Tradities: ruimte voor verandering of onaantastbaar?

Mijn mening: Aan bepaalde aspecten van Zwarte Piet hangt een niet zo fraaie geschiedenis. Een eigenschap die Zwarte Piet deelt met zowat alles in elke maatschappij, overal. Wat zwarte piet vandaag vooral is voor zwarte mensen is een artificieel ankerpunt om te kunnen delen in een collectief slachtofferschap van zwart tov wit. Met artificieel bedoel ik dat de verontwaardiging grotendeels fake is, en kadert in een grotere context van zogenoemde 'dekolonisatie' waarbij overal op zich banale selectieve veranderingen geëist worden als geldingsdrang voor politieke activisten. (het schrappen van straatnamen, standbeelden, etc...) Verontwaardiging tov de traditie bestond hier amper voor men begon over 'dekolonisatie'. Alsof iedereen ineens collectief is wakkergeschud over wat aanvaardbaar is en wat niet. In dat opzicht sta ik zeer kritisch ten opzichte van het 'bannen' van zwarte piet uit de samenleving. Het erkennen van dat slachtofferschap (zwarte mensen zijn slachtoffers, witte mensen zijn daders, zelfs x aantal generaties na kolonisatie hebben witten vooral de deugden en zwarten de lasten) is een leugenachtig activistisch discours dat segregatie en rassenstrijd eerder bevordert dan tegenwerkt.

Daartegenover staat dat ik an sich geen enkel probleem heb met het wijzigen van tradities. Ga 100 jaar terug en de manier waarop we bepaalde feesten vieren is quasi onherkenbaar. Mijn enige probleem is dat deze verandering gepusht wordt vanuit een kwalijke politieke motivatie.

2tal jaar terug was de discussie nog over 'kersmarkt' vs 'wintermarkt'. En dat het maar een benaming is en er niet toe doet enz... Sommige zagen daar geen problemen mee , integendeel. De maatschappij evolueert.
Toen werd er ook aangehaald (en weggelachen bij momenten) dat zo'n veranderingen een negatief precedent of slippery slope zijn.
Wel , de volgende stap is ingezet. Zwarte piet -> roetpiet -> geen sinterklaas meer.

2tal jaar terug was de discussie nog over 'kersmarkt' vs 'wintermarkt'. En dat het maar een benaming is en er niet toe doet enz... Sommige zagen daar geen problemen mee , integendeel. De maatschappij evolueert.
Toen werd er ook aangehaald (en weggelachen bij momenten) dat zo'n veranderingen een negatief precedent of slippery slope zijn.
Wel , de volgende stap is ingezet. Zwarte piet -> roetpiet -> geen sinterklaas meer.
How how how how. Das wel heel drastisch.

Ik zie in mijn omgeving een aantal mensen ook bewust kinderen weghouden van Sinterklaas. Niet zo zeer omwille van wat voor voor zwarte piet er gebruikt wordt of de Christelijke gedachten. Neen, omwille dat het voor hen als een leugen aanvoelt en dat we op die manier kinderen tonen dat ouders durven liegen. Ik ben het daar niet mee akkoord, maar de argumenten tegen Sinterklaas zijn verder dan enkel de manier waarop de roet wordt weergegeven.
En een kerstmarkt is al 30-40 jaar geen Kerstmarkt meer. Dure hamburgers en wok, 5-6 euro betalen voor een zoete jenever. En dat allemaal om de plaatselijke verenigingen te sponsoren in veel gevallen. Neen, een kerstmarkt is in essentie een verenigingenmarkt die doorgaat in de winter. Op allerlei manieren proberen we staat en kerk te scheiden, maar de naam van het evenement waar we ons ladderzat gaan zuipen moet nog Christelijk zijn uiteraard! Te gek voor woorden.

Tradities zijn nu eenmaal onderhevig aan de maatschappelijk evolutie. Als je kijkt naar de oorsprong van het verhalen hoe het toen werd gevierd en hoe we de dag van vandaag mee aan de slag gaan dan zit daar hemel en aarde verschil in. En neen, wijzigingen zijn niet enkel de laatste 5 jaar uitgevoerd. het is van alle tijden. En maar goed ook. Jammer genoeg wordt het gehijacked door nu alle veranderingen een bijvoorbeeld politiek motief aan te breien.

En een kerstmarkt is al 30-40 jaar geen Kerstmarkt meer. Dure hamburgers en wok, 5-6 euro betalen voor een zoete jenever. En dat allemaal om de plaatselijke verenigingen te sponsoren in veel gevallen. Neen, een kerstmarkt is in essentie een verenigingenmarkt die doorgaat in de winter. Op allerlei manieren proberen we staat en kerk te scheiden, maar de naam van het evenement waar we ons ladderzat gaan zuipen moet nog Christelijk zijn uiteraard! Te gek voor woorden.

