensen zijn die andere dingen leuk vinden.

Ik snap het nog niet. Mag het Gents stadsbestuur geen verscheidene cultuuracties ondersteunen? Ze verschaffen een podium aan een kleine beweging, mag toch?
Dat mag zeker maar ze weten wel wat ze aan het doen zijn, dit gaat over hen, niet over de kinderactiviteit.

Laatst bewerkt:
Ik vind het ook niet gelijk iets geweldig, maar dat boeit toch niet. Er zijn andere mensen die het wel leuk vinden, goed voor hun toch?

Ik vind den Antwerp ook maar niks, maar ik ga toch ook niet elke dag roepen dat dat stadion daar met de grond gelijk gemaakt moet worden. Ik accepteer gewoon dat er ook mensen zijn die andere dingen leuk vinden.
Hoe groot zou die groep zijn dan ? Het lijkt me eerder een bad joke, en een stadhuis moet ook niet alles toelaten.

Queen Nikkolah is een nieuwe mythe voor kinderen die de raciale- en gendergrenzen van Sinterklaas ter discussie stelt.
Dat kon toch zo uit een sketch komen? "Laten we Sinterklaas een zwarte vrouw maken en ze queen Nikkolah noemen!"

De meerwaarde van dat verhaal voor een kind ontgaat me ook wel, overal Sinterklaas en dan Queen (wat is ku-een, papa?) Nikkolah op een plaats die de raciale- en gendergrenzen ter discussie stelt. Euhm ja ok, bij volwassenen zal dat misschien een glimlach uitlokken.

Ik vind het redelijk belachelijk, ís het wel serieus?

Laatst bewerkt:
Queen Nikkolah klinkt als iets dat zo uit de mouw van De Ideale Wereld geschud had kunnen zijn. Ik zie op FB veel boze en verontwaardigde reacties, maar ik moet een slappe lach onderdrukken.

Dat mag zeker maar ze weten wel wat ze aan het doen zijn, dit gaat over hen, niet over de kinderactiviteit.

Tsja, nogmaals, staat een stadsbestuur toch vrij te doen wat ze willen wat betreft cultuurinitiatieven. Ik snap gewoon die hele "N-Va is not amused" retoriek niet. Kunnen die niet op een respectvollere, volwassenere manier reageren ipv als een bende zeikerds?
Zijn volgens mij toch echt wel een pak belangrijkere dingen om over te vallen dan ocharme een optreden van Queen Nikkolah.

Je maakt natuurlijk wel bewust een politiek statement wanneer je het expliciet voorstelt als iets dat de raciale- en gendergrenzen van Sinterklaas ter discussie moet stellen. Als je dat dan een podium geeft op 6 december zelf, in het stadhuis, wanneer heel die traditie al zo gevoelig ligt ... geen goed idee. En als het Sinterklaasfeest iets nodig heeft, dan is het wel minder politiek, niet meer.

Ik kende het concept van Queen Nikkolah overigens al, al is dat verhaal er rond wel iets nieuws voor mij. Op zich leuk, maar het is doodjammer dat ze zoiets tegenover Sinterklaas zetten in plaats van naast. Die boekenruil die ze wouden organiseren in Gent vind ik toch ook fout.

Edit: ik lees wel dat dit niet door de stad zelf georganiseerd is, maar dat het gewoon om een evenement gaat in afgehuurde zaal in het stadhuis. In dat geval zie ik wel geen enkele reden om dat tegen te houden of om daar tegen te zijn ...

Laatst bewerkt:
Je maakt natuurlijk wel bewust een politiek statement wanneer je het expliciet voorstelt als iets dat de raciale- en gendergrenzen van Sinterklaas ter discussie moet stellen. Als je dat dan een podium geeft op 6 december zelf, in het stadhuis, wanneer heel die traditie al zo gevoelig ligt ... geen goed idee. En als het Sinterklaasfeest iets nodig heeft, dan is het wel minder politiek, niet meer.

Ik kende het concept van Queen Nikkolah overigens al, al is dat verhaal er rond wel iets nieuws voor mij. Op zich leuk, maar het is doodjammer dat ze zoiets tegenover Sinterklaas zetten in plaats van naast. Die boekenruil die ze wouden organiseren in Gent vind ik toch ook fout.

Edit: ik lees wel dat dit niet door de stad zelf georganiseerd is, maar dat het gewoon om een evenement gaat in afgehuurde zaal in het stadhuis. In dat geval zie ik wel geen enkele reden om dat tegen te houden of om daar tegen te zijn ...

Dat doet Groen toch niet? Dat is gewoon de omschrijving van Queen Nikkolah, die zo op alle websites staat ter verduidelijk van wat de act inhoudt. En die kunstenares achter de act, is ook verbonden aan de HOGent, dus de link is niet ver te zoeken.