Hoe is dit dan verschillend van Kerstmarkten 30 jaar geleden?

Lees de hoofding zou ik zeggen, duidelijk genoeg:

Vanwege groot aantal nationaliteiten op een 'katholieke' school is de sint niet meer welkom..
Gezien Sint-Maria volgens de cijfers een van de meest "witte" scholen is (17e van de 92 scholen in postcode Antwerpen qua thuistaal Nederalnds), zou ik het niet direct daarop steken. En wat jij schrijft is absoluut niet wat in de tekst staat.
Korte samenvatting voor SirK:
Zelfs met een roetpiet, de traditie wordt volledig afgeschaft omwille van de diversiteit.
Niet omwille van de diversiteit, maar omwille van meningsverschillen tussen ouders. En gezien de regio daar kan dat zowel gaan over die-hard moslims als over die-hard VB'ers die niet willen toegeven aan elkaar en ambetant doen over een roetpiet/zwarte piet. Wat effectief ook langs beide kanten gebeurt.

Beetje valse vergelijking, hé.

Het verschil tussen roetpiet en zwarte piet is niet dat er enkel een naamswijziging is, maar ook een échte wijziging. Met een historische reden, die zelfs al ben je er niet mee eens, wel een basis heeft die de vraag minstens het bekijken waard maakt.

Ik heb me dit weekend ook trouwens gestoord aan de roetpieten toen we naar Eindhoven gingen. Niet omwille van te weinig/te veel zwart op hun wangen, wel dat op de cape van hun kostuum reclame stond voor de school waar ze waarschijnlijk naar school gingen (een toerisme-middelbaar).

Gezien Sint-Maria volgens de cijfers een van de meest "witte" scholen is (17e van de 92 scholen in postcode Antwerpen qua thuistaal Nederalnds), zou ik het niet direct daarop steken. En wat jij schrijft is absoluut niet wat in de tekst staat.

Niet omwille van de diversiteit, maar omwille van meningsverschillen tussen ouders. En gezien de regio daar kan dat zowel gaan over die-hard moslims als over die-hard VB'ers die niet willen toegeven aan elkaar en ambetant doen over een roetpiet/zwarte piet. Wat effectief ook langs beide kanten gebeurt.

Beetje valse vergelijking, hé.

Het verschil tussen roetpiet en zwarte piet is niet dat er enkel een naamswijziging is, maar ook een échte wijziging. Met een historische reden, die zelfs al ben je er niet mee eens, wel een basis heeft die de vraag minstens het bekijken waard maakt.

Ik heb me dit weekend ook trouwens gestoord aan de roetpieten toen we naar Eindhoven gingen. Niet omwille van te weinig/te veel zwart op hun wangen, wel dat op de cape van hun kostuum reclame stond voor de school waar ze waarschijnlijk naar school gingen (een toerisme-middelbaar).

Letterlijk uit artikel, van de school :
"Met meer dan zestig verschillende nationaliteiten is de school erg divers, en niet iedereen kan zich vandaag vinden in een traditioneel Sinterklaasfeest met (roet)pieten."

Letterlijk uit artikel, van de school :
"Met meer dan zestig verschillende nationaliteiten is de school erg divers, en niet iedereen kan zich vandaag vinden in een traditioneel Sinterklaasfeest met (roet)pieten."
Ik heb het artikel gelezen, iedereen kan dit trouwens die een lidmaatschap heeft bij de bibliotheek, zolang het artikel enkele dagen oud is (https://ieper.bibliotheek.be/krantenarchief/artikel/595aa41f-8b55-4ca0-9b37-baace689aed9 ). En ik zie niet in wat er contrasteert tussen wat ik zeg en wat jij hier citeert.

Niet iedereen kan zich vinden in een traditioneel sinterklaasfeest met (roet)pieten => Dat kan betekenen dat er mensen zijn die tégen roetpieten zijn omdat ze géén pieten willen of omdat ze enkel zwarte pieten willen.

Uit mijn ervaring zijn het aantal voorstanders van géén roetpieten noch zwarte pieten in België véél lager dan de voorstanders van géén roetpieten maar "verplicht" zwarte pieten.

In Ieper waren het trouwens zwarte pieten vorig week. Niemand die daar moeilijk over deed. Maar ik doe ook niet moeilijk over roetpieten an sich.

Ik heb het artikel gelezen, iedereen kan dit trouwens die een lidmaatschap heeft bij de bibliotheek, zolang het artikel enkele dagen oud is (https://ieper.bibliotheek.be/krantenarchief/artikel/595aa41f-8b55-4ca0-9b37-baace689aed9 ). En ik zie niet in wat er contrasteert tussen wat ik zeg en wat jij hier citeert.

Niet iedereen kan zich vinden in een traditioneel sinterklaasfeest met (roet)pieten => Dat kan betekenen dat er mensen zijn die tégen roetpieten zijn omdat ze géén pieten willen of omdat ze enkel zwarte pieten willen.

Uit mijn ervaring zijn het aantal voorstanders van géén roetpieten noch zwarte pieten in België véél lager dan de voorstanders van géén roetpieten maar "verplicht" zwarte pieten.

In Ieper waren het trouwens zwarte pieten vorig week. Niemand die daar moeilijk over deed. Maar ik doe ook niet moeilijk over roetpieten an sich.
Goed dat je erbij schrijft dat het uit uw ervaring is. Volgens jou ligt het probleem bij die situatie op die vnl 'witte' school dus eerder bij de fanatieke "ik wil enkel zwarte piet zoniet helemaal niks" ouders?

Goed dat je erbij schrijft dat het uit uw ervaring is. Volgens jou ligt het probleem bij die school dus eerder bij de fanatieke "ik wil enkel zwarte piet zoniet helemaal niks" ouders?
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat beide kunnen en dat de school waarschijnlijk geoordeeld heeft dat ze geen goesting hebben om de week na de intrede van de sint verschillende ouders bij hen te hebben die ofwel het erg vonden dat er zwarte pieten waren ofwel het erg vonden dat het 'slechts' roetpieten waren.

Mocht het de aanwezigheid van pieten tout court zijn die een probleem vormt en er geen mensen zijn die tegen een pietenloze sint hebben, zou men gerust gewoon de sint kunnen laten komen, hoor. Gewoon zeggen dat de pieten het te druk hebben met de pakjes klaar te maken en 't is opgelost. Het feit dat dit niet gebeurde én dat de directie expliciet zegt dat de ouders niet overeen kwamen, lijkt eht me dat er gewoon miserie was tout court rond de sint en niet enkel in 1 richting.

Laat het gwn doorgaan voor de mensen die het wel willen, desnoods in aparte ruimte.

Also, een dominant witte school met 60 nationaliteiten. Ik zal het maar geloven zeker?

Laat het gwn doorgaan voor de mensen die het wel willen, desnoods in aparte ruimte.

Also, een dominant witte school met 60 nationaliteiten. Ik zal het maar geloven zeker?
Uit de leerlingenkenmerken, laatste kolom zelf toegevoegd (% thuistaal niet-NL) en daarop gesorteerd.. Gezien scholen subsidies krijgen bij meer aanwezigheid van deze kenmerken is de kans op onderschatting klein.
Bron: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/...mas-onderwijsstatistieken/leerlingenkenmerken
1700492564369.png

Krampus? De perchten zijn eerder een Alpentraditie, maar wel veel interessanter dan die hedendaagse Ketnetpieten.

De "Afrikaanse" Piet is een negentiende eeuwse uitvinding, maar het concept achter Piet en Sint is veel ouder en eigenlijk in heel Europa te vinden in een of andere variant.
Lijkt inderdaad aan te leunen bij Krampus. In deze streek was dat in de tijd van mijn ouders dus Zwarte Piet. Ik woon Zuid Oost Limburg, dus misschien wat invloed uit Duitsland (al was Krampus iets uit de Alpen als ik me goed herinner).

In a nutshell: Basisschool Sint-Maria in Antwerpen zal dit jaar geen sinterklaasfeest meer organiseren omdat er na rondvraag bij de ouders geen eensgezindheid bestond over de invulling ervan.
Korte samenvatting voor SirK:
Zelfs met een roetpiet, de traditie wordt volledig afgeschaft omwille van de diversiteit.
Lees de hoofding zou ik zeggen, duidelijk genoeg:

Vanwege groot aantal nationaliteiten op een 'katholieke' school is de sint niet meer welkom..

En dan krijg je, van vermoedelijk toch ouders, het verhaal te lezen (gezien 2 mensen met een normale postgeschiedenis ruwweg hetzelfde zeggen en niet tegengesproken worden is de kans wel groot genoeg om van die feiten uit te gaan en niet van wat TooChé en co hier zeggen):

Maw: de sint en zijn crew (incl. directie?) wilden enkel optreden als er echte zwarte pieten tussen de pieten zaten, een aantal luidroepende (quasi volledig "witte"!) ouders gingen hun kinderen thuishouden als er zwarte pieten waren. "Compromis" van de directie was ofwel een combinatie van zwarte/roetpieten ofwel helemaal niks.

Maar het ligt aan het grote aantal nationaliteiten, hoor!

en zo krijgen @KnightOfCydonia , @TNTim en @Multiboxer , maar velen anderen die hier niet gelikt hebben ook een verhaal te lezen dat langs geen kanten klopte maar waar racistische veronderstellingen gemaakt werden door mensen die zelf geen enkele link met die school lijken te hebben.