Gezien het een artikel achter een paywall betreft, heb ik weliswaar behalve de titel en de korte eerste alinea over NVA not amused, niks anders gelezen.

En ik zeg al vanaf het begin dat ik jullie 3 gequote heb omdat ik door die links zeker weet dat je de posts hier las. Niet meer niet minder. Wat ik duidelijk zei: "krijgen ... een verhaal te lezen "

Wel, dan had je dat van in het begin zo moeten zeggen en niet naar die like verwijzen. Je laatste woorden kloppen niet met wat je eerder schreef. Je ongelijk toegeven was ook gewoon een optie.

Ik vind mijn mening qua Sinterklaas behoorlijk "gematigd": kinderen zijn de enige categorie mensen waarvoor ik een uitzondering zou maken in de hele discussie in welke mate moeten we onze tradities aanpassen om tegemoet te komen aan de moderne "diversiteit" en roepen om "dekolonisering", etc. omdat je van het brein van een 2 tot 9-jarige moeilijker bepaalde historische nuances kan uitleggen, en dat die nuances die we nu leggen ("roet") nog altijd in conflict zijn met bepaalde zaken zoals krullend haar of rode lippen.

Waar ik de handrem optrek is bij volwassenen of bij "radicale" aanvallen op onze cultuur, zoals dit:

N-VA not amused. Amai, van een verrassing gesproken.

Triestig dat mensen geen andere invulling meer mogen geven aan bepaalde gebeurtenissen.
Ipv blij te zijn dat ze gewoon een alternatief creeeren ipv te zeiken en zagen dat Sint Niklaas met zwarte pieten verboden moet worden, neen lekker ook zeiken.

Doen ze daar iemand pijn mee? Awel dan.

Ja toch wel, deel van de traditie en de magie van Sinterklaas is een collectief leugentje dat we aan kleine kinderen vertellen, dat leuk is zolang het duurt en eigenlijk zelfs ook een eerste levenslesje als je achter de waarheid komt.

Dat kan ne helemaal niet in stand kan houden als er radicale nieuwe figuren zoals "Queen Nikkolah" geïntroduceerd worden.

Doe ditzelfde met tradities van andere culturen en draai de huidskleuren om en de verwijten van cultural appropriation, kolonisatie en racisme stromen binnen.

Wel, dan had je dat van in het begin zo moeten zeggen en niet naar die like verwijzen. Je laatste woorden kloppen niet met wat je eerder schreef. Je ongelijk toegeven was ook gewoon een optie.
dit was wat ik eerder schreef:
"zo krijgen @KnightOfCydonia , @TNTim en @Multiboxer , maar velen anderen die hier niet gelikt hebben ook een verhaal te lezen dat langs geen kanten klopte maar waar racistische veronderstellingen gemaakt werden door mensen die zelf geen enkele link met die school lijken te hebben"

Jij hebt op de knop 'leuk' gedrukt. Dat heet nog altijd liken. En ik zeg over jou dus dat je iets geliket hebt en dat het verhaal gelezen hebt.

Leg me eens goed uit wat daar fout aan is?

Ja toch wel, deel van de traditie en de magie van Sinterklaas is een collectief leugentje dat we aan kleine kinderen vertellen, dat leuk is zolang het duurt en eigenlijk zelfs ook een eerste levenslesje als je achter de waarheid komt.
Euh, heb ik een levenslesje geleerd toen mijn vriendje vertelde dat hij zijn ouders alles had zien klaarzetten?
Dat kan ne helemaal niet in stand kan houden als er radicale nieuwe figuren zoals "Queen Nikkolah" geïntroduceerd worden.
Radicaal vind ik dat niet, gewoon idioot. Maar dat zou Sinterklaas in een vacuüm ook zijn.
Doe ditzelfde met tradities van andere culturen en draai de huidskleuren om en de verwijten van cultural appropriation, kolonisatie en racisme stromen binnen.
Vind ik hypothetisch overdrijven. We gebruiken al jaar en dag een zwarte met kroezelhaar als boeman-die-vrolijke-dwaas-werd en buiten wat rumoer rond 6 december hoor je amper wat. En de helft van dat rumoer komt dan nog van Jos en Nancy die gehoord hebben dat de vrèmden de Sint willen afschaffen.

Euh, heb ik een levenslesje geleerd toen mijn vriendje vertelde dat hij zijn ouders alles had zien klaarzetten?

Ja, bij mij is het ook zo gegaan ongeveer en ik geloofde dat vriendje eerst niet, mijn mama zou immers niet liegen tegen mij... 😂😅

Radicaal vind ik dat niet, gewoon idioot. Maar dat zou Sinterklaas in een vacuüm ook zijn.

Tradities bestaan dan ook bijna per definitie niet in een vacuüm.

Vind ik hypothetisch overdrijven. We gebruiken al jaar en dag een zwarte mer kroezelhaar als boeman-die-vrolijke-dwaas-werd en buiten wat rumoer rond 6 december hoor je amper wat. En de helft van dat rumoer komt dan nog van Jos en Nancy die gehoord hebben dat de vrèmden de Sint willeb afschaffen.

Het ene is een actie, het andere een reactie. Waar je Jos en Nancy van xenofobie beticht, lijkt onzin zoals deze Queen Nikkolah nu mij eens een toonbeeld van oikofobie: eigen tradities onder de bus gooien om een politiek statement te maken.

En daar is niets overdreven aan, laat een gedicht door de persoon met de foute huidskleur vertalen en je hebt al rumoer.

Vind ik hypothetisch overdrijven. We gebruiken al jaar en dag een zwarte met kroezelhaar als boeman-die-vrolijke-dwaas-werd en buiten wat rumoer rond 6 december hoor je amper wat. En de helft van dat rumoer komt dan nog van Jos en Nancy die gehoord hebben dat de vrèmden de Sint willen afschaffen.
In Nederland gaat het er best heftig aan toe.
Er zijn hevige demonstraties tijdens de intocht van Sinterklaas waarbij er een redelijke politiemacht aanwezig is.

Voor mij zijn tradities iets om naar uit te kijken.
Een deel van je identiteit/cultuur/... .
Vb champagne op nieuwjaar en aftellen tot middernacht.
Kerstmis/kerstavond samen zijn met familie en kadootjes.
Nieuwjaar iedereen gelukwensen met nieuwe jaar...

Wat is er daar nu mis mee?

Ik herrinner me nog als kind Sinterklaas op school, de klaslokalen hadden smalle ruitjes, plots zag je de mijter van de sint 🥳, paar seconden later de deur vliegt open met groot kabaal, hij grijpt ne handvol"pieknieken" en smuit ze int lokaal. Alle kids helemaal losgeslagen en iedereen die snoepjes oprapen. Lol.
Vandaag mag da allemaal niet meer... woke/racisme... whatever... triestig eigenlijk.

Het ene is een actie, het andere een reactie. Waar je Jos en Nancy van xenofobie beticht, lijkt onzin zoals deze Queen Nikkolah nu mij eens een toonbeeld van oikofobie: eigen tradities onder de bus gooien om een politiek statement te maken.

Of ze het nu doet om eigen gevoeligheden aan te kaarten, of om gevoeligheden bij anderen in vraag te stellen, om een statement te maken over tradities in het algemeen, of nog om andere redenen, het is haar goed recht om rond te lopen met een mijter als ze daar goesting in heeft. Ik vind het verder wel echt een bizarre keus om dat op 6 dec te gaan opvoeren, zoals hierboven gezegd nodeloos polariserend.

Ik herrinner me nog als kind Sinterklaas op school, de klaslokalen hadden smalle ruitjes, plots zag je de mijter van de sint
🥳
, paar seconden later de deur vliegt open met groot kabaal, hij grijpt ne handvol"pieknieken" en smuit ze int lokaal. Alle kids helemaal losgeslagen en iedereen die snoepjes oprapen. Lol.
Vandaag mag da allemaal niet meer... woke/racisme... whatever... triestig eigenlijk.

Stel nu dat ge een 6-jarige zijt en sinterklaas komt binnen vergezeld door roetpieten. Iedereen krijgt snoepjes en tis van dag sinterklaasje daahaag. Kan iemand mij uitleggen waar er 'magie' verloren is gegaan voor de kinderen in kwestie? Het enige dat ge hebt gedaan is een kleine inspanning gedaan richting een meer inclusieve maatschappij, gewoon omdat ge ergens een kleine parameter in de marge van de totaalbeleving van dat feest gaat aanpassen.

In b4 'niet inclusiever naar de mensen die het echt echt echt belangrijk vinden dat zwartepiet echt pikkezwart is!!!'

Laatst bewerkt:
Voor duizenden jaren zijn er tradities gekomen en tradities gegaan. De traditie van sinterklaas was sowieso al aan het afzwakken want in de jaren 90 heeft ene blanke Bart Peeters plots gezegd dat zwarte piet eigenlijk zwart is van het roet. Wij als kinderen vonden die show trouwens geweldig en super leerrijk. Niemand heeft daar toen ooit kritiek op gegeven. Als de VRT nu net als in de jaren 90 sommige Sinterklaasnummers zou aangepast hebben, of met de decenia de kledij en smink van Piet met de jaren aangepast, dan had daar ook geen haan naar gekraaid.

Het is pas vanaf bepaalde gemeenschappen zich als slachtoffer begonnen profileren dat er discussie ontstond, ook gemeenschappen en believers die niet eens zelf zwart waren maar die het wel nodig vonden met groot lawaai de "slachtoffers" op het schavot te zetten. En vanaf dan wordt het wat anders, dan krijg je plots in plaats van een natuurlijk uitdovende traditie een clash van 2 extremistische groepen waarvan de 1 durft te beweren dat de blanken al honderden jaren dikke racisten zijn en de andere als reactie expres zich terug pikzwart gaat sminken en gaat geloven dat ook hij daarmee mensen een dienst bewijst.

Allemaal een maat voor niks eigenlijk, die pieten die gaan er vroeg of laat toch uit, en we vinden nog 1001 andere dingen om onze kinderen mee te plezieren.

Ik herrinner me nog als kind Sinterklaas op school, de klaslokalen hadden smalle ruitjes, plots zag je de mijter van de sint 🥳, paar seconden later de deur vliegt open met groot kabaal, hij grijpt ne handvol"pieknieken" en smuit ze int lokaal. Alle kids helemaal losgeslagen en iedereen die snoepjes oprapen. Lol.
Hoezo mag dat niet meer? In zowat elke lagere school in Vlaanderen komt volgende week gewoon de Sint langs hoor. Het enige dat in heel wat scholen anders is dan 10 jaar geleden is dat de Pieten die de Sint vergezellen niet meer pikzwart geschminkt zullen zijn.

Voor duizenden jaren zijn er tradities gekomen en tradities gegaan. De traditie van sinterklaas was sowieso al aan het afzwakken want in de jaren 90 heeft ene blanke Bart Peeters plots gezegd dat zwarte piet eigenlijk zwart is van het roet. Wij als kinderen vonden die show trouwens geweldig en super leerrijk. Niemand heeft daar toen ooit kritiek op gegeven. Als de VRT nu net als in de jaren 90 sommige Sinterklaasnummers zou aangepast hebben, of met de decenia de kledij en smink van Piet met de jaren aangepast, dan had daar ook geen haan naar gekraaid.

Het is pas vanaf bepaalde gemeenschappen zich als slachtoffer begonnen profileren dat er discussie ontstond, ook gemeenschappen en believers die niet eens zelf zwart waren maar die het wel nodig vonden met groot lawaai de "slachtoffers" op het schavot te zetten. En vanaf dan wordt het wat anders, dan krijg je plots in plaats van een natuurlijk uitdovende traditie een clash van 2 extremistische groepen waarvan de 1 durft te beweren dat de blanken al honderden jaren dikke racisten zijn en de andere als reactie expres zich terug pikzwart gaat sminken en gaat geloven dat ook hij daarmee mensen een dienst bewijst.

Allemaal een maat voor niks eigenlijk, die pieten die gaan er vroeg of laat toch uit, en we vinden nog 1001 andere dingen om onze kinderen mee te plezieren.
Zou het misschien kunnen dat die mensen die zich nu als slachtoffer profileren niet naar Vlaamse tv keken in de jaren '90? En dat die dus helemaal geen piet zien die zwart is door het roet, net omdat ze het uiterlijk nooit hebben aangepast?

Zou het misschien kunnen dat die mensen die zich nu als slachtoffer profileren niet naar Vlaamse tv keken in de jaren '90? En dat die dus helemaal geen piet zien die zwart is door het roet, net omdat ze het uiterlijk nooit hebben aangepast?
Ik denk dat het eerder is doordat ze liedjes zoals dat van Sir Killalot lezen: https://www.beyondgaming.be/threads...ng-of-onaantastbaar.23111/page-7#post-1161132

En dan, zoals bij veel zaken waar mensen elkaar niet verstaan, de context verliezen maar gewoon lezen wat er "zwart op wit" staat geschreven, omdat ze ook nooit die context van thuis (thuis als in de cultuur) meegekregen hebben. Als je dat dan nog mengt met de discriminatie die mensen écht voelen omwille van huidskleur (en die er onlosmakelijk ook effectief deels is), dan is het héél moeilijk om nog iets positiefs te zien van de Sint.

Ik was als kind bang van zwarte piet en daardoor ook van de aangetrouwde (verre) familie die zwart was. Nu kan dat familielid daar best om lachen, maar als je weet dat de oorsprong van mijn angst kwam door zwarte piet, versta ik best dat sommige mensen tegen zwarte piet zijn. En ja, zwarte piet is al lang niet meer de boeman die kinderen in de zak steekt, maar het etiket kleeft er nog altijd deels op.

Terug
Bovenaan