Dat verhaaltje blijft dan jarenlang rondzweven en woops, wat fictie is wordt een feit.

En voor alle duidelijkheid: bij ons zijn er op school zwarte pieten en worden zelfs de kinderen van het zesde nog zwart geschminkt (als ze dat willen). De directie is een leerkracht met een zwart adoptiekind, dus er is zelfs bij de directie nog een persoonlijke link. Dat kan allemaal, in een dan nog eerder qua ouders "woke' school (freinetschool). Gewoon omdat we niet in een kramp schieten is noch de ene noch de andere richting. Verdraagzaamheid, in beide richtingen, het helpt.

Zal ff reageren aangezien je me ook tagt... :)

Nja, is wat die ouder schrijft de waarheid?
Als het al een ouder is met kind(eren) op die school, is het ook de waarheid vanuit zijn/haar visie.

Bijvoorbeeld: Op onze school is de directeur vorig jaar vertrokken voor een promotie/nieuwe uitdaging.
Althans dat is de communicatie naar de ouders.
Wie in de ouderraad zit, kreeg een andere versie.
De 100% correcte versie zullen slechts enkelen kennen.

Zal ff reageren aangezien je me ook tagt... :)

Nja, is wat die ouder schrijft de waarheid?
Als het al een ouder is met kind(eren) op die school, is het ook de waarheid vanuit zijn/haar visie.

Bijvoorbeeld: Op onze school is de directeur vorig jaar vertrokken voor een promotie/nieuwe uitdaging.
Althans dat is de communicatie naar de ouders.
Wie in de ouderraad zit, kreeg een andere versie.
De 100% correcte versie zullen slechts enkelen kennen.
Tuurlijk ben je niet zeker dat die ouders de waarheid spreken. Maar als je moet kiezen tussen enkele forummers die geen enkele band hebben met die school en enkele mensen die claimen een band te hebben en gelijkaardige post schrijven (en een geschiedenis hebben van posts), welke zou je nét iets eerder geloven?

Dat iemand mijn cijfers in twijfel trok, cava nog, ze waren niet 100% doorslaggevend, maar de combinatie van alles doet een verhaal van mensen die niks van de school kennen alvast serieus teniet.

Mijn broer en zijn man wonen nu met hun kindje in een klein dorpje en niet meer in Antwerpen nadat ze meermaals in het ziekenhuis geslagen zijn omdat sommige mensen "gay bashing" leuk schijnen te vinden. Hun vierjarig dochtertje is een geadopteerd kindje uit Guinee. Onlangs kregen ze in haar rugzakje de vraag eens contact op te nemen met de juffrouw. Het klonk allemaal heel serieus. Met een bang hartje belden ze de juffrouw en die wou weten hoe zij stonden tegenover zwarte piet omdat zij als enige ouders zijn van een zwart kindje in de klas. Mijn broer heeft even overlegd met zijn man en ze hebben gezegd: "het stoort ons totaal niet". In hun school zal dus sinterklaas en zwarte piet komen.

Twee zaken heb ik daarover te zeggen:
1) mooi van de juffrouw om rekening te houden met mijn nichtje haar gevoelens, al weten we uit ervaring van vorige jaren dat ze helemaal niks verkeerd ziet met zwarte piet.
2) if anything, zwarte piet is de leukste van het sinterklaasfeest! Die zingt liedjes, haalt grapjes uit, gooit snoepjes enz. Het is die grote enge man met zijn creepy baard, lang kleed, grote staf en hoed die veel angstaanjagender is voor kinderen. Er zijn genoeg kindjes die beginnen huilen eens ze op de schoot zitten bij sinterklaas, maar nooit bij zwarte piet.

Toch blijf ik erbij: ik heb helemaal niks tegen tradities die gaandeweg aangepast worden. Je kan er tegen zijn maar je kunt het toch niet tegenhouden. Ja er is een limiet aan de snelheid waarmee het aangepast wordt, maar de aanpassing volledig blokkeren? Waarom zou je dat ook doen? Is er niks nuttiger om uw energie in te steken? De wereld is nu eenmaal constant in beweging.

Laatst bewerkt:
Ik vier eigenlijk geen Sinterklaas met mijn kinderen. Wss een minderheid onder de Belgen.
Op de internationale school en thuisomgeving word je daar waarschijnlijk ook niet rond de oren geslagen met Sint zoals hier in het straatbeeld, elke supermarkt, op school,...
Voor ons "moet" Sint ook niet, maar je kind de boodschap geven dat de Sint niet bestaat en op school dat de Sint de BRAVE kindjes iets brengt, kan heel fout aflopen in een kinderhoofdje...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan